Boknyheter / Book news

Visar alla 6 resultat

    Musiklära. Övningsbok

    Övningsbok till den tidigare utgivna Musiklära av Helle Rosenborg. Här ges eleverna tillfälle att öva på det som de lärt sig i grundboken. Liksom i grundboken rör det sig om elementära kunskaper om notnamn och notvärden, klaver, taktarter och förtecken, skalor, intervall och ackord. Lämplig för barn på grundskolenivå, men kan förstås även användas av nybörjare bland vuxna utan tidigare kunskaper i musikens elementa.
    Om grundboken Musiklära skrev lärartidningen Uttryck: Lättlästa och lättfattliga 30 sidor!

    En revolution i huvudet. The Beatles inspelningar och 60-talet

    Bästa boken om Beatles musik nu i storpocket!

    Om The Beatles och deras musik kommer det kanske en hyllmeter nya böcker varje år. Bland alla dessa böcker står sig Ian MacDonalds En revolution i huvudet med säkerhet som den mest lovordade. Idag betraktas den som standardverket om gruppens musik.

    MacDonald skriver om alla låtar som Beatles spelade in. Han detaljgranskar dem och han värderar dem. Samtidigt förmedlar MacDonald en levande bild av The Beatles som grupp och av medlemmarnas liv och ställer dem och deras musik i relief mot det händelserika 60-talet: politiken, kulturen, ungdomsrevolten, drogerna.

    Här är några av omdömena om boken:
    Very good. (Sir George Martin)
    ”En bibel för varje Beatles-fan!” (Tidningen Vi)
    En revolution i huvudet … har också långa texter om populärmusikens inälvor, strider och omfamningar, översatt av Erik Andersson till ett språk som fängslar och gör läsaren ny.” (Ingmar Glanzelius, DN)
    ”Den bästa bok som skrivits om The Beatles och därmed en av de bästa böcker som skrivits om sextiotalet. Rekommenderas å det varmaste.” (Tidningen Pop)
    I härlig översättning dessutom med tajmning och sinne för kantslag på virvelkaggar och ostämda Höffnergitarrer … MacDonalds gehör imponerar. (Mikael Strömberg, AB)
    Som helhet är detta ett imponerande … arbete vars tillförlitliga uppgifter och självständiga kommentarer fyller en stor lucka i litteraturen om rockhistoriens mest betydande band. (Gert-Ove Fridlund, Btj.)

    Tillfälligheternas spel

    Den amerikanske tonsättaren John Cage (1912–1992) är kanske mest känd som upphovsman till det ”ljudlösa” stycket 4 minuter, 33 sekunder. Detta verk – och många andra i hans rika produktion – har orsakat irritation, skratt, vrede, men också varit en öppning till en ny musik. Cage ville få oss att lyssna, han önskade oss ”Happy new ears!”

    I Tillfälligheternas spel ger Karl Aage Rasmussen ett insiktsfullt porträtt av John Cage – hans liv, hans tänkande och hans musikaliska universum: ”Sannolikt är det för litet att kalla honom en av sin tids mest inflytelserika konstnärer. Kanske var han helt enkelt den mest inflytelserika, därför att hans tankar och idéer strålade ut i alla riktningar, till bildkonst, poesi, performing arts, dans, film, estetik och filosofi; det finns knappast ett enda konstområde som inte har blivit berört av hans tankar och aktiviteter.”

    Översättning från danska: Bo Ejeby.

    ”En medryckande men också kritiskt reflekterande introduktion till John Cage … en inlevelsefull klarhet”. Martin Nyström, Dagens Nyheter

    ”Fint porträtt av en av 1900-talets mest intressanta tonsättare.” Johan Norberg, Tidningen Vi

    ”… en fin och begriplig introduktion till 1900-talets intressantaste ljudkonstnär”. Carita Forslund, enkeltuttryckt.nu

    ”… Rasmussens filosofiskt tänkvärda biografi …” Johanna Paulsson, Nutida musik

    Hör Eric Schüldts timslånga program Text och musik om John Cage och boken Tillfälligheternas spel:
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/965010?programid=4914

    Iskra – gränslös musik

    Iskras banbrytande improvisationsmusik utmanade traditionens gränser. Oblygt blandade man konventionella instrument med leksaker och hemmagjorda ljudverktyg och skapade en musik med helt egna förutsättningar. Släppte man sina förväntningar på hur musik borde låta var den lätt att ta till sig.

    Iskras musik kunde vara ett fantasifullt äventyr eller som någon skrev - som ren erotik. Jazzen – i sin friaste form – har varit en utgångspunkt, men egentligen finns det ingen etikett som passar för denna gränslösa, fria musik.

    Journalisten Bo C Bengtsson berättar om Iskras tjugo år under de politiskt och kulturellt dynamiska 70- och 80-talen, då gruppen skapade sig ett eget utrymme på den svenska musikscenen. Med konserter, musikverkstäder och radio- och TV-produktioner för både vuxna och barn nådde Iskra en stor publik.

    Iskras medlemmar har under åren växlat något, men dessa sex musiker är ”iskrorna”: slagverkaren Sune Spångberg, saxofonisten Allan Olsson, basisterna Arvid Uggla och Tuomo Haapala, gitarristen Jörgen Adolfsson, trumpetaren Tommy Adolfsson.

    ”För oss i gruppen var Iskra vårt sociala nav, vår läroanstalt och våra sinnens förlösare. Vår musik skapades i stunden och kunde uppfattas som svårtillgänglig men många kom att uppskatta vårt tonspråk och vår musikaliska attityd. För både lyssnare och oss utövare hade musiken frigörande, sinnesutvidgande och själshelande funktioner och åren i Iskra bidrog till att forma oss till dem vi är idag.”

    Boken om Iskra är rikt illustrerad med fotografier och tidningsklipp.

    I samband med att boken kom ut släpptes också ett digitalt album med samma titel som boken. Albumet Iskra – gränslös musik innehåller tretton låtar, varav flera tidigare outgivna, och ges ut av Caprice Records för lyssning på Spotify, iTunes och liknande tjänster.

    Författaren Bo C Bengtsson är en kultur- och nöjesjournalist med musik som favoritområde. Mötet med Iskra förändrade för alltid hans musiksyn och under många år följde han gruppens utveckling.

    ”Det har blivit en väldisponerad och välskriven bok.” Peter Bornemar, digmusic.se

    ”Mycket intressant om en svensk institution bland improvisationsmusik och pionjärer inom det som lite slarvigt kallas modern jazz. Snarare var det väl så att de bara utforskade musik tillsammans och verkar ha haft väldigt roligt.” Johan Norberg, Tidningen Vi

    ”Bo C Bengtsson skildrar gruppens bakgrund och dess musikaliska utveckling, han gör det med omsorg, kärlek, god kunskap, med närvaro och noggrannhet.” Bo Bjelvehammar, Tidningen Kulturen

    ”Det är en intressant läsning för vänner av jazz och improviserad musik, särskilt om man vill förstå hur intimt musikscenen var sammankopplad med händelserna i samhället på 70-talet. Med tanke på dagens krassa konsumism i vilken musik och unga artister underställs stora men billiga maskinerier i form av snäva artisttävlingar kan 70-talet verka besynnerligt.” Jan-Erik Holmberg, Hufvudstadsbladet

    ”Det är en fascinerande historia som Bengtsson berättar … Bengtssons bok är upplysande och mycket välkommen.” Magnus Nygren, OJ

    ”Bo C Bengtssons bok om ISKRA är ett yvigt collage av bilder och citat sammanhållet av en berättande text med många glimtar av författarens egna upplevelser och möten med medlemmarna. Det är just så en bok om ISKRA bör se ut för att göra rättvisa åt brokigheten och konkretionen i musiken och dess ‘allsinnlighet’.” Peter Hackman, rootsy.nu

    Folkliga koraler från Dalarna

    Jörgen Dicanders samling Folkliga koraler från Dalarna har sedan utgivningen i två delar på 1970-talet varit en inspirerande källa för sångare, tonsättare, arrangörer och musikforskare. Nu har de två delarna slagits samman till en, försetts med nya förord av Gunnar Ternhag och Ingrid Åkesson och tillgängliggörs därmed för en ny generation intresserade.

    Ur Gunnar Ternhags förord till nyutgåvan av Folkliga koraler från Dalarna:

    Folkliga koraler från Dalarna 1–2 utgavs 1975 respektive 1979. Det skedde under ett 1970-tal som såg en stark ökning av intresset för folkmusik – i ett klimat där folkmusiken uppfattades på ett nytt sätt och dessutom framfördes i tidigare aldrig hörda former (…)
    Med ett växande intresse för folkliga koraler och med några som aktivt letade efter sådana melodier publicerades samlingarna Folkliga koraler från Dalarna 1–2. Tanken var att i samlad form servera ett intressant och direkt användbart melodimaterial för sångare, tonsättare och forskare. Formellt stod Dalarnas fornminnes och hembygdsförbund som utgivare, i praktiken låg Dalarnas museum i Falun, min dåvarande arbetsplats, bakom utgåvorna. Det hela började för min del med en frank förfrågan från Jörgen Dicander, då komminister i Stora Tuna församling. Med sitt stora musikintresse och utgående från sin verksamhet i kyrkan hade han på egen hand inventerat tryck och arkiv efter uppteckningar av folkliga koraler från Dalarna. (…)
    Den samling som kom ut 1975 skulle enligt sammanställaren vara heltäckande, det vill säga innehålla alla kända folkliga koraler från landskapet. Det var bland annat den omständigheten som gjorde intryck på den blivande musikforskaren. Men det visade sig finnas fler melodier. Jörgen Dicander fortsatte sitt letande, utgåvan skapade dessutom en uppmärksamhet som fick andra att visa upp sina ägandes uppteckningar. Fyra år senare kunde vi tillsammans föra del två till trycket. Därmed fanns 197 folkliga koraler från Dalarna enkelt tillgängliga. Det är dessa båda utgåvor som här återutges i en sammanslagen volym.”

    Johann Sebastian Bachs orgelverk. En handbok. Upplaga 2

    Organisten och orgelprofessorn Hans Fagius bok om Johann Sebastian Bachs samtliga orgelverk utkom första gången 2010. Det är en handbok som vänder sig till både interpreter och lyssnare. Boken, som fick ett entusiastiskt mottagande och erhöll strålande recensioner, har varit slutsåld en tid men ges nu ut igen.

    Inför nyutgivningen har Hans Fagius gått igenom hela boken på nytt. I det nya förordet skriver han: ”Sedan denna bok utkom i slutet av 2010 har det hänt en hel del inom Bachforskningen. I boken fanns tidigare en del sakfel som nu har rättats. Vissa språkliga detaljer har putsats till. Och det har tillkommit åtskilliga hänvisningar till nya viktiga böcker. Två nya notutgåvor av Bachs samtliga orgelverk har också initierats under senare år. Olika detaljer från dessa nya böcker och utgåvor har fått utgöra grunden för denna revidering.”

    I bokens första del ges en kortfattad biografi över Bachs liv; någon modernare sådan finns inte på svenska. Här berättar Fagius också om Bachs verksamhet som organist, om orgelmusikens funktion och om de orglar som Bach spelade på. Läsaren får också insikter i Bachs intresse för musikalisk retorik och talsymbolik.

    Bokens huvuddel utgörs av verkbeskrivningar av samtliga orgelverk. Varje genre och varje samling inleds med en kort berättelse om bakgrund och innehåll. Verken beskrivs ofta i detalj och med värderande synpunkter. I varje verkbeskrivning ger Hans Fagius också förslag till hur styckena kan registreras och dessutom vissa idéer om interpretation. Ett stort antal illustrerande notexempel förtydligar resonemangen.

    ”Med fyra ord skulle jag kunna sammanfatta min och tror jag många svenska organisters första och spontana intryck av denna bok: Äntligen allt på svenska! Hans Fagius … delar generöst med sig av sitt stora kunnande, och det på ett sätt som även gör det intressant för alla läsare, inte bara inbitna ’orgelfreaks’ … Rätt använd kommer Hans Fagius bok om Bachs orgelverk att bli till stor nytta och nöje för många i vårt land, både professionella musiker och kunskapstörstande amatörer, såväl i som utanför den kyrkliga miljön.” Martin Riessen, Orgelforum

    ”Redan förordet är värt pengarna.” Så börjar Mats Åberg sin recension i Kyrkomusikernas Tidning. Här är några fler omdömen från samma långa och positiva recension: ”Det Hans Fagius gjort är ett enastående arbete … Det finns … en aldrig sinande ström av mer eller mindre akademiska artiklar om Bachs musik. Här har vi istället en livs levande människa som är både musikforskare och musikant. Det finns alltför få av den sorten … Intressantast i Del II [verkanalyserna] är enligt min mening hur Hans Fagius tecknar varje enskilt verks bakgrund. Vi får veta när och var de komponerades, Bachs inspirationskällor, paralleller till andra verk och jämförelser i sidled och djupled. Författaren lägger i dagen en oerhörd kunskap … Det är en härligt tjock och vacker bok att hålla i sin hand. Och de många notexemplen, orgelfasaderna och rubrikerna gör texten genombruten och layouten tilltalande.” Mats Åberg, KMT

    ”Fagius bok, som sammanfattar mer än fyrtio års umgänge med Bachs orgelmusik, är kanske i första hand en handbok för organister. Men den har i sin ambition att komma åt orgelns betydelse för Bach blivit något mycket mer än så. Inte minst för dess första del som faktiskt är den första biografin över Bach på svenska i modern tid. Ett avsnitt som belyser Bachs oerhörda nyfikenhet och samlarflit.” Martin Nyström, DN, under rubriken ”Bachs orgelverk med kunnig drive”.

    ”… förutom att ha en rigorös, rejält detaljerad genomgång av orgelverken, alla!, inkluderande personliga tankar om hur de ska framföras, finns här den första biografin på länge om Bach, där Fagius också kopplar senare tidens forskningsrön med intresseväckande skrivningar om hur Bach resonerade till det rent biografiska materialet. Bli icke skrämd, Fagius lägger fram sin sak på ett både inträngande och engagerande sätt som en god pedagog.” Betyg 5/5. Jan-Erik Zandersson, Nya Upplagan

    ”Denna grundliga bok är till glädje för både organister och vanliga lyssnare, om än på olika plan. På ett initierat sätt visar den hur också instrumental musik kan vittna om den kristna tron.” Stefan Pehrson, Världen idag

    Författaren Hans Fagius är välkänd för alla orgelvänner. Hans är född 1951 i Norrköping och är sedan många år en av Sveriges allra främsta och mest aktiva konsertorganister. Efter studier för Bengt Berg, Alf Linder och Maurice Duruflé har han flitigt turnerat som organist i de flesta världsdelar med en repertoar som spänner över alla epoker, men främst med barockmusik och romantisk musik. Som grammofonartist har Hans Fagius, i första hand på det svenska märket BIS, spelat in musik av Liszt, Saint-Saëns, Widor, Karg-Elert, Duruflé och Mendelssohn, samt inte minst en komplett version av Bachs orgelverk.

    Efter att i flera år ha varit lärare vid musikhögskolorna i Göteborg och Stockholm är Hans sedan 1989 professor vid Det kgl. danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Han är en eftertraktad lärare vid olika mästarkurser, och är regelbundet jurymedlem vid internationella orgeltävlingar över hela världen. Sedan 1998 är han ledamot av Kungliga Musikaliska Akademin, 2005 mottog han Lunds kommuns kulturpris och 2008 Gotthard Arnérs stipendium för orgelkonstens främjande.

    Del I: Bakgrund till musiken
    Förord
    Kort biografi
    Bachs musikaliska språk
    Orgelmusikens funktion
    Bachs orglar

    Del II: Verkbeskrivningar
    De fria orgelverken
    Koralbundna verk
    Orgelbüchlein
    Schüblerkoralerna
    Leipziger Choräle eller Achtzehn Choräle
    Clavier-Übung Dritter Theil
    ”Kirnbergersamlingen” och ”Einzeln überlieferten Choräle”
    Neumeisterkoralerna
    Koralpartitor

    Som bilaga till boken medföljer en CD-skiva, inspelad av Hans Fagius på orgeln i Eslövs kyrka i juni 2010. Förutom några representativa verk från olika perioder och i olika stilar finns här också två stycken som inte tidigare presenterats på den kompletta inspelning som Fagius gett ut på Bis Records: Fantasi c-moll BWV 1121 och koralfantasin över Wo Gott der Herr nicht bei uns hält BWV 1128.

    Innehåll CD
    Preludium och fuga C-dur BWV 531
    Wo Gott der Herr nicht bei uns hält, koralfantasi BWV 1128
    Fantasi c-moll BWV 1121
    Koraler ur Orgelbüchlein:
    Helft mir Gottes Güte preisen BWV 613
    Das alte Jahr vergangen ist, à 2 Clav. & Ped. BWV 614
    In dir ist Freude BWV 615
    Mit Fried und Freud ich fahr dahin BWV 616
    Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf BWV 617
    Preludium och fuga G-dur BWV 541
    Concerto a-moll (efter A. Vivaldis Concert a-moll för två violiner, stråkar och continuo op. 3 nr 8) BWV 593
    Triosonat G-dur BWV 530
    Ur Leipziger Choräle:
    Schmücke dich, o liebe Seele, à 2. Clav. et Pedal BWV 654
    Preludium och fuga h-moll BWV 544

    Orgeln i Eslövs kyrka är byggd 1952 av Flentrop Orgelbouw, Zandaam, Holland. Den genomgick en omfattande renovering 2004, såväl tekniskt som klangligt. Trots att instrumentet måste ses som en neobarock orgel och är kraftigt inspirerat av orgelrörelsens ideal, framstår den som idealisk för Bachs musik, och ett av de främsta instrumenten i sin stil i Sverige.