Jazz

Visar alla 3 resultat

    Iskra – gränslös musik

    Iskras banbrytande improvisationsmusik utmanade traditionens gränser. Oblygt blandade man konventionella instrument med leksaker och hemmagjorda ljudverktyg och skapade en musik med helt egna förutsättningar. Släppte man sina förväntningar på hur musik borde låta var den lätt att ta till sig.

    Iskras musik kunde vara ett fantasifullt äventyr eller som någon skrev - som ren erotik. Jazzen – i sin friaste form – har varit en utgångspunkt, men egentligen finns det ingen etikett som passar för denna gränslösa, fria musik.

    Journalisten Bo C Bengtsson berättar om Iskras tjugo år under de politiskt och kulturellt dynamiska 70- och 80-talen, då gruppen skapade sig ett eget utrymme på den svenska musikscenen. Med konserter, musikverkstäder och radio- och TV-produktioner för både vuxna och barn nådde Iskra en stor publik.

    Iskras medlemmar har under åren växlat något, men dessa sex musiker är ”iskrorna”: slagverkaren Sune Spångberg, saxofonisten Allan Olsson, basisterna Arvid Uggla och Tuomo Haapala, gitarristen Jörgen Adolfsson, trumpetaren Tommy Adolfsson.

    ”För oss i gruppen var Iskra vårt sociala nav, vår läroanstalt och våra sinnens förlösare. Vår musik skapades i stunden och kunde uppfattas som svårtillgänglig men många kom att uppskatta vårt tonspråk och vår musikaliska attityd. För både lyssnare och oss utövare hade musiken frigörande, sinnesutvidgande och själshelande funktioner och åren i Iskra bidrog till att forma oss till dem vi är idag.”

    Boken om Iskra är rikt illustrerad med fotografier och tidningsklipp.

    I samband med att boken kom ut släpptes också ett digitalt album med samma titel som boken. Albumet Iskra – gränslös musik innehåller tretton låtar, varav flera tidigare outgivna, och ges ut av Caprice Records för lyssning på Spotify, iTunes och liknande tjänster.

    Författaren Bo C Bengtsson är en kultur- och nöjesjournalist med musik som favoritområde. Mötet med Iskra förändrade för alltid hans musiksyn och under många år följde han gruppens utveckling.

    ”Det har blivit en väldisponerad och välskriven bok.” Peter Bornemar, digmusic.se

    ”Mycket intressant om en svensk institution bland improvisationsmusik och pionjärer inom det som lite slarvigt kallas modern jazz. Snarare var det väl så att de bara utforskade musik tillsammans och verkar ha haft väldigt roligt.” Johan Norberg, Tidningen Vi

    ”Bo C Bengtsson skildrar gruppens bakgrund och dess musikaliska utveckling, han gör det med omsorg, kärlek, god kunskap, med närvaro och noggrannhet.” Bo Bjelvehammar, Tidningen Kulturen

    ”Det är en intressant läsning för vänner av jazz och improviserad musik, särskilt om man vill förstå hur intimt musikscenen var sammankopplad med händelserna i samhället på 70-talet. Med tanke på dagens krassa konsumism i vilken musik och unga artister underställs stora men billiga maskinerier i form av snäva artisttävlingar kan 70-talet verka besynnerligt.” Jan-Erik Holmberg, Hufvudstadsbladet

    ”Det är en fascinerande historia som Bengtsson berättar … Bengtssons bok är upplysande och mycket välkommen.” Magnus Nygren, OJ

    ”Bo C Bengtssons bok om ISKRA är ett yvigt collage av bilder och citat sammanhållet av en berättande text med många glimtar av författarens egna upplevelser och möten med medlemmarna. Det är just så en bok om ISKRA bör se ut för att göra rättvisa åt brokigheten och konkretionen i musiken och dess ‘allsinnlighet’.” Peter Hackman, rootsy.nu

    Jazz. Musik Människor Miljöer

    Jan Bruérs och Lars Westins numera klassiska bok (den första upplagan kom redan 1974) om jazzens historia och utveckling förmedlar på minimalt utrymme maximalt om en hundraårig musikform som ständigt utmanat. Jazzen har dödförklarats åtskilliga gånger men överlevt och utvecklats, tagit till sig ny teknik, inspirerats av och blandats upp med andra musikformer.
    Bruér och Westin ser på jazzens historia ur ett svenskt perspektiv. Musiken skildras i sitt sammanhang; jazzens miljöer och människorna bakom musiken ges stort utrymme.
    Boken är rikt illustrerad med välvalda fotografier och tidsdokument.
    Detta är den femte – reviderade och uppdaterade – upplagan av Jazz. Musik Människor Miljöer.
    Boken kan användas såväl inom den högre musikutbildningen som i studiecirklar och självstudier.

    Jazzpiano

    Jazzpiano erbjuder teorier, praktiska exempel och förslag till övningar för den som vill utveckla sina färdigheter i:
    – att spela piano i en jazzgrupp
    – att läsa avancerad ackordanalys i till exempel The Real Book och med utgångspunkt från analysen spela ett pianoarrangemang eller ett komp
    – att förstå jazzharmonik vid pianot, för att kunna öva improvisation eller göra transkriptioner.

    Texten handlar främst om ackordspel och ackordnotation, medan avsnitten om improvisation och komp är mindre utförliga. Färdigheter i rytmiskt samspel och improvisation utvecklar man ju bäst som medlem i en ensemble; färdigheter i ackordspel däremot går utmärkt att öva utifrån en bok som denna.
    Boken riktar sig till läsare som redan behärskar ackordspel på bruksnivå och behöver en metod för att göra sitt spel mer avancerat och mer jazzmässigt.

    Daniel Nolgård är jazzpianist och pedagog vid Musikhögskolan Ingesund.

    ”Daniel Nolgårds Jazzpiano fyller en viktig funktion, då det är sparsamt med svensk litteratur i ämnet. Boken rekommenderas varmt…” (Ronny Johansson, universitetslektor i piano, Musikläraren 1/05)