Körpedagogik / Choral teaching

Visar alla 7 resultat

    Barn i kör

    Idéer och metoder för barnkörledare.

    Ny, oförändrad upplaga av boken som första gången utkom 1990.

    Barn i kör är en bok som mångsidigt och uttömmande behandlar olika aspekter på en barnkörledares arbete:
    – metodiska frågor såsom tonbildning, gehörsträning, notläsning, flerstämmighet, rytmik, repetitionsrutiner;
    – samspelet i barnkören och hur man kan organisera verksamheten;
    – barnkörens roll i församlingen och sångtexternas betydelse för barns upplevelser;
    – barnkören i ett historiskt perspektiv.

    Barn i kör vänder sig till alla som har med barn i kör att göra:
    – körledare
    – musiklärare
    – låg- och mellanstadielärare
    – präster och pastorer
    – barn- och ungdomsledare
    – musikintresserade föräldrar

    Medverkande författare:
    Carl-Bertil Agnestig, musiklärare, körledare
    Eva Svanholm-Bohlin, körledare
    Inger Dejke, folkhögskollärare
    Inga Olsson Ekström, metodiklektor
    Gunnel Fagius, musiklärare, kyrkomusiker
    Gunnar Forshufvud, sångpedagog
    Daniel Helldén, tonsättare, körledare
    Gun-Britt Holgersson, musiklärare, barnkörledare
    Carl Høgset, sångpedagog, körledare
    Per Jennervall, pastor
    Elisabet Jonsson, sångpedagog
    Eva-Katharina Larsson, musiklärare, metodiklärare
    Kerstin Linzander, rytmikpedagog
    Matts Norman, rytmikpedagog, körledare
    Stefan Parkman, körledare
    Lennart Reimers, musikpedagog
    Birgitta Rosenquist-Brorson, kyrkomusiker
    Bror Samuelson, musiklärare, körledare
    Birgitta Höök Seuffert, kyrkomusiker
    Göte Strandsjö, sångpedagog
    Börje Ström, kyrkomusiker
    Björn Wrangsjö, barnpsykiater

    ”En nyttig bok!” (Annika Dzedina, Uttryck)

    Röster och ekon. Gunnar Eriksson med egna ord

    Körledaren Gunnar Eriksson berättar om sitt liv och sin musik – i synnerhet körmusik.

    Jan Lennart Höglund, bland annat tidigare producent på Sveriges Radio P2, som känt Gunnar sedan 50-talet, samtalar med honom om de tidiga årens verksamhet i Svenska Missionsförbundet, men följer honom också fram till i dag. Martin Nyström, huvudkritiker för klassisk musik och opera på Dagens Nyheter, talar med Gunnar om hans konstnärliga ambitioner med utgångspunkt från en konsert 2015 med Rilkeensemblen.
    Dessa två nya intervjuer inramar tidigare publicerade intervjuer från olika tider och sammanhang. Gunnars egna texter, tre porträtt av betydelsefulla tonsättare i hans värld, Arne Mellnäs, Sven-Eric Johanson och Per Nørgård, samt förorden från de tre »ad lib-samlingarna« ger ytterligare bitar till bilden av hans musikaliska och konstnärliga värld.
    Boken avslutas med en diskografi över de inspelningar på EP, LP, CD och DVD som Gunnar varit inblandad i sedan början av 1960-talet.

    Röster och ekon är rikt illustrerad med foton och Gunnar Erikssons egna teckningar.

    A cappella. Tjugofem körledares röster

    ”Det här är en viktig bok, en bok att ständigt återkomma till i vårt vardagliga arbete med våra körer. Rekommenderas varmt!” Kerstin Odeberg, KMT

    Hur ser dagens körledare och dirigenter på körverksamhet? Varför är det
    angeläget att hålla på med kör? Hur arbetar man konstnärligt och pedagogiskt för att utveckla kören och sig själv som körledare? Vad är viktigt att satsa på i utbildningen av nya körledare och körsångare? Hur kan körlivet utvecklas i Sverige och hur ser framtiden ut?
    I denna bok möter vi tjugofem framstående körledare från olika delar av Sverige, alla med lång erfarenhet av olika typer av körarbete, som ger sin syn på dessa och andra frågor. Tillsammans ger de en kalejdoskopisk bild av vad det innebär att vara körledare idag. Boken vänder sig till körledare och körsångare, till musikerstudenter och lärare, men också till alla som är engagerade i kultur- och föreningsverksamhet och intresserade av inifrånperspektiv på musikaliskt lärande och skapande.

    Karin Johansson utbildade sig till kyrkomusiker vid Musikhögskolan i Malmö (MHM) och har sedan 1985 varit verksam som kyrkomusiker, orgellärare och frilansande organist. Hon disputerade 2008 i musikpedagogik och är professor i konstnärlig forskning i musik vid MHM, där hon undervisar, handleder och bedriver forskningsprojekt kring improvisation, högre musikutbildning och körverksamhet. Tillsammans med Ursula Geisler initierade hon 2009 det internationella körforskningsnätverket Choir in Focus.
    A cappella är producerad av Lena Ekman Frisk vid Körcentrum Syd, Lunds Universitet. Bokens porträttfoton är tagna av Leif Johansson.

    De medverkande körledarna:
    Eva Svanholm Bohlin
    Anders Eby
    Karin Eklundh
    Gunnar Eriksson
    Gunnel Fagius
    Karin Fagius
    Per-Henrik Holgersson
    Lone Larsen
    Fredrik Malmberg
    Ingemar Månsson
    Karin Oldgren
    Gunno Palmquist
    Mats PaulsonIrene Perdahl
    Incca Rasmusson
    Birgitta Rosenquist-Brorson
    Cecilia Rydinger Alin
    Johan-Magnus Sjöberg
    Agneta Sköld
    Dan-Olof Stenlund
    Peter Wallin
    Erik Westberg
    Jan Yngwe
    Almaz Yebio
    Leif Åkesson

    Havsvåg solvåg och vindarna fria. Göteborgs Kammarkör 50 år

    När Göteborgs Kammarkör 2013 firar sitt femtionde levnadsår gör man det med en egen festskrift. Här medverkar flera av körens vänner, nuvarande och f.d. medlemmar:

    Karin Careborg
    Wolf Biermann
    Kiki Eldh
    Lena Ekman Frisk
    Kerstin Selén
    Anders Dejke
    Jan Ling
    Anne Marie Tålig
    Britt Ling
    Martin Berggren
    Gunnar Lindgren
    Catharina Dyrssen
    Mattias Erlandsson
    Elisabet Hermodsson
    Abelone Rasmussen
    Michael Edén

    Minnen och reflektioner varvas med foton och teckningar. Ett par längre intervjuer med körens ständige ledare Gunnar Eriksson fördjupar den speciella musikalitet som alltid kännetecknat Göteborgs Kammarkör.

     

     

    Choir in Focus 2011

    Att sjunga i kör är närmast att betrakta som en folkrörelse. Sverige är känt för sina många och goda körer. Men körsjungandet är stort i de flesta länder. Forskningen kring körsång och körliv har dock inte varit så högt prioriterat. På initiativ av två svenska körforskare startades därför 2009 ett internationellt nätverk, ”Choir in Focus”, som samlar forskare från olika länder i Europa.

    Förra året kom den första rapporten, Choir in Focus 2010, med bidrag av 15 internationella forskare. Nu är det dags för nästa textsamling. Choir in Focus 2011 innehåller ett dussintal texter som speglar den forskning som rör körlivets och körsjungandets olika aspekter. Några av bidragen härstammar från ett körforskningssymposium som ägde rum i Lund i oktober 2010.

    Språken är engelska och tyska.

    The international research network Choir in Focus was initiated in 2009 by Dr. Ursula Geisler and Dr. Karin Johansson at Körcentrum Syd, Sweden. The network held its second meeting during Lund International Choral Festival in October 2010. The seminars included presentations relating to choir and identity, gender, choral leadership as well as intra-musical and artistic questions.

    One aspect of the network’s activity is to explore possibilities for connections between historical and contemporary perspectives, and between research and choral performance practice. For example, a central research interest from the perspective of higher music education and musical practitioners is to increase the knowledge about what goes on during music making: What do choir leaders and choristers experience and how do they interact? Another important area is the study of leadership role models and gender issues in a historical perspective, which points to continuities and discontinuities over time in different national choir discourses.

    This publication documents 11 network members’ works in progress and illustrates how choir singing and choral life may be approached from differing disciplinary origins. Choir in Focus 2011 aims at contributing to a transnational choral debate and to encourage further research on choral topics.

    English and German text.

    Contents:
    Karin Johansson: Inside Views on Contemporary Swedish Choral Practice
    Anne Haugland Balsnes: Songs of Søgne – Aspects of Place, Identity and Belonging
    Colin Durrant: Engineering, Settling Baritones and Sexuality: the Togetherness of Choral Singing
    Sverker Zadig: The Single Voice in the Choral Voice. How Does the Role of Informal Leaders in the Choral Voices Affect the Other Singers?
    Pia Bygdéus: Artistic Leadership. The Design of a Study for Making Visible Mediating Tools for Choir Directors
    Martin Ashley: The Canaries in the Cage: Lessons in the Role of Leadership and Pedagogy in Conducting from the Widening Young Male Participation in Chorus Project
    Ursula Geisler: Choir Singing and Socio-Musical Attitudes. Continuity and Change in a Swedish-German Long-Term Perspective
    Martin Loeser: The Beginnings of Mixed Choral Singing in early 19th Century Germany – A Brief Comparison with Sweden
    Guillaume Lurton: The Social Properties of Amateur Choir Singing in France
    Friedhelm Brusniak: Musikalischer Gemeinschaftsgedanke und chorsoziologische Reflexionen auf dem I. Kongress für Chorgesangwesen in Essen 1928 und der VIII. Reichsschulmusikwoche in Hannover 1929
    Helmke Jan Keden: “Das neue Volkslied auf Grund der heutigen Melodie” – Anmerkungen zum Repertoirekanon des deutschen Männergesangs in der Weimarer Republik

    Choir in Focus 2010

    In order to highlight choir, choir singing and choral work as fruitful research topics the network Choir in Focus was initiated in 2009 by Dr. Ursula Geisler and Dr. Karin Johansson at Körcentrum Syd in the south of Sweden. Although there are vast possibilities for cooperative and cross-disciplinary projects in this area such studies seemed to be lacking, and the intention was to create a meeting point for researchers from different traditions. Today, this international network provides a platform for discussing theoretical and methodological issues under the umbrella of common research interests related to choir.

    This publication is one of the results from the network’s first meeting in November 2009, which drew together 15 participants from universities and music academies in Sweden, Denmark, Norway, Germany, France and the UK. The contributions in this volume illustrate how choir singing and choral life may be approached from differing disciplinary origins that vary from historical studies to studies of contemporary performance practice.

    Contents:

    Introduction – Ursula Geisler & Karin Johansson
    I National Perspectives
    Choir Research. A Norwegian Perspective – Anne Haugland Balsnes
    Research into Choirs and Choral Education at the Institute of Education, University of London – Colin Durrant & Graham Welch
    Sweden. A National Perspective – Gunnel Fagius
    Choir Research in Europe. Perspectives for a Comparative Research Approach – Helmke Jan Keden
    Choir Music in France. A Historical Insight – Guillaume Lurton
    Danish Choir Research Traditions – Peter Nissen
    II Projects and Individual Perspectives
    Widening Young Male Participation in Chorus: Keeping Boys Singing? – Martin Ashley
    Choir in Focus Research Network. Personal Reflections on Choir Research – Martin Ashley
    Learning in Choirs. Belcanto as a Community of Practice. Summary of a Research-Ph.D. Project – Anne Haugland Balsnes
    „Blick zurück nach vorn“. Chorwissenschaftliche Forschung im Zeichen der 150.
    Wiederkehr der Gründung des Deutschen Sängerbundes 1862 – Friedhelm Brusniak
    Choir in Focus Network. Draft Collaborative Research Proposal. Concepts and Practices of Leadership in Choir Culture within Europe – Colin Durrant
    Personal Reflections on Choir Research – Gunnel Fagius
    Choral Research: Remarks to a Global Bibliography – Ursula Geisler
    Practice-related Studies of Choir: Music Education and Artistic Research Perspectives -Karin Johansson
    “Soldiers of German Song” and “Singing Revolutions”. Fields of Ideology-Critical “Choir Research” – Helmke Jan Keden
    Nationalism and National Religiosity. The German Oratorio in the 19th Century – Linda Maria Koldau
    National Songs in the German-Danish Conflict – Linda Maria Koldau
    Reflections upon Choir Research from my Individual Perspective – Linda Maria Koldau
    Come, Let us Sing! Choirs, Music and Identity in the History of Modern Mass Society – Peter Nissen
    My Thoughts about Choir Research – Peter Nissen
    Shaping Musical Performances. A Social Semiotic Study of Choir Conductors’ Multimodal Communication in Choir – Ragnhild Sandberg Jurström
    Choir in Focus Network. Personal Reflections upon Choir Research – Ragnhild Sandberg Jurström
    Musical Learning. Learning in a Choir. How do Singers in a Choir Cooperate, Learn Together and Learn from Each Other? – Sverker Zadig
    Suggestions for Further Research

    Körkonst – om sång, körarbete och kommunikation

    Körkonst är en bok om sång, körarbete och kommunikation. Det är inte en bok om att dirigera, men om att vara dirigent.
    Boken är tänkt som en lärobok i körpedagogik, som inspiration för körledare och som fördjupningsmaterial för körsångare.
    På ett muntligt och lättfattligt språk presenterar Tone Bianca Dahl sina idéer om körrösten, om dirigentyrket och om kommunikationen mellan kör, dirigent och publik. Många av hennes tankar är hämtade från andra områden, som idrottsvärlden, där vikten av ett gott ledarskap ofta betonas.
    Tone Bianca Dahl är en erfaren körledare som även arbetar som lektor vid Norges Musikhögskola i Oslo, där hon undervisar i dirigering och kördidaktik.