Musikpedagogik / Music pedagogy

Visar alla 2 resultat

    Barn i kör

    Idéer och metoder för barnkörledare.

    Ny, oförändrad upplaga av boken som första gången utkom 1990.

    Barn i kör är en bok som mångsidigt och uttömmande behandlar olika aspekter på en barnkörledares arbete:
    – metodiska frågor såsom tonbildning, gehörsträning, notläsning, flerstämmighet, rytmik, repetitionsrutiner;
    – samspelet i barnkören och hur man kan organisera verksamheten;
    – barnkörens roll i församlingen och sångtexternas betydelse för barns upplevelser;
    – barnkören i ett historiskt perspektiv.

    Barn i kör vänder sig till alla som har med barn i kör att göra:
    – körledare
    – musiklärare
    – låg- och mellanstadielärare
    – präster och pastorer
    – barn- och ungdomsledare
    – musikintresserade föräldrar

    Medverkande författare:
    Carl-Bertil Agnestig, musiklärare, körledare
    Eva Svanholm-Bohlin, körledare
    Inger Dejke, folkhögskollärare
    Inga Olsson Ekström, metodiklektor
    Gunnel Fagius, musiklärare, kyrkomusiker
    Gunnar Forshufvud, sångpedagog
    Daniel Helldén, tonsättare, körledare
    Gun-Britt Holgersson, musiklärare, barnkörledare
    Carl Høgset, sångpedagog, körledare
    Per Jennervall, pastor
    Elisabet Jonsson, sångpedagog
    Eva-Katharina Larsson, musiklärare, metodiklärare
    Kerstin Linzander, rytmikpedagog
    Matts Norman, rytmikpedagog, körledare
    Stefan Parkman, körledare
    Lennart Reimers, musikpedagog
    Birgitta Rosenquist-Brorson, kyrkomusiker
    Bror Samuelson, musiklärare, körledare
    Birgitta Höök Seuffert, kyrkomusiker
    Göte Strandsjö, sångpedagog
    Börje Ström, kyrkomusiker
    Björn Wrangsjö, barnpsykiater

    ”En nyttig bok!” (Annika Dzedina, Uttryck)

    Spelrum. En metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger

    ”Above all, learning an instrument must be fun”

    Nu har det äntligen kommit en bok på svenska för alla blivande och redan verksamma sång- och instrumentalpedagoger.
    I musikundervisningen måste finnas ett spelrum eller en balans mellan olika sidor: planering och spontanitet, krav och frihet, gammalt och nytt, lätt och svårt, spel med och utan noter… Robert Schenck lägger i SPELRUM tonvikten på kreativa undervisningsformer och betonar projekt, gehörsspel, eget skapande och musikglädje.
    Boken är tänkt både för studerande och för redan aktiva musiklärare som önskar få nya idéer för sin undervisning eller perspektiv på sitt arbete. Men den är även relevant för musiker, för föräldrar till musicerande barn och för den som allmänt intresserar sig för pedagogiska frågor.
    Robert Schenck som är lektor i tvärflöjt, metodik och kammarmusik vid Musikhögskolan i Göteborg, har länge arbetat med att lära studenter att bli lärare. Behovet av ett samlat undervisningsmaterial har blivit allt mer kännbart, och det är en erfarenhet som han delar med de flesta som undervisar i metodik på musikhögskolorna i landet. Samma år som boken gavs ut erhöll Robert Schenck Musikaliska Akademiens Göran Lagerwallpris, ett pris som tilldelas lärare inom den högre utbildningen för betydelsefulla pedagogiska insatser. I prismotiveringen står bland annat: ”Med sin nyligen utgivna bok SPELRUM har han givit svenska sång- och instrumentalpedagoger nya och inspirerande utgångspunkter på vägen mot väsentlig musikpedagogisk förnyelse.”
    Robert Schencks egen inställning till ämnet kan sammanfattas med rubriken på en artikel som han skrev för en engelsk tidskrift: ”Above all, learning an instrument must be fun.” Mycket av det Robert Schenck skriver om handlar om lust och lek – men förenat med ett allvar som ger den utveckling som krävs i undervisningen.

    ”Robert Schencks bok är en utmärkt belysning av den pedagogiska vardagen i vårt 21:a århundrade med alla möjligheter och ’options’ som står oss till buds. Jag gläds över att det finns en sådan här bok att sätta i händerna på den som brinner av en musikalisk iver att möta, befästa och utveckla eleverna; att upplevelse, beskrivning, återberättandet, imitationen, det egna uppspelet och analysen får komma i rätt ordningsföljd; och att Robert Schenck erbjuder eleven subjektsposition lika mycket som läraren.” (Svante Widén, Mitt i musiken, SR.)
    ”Jag är övertygad om att Robert Schencks bok kommer att vara inspirationskälla till många musikpedagogiska diskussioner bland verksamma musiklärare. Den har också sin självklara plats på studenternas lista över kurslitteratur.” (Marie Wall Almquist, Fotnoten.)
    ”Det är med glädje man mottar Robert Schencks ambitiösa arbete, och om man är ’öppen och närvarande’, kan man verkligen hitta guldkorn i denna bok.” (Evabritt Tilling, MR-Aktuellt.)