BOK / BOOKS

Visar 21–40 av 62 resultat

    Putte Wickman, klarinettist

    REA-priset är giltigt under tiden 27 februari – 30 mars. Men förhandsbeställningar kan göras.

    Putte Wickman var en av världens främsta klarinettister, känd för sin vackra ton och för sin musikaliska bredd.

    Den här boken är baserad på en lång intervju med Putte, där han berättar om sitt liv som musiker under mer än sex decennier. Den livfulla berättelsen kryddas med dråpliga anekdoter om färgstarka kollegor, omfattande konsertturnéer och mer eller mindre galna upptåg – något som präglade spjuvern Putte under alla år.
    Till denna berättelse har Jan Bruér fogat minnen förmedlade av en rad människor som kände Putte väl – musikervänner, familjemedlemmar, journalister etc. Tillsammans bildar dessa minnen en mosaik som ges ytterligare liv av ett rikt bildmaterial. Många av bilderna har aldrig tidigare varit publicerade.
    Boken avslutas med en diskografi, som täcker allt som spelats in och getts ut i Putte Wickmans namn.
    Som bonus har Jan Bruér ställt samman en CD med delvis unikt material från Puttes hela karriär mellan 1945 och 2005. Skivan inleds med historieberättaren Wickman och vad som hände när han boxades med Miles Davis.

    Jan Bruér är jazzforskare och musikproducent. Sin första kontakt med Putte Wickman hade han 1956, då han som 13-åring intervjuade musikanten för en lokaltidning.

    Följande personer har bidragit med sina minnen av Putte Wickman:
    Svend Asmussen, Hans Backenroth, Hasse Burman, Claes Crona, Kjerstin Dellert, Anders Eljas, Göran Fristorp, Martin Fröst, Per Goldschmidt, Rune Gustafsson, Lars Jansson, Hasse Kahn, Erik Kjellberg, Vicky von der Lancken, Gunnar Lindgren, Lisa Linn, Jan Lundgren, Wenche Myhre, Göran Olson, Janne Schaffer, Jonas Sima, Gustaf Sjökvist, Bosse Sylvén, Viktoria Tolstoy, Lars Westin, Basse Wickman, Sylvia Wickman, Rune Öfwerman , Pétur Island Östlund.

    ”Boken var väntad. Den måste komma, det bara är så. Men det blev en annorlunda biografi sammanställd av Jan Bruér. Det är fakta och minnesord. ’Putte Wickman, klarinettist’ är titeln som egentligen säger allt … Boken måste rekommenderas och det inte bara till jazzintresserade.” (Lennart Götesson, Dala-Demokraten)

    ”Den läsvärda boken är inte bara en biografi över en av våra främsta jazzmusiker utan också ett intressant stycke svensk jazzhistoria från 1940-talet till nutid.” (Hans-Erik Bergman, Sundsvalls Tidning)

    ”Ett styck svensk jazzhistoria och en bra introduktion till att lyssna på Putte Wickmans inspelningar. Kan också läsas som exempel på hur en jazzmusikerbiografi ska berättas, och vilka roller jazzmusikern förväntas uppfylla.” (Alf Arvidsson, alfarvidssonblogg)

    ”… en viktig bok som bör läsas av alla musikintresserade. Den handlar om en stor musikant i vår tid.” (Leif Wigh, OrkesterJournalen)

    ”Sammanfattningsvis blir det hela ett färgstarkt puzzel av texter och bilder som berättar en rik historia om ett rikt liv i musiken. Ett extra plus förtjänar boken för den avslutande diskografin … Boken ’Putte Wickman, klarinettist’ är ett värdigt testamente.” (Claes Olson, musikindustrin.se)

    Bröllopssånger och kärleksvisor ur nordisk folktradition

    Sångerskan Eva Rune har samlat traditionella visor från hela Norden, sånger som sjungits vid bröllop och visor som berättar om lycklig kärlek. En vackert formgiven bok med sånger för vardag och fest.
    Boken innehåller inte mindre än 125 sånger – stiliga, humoristiska, kärleksfulla – som passar utmärkt att sjungas både till vardags och vid vigsel och bröllopsfester. Huvudparten av sångerna kommer från olika delar av Sverige och svenska Finland, men här finns också sånger på norska, danska, färöiska och samiska.

    Eva Rune är en sångerska som hörs bland annat i grupperna Irmelin och Nordic Wedding Music.

    Bröllopssånger och kärleksvisor är den första boken i Svenskt visarkivs serie med musikutgåvor.

    ”Det är en fantastisk bok jag håller i min hand! … Ett pionjärarbete har Eva Rune gjort, en vacker bok blev det!” Kerstin Odeberg, Kyrkomusikernas Tidning

    ”Må-bra-potentialen är enorm, och visst blir jag på gott humör när jag bläddrar och nynnar.” Ragna Fahlander, Falu-Kuriren

    ”Fina bilder och personliga kommentarer gör detta till en vacker bok man gärna bläddrar i. Och så finns det alltså mer än hundra vackra sånger att dela på.” Peter Ahlbom, Spelmannen

    Lär dig läsa noter – steg för steg

    Lär dig läsa noter – steg för steg förklarar på ett enkelt och tydligt sätt grunderna i notläsning. Pedagogiskt presenteras också grundläggande musikteori under rubriker som rytm, tonhöjd, tonarter, skalor, intervall och ackord. Musikaliska symboler och tecken förklaras lättfattligt.

    På en medföljande CD finns 86 spår med förtydligande
    exempel.

    Lär dig läsa noter är ett roligt och lärorikt tillskott till svensk musikundervisningslitteratur! Ett givet val för nybörjaren eller för den som vill friska upp minnet.

    Författaren Rod Fogg är musiker och lärare i London med omnejd. Han har tidigare publicerat The Electric Guitar Handbook, Totally Interactive Guitar Bible och Totally Interactive Band Bible och är medförfattare till böcker om Django Reinhardt och Eddie Van Halen.

    Boken är utgiven av Tukan förlag i samarbete med Bo Ejeby Förlag.

    På tal om musikproduktion

    Elva bidrag till ett nytt kunskapsområde.

    Musikproduktion är namnet på ett nytt och växande utbildningsområde. Undervisning i musikproduktion handlar kort sagt om att lära ut hur man producerar och sprider musik med hjälp av vår tids underbara musikskaparverktyg. Utbildningen på detta område bedrivs på såväl gymnasier och folkhögskolor som universitet och musikhögskolor.
    Boken innehåller elva artiklar om centrala företeelser i musikproduktion. De är tänkta som tankeväckande introduktioner till ämnen som berörs i undervisningen. Författarna kommer från Sverige, Norge och Finland – och är ledande forskare inom detta nya kunskapsområde.
    Bland ämnena som behandlas märks: Musikens industriella produktion, Vad är ett fonogram, Begreppen analog, digital och sampling, Filmljudteknikerns yrkesroll, Funktionell analys av musik i film.
    Bokens initiativtagare och redaktörer är Gunnar Ternhag och Johnny Wingstedt. Gunnar Ternhag är professor i ljud- och musikproduktion vid Hög­skolan Dalarna och gästprofessor i musikvetenskap vid Stockholms universitet. Johnny Wingstedt är universitetslektor vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.

    Innehåll:
    På tal om musikproduktion. Begreppsbildning i ett nytt utbildningsämne – Gunnar Ternhag
    Musikens industriella produktion: organisation, ekonomi och kultur – Johannes Brusila
    Musikproduktion, kunskap och lärande – Petter Dyndahl och Siw Graabræk Nielsen
    Musikproduktion – ett nytt ämne i högre utbildning – Gunnar Ternhag
    Analog, digital och sampling – tre centrala begrepp – Tellef Kvifte
    Vad är (egentligen) ett fonogram? – Tore Simonsen
    Att kalla på Echo: musiken och rummet – Toivo Burlin
    Filmljudteknikerns yrkesroll: tekniker eller konstnär? – Klas Dykhoff
    Funktionell analys av musik i film och andra multimodalt berättande gestaltningar – Johnny Wingstedt
    Metafunktioner, dieges och interaktivitet – Johnny Wingstedt
    Lyssningstester – ett experimentellt sätt att fånga en upplevelse – Jan Berg

    Sjungande berättare. Vissång som estradkonst 1900-1970

    Marita Rhedin har tilldelats Olrogstipendiet! Juryns motivering lyder:
    ”Marita Rhedin tilldelas Olrogstipendiet för sin doktorsavhandling Sjungande berättare som innehåller unik forskning kring vissången som estradkonst 1900-1970, den litterära visan och dess företrädare på scenen. Med denna forskning kring uppförandepraxis bidrar hon till ökad förståelse för tradition och förnyelse över tid och stimulerar musikstuderande på olika nivåer att förfina och medvetandegöra det egna musikaliska uttrycket.”

    Med utgångspunkt i inspelningar av vissångare från 1900-talets början fram till slutet av 1960-talet har Marita Rhedin studerat hur svensk vissång och dess uppförandepraxis utvecklats.

    Särskilt är det den så kallade litterära visans uppsving under 1930-talet och början av 40-talet som behandlas, med företrädare som Evert Taube, Karin Juel och Gunnar Turesson. Men även visan som estradkonst under tidigt 1900-tal, med så vitt skilda artister som Sven Scholander, Delsbostintan, Skånska Lasse och Nils G. Svanfeldt, ägnas stort utrymme. 1960-talets ”visvåg” exemplifieras med hjälp av Fred Åkerström och Cornelis Vreeswijk.

    En CD-bilaga med 12 spår illustrerar författarens resonemang.

    Marita Rhedin är sångerska och sångpedagog. Detta är hennes doktorsavhandling i musikvetenskap.

    ”Boken är både välskriven och fängslande … Mycket av det hon skriver framstår som självklart när man läser det, detta sagt i positiv bemärkelse. Man tänker: ja, naturligtvis är det så, varför har jag inte tänkt på det förut? … Jag har haft mycket nöje av att läsa den här boken. Den är välskriven och tankeväckande, jag kan varmt rekommendera den till alla visintresserade.” Finn Zetterholm, Viser

    Choir in Focus 2011

    Att sjunga i kör är närmast att betrakta som en folkrörelse. Sverige är känt för sina många och goda körer. Men körsjungandet är stort i de flesta länder. Forskningen kring körsång och körliv har dock inte varit så högt prioriterat. På initiativ av två svenska körforskare startades därför 2009 ett internationellt nätverk, ”Choir in Focus”, som samlar forskare från olika länder i Europa.

    Förra året kom den första rapporten, Choir in Focus 2010, med bidrag av 15 internationella forskare. Nu är det dags för nästa textsamling. Choir in Focus 2011 innehåller ett dussintal texter som speglar den forskning som rör körlivets och körsjungandets olika aspekter. Några av bidragen härstammar från ett körforskningssymposium som ägde rum i Lund i oktober 2010.

    Språken är engelska och tyska.

    The international research network Choir in Focus was initiated in 2009 by Dr. Ursula Geisler and Dr. Karin Johansson at Körcentrum Syd, Sweden. The network held its second meeting during Lund International Choral Festival in October 2010. The seminars included presentations relating to choir and identity, gender, choral leadership as well as intra-musical and artistic questions.

    One aspect of the network’s activity is to explore possibilities for connections between historical and contemporary perspectives, and between research and choral performance practice. For example, a central research interest from the perspective of higher music education and musical practitioners is to increase the knowledge about what goes on during music making: What do choir leaders and choristers experience and how do they interact? Another important area is the study of leadership role models and gender issues in a historical perspective, which points to continuities and discontinuities over time in different national choir discourses.

    This publication documents 11 network members’ works in progress and illustrates how choir singing and choral life may be approached from differing disciplinary origins. Choir in Focus 2011 aims at contributing to a transnational choral debate and to encourage further research on choral topics.

    English and German text.

    Contents:
    Karin Johansson: Inside Views on Contemporary Swedish Choral Practice
    Anne Haugland Balsnes: Songs of Søgne – Aspects of Place, Identity and Belonging
    Colin Durrant: Engineering, Settling Baritones and Sexuality: the Togetherness of Choral Singing
    Sverker Zadig: The Single Voice in the Choral Voice. How Does the Role of Informal Leaders in the Choral Voices Affect the Other Singers?
    Pia Bygdéus: Artistic Leadership. The Design of a Study for Making Visible Mediating Tools for Choir Directors
    Martin Ashley: The Canaries in the Cage: Lessons in the Role of Leadership and Pedagogy in Conducting from the Widening Young Male Participation in Chorus Project
    Ursula Geisler: Choir Singing and Socio-Musical Attitudes. Continuity and Change in a Swedish-German Long-Term Perspective
    Martin Loeser: The Beginnings of Mixed Choral Singing in early 19th Century Germany – A Brief Comparison with Sweden
    Guillaume Lurton: The Social Properties of Amateur Choir Singing in France
    Friedhelm Brusniak: Musikalischer Gemeinschaftsgedanke und chorsoziologische Reflexionen auf dem I. Kongress für Chorgesangwesen in Essen 1928 und der VIII. Reichsschulmusikwoche in Hannover 1929
    Helmke Jan Keden: “Das neue Volkslied auf Grund der heutigen Melodie” – Anmerkungen zum Repertoirekanon des deutschen Männergesangs in der Weimarer Republik

    Musiken och jag

    Musiken och jag är resultatet av forskningsprojektet ”Musik i männi­skors liv”, ett projekt som riktar intresset mot vardagsanvändningen av musik och ställer frågor om musikens betydelser i framför allt vuxna människors vardag.
    Författarna, som båda är knutna till Göteborgs universitet, har intervjuat 42 människor i åldrarna 20–95 år och boende i Göteborg om vad de gör med musik och vad musik betyder för dem.
    Projektet är unikt och har bara några få internationella motsvarigheter. Teman som behandlas är musiklyssning, konsertbesök, spelande, sjungande och dansande, men också att läsa om musik, att köpa och samla musik, minnen till musik, starka musikupplevelser. Människornas egna berättelser står i centrum och analyseras med hjälp av moderna kultur- och samhällsteorier.
    Boken är en resa från sociologiska hårddata via analyser av musikaliska aktiviteter till resonemang om musik, hälsa och livsåskådning.
    Thomas Bossius är fil.dr och lektor i kulturstudier. Hans avhandling, Med framtiden i backspegeln. Black metal och transkulturen, handlar om ungdomar, musik och religion. – Lars Lilliestam är professor i musikvetenskap och har tidigare gett ut bl.a. Svensk rock och Musikliv.

    ”Det är välkommet med studier som inte bara behandlar musikens uppbyggnad och historia, utan har ambitionen att ta ett helhetsgrepp. Lilliestam och Bossius definierar musikalisk habitus som verktyg för att förstå den musiklyssnande människan som samhällsvarelse.” Agnes Arpi, Axess

    Upptakter i den svenska vokalmusikens historia

    Det gemensamma temat för detta urval av personliga och vetenskapliga uppsatser är sångliga ”begynnelser”. Folke Bohlin skriver om några svenska körers ursprung och framväxt: OD, Lunds Studentsångare och Uppsala Akademiska Kammarkör, om hur man börjar sjunga på svenska i den medeltida gudstjänsten, om den äldste inhemske diktaren av latinsk liturgisk sång, om den lutherska psalmsångens stegvisa införande, om begynnelseorden i Studentsången (”Sjungom studentens …” eller ”Sjung om studentens …”), om den första svenska operan med mera.

    Folke Bohlin har rika erfarenheter av svenskt körliv – som körsångare, köradminstratör, kördirigent och körforskare – och är professor emeritus i musikvetenskap vid Lunds universitet.

    Innehåll:
    ATT SÄTTA SÅNG I GÅNG – SJÄLVUPPLEVT
    Musiken i biskopsgården
    En kör blir till (om Uppsala Akademiska Kammarkör)
    OD:s första Caprice. En programförklaring
    Lundasymposium om nutida musik

    HUR BÖRJADE DET? OM VISSA SÅNGER OCH SÅNGTRADITIONER
    Brynolffrågan. En granskning av Ingmar Milvedens Neue Funde
    Till frågan om församlingssång före reformationen
    Den reformatoriska sångrörelsen i Östersjöområdet
    Tidig mässång på svenska i Västerås stift
    Luthers Credo-psalm och Den svenska mässan 1531
    Sveriges äldsta koralsamling. Ett fynd i Gamla Uppsalas kyrkoarkiv
    Den första svenska operan – ett kungadrama med efterspel
    Fyrstämmig studentsång. Ett 200-årsminne
    J.C.F. Hæffners Svenska sånger (1818)
    När grundades Lunds Studentsångförening?
    Bron och studentsångarna
    Hur börjar Studentsångens text? En musikforskares svar på den gamla stridsfrågan
    När blev OD OD?
    Den melodiska vokabulären i några Bäck-motetter

    UPPTAKTER TILL VOKALMUSIKFORSKNING
    Projektförslag om en svensk koralregistrant
    Förslag till nordiskt körforskningsprojekt
    Körforskning. En lägesrapport och ett organisationsförslag

    ”Sveriges bästa bidrag till de senaste 100 årens internationella kultur är dess sångares. Med sina Upptakter i den svenska vokalmusikens historia har Folke Bohlin gett ett lärt och läsvärt bidrag till mitt personliga påstående.” Folke Freund, Opus

    Levande musik i hela landet. Rikskonserter från början till slut

    Den 1 januari 2011 upphörde Rikskonserter, efter drygt 40 års verksamhet. Från starten var syftet att erbjuda levande musik i hela landet. Det skedde genom offentliga konserter och genom att sända ut grupper och solister till skolor, institutioner och arbetsplatser.
    Rikskonserter förankrades i två statliga utredningar, som en del av efterkrigstidens socialdemokratiska välfärdspolitik. Tanken var demokratisk – alla medborgare i Sverige hade rätt att ta del av god musik – men också fostrande – arbetarklassens smak skulle förfinas med hjälp av västerländsk tonkonst. När den riksomfattande verksamheten startade upprorsåret 1968 krockade utredarnas föresatser med tidsandan. Inget blev som de tänkt sig.
    ”Levande musik i hela landet – Rikskonserter från början till slut” beskriver ett stycke modern svensk musikhistoria. Här berättar de som var med; turnerande musiker såväl som kulturbyråkrater. Författare är den erfarne musikjournalisten Klas Gustafson. Boken är rikt illustrerad med tidstypiska foton, affischer och skivkonvolut. En medföljande cd med 22 spår från Rikskonserters skivbolag Caprice speglar verksamhetens musikaliska bredd.

    Choir in Focus 2010

    In order to highlight choir, choir singing and choral work as fruitful research topics the network Choir in Focus was initiated in 2009 by Dr. Ursula Geisler and Dr. Karin Johansson at Körcentrum Syd in the south of Sweden. Although there are vast possibilities for cooperative and cross-disciplinary projects in this area such studies seemed to be lacking, and the intention was to create a meeting point for researchers from different traditions. Today, this international network provides a platform for discussing theoretical and methodological issues under the umbrella of common research interests related to choir.

    This publication is one of the results from the network’s first meeting in November 2009, which drew together 15 participants from universities and music academies in Sweden, Denmark, Norway, Germany, France and the UK. The contributions in this volume illustrate how choir singing and choral life may be approached from differing disciplinary origins that vary from historical studies to studies of contemporary performance practice.

    Contents:

    Introduction – Ursula Geisler & Karin Johansson
    I National Perspectives
    Choir Research. A Norwegian Perspective – Anne Haugland Balsnes
    Research into Choirs and Choral Education at the Institute of Education, University of London – Colin Durrant & Graham Welch
    Sweden. A National Perspective – Gunnel Fagius
    Choir Research in Europe. Perspectives for a Comparative Research Approach – Helmke Jan Keden
    Choir Music in France. A Historical Insight – Guillaume Lurton
    Danish Choir Research Traditions – Peter Nissen
    II Projects and Individual Perspectives
    Widening Young Male Participation in Chorus: Keeping Boys Singing? – Martin Ashley
    Choir in Focus Research Network. Personal Reflections on Choir Research – Martin Ashley
    Learning in Choirs. Belcanto as a Community of Practice. Summary of a Research-Ph.D. Project – Anne Haugland Balsnes
    „Blick zurück nach vorn“. Chorwissenschaftliche Forschung im Zeichen der 150.
    Wiederkehr der Gründung des Deutschen Sängerbundes 1862 – Friedhelm Brusniak
    Choir in Focus Network. Draft Collaborative Research Proposal. Concepts and Practices of Leadership in Choir Culture within Europe – Colin Durrant
    Personal Reflections on Choir Research – Gunnel Fagius
    Choral Research: Remarks to a Global Bibliography – Ursula Geisler
    Practice-related Studies of Choir: Music Education and Artistic Research Perspectives -Karin Johansson
    “Soldiers of German Song” and “Singing Revolutions”. Fields of Ideology-Critical “Choir Research” – Helmke Jan Keden
    Nationalism and National Religiosity. The German Oratorio in the 19th Century – Linda Maria Koldau
    National Songs in the German-Danish Conflict – Linda Maria Koldau
    Reflections upon Choir Research from my Individual Perspective – Linda Maria Koldau
    Come, Let us Sing! Choirs, Music and Identity in the History of Modern Mass Society – Peter Nissen
    My Thoughts about Choir Research – Peter Nissen
    Shaping Musical Performances. A Social Semiotic Study of Choir Conductors’ Multimodal Communication in Choir – Ragnhild Sandberg Jurström
    Choir in Focus Network. Personal Reflections upon Choir Research – Ragnhild Sandberg Jurström
    Musical Learning. Learning in a Choir. How do Singers in a Choir Cooperate, Learn Together and Learn from Each Other? – Sverker Zadig
    Suggestions for Further Research

    Spela Fritt. Improvisation i liv och konst

    POCKET-upplaga av Spela fritt.

    Denna inspirerande bok, i svensk översättning av Sven Smedberg, handlar om det spontana skapandets inre källor och om varifrån konsten i vidaste mening kommer. Den handlar om varför vi skapar och vad vi lär oss när vi gör det. Om flödet av obehindrad kreativ energi: glädjen att skapa konst i alla dess olika former.

    Spela fritt riktar sig till alla människor som vill söka kontakt med, vårda och stärka sin kreativa förmåga. Den integrerar material från ett brett urval av källor inom konst, vetenskap och andliga traditioner. Boken är fylld av roande och belysande anekdoter och originella metaforer, som visar hur inspirationen växer inifrån, hur inspirationen kan bli blockerad, hamna på fel spår eller förmörkas av vissa oundvikliga livsfakta, och till sist hur den kan frigöras – hur vi kan frigöras till att tala, sjunga, dansa, skriva, måla eller spela, med vår egen autentiska röst.
    Spela fritt är en bok för alla som musicerar. Men också för den som är kreativ på andra sätt eller som vill utveckla sin förmåga att skapa och att leva fritt.

    Boken har fått mycket och översvallande beröm:
    ””Spela fritt är en intressant genomgång av skapandets villkor … med lukrativa exempel som höjer läsnöjet och pekar på mycket matnyttigt och användbart. Det är också en praktisk handbok för den hårt trängde kreatören som känner sig ha fastnat i eviga återvändsgränder.” (Benny Holmberg, Tidningen Kulturen)
    ”… en text som är både behaglig och provocerande att läsa. Spela fritt är ingen faktabok utan snarare en hjälp till självhjälp. Full av energikickar och klokhet.” (Mikael Strömberg, Aftonbladet)
    ”Detta är en ovanligt intensiv, fullmatad, genomtänkt bok om det svåraste ämnet i hela världen: den mystiska kreativiteten. Om du vill bli intellektuellt informerad om hur människor egentligen skapar, då ska du läsa den åtminstone en gång.” (Robert M. Pirsig, författare till Zen och konsten att sköta en motorcykel)
    ”Jag önskar att Free Play fann vägen till varje skola, kontor, sjukhus och fabrik. Det är en synnerligen uppiggande bok och en synnerligen viktig sådan.” (Violinisten Yehudi Menuhin)
    ”… den viktigaste bok om improvisation som jag hittills stött på.” (Pianisten Keith Jarrett)
    ”Alla improvisationsböckers moder.” (Jeffrey Agrell, University of Iowa)

    Vägen till den nya musiken

    REA-priset är giltigt under tiden 27 februari – 30 mars. Men förhandsbeställningar kan göras.

    Tonsättaren Anton Webern (1883–1945) är en av den s.k. seriella musikens, ja överhuvudtaget den moderna konstmusikens, absoluta förgrundsgestalter. Tillsammans med Arnold Schönberg och Alban Berg utgör han Den andra
    Wienskolan.

    I denna klassiska lilla bok, som ursprungligen var en föreläsningsserie hållen i Wien 1932–33, presenterar Webern sin syn på den modernistiska musikens framväxt.

    Vägen till den nya musiken är nummer 2 i förlagets serie ”Cantus firmus” – texter om musik, musikestetik och musikanalys. Nummer 1 är Paul Hindemiths Johann Sebastian Bach – ett förpliktande arv.

    Översättning från tyskan av Paul-Christian Sjöberg och Kjell-Ove Widman.

    ”Den som vill ha en grundkurs i tolvtonskomponerandets element kan nu kasta sig över Weberns överväganden. Det är inte någon direkt enkel läsning. Men man känner sig onekligen klokare efteråt. Möjligen en illusion.” Carlhåkan Larsén, Opus, som också karaktäriserar boken som ”den prydliga lilla volymen”, utgiven i ”den exklusiva serien Cantus firmus”.

    ”Äntligen kommer en av 1900-talets viktigaste musikestetiska böcker på svenska … Den som drömmer om att få läsa om Bachs insatser för att göra tomrummet rikare och om att allt i naturen är ett och samma: rot, stjälk och blomma, den har nu fått en behändig bok på 108 sidor att förgylla sina ensamma stunder med.” Rolf Haglund, Borås Tidning

    ”Ur sidorna på den vackert formgivna lilla boken stiger tonsättaren Anton Weberns röst så som han talade: kunnigt, skärpt och med brinnande konstnärlig låga.” Camilla Dal, Gefle Dagblad

    Vad är det jag hör? Analys av musikinspelningar

    En vägledning för den som önskar förstå olika typer av musikinspelningar.

    Många av dagens utbildningar i musik, musikproduktion och media introducerar de studerande i musikteknologi. En del av skolningen i denna konst handlar om att lyssna på befintliga musikinspelningar och genom analys försöka avslöja deras tillkomsthistoria.

    Gunnar Ternhags bok är upplagd så att läsaren först får en introduktion i ämnet, där olika frågor diskuteras: Varför lyssnar vi idag så mycket på inspelad musik? Hur lyssnar vi? Var lyssnar vi? Därefter presenteras olika analysmetoder. Och till sist ges några konkreta analyser av musik ur olika genrer – en schlager av Sven-Olof Sandberg, en kulning från Älvdalen, en poplåt av 60-talsgruppen Tages och en folkrockinspelning med Hedningarna.

    Gunnar Ternhag är professor i ljud- och musikproduktion vid Högskolan Dalarna och gästprofessor vid Musikhögskolan i Örebro.

    Vad är det jag hör? är en nyttig och läsvärd bok som slår välbehövliga broar mellan disciplinerna ljud- och musikproduktion och musikvetenskap; den för in musikvetenskapliga och humanistiska perspektiv i den förstnämnda, praktiskt orienterade disciplinen, och gör förhoppningsvis samtidigt musikvetenskapen mer uppmärksam på det rika och fascinerande forskningsfält som inspelningar av musik erbjuder.” Toivo Burlin, Svensk tidskrift för musikforskning

    Barn och sång – om rösten, sångerna och vägen dit

    I vårt sångbara svenska språk äger vi ovärderliga skatter: Sånger som vill bli sjungna, melodier som vill bli nynnade, ramsor som vill bli trallade. Men hur blir det i framtiden? Hur tar vi i vår snabbt föränderliga tid vara på detta levande arv, på rätten till vår egendom?

    Det är i de tidiga barnaåren allt grundläggs, också sången. Den här boken presenterar kunskaper om spädbarnets tidiga melodiliknande joller, om barnröstens anatomiska byggnad och klangliga möjligheter och hur barnets hjärna tar emot tidiga musikaliska impulser. Rytmik, rörelse, improvisation har betydelse för att väcka barns sånglust.

    Boken innehåller en teoretisk och en praktisk del. Den senare presenterar övningar och sånger för barn från förskola och upp i 10-årsåldern. Med boken följer en CD som ger exempel på en del av bokens övningar och sånger, tillsammans med exempel på sjungande barn från äldre och nyare inspelningar.

    Boken vänder sig till studenter på utbildningar där barn och sång är ett viktigt ämne, fram för allt blivande lärare i förskola och skola, musiklärare, kyrkomusiker och logopeder. Den vänder sig också till körledare, föräldrar och sångintresserade i allmänhet.

    Innehåll:
    Bengt Olof Engström: Sången – livets uttryck
    Ulla Sundberg: En flygande start – barnets första steg mot talat språk
    Jan Fagius och Hugo Lagercrantz: Barnet, hjärnan, musiken och sången
    Anita McAlliser och Maria Södersten: Barnröstens utveckling
    Graham Welch: Om sångutvecklng
    Bertil Sundin: Barns eget skapande
    Gunnel Fagius: Om sångideal i olika tider
    Anna Cederberg-Orreteg, Eva Ekdahl och Gunnel Fagius: Pojkar och flickor
    Heléne Don Lind: Musik och rörelse hör ihop
    Charina Widmark: Sång och integration i skolan – så arbetar vi i Bergsjön
    Gunnel Fagius: Metoder och praktiska övningar
    Gunnel Fagius: Att börja sjunga med barn. Att fortsätta sjunga med barn
    Eva Ekdahl och Gunnel Fagius: Enkel solmisation
    Anna Cederberg-Orreteg: Att komponera för barn

    La Folia

    En storslagen bok om en anspråkslös liten melodi!

    En europeisk melodi i svenska musikmiljöer – så lyder undertiteln till musikvetarna och musiketnologerna Margareta Jersilds och Märta Ramstens bok om folia-melodin.

    La folia, Folies d´Espagne, Den spanska dårskapen – namnen är många på detta outslitliga tema som vandrat genom musikhistorien i mer än 400 år och varierats i det oändliga. Ursprungligen från Spanien och Portugal har melodin tagit sig upp genom Europa och fått ett starkt fäste i Sverige, inte minst i folkliga musikmiljöer.

    Corellis variationer över folia-temat är välkänt, likaså den svenska, politiska Sinclairsvisan. I våra dagar har bland andra Olle Adolphson och Alf Hambe använt sig av temat. Författarna har spårat och följt folian i olika musikmiljöer allt ifrån dess första nedslag på svensk mark.

    En cd med svenska foliainspelningar medföljer boken. I bokens appendix publiceras för första gången foliatemat med variationer ur svenska lut-, gitarr- och klavertabulaturer från cirka 1700 (transkriberade) samt den västgötske hautboisten Blidströms notbok från 1715 (i faksimil).

    Margareta Jersild och Märta Ramsten är båda docenter i musikvetenskap och tillhör landets ledande musiketnologer. Båda har en rik produktion av böcker och artiklar inom området. Märta Ramsten har också medverkat i olika programserier i Sveriges Radios P2.

    ”Det här är en fantastisk sammanställning av folians väg till Sverige, dess utveckling, bruk och utbredning … Till boken följer en CD. Det här är en guldgruva och här blir utvecklingen och variationen tydligt åskådliggjord. Författarna har verkligen lyckats illustrera folians svenska resa under tre sekel.” (Max Thoursie, Tidig Musik)

    ”Boken är en grundlig genomgång av en melodis ursprung och öden, men författarna medger att det inte varit möjligt för dem att rota i precis alla skrymslen och vrår, så ännu finns det utrymme för ytterligare forskning. Då kommer den här boken att vara till stor nytta, även om man som vanlig musikintresserad också kan läsa den med behållning.” (Calle Friedner, Kammarmusik-Nytt)

    ”Denne boka er et interessant og overbevisende eksempel på hvordan et studium med utgangspunkt i en enkel melodi eller tonerekke kan bli til et omfattende og spennende resultat som handler om mer enn en melodi, dens vandringer og varianter. Vi får presentert mye god kunnskap om musikalisk praksis og uttrykk i de ulike sosiale lag og samfunnsforhold gjennom historia … Dette er enspirert og grundig arbeid, skrevet slik at det blir spennende lesning. En solid fagbok som trygt kan anbefales.” (Ingrid Gjertsen, Spelemannsbladet)

    Stora Musikguiden. Musikteori för alla

    Ny reviderad upplaga!

    Stora musikguiden vänder sig till den som vill lära sig mer om musikens tonspråk. Boken ger en allmän musikteoretisk grund och tar också upp sådant som är specifikt för olika genrer som klassisk, blues, jazz, rock, visor, pop etc.

    Roine Jansson är lektor i gehör och satslära och undervisar vid musikhögskolan i Stockholm och har givit ut ett flertal böcker med musikteoretisk inriktning.

    Protektionism eller lojalitet? Svenska musikerförbundet och utlänningarna åren 1933-1945

    Det rådde stor arbetslöshet bland svenska musiker på 1930-talet. I det nazistiska Tyskland pågick samtidigt förtryck av judar och oliktänkande vilket skapade en stor ängslan för massinvandring till Sverige. Detta framkallade en retorik i musikerkretsar, liksom i samhället i övrigt. Det talades om invasion av utländska musiker trots att invandringen var ytterst begränsad.
    Som remissinstans till Socialstyrelsen hade Svenska Musikerförbundet ett stort inflytande på vilka utländska musiker som tilläts uppehålla sig och arbeta i Sverige. Samtidigt som förbundet tog tydligt avstånd från nazismen och antisemitismen samarbetade man med nazityska myndigheter.
    Hur de svenska fackföreningarna på det konstnärliga området reagerade på nazismen har hittills inte ägnats någon större uppmärksamhet. Utifrån delvis outforskat arkivmaterial framträder en komplicerad bild av hur Svenska Musikerförbundet agerade för att bevaka sina medlemmars intressen i en dramatisk tid.
    Författaren beskriver det dåtida svenska musikklimatet där flera kända svenska och internationella musikpersonligheter passerar revy. Dessutom berättas om några intressanta utländska musikers öden när de konfronteras med den svenska verkligheten.

    Paul Stempel är dirigentutbildad på Musikhögskolan i Stockholm och har även studerat för Sergiu Celibidache i Italien. Han har avlagt en fil. kand. vid Stockholms universitet med musikvetenskap som huvudämne. Bakom sig har han en verksamhet som kormästare och dirigent på bl.a. Stora teatern i Göteborg och har även gästspelat utomlands. Som regissör har han arbetat på bl. a. Operan i Stockholm och på Riksteatern. Bland administrativa tjänster kan nämnas chefsuppdragen på Norrlandsoperan och på två länsmusikinstitutioner.

    ”Paul Stempels bok må vara liten till omfånget, men innehållet är ett tungt vägande bidrag till invandringens historia i Sverige under en dramatisk tid.” (Folke Freund i tidningen Opus.)

    Jazz. Musik Människor Miljöer

    Jan Bruérs och Lars Westins numera klassiska bok (den första upplagan kom redan 1974) om jazzens historia och utveckling förmedlar på minimalt utrymme maximalt om en hundraårig musikform som ständigt utmanat. Jazzen har dödförklarats åtskilliga gånger men överlevt och utvecklats, tagit till sig ny teknik, inspirerats av och blandats upp med andra musikformer.
    Bruér och Westin ser på jazzens historia ur ett svenskt perspektiv. Musiken skildras i sitt sammanhang; jazzens miljöer och människorna bakom musiken ges stort utrymme.
    Boken är rikt illustrerad med välvalda fotografier och tidsdokument.
    Detta är den femte – reviderade och uppdaterade – upplagan av Jazz. Musik Människor Miljöer.
    Boken kan användas såväl inom den högre musikutbildningen som i studiecirklar och självstudier.

    Men först lite musik!

    REA-priset är giltigt under tiden 27 februari – 30 mars. Men förhandsbeställningar kan göras.

    21 bilder och 60 texter om konsten att lyssna.

    En bok om det mesta som låter: om mobilsignaler och countryfestivaler, Beethoven och Cage, syntar och stråkkvartetter, Coltrane och Sjostakovitj, ljuddesign och filmmusik …

    Journalisten och författaren Göran Greider, musikern och skribenten Mikael Strömberg och tecknaren Joakim Pirinen skildrar vår brokiga ljudvärld i denna originalpocket.

    Musikliv. 2:a upplagan

    Musiken är ett av de största och viktigaste intressena i människors liv. Med stöd av forskningsrapporter, tidningstexter och skönlitterära skildringar ger Lars Lilliestam i Musikliv en bred kulturanalytisk exposé över musikens roll i våra liv. Här finns svar på frågor som:
    Vad är musik och varför har vi musik?
    Vad gör människor med musik – och vad gör musiken med oss?
    När, var, hur och varför spelar vi och lyssnar på musik?
    Hur tänker, talar och skriver vi om musik?
    Varför har människor olika musiksmak?
    Vilka människor tycker om vilken sorts musik?
    Finns det bra och dålig musik?
    Hur påverkar ny teknik vårt förhållande till musiken?
    Vad kostar musiken?

    Här diskuteras begreppen ”musikande” och ”att musika” (från engelskans ”musicking” och ”to music”). Dessa begrepp inbegriper all verksamhet som har med musik att göra, alltså förutom det att musicera och att lyssna på musik, tala, skriva och läsa om musik, samla på musik, dansa osv. Exempel ges från alla typer av musik. Här finns också siffror och statistik om det svenska musiklivet.

    Boken är lämpad för studier i musikvetenskap, på musikhögskola, på musiklinjer, i kultur- och mediestudier, i lärarutbildning, i studiecirkel och i läsfåtöljen.

    Lars Lilliestam är professor i musikvetenskap vid Göteborgs universitet. Han har tidigare publicerat bland annat böckerna Gehörsmusik, Sälj det i toner (med Erling Bjurström), ”En dödsmetall-hardcore-hårdrockgrej, det är jättesvårt att förklara” – göteborgska gymnasister tänker och talar om musik, och Rock på svenska (tidigare kallad Svensk rock).

    ”Med imponerande frenesi kastar han sig över ett gigantiskt område och lyckas mycket väl … Detta är intressant läsning för alla oss som jobbar med musik dagligen … Detta är en bok värd att läsa. Gör det!” (Hans Lundgren, Körledaren)