Folkmusik / World

Visar alla 11 resultat

    Tantum

    Tantum showcases the exceptional talents of Karin NelsonAnders Jormin and Jonas Simonson who once again treat us to a genre-bending musical experience. It’s playful, a generous give-and-take, where their combined backgrounds in classical music, improv and world music fuse into a sum surpassing the parts, an artistic smörgåsbord feast of genres spiced with tradition and history. Tantum is the second album featuring this project; a follow-up to the critically acclaimed Songs in Meantone released by Footprint Records.

    KARIN NELSON, an organist much in demand as a soloist, is an authority in the fields of free improvisation and in Early music. She regularly gives master classes and serves as a jury member in international organ competitions. Currently, she is Head of organ and church music both at the Norwegian Academy of Music and at the Academy of Music and Drama, University of Gothenburg.

    ANDERS JORMIN is a renowned jazz bassist with the world as his workplace, touring with various constellations of internationally acclaimed names within jazz/ improv. A recipient of numerous awards and prizes for his unique artistry, he also holds an honorary doctorate at the Sibelius Academy of the University of the Arts, Helsinki. In addition to this, he is Head of Improvisation at the Academy of Music and Drama, Gothenburg University.

    JONAS SIMONSON has carved out a solid reputation as a flutist in the folk and world music genres. He’s also contributed significantly to the evolution of modern Nordic folk music. For the past 30 years, he has traveled the globe with his rhythmic and personal style of musicianship. His work is featured on numerous recordings and he is a highly experienced and respected educator at the World Music department of the Academy of Music and Drama, University of Gothenburg.

    CONTENTS
    Tantum ergo sacramentum
    To Garmo
    Doubt Thou the Stars
    Murmurations of Starlings
    Sápmi Intonations
    Liebster Jesu
    Haze
    Traces of Bingsjö / Liebster Jesu
    Hymn from Sápmi / Passamezzo
    Not
    Várresjattadahka

    Isen sjunger. CD

    Krajas femte album, Isen sjunger, består av jul- och vintersånger: både traditionella folkliga sådana och egenskrivet material. Mats Öberg (synt) är med som gästmusiker.
    Kraja är Frida Johansson, Lisa Lestander, Linnea Nilsson och Eva Lestander. Nothäftet med 8 av de 12 sångerna hittar du här.

    Innehåll / Contents:

    Dagen är kommen
    Vi ska ställa till en roliger dans
    Tomten
    Tackvisa från Bergsjö
    Den signade dag
    O helga natt
    Vi ses nästa vinter
    Klang min vackra bjällra
    När isen ligger på
    Herdar som på fälten vaktat
    Eja mitt hjärta
    Världens frälsare kom här

    So Yèyè

    Simbi är ett kreolsjungande 9-mannaband som spelar ”vodou-beat”. Under ledning av Sten Källman skapar Simbi en själfull dansmusik, inspirerad av den haitiska rootsmusik som bandet lärt sig på plats i Port-au-Prince och på den haitiska landsbygden.
    Simbis musik är en kärleksförklaring till denna kultur och låter influenserna gå kors och tvärs mellan västafrikansk pop, afrofunk, jazz och karibisk dansmusik.
    Efter några uppmärksammade konserter med den haitiske vodoumusikern Sanba Zao under 2012 har Simbi ett pågående samarbete med honom som manifesteras i den nya cd:n So Yèyè.

    Hur långt som helst. CD

    Fjärde plattan av sånggruppen Kraja, som trollbundit publik såväl som kritiker sedan starten 2002. Den folkliga grunden samt deras säregna harmonier och klanger har fångat lyssnare både i Sverige och internationellt. Här blandas sakrala och folkliga dikter från när och fjärran, tonsatta av Kraja själva.

    Innehåll:

    Allting börjar med ett slut
    Hur långt som helst
    När jag dör
    Polska till  Rut
    Vinden drar
    Sälgarna vid älven
    Amband
    Regnet kom
    Arvids visa
    Tonerna bär än
    Skydda Gud min barnasjäl
    Träden därute

     

    Silent Folk

    Nordiska ljudlandskap och meditationer.

    Groupa är den svenska världsmusikens supergrupp och flaggskepp. Under alla år sedan gruppen bildades 1980 har de varit ständigt sökande efter nya uttryck, fördjupade kontakter med de nordiska traditionerna. Bandet är ett mycket populärt liveband och de har spelat på klubbar, festivaler och konsertscener över hela världen.
    Groupas nya CD, Silent Folk, är en uppföljare till den tidigare, kritikerrosade Footprint-plattan Frost. Här har de gått vidare i sin strävan efter att skapa nordiska ljudlandskap och meditativa improvisationer i skandinavisk tradition.

    Silent folk

    MATS EDÉN spelar fiol på ett sätt som ger karaktär åt hela gruppens sound. Hans spel kombinerar influenser från Värmland och Norge. Mats har studerat komposition vid Musikkhøgskolen i Oslo och skriver en hel del av Groupas musik. Han har gett ut skivor tillsammans med Ale Möller och Lena Willemark i gruppen Nordan och ett eget soloalbum.

    JONAS SIMONSONS flöjtspel är unikt, karaktäriserat av skärpa och intensitet och svängig rytmik. Hans spel kan höras i gruppen Den Fule och i inspelningar med Bäsk och Folk-sax/Riff-Ola. Jonas’ solo-CD Crane Dance släpptes 2007.

    TERJE ISUNGSET spelar percussion och mungiga. Med en aldrig sinande fantasirikedom har han utvecklat sitt spel på oftast egentillverkade instrument. Terje har blivit känd också som pionjär på instrument byggda av is, vilket kan höras på flera olika skivor.

    ”Musik som inte har en början och ett slut utan snarare ett tillstånd. Det är stilla och nyansrikt. Vackert, sprött, stämningsfullt och elegant.” Peter Ahlbom, Spelmannen

    ”… det är fantastiskt att få följa med in i Groupas nordiska tonspråk … Ja, man ser en hel del när man sluter ögonen.” Magnus Börjesson, Nerikes Allehanda

    ”… den som lyssnar får ta del av det mästerverk som Silent folk är, ett briljant album som inte kunde ha skapats av några andra än just Groupa.” Rasmus Klockljung, Lira

    ”Edén, Isungset, and Simonson are mining a rich seam on Silent Folk. It feels as if the folk and folk-derived tunes are found objects, but found in a landscape that is both real and mythically charged. The trio presents the world outside as art, unpredictable and evolving into moments of sheer exhilaration. Groupa bring us silence alive with possibilities.” Lee Blackstone, Roots World

    ”Silent Folk hikes a soundscape that at once sounds rooted to the earth and at other times takes to the wide open sky … Silent Folk is exotic, compelling and gloriously gripping. This is a journey you want to take again and again.” TJ Nelson, World Music Central.org

    “Groupa has become identified with Swedish folk music and all the developments in its recent history, Groupa will challenge people’s preconceptions of Swedish music … a band worth their weight in gold.” Rock’n reel

    Nordic soundscapes and meditations

    Groupa plays its own brand of Nordic music. Giving the music freer rein and new colours, Groupa excels in the joy of expanding to new musical dimensions. The original band was founded in 1980, and has along with other groups been a vanguard of the progressive folk music scene in Sweden since the 80’s. Ever since the start, Groupa has been a very popular live band. They have played at clubs, festivals and concert houses all over the world.
    Their new CD, Silent Folk, is a follow-up to their latest Footprint CD, the much acclaimed Frost. Like before they create Nordic soundscapes and meditative improvisations in Scandinavian tradition.

    MATS EDÉN fiddles. His playing is a hallmark of the band, combining influences from Värmland and Norway. He has studied composing at the Norwegian Academy of music in Oslo and writes a great deal of Groupa’s music. He has recorded with Ale Möller and Lena Willemark in the Nordan Project. Shortly after followed his solo album. Mats is also a member of Royal Swedish academy of Music.

    JONAS SIMONSON flutes. Jonas plays like no other flutist, with his own characteristic sting and intensity of sound and rhythm. His musical approach can also be heard in Den Fule and in recordings with Bäsk and Folk-sax/Riff-Ola. His solo project Crane Dance was released on CD in 2007.

    TERJE ISUNGSET percussion, jew’s harp. Terje is an uncompromising musician, whose numerous years at work to create a genuine, rhythmic dimension of sound have crafted a distinctly individual musical identity. He has designed, and built, most of his array of special Percussion. The instruments come from Norwegian nature as well as from Isungset’s journeys around the globe. Pioneer on ice instruments. He has now released his seventh “ice” CD.

    Grandmother’s Dance

    Trio Samara är sopransaxofonisten Sten Källman, oudspelaren Ahmad al-Khatib och basisten Stefan Bergman. Tillsammans spelar de musik med rötterna i Mellanöstern och Norden.

    Three musicians – the Palestinian oud-player Ahmad al-Khatib and the Swedes Sten Källman soprano sax and Stefan Bergman bass – playing music from the Middle East and Scandinavia, mixing the meditative and rhythmical elements of folk music.

    Flotilla

    Little Waltz from Ore

    ”… trion får steget mellan Norden och Mellanöstern att verka litet, inte minst när de växlar fram och tillbaka mellan en norsk och en irakisk vals.” Rasmus Klockljung, Lira

    ”… it works extraordinarily well and it’s surprising just how beautifully music from two very different parts of the world can be blended together … On paper, a Scandi-Arabian fusion doesn’t sound hugely promising but Grandmother’s Dance is a quirky gem.” Songlines

    Contents:
    Hestleitaren
    Two Waltzes
    Mandira Hijaz
    The Road Home
    Flotilla
    Sama
    Den blå slåtten/My Grandmother’s Dance
    Maria
    The Little Waltz from Ore
    Mina

    Frost

    ”New Nordic Folk Music … the music essence of the deep nature of Scandinavia infused with mesmerizing beats from woods, stones and Jew´s harps.”

    GRAMMISNOMINERAD i kategorin Årets Folkmusik/Visa 2008!

    Folkmusikgruppen Groupa räknas som en av genrens absoluta supergrupper och har sedan 80-talet gått i bräschen för den progressiva svenska folkmusiken. Genom sin karaktäristiska blandning av äldre traditionella melodier, fria improviserade inslag och fantasifulla instrumentation har gruppen påverkat en hel generation av musiker.

    I Groupas musik samsas dåtida traditioner med nutida infall. Groupa ger musiken friare tyglar och nya färger och fortsätter outtröttligt att inspirera varandra till att ta musiken mot nya dimensioner. Efter 25 år på vägarna och 7 skivinspelningar, varav två grammisvinnare, turnerar bandet fortfarande i och utanför Europa.

    Idag består Groupa av 3 musiker:

    MATS EDÉN – fiol, viola d´amore
    Mats Edéns fiolspel, med influenser från Värmland och Norge, är utmärkande för gruppens sound.

    JONAS SIMONSON – flöjter
    Jonas unika och personliga förhållningssätt till flöjtspelet kännetecknas av skärpa och intensitet i klang och rytm och är en viktig ingrediens i Groupas musik. Jonas spelar också i trion Bäsk och kan även höras på inspelningar med Den Fule.

    TERJE ISUNGSET – slagverk, mungiga
    Terje Isungset är en av Europas främsta och mest nyskapande slagverkare. Materialet till sina instrument hämtar han från den norska naturen och han är pionjär och innovatör när det gäller instrument av is. Terje är även verksam i flera andra grupper med inriktning på folkmusikfusion, bland annat norska UTLA.

    Innehåll:
    Veckan/The Week
    Mørgodøgg/Morning Dew
    Psalm/Hellbergs minne/Mats Hellberg in memoriam
    Den tyste
    Den vackre
    Grammishalling/Award Halling/Polska från Småland/Lausslåtten
    Frost/Chokladpojkarna/The Chocolate Boys
    Glasstruten/The Ice-cream Cone
    Liljekonvalj/Lily-of-the Valley
    Skorsviken
    Den siste/The Last One

     
    ”Varje låt … har fått sina kläder, ibland låter det lättsamt, ibland tungt och rått … De tappar aldrig fokus. Groupa har alltid haft en fantastisk musikalitet. När de använder den på rätt sätt är de faktiskt ostoppbara.” Po Tidholm, Dagens Nyheter

    ”… trion har hittat nya stigar i det mystiska Groupa-landet. De tre spelar med en speciell blandning av självsäkerhet och öppenhet, här finns både traditionellt ´rakt´ polskesväng, en durglad ´Grammishalling´ och svävande glidande låtar där den experimenterande Isungset mera skapar atmosfär än pumpar fram en bastant rytm.
    Mycket luft och rymd i spelet och soundet, bordunkänsla och melodier som skiner klarare för varje genomspelning. Groupas nordiska folkmusikattityd är fortfarande unik.” (Alexander Agrell, Sydsvenskan. 4 av 5 poäng)

    FOLK MUSIC SUPERGROUP

    Nominated for a Swedish GRAMMY in the Folk Music category 2008!

    GROUPA is one of the absolute supergroups of folk music. Ever since the 80s they have been breaking new ground for progressive Swedish folk music. With their characteristic blend of old traditional melodies, free improvised elements and imaginative instrumentation, this group has influenced a whole generation of musicians.

    After 25 years on the road and seven albums, two of which have won a Swedish Grammy award, the band is still touring Europe and beyond.

    Groupa of today consists of three musicians:
    Mats Edén – violin, viola d’amore, melodeon
    Jonas Simonson – flutes, bass clarinet
    Terje Isungset – percussion, mouth harp

    Tjo!

    Tre musiker – Göran Premberg, riksspelman på fiol, Johan Kullberg, trefaldig nordisk mästare på durspel, och Tomas Larsson, specialist på mandola – förvaltar och nyskapar spelmansmusik från den svenska västkusten, en musik som tagit starka intryck från England och Skottland.

    The trio ORUST has its name from the third biggest island in Sweden. It’s an island with a great history of talented fiddlers. Numbers and numbers of them have enjoyed people through hundreds of years.
    Nowadays there are only a few left. ORUST has taken this music out from a relatively isolated culture sphere and presents it to a much larger audience.
    One of the music’s characteristics is the relationship to music from British islands.
    None of the members in the group comes from the island but some elder fiddlers passed the tunes over to Göran Premberg, fiddler in ORUST.
    In one review the groups was called “An acoustic powertrio”. The title “Tjo!” means Yippie!

    Nyktert kaffe

    Grötlåten

    Orust is:
    Johan Kullberg, diatonic accordion. Three times Nordic Champion.
    Tomas Larsson, mandola/bousouki. Heavy metal’n country guitarist
    Göran Premberg, fiddle. “National Fiddler-Award”

    Innehåll/Contents:
    Nyktert kaffe
    Engelska efter Albert A
    Vals efter Didrik
    Brudmarsch efter Nils Berg
    Engelska efter A Karlsson
    Skorsk
    Grötlåten
    Kapten Lindholms engelska
    Engelska efter Dristig
    Trollskogen
    Slängpolska efter Abrahamsson
    När Skam sprang ihjäl sig
    Langelandsmazurka
    Den engelska gästen
    Vals efter H Hansa

    Eja

    I Alruna möts svensk folksång och orientalisk improvisation. Gruppen har funnit ett helt unikt sound där de folkliga koralerna ur svensk tradition, från Dalarna och Skåne, möter den arabiska lutans vackra klang och sirliga utsmyckningar. Slagverket och cellon är inte endast komp utan i allra högsta grad starka aktörer i den egensinniga musiken.
    Den göteborgsbaserade gruppen Alruna består av sångerskan Eva Åström Rune, lutenisten Robert Fölsch, cellisten Johanna Dahl och slagverkaren Ebba Westerberg.

    Brist hjärta

    Ack kära så säg

    Innehåll:
    Eja mitt hjärta
    Ljus av ljus
    Välsignade dag
    Den ljuse dag
    Brist hjärta
    Pärlan och Armenisk melodi
    Världens frälsare kom här
    En stjärna och Lamma Bada
    Ack kära så säg
    Av himlens höjd
    Skierfe
    Pris vare

    ”…en vacker och spännande cross-overmusik som bevisar att gränsöverskridande är det självklara här i världen. Det är musik som känns i hjärta och mage.” (Östra Småland)
    ”Det är suggestivt, trolskt, nästan lite skrämmande. Och oändligt vackert.” (Ystads Allehanda)
    ”Det är sparsmakat och lustfyllt. Meditativt och tunggung. Allt på samma gång.” (Mats Palmquist, Borås Tidning)
    ”…musiken hos Alruna är mörk, andligt kärv, dystert vacker och tvivlande kantig.” (Östgöta Correspondenten)

    Nubes del alma

    Världsmusik från Göteborg! Latin med balkansväng. Spelglädje och mystik och en aning sentimentalitet. Sångaren och gitarristen Jorge Alcaide – med rötter i Chile och med kärlek till den zigenska balkanmusiken – har skrivit sånger och låtar för sitt åttamannaband: Andreas Edlund – klarinett, Klas Nilsson – trumpet, Petter Johansson – trombon, Johan Viklund – bastrombon, Stefan Wingefors – kontrabas och dragspel, Bruno Andersen – cimbalom och Mikael Andersson – slagverk.
    Jorge Alcaide har tidigare spelat med Quartango och arbetat som teaterkompositör. Alla de övriga musiekrna är aktiva i diverse grupper och orkestrar, från salsaband till Göteborgssymfonikerna.
    ”You gotta love it! Truly global, truly inspired and completely original”, skrev den amerikanska världsmusikdistributören CD Roots på sin hemsida.

    Plattan låg i februari 2004 på den Europeiska Radiounionens världsmusiktopplista.

     

    ”Cerro Esperanza Band och Jorge Alcaide…sprider en sydamerikansk värme omkring sig.” (Mikael Strömberg, AB)
    ”Och vilket salsaband sen, med snygga körstämmor och svängigt slagverk som vet hur man gör ett brake med intensitetsmätaren på topp” (Jan Westerlund, Västerbottens-kuriren)
    ”Cerro Esperanza Band lyckas variera och blanda de bägge traditionerna på många olika sätt, både personligt och bra.” (Bengt Eriksson, Btj)
    If there is something like ”world music” then the music on this CD is surely a brilliant example of that. Listen to Cerro Esperanza Band, a Swedish band playing the music of Jorge Alcaide with roots in Latin America and inspired by music from the Balcans.

    Innehåll/Contents:
    Nubes del alma
    Bolero
    Festejo
    Om
    Taverna magica
    El ultimo abrazo
    El frio
    Cazuela
    Caravana
    Petrarca
    Nattiné

    Halling i köket

    Den Fule gör comeback!

    Efter många års frånvaro från scenen har världsmusikgruppen Den Fule dykt upp igen. Och nu finns nya plattan – på Footprint!

    Musikerna är Sten Källman sax, Jonas Simonson flöjt, Henrik Cederblom gitarr och fiol, Stefan Bergman bas, Christian Jormin trummor.

    Rå och glad musik med rötterna i den nordiska folkmusiken. En unik mix av traditionella fiollåtar, r&b-takter, pop- och rockriff och lite jazzfrasering.

    ”Inte minst hörs att de lyssnat på ökenblues à la Tinariwen vilket de ledigt infogar i sitt redan breda folkroots-sound. En helt instrumental skiva, präglad av explosiv tyngd och distinkt driv. Bra!” Patrik Lindgren, Göteborgs-Posten

    ”Halling i köket viser til fulle at den nordiske folkemusikken trives med elgitar, bass og trommer. Det er både formfasthet og improvisasjon å finne, i nøye avstemte arrangementer. Bandet selv bebuder at de er tilbake med denne CD-en. jeg er enig. Kim Sivertsen, Folkemusikk, Norge

    ”Svenske folk-rock-veteraner tilbage for fuld styrke … ’Halling i köket’ består af nyskrevne melodier med en distinkt tilknytning til svensk folkemusiktradition. Dette svøbt i underfundige arrangementer, der aldrig bliver kloge og over-smarte, men derimod låner fra verdensmusikkens mangfoldighed og fra rockens rå og rene form … De er ufejlbarlige …” Søren Jensen Lund, Roots Zone, Danmark

    Innehåll / Contents:
    Städa
    Norskorna
    Glimten
    Grums/Delta
    Rökschottis
    Knöltoppen
    Liabekken
    Halling i köket
    Hunden

     

    Den Fule stages a comeback!

    After years of absence, the Swedish world music combo Den Fule stages a welcome comeback. Their new release “Halling i köket (Kitchen Halling)” is on the Footprint label.

    Band members are Sten Källman (Simbi, Filarfolket, Bäsk) on saxes; Jonas Simonson (Groupa, Bäsk) on flutes and bass clarinet; Henrik Cederblom (Simbi, Sofia Karlsson, Freddie Wadling) on guitars and violin; Stefan Bergman (Simbi) on bass; Christian Jormin (Gunnel Mauritzson Band, Gizmo) on drums. In addition to their talents, percussionist Baboucarr Jagne makes a guest appearance on two tracks, playing djembe.

    Den Fule knows how to whip up feisty tunes firmly rooted in Nordic folk music. An innovative mix of traditional fiddle melodies, pumping R&B grooves, and delectable pop and rock riffs, all served up with a twist of jazz phrasing.

    “You can tell they’ve been listening to desert blues à la Tinariwen, another style they deftly weave into their eclectic folk-roots sound. The all-instrumental music is crisp, explosive and hard-driving. Good show!” Patrik Lindgren, Göteborgs-Posten

    “The Swedish folk rock veterans are back in full force … ’Halling i köket’ is a collection of new tracks with distinct ties to the Swedish folk music tradition. All wrapped in subtly clever arrangements that never get pretentious, but that do dip into the well of world music and the raw purity of rock … They can do no wrong.” Søren Jensen Lund, Roots Zone, Denmark