CD

Visar 41–60 av 268 resultat

    L’amour et la foi

    Under ledning av Marcus Creed sjunger och spelar här några av Danmarks främsta musiker musik av fransmannen Olivier Messiaen (1908-1992).

    Innehåll:

    Toi petites liturgies de la Présence divine
    – Antienne de la conversation intérieure
    – Séquence du Verbe, cantique divin
    – Psalmodie de l’Ubiquité par Amour
    O sacrum convivium!
    Cinq Rechants
    – Hayo kapri tama
    – Ma première fois
    – Ma robe d’amour
    – Niokhamâ palalane soukî
    – Mayoma kalimolimo

    Live in Tokyo

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    Med Ronny Johansson – piano, Yasuhito Mori – bas och Raymond Karlsson – trummor.

    Innehåll:

    Mori’s mood
    Night and day
    A tango for the saints
    Some like it cool
    At home
    My one and only
    Into somewhere
    Kary’s trance
    See you
    Wawe

    Hymn

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    All musik av Tobias Sjögren på gitarrer, percussion, synthar och el-bas, som här även gästas av Per Hammarström – violin/viola, Örjan Högberg – viola, Mattias Helldén – cello, Sebastian Öberg – cello, Lars Danielsson – kontrabas, Göran Kroon – percussion, David Bolander – sång/dragspel, Patrick Rydman – sång och Ingrid Andersson – valthorn.

    Innehåll:

    Prolog
    Fem gånger såg jag stjärnan
    Våta träd efter regn
    Vinden vet det
    Hennes hand är hos blommorna
    Om hösten
    Sagan om …
    Epilog

    Newsic Music

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    Av och med Calvero, som består av Johan Borgström – sax/flöjt, Lars Larsson – sax/klarinett, Staffan Svensson – trumpet, Stefan Sporsén – trumpet, Daniel Bruno – trombon, Fredrik Bergman – tuba, Patrik Ehrnborg – gitarr/banjo, Karin Johansson – keyboards/dragspel, Johannes Lundberg – bas, Göran Kroon – mallets/percussion och Per Ekblad – trummor.

    Innehåll:

    Newsic Music I
    Positivoli
    Tretton
    Ballroom Intruder
    Newsic Music II
    Grace – the Elephant
    Calvary Clowns
    Estradorkesterns lilla final

    I fear this war

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    Av och med Johan Petri (sopran-och altsaxofon och gitarr), och Kjell Nordeson (percussion), samt diverse musiker. Alla dikter är skrivna av amerikanskan Lorine Niedecker.

    Innehåll:

    No matter
    Once on earth
    Var du är spelar ingen roll
    Stuff that once was rock
    Om ändå min vän kom tillbaka
    Parts nicely opposed
    If only
    Nemesis
    Jag fruktar
    I fear this war
    Van Gogh could see
    Lake Superior
    I varje del
    We are what the seas have made us
    Remove the leaves
    Vi är vad haven gjorde oss till
    The Riddle
    Very Veery
    You ah you

    Sannheten om trikken er at den brenner

    Antal ex i lager: 2
    Copies in stock: 2

    Med Jan Erik Vold, Nisse Sandström, Egil Kapstad, Knut Reiersrud, Terje Venaas och Jon Christensen.

    Innehåll:

    Sannheten om trikken er at den brenner
    Kongens nei
    Som grus på en landevei
    Ingen kunne spille hornet av Lester men i de hvites verden var han en utsatt mann
    Ord til en gravsten
    Kiloprisen
    Dokos dilemma
    Trubbel for gnore
    Vet Oslo byråd hva en spade er?
    Tekst til kunngjøring over natosenderen på kolsås
    Hva edderkoppkvinnen sa til hopi-folket
    Med globus i hånd, en sen nattestund
    And the wind blows free
    Sangen til maj på lyngør
    Sangen om bislett – skøytesportens Mekka
    Sangen om bislett II
    Sangen om bislett III
    Sangen om bislett IV
    Spørsmål i det fri

    29 m²

    Antal ex i lager: 3
    Copies in stock: 3

    Av och med Linus Lindblom – tenorsax, Gustav Lundgren – gitarr, Hampus Lundgren – bas, r.m.s. ikiz – trummor och Gustavo Bergalli – trumpet.

    Innehåll:

    Fangs
    The summer olympics
    Tonics
    29 m²
    Rooftop song
    Matmata
    Flipperkungen
    Limpan geliyor
    Insomnia

    To the Field of Stars

    S:t Jacobs kammarkör under ledning av Gary Graden presenterar med denna CD nyskriven musik på temat resande och pilgrimsvandring: Resande i tid och rum. Resande i kosmos för att finna sig själv och livets mening. En central gestalt i texterna är de resandes skyddshelgon, Sankt Jacob – Santiago.
    Gabriel Jacksons dryga 30 minuter långa kantat ”To the Field of Stars” kretsar kring pilgrimsstaden Santiago di Compostela (”stjärnfältet”) med texter hämtade från olika tidsepoker och olika delar av världen, av bland andra Emily Dickinson, Walt Whitman och William Cowper. Stycket är ett beställningsverk för kör, cello och slagverk och ges här ut för första gången på skiva.
    I plattans övriga två verk står nobelpristagaren i litteratur från 1913, Rabindranath Tagore för texterna. Komponisten Hans Schanderl använder en tysk översättning av Gitanjali nr 12 i sitt ostinatoliknande stycke ”Pilgrimage”. Texten är en andlig resa som avslutas med konstaterandet ”jag är” – ich bin.
    CD:n avslutas med Enrico Miaromas vackra ”Farewell”, med text från Gitanjali nr 93. ”Jag är redo för min avfärd. Jag lämnar dig nycklarna till mitt hus och tackar dig för dina sista värmande ord. Vi var grannar så länge, men jag fick ta emot mer än jag kunde ge.”

    Noterna till Farewell har givits ut i häftet Two Tagore Songs, och finns att köpa här.

    ”To the Field of Stars, ypperliga S:t Jacobs Kammarkörs nya skiva, är rena julafton för alla vänner av nyskriven körmusik av det mer lättlyssnade, omedelbart kommunicerande slaget … Gary Graden lockar ett lika exakt som känslofullt musicerande ur leden. Stämbalansen är i det närmaste perfekt, klangen fräsch och renheten föredömlig. Akustiken och efterklangen i S:t Jacobs kyrka hör till de läckraste jag hört på bra länge.” Mats Liljeroos, Hufvudstadbladet

    ”Som helhet är det (…) en tveklöst njutbar skiva. S:t Jacobs kammarkör är slipade, ljudet är kristallklart och sammansättningen av de olika verken känns kärleksfullt genomtänkt.” Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, Opus

    ”Throughout the disc, which contains very demanding music, the performances of the S:t Jacobs Chamber Choir are exceptionally fine in every respect …
    [To the field of stars] is an important, richly imagined work and it receives a stunning performance. Not only is the singing tremendous but also the three instrumentalists make expert contributions.
    … I’m seriously impressed by the performances of the S:t Jakobs Chamber Choir. All three composers make significant and varying demands but these fine singers are equal to all the challenges. Moreover, the sheer quality of the sound they make gives consistent pleasure. This is an expert ensemble and it’s clear that Gary Graden has prepared them with exceptional thoroughness. What distinguishes these performances, I think, is not just the very high level of technical accomplishment but also the choir’s understanding of the words and the music.
    The recording is very good indeed, putting a becoming bloom on the sound of the choir while allowing plenty of detail. The booklet is very well produced. It contains very useful notes by the three composers on their respective pieces and the texts are clearly laid out.
    This is a very rewarding disc which all collectors interested in the choral music of our time should investigate.” John Quinn, MusicWeb International

    The S:t Jacobs Chamber Choir under the direction of Gary Graden presents this CD of newly composed music on the themes of travel and pilgrimage: journeys in time and space. Cosmic journeys to find one’s self and the meaning of life. A central figure in the lyrics is the patron saint of travelers, Saint James, Sankt Jacob, Santiago.
    Gabriel Jackson’s 30-minute-long cantata “To the Field of Stars” revolves around the pilgrim city of Santiago di Compostela (”field of stars”). The lyrics stem from a variety of eras and locations, penned by poets such as Emily Dickinson, Walt Whitman as William Cowper. This piece was commissioned for choir, cello and percussion, and this is the first recording released.
    The other two pieces on this CD feature lyrics by the 1913 Nobel Prize laureate in literature, Rabindranath Tagore.  The composer Hans Schanderl was inspired by the German version of Gitanjali No. 12 in the ostinato-like “Pilgrimage”, taking us on a spiritual voyage that ends with the declaration “I am” – “Ich bin”.
    The final track is Enrico Miaroma’s “Farewell”, with lyrics from Gitanjali No. 93. “ I am ready for my departure. I leave you the keys to my house and thank you for your last kind words. We were neighbors for so long, but I received more than I could give.”

    The scores for Farewell are published in a booklet called Two Tagore Songs, and can be bought here.

    Innehåll / Contents:
    Gabriel Jackson: To the Field of Stars
    Hans Schanderl: Pilgrimage – Lang ist die Zeit und weit der Weg
    Enrico Miaroma: Farewell

    Medverkande solister är Erik Uusijärvi på cello, samt Anders Åstrand och Rolf Landberg på percussion.

    Jackson: Miracles

    Jackson: Our journey had advanced

    Miaroma: Farewell

    Acqua Alta

    Serikon is in many ways an unique ensemble, with the concept to play renaissance music on period instruments and contemporary music, written for these instruments. Or, as Daniel Stighäll, artistic leader of the group expresses himself; to paint motives from our time using renaissance colors. Acqua Alta means “high water” and with this production, Daniel Stighäll raises his view to get a larger perspective over the condition of our planet. Our focus is at Venice, a city flooded more and more frequently and with higher water levels from the rising sea. Serikon brings us to a point in time when Venice was the cultural center of the world. We meet the grandiose music by Andrea & Giovanni Gabrieli, Claudio Merulo and Adrian Willaert, but also the subtle early baroque by Giovanni Rovetta, Barbara Strozzi and Dario Castello. The new motives are presented by the Swedish composer Jan Sandström and the Brittish composer Alexander Campkin. Sandström’s piece is based on a personal description of Venice by the American poet Meena Alexander and Campkin’s piece on his own translation of an excerpt from Tao Te Ching, which becomes a comment on overindulgence and greed. On this production, Daniel has gathered some of the best renaissance musicians in the world, conducted by Erik Westberg and guiding us through the most beautiful alleys of the renaissance and playing music to us that we have never heard before.

    Sanctus

    Sonata Duodecima, Libro II

    Classical Music Magazine review: ”Monotony is deftly avoided by the inclusion of new works for the same forces by Alexander Campkin and Jan Sandström, both of whom respond with flair. Recommended.” 5/5

    Early Music Review: ”I don’t know the players, but they are impressive, sensitive and not quite as overdone as one sometimes hears. I found it entirely enjoyable. Well worth buying.” CB

    BBC CD review: ”From the ensemble Serikon, meaning silk, weaving together cloth arriving in venice from the silk road and the complex colours of the city’s cloth dyes and painters. And a new thread in Serikon’s fabric: a newly commissioned copy of the Venitian tenor trombone. You’ll taste its flavour in the new music commissioned by Alexander Campkin and Jan Sandstrom to sit alongside some of the splendours of Venice’s musical past.”
    Norrländska Socialdemokraten review: ”Campkin’s Colour blinds the eye is really fascinating… a delightful and thrilling experience.”

    Musicians:

    Anna Jobrant, Virve Karén • soprano
    Anna Zander Sand, Katarina Karlsson • alto
    Martin Vanberg, Philip Sherman • tenor
    Joakim Schuster, Anders Edström • bass
    Ann Wallström, Marie-Louise Marming • violin, viola
    Susanne Brunström Stighäll • viola
    Nora Roll • viola da gamba, lirone
    William Dongois • cornetto, tenor cornetto, recorder
    Judith Pacquier • cornetto, recorder
    Daniel Stighäll, Jonathan Wettermark • trombone
    Katharina Bäuml • dulcian, tenor dulcian
    Lars Sjöstedt • organ, harpsichord
    Magnus Kjellson • chamber organ
    Anders Ericson, Dohyo Sol • theorbo
    Erik Westberg • conductor

    Contents:
    Giovanni Gabrieli • Canzon X á 8 • 5.01
    Claudio Merulo • Sanctus á 16 • 3.00
    Alexander Campkin • Colour Blinds the Eye • 9.25
    Adrian Willaert • De profundis • 6.16
    Barbara Strozzi • Salve Regina • 9.46
    Dario Castello • Sonata duodecima, Libro II • 7.49
    Giovanni Rovetta • Domine Deus Noster • 4.44
    Jan Sandström • Acqua Alta • 19.44
    Andrea Gabrieli • Domine ne in furore (Psalm 6) • 7.16
    Giovanni Gabrieli • Canzon II á 4 • 3.00
    Omnes gentes plaudite manibus á 16 • 3.23

    Originals

    Musik beställd av Erik Westbergs vokalensemble. Mattias Wager medverkar på orgel och Carl-Henrik Fernandi på sopransaxofon.

    Innehåll:

    The Tyger (B. Tommy Andersson)
    Tribute to Caesar
    Kyrie (J. Sandström)
    Gloria (J. Ferm)
    Agnus Dei (J. Ferm)
    Regina Cœli (R. Miranda)
    Laudamus Te (S-D. Sandström)
    Triumf att finnas till (S. Ahlin)
    Klag-lied (D. Buxtehude)
    Klag-lied (B. A. Drage)
    Från ingenstans (E. Westberg)
    The Woman with the Alabaster Box (A. Pärt)
    Lux Æterna (A. Nilsson)

    Sacred Love

    This release from the Latvian Radio Choir conducted by Sigvards Klava features timeless choral works by three composers from Russia and Latvia: Yuri Falik, Arturs Maskats and Georgy Sviridov. The themes of the 20th and 21st century choral works presented on the disc range from love to nature and the sacred. Five of the works include solo parts which are sung by two notable Latvian singers, Aleksandrs Antonenko and Ieva Ezeriete.
    Latvian Radio Choir’s previous releases on Ondine have been highly successful. For instance, the recording of Rachmaninov’s All-Night Vigil (ODE 1206-5) was chosen as the Record of the Month, Editor’s Choice and received a nomination in the Gramophone Awards in 2013.
    The title work of the recording, Sviridov’s Sacred Love, is a unique example of aesthetic and beautiful vocal writing and has also great potential for radio play.
    The Latvian Radio Choir is regarded as one of the top professional chamber choirs in Europe. The repertoire extends from the Renaissance to the present day. The Choir regularly commissions works from leading Latvian composers.
    Sigvards Klava, Chief Conductor and Artistic Director of the Latvian Radio Choir since 1992, is one of Latvia’s most prolific choral conductors. Apart of the standard repertoire he has conducted most premières of new choral works by Latvian composers.

    Contents:
    Yuri Falik: A Stranger; Your Temple, Lord; Habanera; Autumn
    Arturs Maskats: Let My Prayer Be Granted; Spring
    Georgy Sviridov: Winter Morning; About Lost Youth; Christmas Carol; Sacred Love; Natasha; Icon

    Förvårskväll. One Early Spring Evening

    ”Sofia Vokalensemble vill ta med dig på en resa genom en del av den bästa nordiska körmusiken. Det är musik som vi sjungit på många konserter och turnéer genom åren. Musik som vi alltid har älskat att framföra. Musik där vi alltid vill beröra vår publik lite extra. Här varvas utsökt vacker nationalromantik med folklig koral och visa, nutida svenska kompositioner och körmusik från vårt östra grannland.”

    ”The members of Sofia Vokalensemble under our director Bengt Ollén, invite you to join us on a musical journey through some of our favourite Nordic a cappella choral music. It is music that we have always loved to share with our audience, pieces that through the years we have performed at many concerts in Sweden and touring overseas. In this album, we have chosen a selection of songs that reach from exquisite Swedish National Romanticism to folk chorale and contemporary pieces.”

    The choir’s performances are characterized by a warm, lyrical Swedish choral sound and a stage presence that has taken the ensemble far in international competitions.

    In 2012 Sofia Vokalensemble won the European Grand Prix for Choral Singing. The competition, this year held in Maribor, Slovenia, is one of the most prestigious in the world and the participating choirs are the winners of six reputed choral competitions in Europe. Sofia Vokalensemble qualified for the competition after winning the Grand Prix at the International Choral Competition, Maribor, Slovenia, in 2011.

    In the autumn of 2009, Sofia Vokalensemble won the Grand Prix at the Grieg International Choir Festival in Bergen, Norway. In the summer of 2008 the choir took two first places in the Grand Prix in Italian Gorizia and in 2006 the ensemble tied for first place in the prestigious Harald Andersén Chamber Choir Competition in Helsinki, Finland. Sofia Vokalensemble has also toured in Czech Republic, South Africa, Germany, Slovenia, Italy, Hong Kong, Ireland, Greece, Venezuela and Russia. At home in Stockholm, the choir gives regular concerts in the Sofia church.

    Music by Bach, Poulenc, Pärt and Schnittke recurs frequently in the repertoire. The choir has also premiered pieces by, among others Jaakko Mäntyjärvi, Fredrik Sixten and Karin Rehnqvist. Sofia Vokalensemble is a choir with great love for music and the work is characterized not only by high musical ambition and close interaction with the conductor: the heart is always there;  on Wednesday rehearsals and weekend training camps as well as at airports, parties, and behind the scenes before a competition.

    Contents:
    Sven-David Sandström: Four songs of love
    Oskar Lindberg: Stjärntändningen
    Fredrik Sixten: Unforgotten
    Bengt Ollén (arr): Trilo
    Sven-David Sandström: The Half finished heaven
    Hugo Alfvén: Aftonen
    Bengt Ollén (arr): I denna ljuva sommartid
    Ludvig Norman: Jordens oro viker
    David Wikander: Kung Liljekonvalje
    Jaakko Mäntyjärvi: Die Stimme des Kindes
    David Wikander: Förvårskväll
    Jaakko Mäntyjärvi: Canticum calamitatis maritimae
    Wilhelm Stenhammar: Sverige

     

    Sånger ur Majas alfabet

    Inspelning från 2007 med Kungliga Filharmonikerna och Adolf Fredriks Musikklasser med Alexander Hanson som dirigent. Texter och melodier till samtliga sånger finns i sångboken Majas alfabetssånger.

    Silent Folk

    Nordiska ljudlandskap och meditationer.

    Groupa är den svenska världsmusikens supergrupp och flaggskepp. Under alla år sedan gruppen bildades 1980 har de varit ständigt sökande efter nya uttryck, fördjupade kontakter med de nordiska traditionerna. Bandet är ett mycket populärt liveband och de har spelat på klubbar, festivaler och konsertscener över hela världen.
    Groupas nya CD, Silent Folk, är en uppföljare till den tidigare, kritikerrosade Footprint-plattan Frost. Här har de gått vidare i sin strävan efter att skapa nordiska ljudlandskap och meditativa improvisationer i skandinavisk tradition.

    Silent folk

    MATS EDÉN spelar fiol på ett sätt som ger karaktär åt hela gruppens sound. Hans spel kombinerar influenser från Värmland och Norge. Mats har studerat komposition vid Musikkhøgskolen i Oslo och skriver en hel del av Groupas musik. Han har gett ut skivor tillsammans med Ale Möller och Lena Willemark i gruppen Nordan och ett eget soloalbum.

    JONAS SIMONSONS flöjtspel är unikt, karaktäriserat av skärpa och intensitet och svängig rytmik. Hans spel kan höras i gruppen Den Fule och i inspelningar med Bäsk och Folk-sax/Riff-Ola. Jonas’ solo-CD Crane Dance släpptes 2007.

    TERJE ISUNGSET spelar percussion och mungiga. Med en aldrig sinande fantasirikedom har han utvecklat sitt spel på oftast egentillverkade instrument. Terje har blivit känd också som pionjär på instrument byggda av is, vilket kan höras på flera olika skivor.

    ”Musik som inte har en början och ett slut utan snarare ett tillstånd. Det är stilla och nyansrikt. Vackert, sprött, stämningsfullt och elegant.” Peter Ahlbom, Spelmannen

    ”… det är fantastiskt att få följa med in i Groupas nordiska tonspråk … Ja, man ser en hel del när man sluter ögonen.” Magnus Börjesson, Nerikes Allehanda

    ”… den som lyssnar får ta del av det mästerverk som Silent folk är, ett briljant album som inte kunde ha skapats av några andra än just Groupa.” Rasmus Klockljung, Lira

    ”Edén, Isungset, and Simonson are mining a rich seam on Silent Folk. It feels as if the folk and folk-derived tunes are found objects, but found in a landscape that is both real and mythically charged. The trio presents the world outside as art, unpredictable and evolving into moments of sheer exhilaration. Groupa bring us silence alive with possibilities.” Lee Blackstone, Roots World

    ”Silent Folk hikes a soundscape that at once sounds rooted to the earth and at other times takes to the wide open sky … Silent Folk is exotic, compelling and gloriously gripping. This is a journey you want to take again and again.” TJ Nelson, World Music Central.org

    “Groupa has become identified with Swedish folk music and all the developments in its recent history, Groupa will challenge people’s preconceptions of Swedish music … a band worth their weight in gold.” Rock’n reel

    Nordic soundscapes and meditations

    Groupa plays its own brand of Nordic music. Giving the music freer rein and new colours, Groupa excels in the joy of expanding to new musical dimensions. The original band was founded in 1980, and has along with other groups been a vanguard of the progressive folk music scene in Sweden since the 80’s. Ever since the start, Groupa has been a very popular live band. They have played at clubs, festivals and concert houses all over the world.
    Their new CD, Silent Folk, is a follow-up to their latest Footprint CD, the much acclaimed Frost. Like before they create Nordic soundscapes and meditative improvisations in Scandinavian tradition.

    MATS EDÉN fiddles. His playing is a hallmark of the band, combining influences from Värmland and Norway. He has studied composing at the Norwegian Academy of music in Oslo and writes a great deal of Groupa’s music. He has recorded with Ale Möller and Lena Willemark in the Nordan Project. Shortly after followed his solo album. Mats is also a member of Royal Swedish academy of Music.

    JONAS SIMONSON flutes. Jonas plays like no other flutist, with his own characteristic sting and intensity of sound and rhythm. His musical approach can also be heard in Den Fule and in recordings with Bäsk and Folk-sax/Riff-Ola. His solo project Crane Dance was released on CD in 2007.

    TERJE ISUNGSET percussion, jew’s harp. Terje is an uncompromising musician, whose numerous years at work to create a genuine, rhythmic dimension of sound have crafted a distinctly individual musical identity. He has designed, and built, most of his array of special Percussion. The instruments come from Norwegian nature as well as from Isungset’s journeys around the globe. Pioneer on ice instruments. He has now released his seventh “ice” CD.

    Ratatouille

    ”I Senegal, Västafrika, finns en rik skatt av sånger och berättelser. Historieberättandet är medryckande och har en sedelärande underton. Vi i Markatta blev nyfikna på denna rika tradition och bjöd in Adama Cissokho till Sverige för att tillsammans berätta om våra mest fantastiska äventyr och sjunga sånger, spela och dansa. Resultatet blev Äventyrligheter – en ratatouille av bästa slag för er att smaka på!
    Vi bjuder på sånger om farliga flodhästar, om vattenkoppor som kliar och om att gå vilse och längta hem.
    Det är 1000 mil mellan Senegal och Sverige, men berättelserna och utmaningarna, glädjeämnena och rädslorna är desamma. Vi har mycket att lära av varandra!
    Följ med på Äventyrets stig …” – Markatta

    Adama Cissokho är uppvuxen med den västafrikanska musiktraditionen i Casamance i södra Senegal. Hon är jalimuso – musiker och sagoberättare – från den berömda griotfamiljen Cissokho. Adama bär på en skatt av sånger och historier som hon generöst delar med sig av.

    Markatta Musikteater gör musikföreställningar för barn, fyllda med dans, rörelse och teater. Markatta har sedan 1991 turnerat runt till snart sagt varenda vrå av Sveriges avlånga land där det finns barn. Skolor, daghem, bibliotek, teatrar, konserthus och festivaler – ingen scen är för liten eller för stor för ett besök av Markattorna.

    Io jali ada / Du e den den du e

    Mami Water


    The West African country of Senegal has a treasure trove of songs and stories. Their storytelling is highly engaging and the tales generally have a moral. The members of Markatta were intrigued by this rich tradition and invited Adama Cissokho to come to Sweden and join us as we all sang, played and danced our own stories about amazing adventures. The tasty “ratatouille” we cooked up was captured and released as Äventyrligheter (“Adventures”).
    Feast on songs about dangerous hippos, itchy chicken pox, and getting lost and longing for home.
    Ten thousand kilometres may separate Senegal and Sweden, but the tales and the tribulations, fears and joys are the same. We have so much to learn from each other.
    Come and join us on an adventure!

    Adama Cissokho grew up in southern Senegal – Casamance – surrounded by the West African musical tradition. She is a jalimuso, one who combines music and storytelling, and a member of the famous griot family Cissokho. Adama possesses a wealth of songs and stories that she generously shares with others.

    Markatta Musikteater creates music productions for children that are full of dance, movement and theatre. Ever since 1991, Markatta has toured most every inch of Sweden, wherever there are young people. Schools, day care centres, libraries, theatres, concert halls and festivals – no venue is too small or too grand for a performance.

     

     

    Melodic Melange

    Melodic Melange är sann världsmusik, en blandning av två kulturer, två musikaliska traditioner. Eller snarare flera olika traditioner – arabisk maqam och nordisk jazz, som ju i sig själv är en blandning av många traditioner.
    Ahmad al Khatib är en suverän oud-spelare med rötter i Palestina. Anders Hagberg är en välkänd svensk sopransaxofonist och flöjtist som ständigt söker nya vägar för sina musikaliska uttryck. På albumet får duon sällskap av ytterligare två musiker: den Paris-baserade virtuose slagverkaren Youssef Hbeisch och svenske jazzbasisten Johannes Lundberg.
    Musiken är ett kärleksfullt möte, musikaliska reflektioner baserade på modala improvisationer. Musikerna undersöker snittytorna mellan deras olika musikaliska uttryck för att skapa en musik som strävar efter att nå en ny syntes. De unika instrumenten kontrabasflöjt och matusi, en membranflöjt, bidrar till musikens personliga klang.
    Anders och Ahmad samarbetar också med några av Indiens främsta klassiska musiker. Det har resulterat i flera turnéer och albumet Ley Lines, som finns utgivet globalt. I november 2014 turnerar de återigen i Indien.
    Med Melodic Melange presenterar Anders Hagberg sitt tredje album på Footprint Records efter Of Air med kyrkorgel (2004) och senast kritikerhyllade Stories of Now (2011) med Anders Hagberg Quartet. Under 2014 kommer musikerna att samarbeta med en stråkensemble ur bl.a. Göteborgs Symfoniker.
    www.footprintrecords.com finns fyra liveinspelade bonusspår i mp3-format.

    Meditation

    Two Rivers

    Anders Hagberg – flöjter, sopransax, basflöjter, sälgpipa, mungiga.
    Anders har turnerat över hela världen med grupper som Mynta och Yggdrasil samt med sina egna projekt Earthsongs och Winduo m.fl. Han har gett ut ett flertal album i eget namn och skrivit musik till flera filmer och dansföreställningar. Anders är även universitetslektor i improvisation på Högskolan för Scen & Musik i Göteborg. www.andershagberg.se

    Ahmad Al-Khatib – oud
    Ahmad är en palestinsk musiker, nu bosatt i Göteborg. Han har vuxit upp i en orientalisk kultur där musik och poesi spelat en viktig roll. Han är en eftertraktad oud-spelare och turnerar över stora delar av världen, ofta på duo med Youssef Hbeisch med vilken han gjort flera album. Lärare på Högskolan för Scen & Musik i Göteborg.

    Yousef Hbeisch – orientaliskt slagverk
    Palestinsk musiker verksam i Paris och turnerar över hela världen med bl.a. Trio Joubran.

    Johannes Lundberg – kontrabas, sång
    Efterfrågad musiker, producent och ljudtekniker som jobbat med bl.a. Billy Cobham och i flera ECM-produktioner.

    ”Det här är musik som snabbt förmår att fånga lyssnaren, spröda klanger växer i styrka och omfattning, improvisationen är hela tiden närvarande … Riktigt spännande blir klangerna när Hagberg tar fram sin gigantiska kontrabasflöjt.” Mikael Bengtsson, Norran. Betyg: 4 av 5

    ”… en sällsam musik som tycks hämtad från naturens eller sagornas värld.” Lennart Götesson, Dala-Demokraten

    ”Resultatet har blivit en rytmfest och en expressiv klangvärld där två virtuoser möts på lika villkor. Det bli riktigt spännande musik, så här ska kulturer mötas.” Björn G Stenberg, Upsala Nya Tidning. Betyg 4 av 5

    ”Musiken är luftig och får stort utrymme att hitta sin egen väg … Samtliga medverkande är lysande musiker och kan konsten att spela svagt och långsamt utan spänningen i musiken går förlorad.” Rasmus Klockljung, Lira Musikmagasin

    Melodic Melange is a true world music recording, a melange of two cultures, two musical traditions. Or rather several traditions – Arabic maqam and Nordic jazz, which in itself is a melange of many traditions.
    Ahmad al Khatib is a highly brilliant oud player, with his roots in Palestine. Anders Hagberg is the well known Swedish soprano saxophonist and flute player who constantly seeks new ground for his musical explorations. Two more musicians are joining the duo on the album: the virtuoso percussionist Youssef Hbeisch, based in Paris, and the Swedish jazz bass player Johannes Lundberg.
    The music on the CD is an affectionate encounter, musical reflections on modal scale improvisations. The musicians are exploring the interfaces between their musical expressions in order to create a music that reaches towards a new synthesis. The unique instruments contrabass flute and matusi, a membrane flute, contribute to the personal sound of the music.
    Anders and Ahmad are also working with some of India’s foremost classical musicians, which has resulted in several tours and the album Ley Lines, release globally. In November 2014 they will once again tour in India.
    Melodic Melange is Anders Hagberg’s third album on Footprint Records, after Of Air (2004) with church organ, and the much acclaimed Stories of Now (2011) with Anders Hagberg Quartet.
    As a bonus there are four mp3 live tracks on www.footprintrecords.com

    Polarities

    Den internationellt uppmärksammade göteborgsbaserade finska pianisten Joona Toivanen återkommer nu med ett soloalbum – Polarities. Här utforskar Toivanen möjligheterna med sitt instrument och skapar en poetisk helhet av sina kompositioner.
    Polarities innhåller det traditionella akustiska flygel- och piano-soundet, men Toivanen använder sig även av olika prepareringar och pålägg och skapar en mångsidig och nyanserad musikalisk helhet. ”Preparerat piano låter ofta väldigt perkussivt, men jag har försökt hitta även mjukare klanger. Det viktigaste är musiken, och de preparerade klangerna ska alltid bidra till kompositionernas melodier och stämningar”, säger Toivanen. Klangen har modifierats bland annat med hjälp av olika magneter, och musiken skiljer sig från traditionell solopianojazz: i stället för långa improvisationer är musiken baserad på de nya kompositionerna och klangerna.
    Joona Toivanen (1981) kommer från Jyväskylä, Finland och har varit bosatt i Sverige sedan 2002. Han är aktiv i sin egen trio Joona Toivanen Trio, I Anders Hagberg Quartet och i det framgångsrika nordiska musik- och dokumentärfilmsprojektet Jazz & Fly Fishing.

    Seconds before sleep

    Darkroom

    Solace

    Finnish pianist Joona Toivanen, who has previously recorded with his trio, now releases his first solo piano album – Polarities.
    Toivanen explores new ground by studying the possibilities of the piano as an instrument. He not only uses the traditional sonic landscape of the grand and upright piano, but also stretches the sound by the use of prepared piano and adding multiple layers into the music. ”The prepared piano often sounds very percussive but I tried to find some softer tones within that realm. The most important thing for me is to make the new sounds serve the compositions at large, to strive for the main goals of the music: the melodies and the moods”, Toivanen says. He uses for example magnets in altering the sound of his instrument, and the music also differs from the more traditional solo piano works in terms of structure. A large part of the music is composed, as opposed to often more freely improvisational solo piano concepts in jazz.
    Joona Toivanen (born 1981) currently resides in Göteborg, Sweden. His other musical projects include Joona Toivanen Trio, the Nordic quartet Jazz & Flyfishing and the Swedish/Finnish Anders Hagberg Quartet.

    Innehåll / Contents:

    Early August, Early May
    Seconds Before Sleep
    Darkroom
    Polarities
    Three Small Rooms
    Planned Obsolescence
    Morning Music
    Split Story
    Elegy
    Hymn
    Solace
    Last Day One
    Sindhu

     

    Characters

    Karlsson Barock har sin hemvist i Göteborg och består av ett femtontal stråkmusiker med hjärtat i den tidiga musiken. Gemensamt har de passionen för barockmusik och på tidstypiska instrument spelar Karlsson Barock orkestermusik ur den europeiska musikskatten från 1600- och 1700-talen. Allt under ledning av cembalisten Göran Karlsson.
    Orkestern har sedan sin första konsert år 2009 byggt upp en omfattande konsertverksamhet i Göteborg med en egen konsertserie och med gästspel på andra platser. Karlsson Barock driver flera spännande projekt där man bland annat fokuserar på mötet mellan barockmusik och andra konstarter, vilket har fört orkestern och dess publik till nya konsertlokaler, allt från kyrkor och konsthallar till ateljéer och smedjor.
    Karlsson Barock har med sina inspirerade och lekfulla tolkningar av kända och okända verk samlat en hängiven och engagerad publik som återkommer konsert efter konsert för att uppleva när musiken får liv.

    Göran Karlsson är en av Skandinaviens ledande cembalister och dirigenter inom den tidiga musiken. Han har gjort sig känd för sin ofelbara känsla för stil och form och för sina osedvanligt färgsprakande och kontrastrika tolkningar – publiken får aldrig lämnas likgiltig, den ska inspireras och beröras.
    Göran har konserterat och dirigerat operaföreställningar i Sverige, Danmark, Norge, Polen, Tyskland och Frankrike och är en efterfrågad dirigent inom opera-Sverige. Hans arbete med barockorkestrarna Ensemble 1700 och Karlsson Barock har renderat honom stor uppmärksamhet såväl inom landet som internationellt och hans cd-inspelning av Romans Drottningholmsmusiken har lovprisats i internationell press.
    Utöver verksamheten som cembalist och dirigent har Göran undervisat vid bland annat Musikhögskolorna i Göteborg och Piteå samt vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

    Les caractères de la danse

    Concerto con due violini e violoncello

    ”Characters är en bländande vacker skiva i perfekt balans mellan ljus och mörker – engagerad, intensiv och samtidigt så full av glädje och liv. Helt enkelt en perfekt introduktion till Karlsson Barock. Även ljudet på skivan är väldigt bra.” Carl Magnus Juliusson, Opus. Betyg 5 av 6

    ”Albumet Characters från stråkmusikerna i Karlsson Barock cementerar Göteborg som Sveriges lite otippade barock-hotspot 2014 … Alltihop lika spänstigt, roligt och vevlire-folkigt spelat.” Hanna Höglund, Göteborgs-Posten. Betyg: 4 av 5

    ”En omruskande portal till ett nöjesfält av svindlande berg- och dalbanor, snurrande karuseller, nybonade dansgolv och still promenader … De tretton medlemmarna i Karlsson Barock, under ledning av cembalisten Göran Karlsson, kan mycket väl ha gjort årets barockplatta.” Martin Nyström, Dagens Nyheter. Betyg: 5 av 5

    ”Det är en fin karta som Karlsson Barock presenterar över barockens instrumentalmusik. Och det smarta urval som deras ledare Göran Karlsson har gjort kommer att kunna bära dem långt utanför Sveriges gränser.” Berit Nygren, Kulturnytt, Sveriges Radio P1

    ”Det handlar om en mycket kompetent samling musiker som spelar på tidstrogna instrument och gör det fantastiskt bra. Och det krävs ändå mycket för att man ska höja på ögonbrynen när det handlar om vältröskade kompositörer som Antonio Vivaldi, T F Telemann och Arcangelo Corelli. Men här känns de som nya igen.” Björn G Stenberg, Upsala Nya Tidning. Betyg 4 av 5

    ”Far from a ‘usual suspects’ baroque programme, this recently formed Swedish ensemble presents a fascinating journey: two of Corelli’s op6 concerti grossi rub shoulders with Telemann and Vivaldi, dance music by Rebel, and Charles Avison’s take on Scarlatti. Playing is energetic and exciting throughout on this generous and well-recorded disc.” Classical Music. 5/5

    Contents:

    Arcangelo Corelli: Concerto grosso, op. 6:8
    Jean-Féry Rebel: Les caractères de la danse
    Antonio Vivaldi: Concerto con Violino solo, RV 230
    Charles Avison: Concerto 5
    Antonio Vivaldi: Concerto con due violini e violoncello, RV 565
    Georg Philipp Telemann: Sinfonia spirituosa, TWV 44:1
    Arcangelo Corelli: Concerto grosso, op 6:10

    Based in Gothenburg, Sweden, Karlsson Barock, consists of about fifteen string musicians with heartfelt ties to early music. They share a passion for the Baroque era and play period instruments from the treasure trove of European Baroque composed in the 17th and 18th centuries. All under the direction of the charismatic harpsichordist Göran Karlsson.
    Ever since their first concert in 2009, the ensemble has forged an impressive concert circuit in Gothenburg in addition to appearances throughout Sweden. Karlsson Barock is involved in numerous exciting projects that focus on encounters between Baroque music and other artistic expressions, thereby introducing the orchestra and their audiences to new venues such as exhibition halls and former industrial buildings.
    With their playful and inspirational interpretations of famous and lesser-known works, Karlsson Barock has a devoted fan base that goes to hear the music come alive.

    One of Scandinavia’s foremost harpsichordists and early music conductors, Göran Karlsson is acclaimed for his inimitable sense of style and form, as well as for his uncommonly colourful interpretations rich in contrast – audiences are never left unmoved, they are there to be amazed.
    Göran conducts and performs widely at opera events in Sweden, Denmark, Norway, Poland, Germany and France. The orchestras Ensemble 1700 and Karlsson Barock have garnered much acclaim at home and abroad, and his recording of Helmich Roman’s famed Drottningholmsmusiken received glowing reviews in international press.
    In addition to all this, Göran has taught at the Piteå School of Music, the Academy of Music and Drama at Gothenburg University, and the Royal Danish Academy of Music.

    A bewildering portal to an amusement park of vertiginous roller coasters, swirling merry-go-rounds, newly polished dance floors and tranquil strolls … The thirteen members of Karlsson Barock, conducted by cembalist Göran Karlsson, may very well have made the baroque CD of the year” (Martin Nyström, Dagens Nyheter, Score: 5 of 5)

    ”It is a beautiful map over the instrumental baroque music, presented by Karlsson Barock. The clever selection made by their conductor, Göran Karlsson, has the potential to carry them far outside the borders of Sweden.” (Berit Nygren, Kulturnytt, Sveriges Radio P1)

    Vägen ut

    Poeten Harry Martinson växte upp i Blekinge men tog sig som mycket ung ut i världen, bland annat som sjöman. På denna nya skiva har sångaren och tonsättaren Martin Bagge valt ut några dikter av Martinson som speglar uppbrottet från hembygden och vägen ut i världen.
    Visorna har fått en rik musikalisk dräkt med hjälp av Trio Isagel (fiolspelmannen Mats Edén, jazzbasisten Josef Kallerdahl och slagverkaren Tina Quartey), Jonas Franke-Blom och två fantastiska norska gästsolister: den mästerlige munspelaren Sigmund Groven och den nyskapande trumpetaren Arve Henriksen. På två spår medverkar även sångerskan Anna Maria Friman från Trio Mediaeval och sångaren Dan Berglund.
    Inspelningen har gjorts bland annat i Nebbeboda skola där Harry Martinson tillbringade sina första skolår.
    Skivan är placerad i en slipcase tillsammans med ett vackert formgivet 48-sidigt häfte, där fotografen Urban Jöréns fotografier och texter om och av Harry Martinson bildar en stark konstnärlig helhet.

    Till Isagel

    Mitt i den brinnande solen

    Martin Nyström ger skivan full pott – 5/5 – i Dagens Nyheter: ”Så mångstämmigt färgrikt och drabbande poetiskt att vartenda spår förtjänar att bli kallat en klassiker.”

    Även GP:s Ulf Johansson är lyrisk: ”Mycket sällan stöter man på så klokt och väl genomförda projekt som det här … en helt förtjusande väg in i Martinsons landskap och diktvärld. Och ett stordåd av Bagge.” Betyg: 5 fyrar

    ”Martin Bagge kunde – ja, borde – undervisa i tonsättning av dikter. De flesta poeter diktar ju rytmiskt men sällan melodiskt. Bagge är däremot en mästare på att tonsätta sådana svårtonsatta dikter. Han pressar aldrig in raderna i en melodi utan skapar melodier inifrån poesin. Att han skulle betona ett ord fel bara för att ordet ska passa i melodin är otänkbart.” Bengt Eriksson, Hifi & Musik

    ”Allt är välgjort och snyggt förpackat. Det är genomarbetat, genomtänkt … Det är bara att rekommendera skivan att avnjutas i stillhet och i lagom stora bitar.” Lennart Götesson, Dala-Demokraten

    ”Här är det Harry Martinsons fantastiska poesi som får strålande musikalisk dräkt genom Bagge och inte minst medmusikanter som Mats Edén, Tina Quartey och basisten Josef Kallerdahl. Och så den brinnande lidelse Martin Bagge förmedlar via sin röst. Så fängslande, så vackert och så oemotståndligt.” Peter Ahlbom, Spelmannen

    The poet and Nobel laureate Harry Martinson grew up in a poor small village in the south of Sweden. But early on he left his native district and went to sea as a sailor. The singer and composer Martin Bagge has chosen some of Martinsons poems that reflect the breaking up from the home and the road out in the world.
    The compositions are a kind of ballads that have received a rich musical attire with the assistance of Trio Isagel (the fiddler Mats Edén, the jazz bassplayer Josef Kallerdahl and the percussionist Tina Quartey), Jonas Franke-Blom and two excellent Norwegian guest soloists: the master harmonica player Sigmund Groven and the innovative trumpet player Arve Henriksen. On two tracks the singers Anna Maria Friman from Trio Mediaeval and Dan Berglund are joining the group.
    The recording was made partly in the school where Harry Martinson spent his first years.
    The cd comes in a slipcase together with a beautifully designed 48 pages booklet, where photos by Urban Jörén and drawings and texts (in Swedish) by Harry Martinson make up an artistic unity.