CD

Visar 81–100 av 268 resultat

    Half Monk, Half Rascal

    This CD includes the great choir music by Francis Poulenc, which is standard repertoire for all professional choirs. On this release Stephen Layton and the Danish National Vocal Ensemble, put together a program representing both Poulenc’s secular and sacred choral music.

    Sept chansons
    Quatre petites prières de Saint François d’Assise
    Ave verum corpus
    Un soir de neige
    Laudes de Saint Antoine de Padoue
    Chansons françaises
    Chanson à boire

    Strauss Wagner Mahler

    Ein ungewöhnliches Programm, denn Mahler hat sich zu Lebzeiten nie, Richard Wagner nur selten an reine a cappella Kompositionen gewagt. Doch großartige Tongemälde wie die ”Lieder eines fahrenden Gesellen” oder ”Isoldes Liebestod” brauchen auf dieser CD kein Orchester!
    Zu verdanken sind die Bearbeitungen für 16-stimmigen Chor dem Chorleiter, Arrangeur und Ligeti-Schüler Clytus Gottwald. Seit den 1980er Jahren arrangiert der Gründer der Stuttgarter Schola Cantorum Werke der Spätromantik und des Impressionismus, um dem Rückgang der autonomen Chormusik zum Ende des 19. Jahrhunderts entgegenzutreten.
    Anders als Wagner und Mahler komponierte Richard Strauss immer wieder reine Chorwerke: Die ”Zwei Gesänge für 16-stimmigen gemischten Chor” – ”Abend” und ”Hymne” – bilden den Rahmen des Programms, zu hören sind außerdem die ”Drei Männerchöre nach Friedrich Rückert”. Der Chor des Bayerischen Rundfunks kann mit dieser Produktion eindrucksvoll demonstrieren, warum er zu den vielseitigsten Chören Deutschlands gehört. 1946 gegründet, steht der Chor seit 2005 unter der künstlerischen Leitung Peter Dijkstras, der vorgestellt hat. Das Ensemble gastiert jedoch auch weltweit bei namhaften Festivals und profiliert sich regelmäßig mit Uraufführungen.

    Richard Strauss: Der Abend, Hymne & Drei Männerchöre nach Friedrich Rückert
    Gustav Mahler: Die zwei blauen Augen, Ich bin der Welt abhanden gekommen (Arr. Clytus Gottwald)
    Richard Wagner: Drei Gesänge zu Tristan und Isolde (Arr. Clytus Gottwald)

    Berliner Messe. Magnificat. Summa

    Berliner Messe. Magnificat. Summa

    De verk som finns representerade här är typiska Arvo Pärts-verk som är mycket meditativ och med körklanger som passar i det aukustiskt rika kyrkorummet. Det viktigaste verket på skivan är ”Berliner Messe” som skrevs 1990-1991 med anledning av the Ninetieth Deutsche Katholikentag i Berlin. Detta verk finns i flera olika versioner och här kan vi höra en version för kör och stråkar.

    Cantate Domine Canticum Novum
    Berliner Messe
    De Profundis
    Summa
    The Beatitudes
    Magnificat

    Note!
    Plays on all DVD-Audio and DVD-Video machines

    Min skattkammare 5. 17 klassiska julsånger

    Antal ex i lager: 2
    Copies in stock: 2

     

    ”Min skattkammare” ger hela familjen en historisk sångskatt att njuta av. Sveriges mest älskade sånger och sagor har sedan flera generationer funnits samlade i bokserien ”Min skattkammare”. Namnet ”Min skattkammare” är något som både mor- och farföräldrar, föräldrar och äldre barn känner igen. De 83 sångerna fördelas på sammanlagt 5 volymer och är den största satsningen på barnmusik någonsin i Sverige. Ett varierat, högkvalitativt och stort utbud för alla barn och vuxna, som håller i många år.

    Luciasången / Thomas Di Leva, Nacka musikklasser
    Ritsch ratsch filibom bom bom /Lena Nyman, Askebyskolan
    Sankt Staffans visa
    Tre pepparkaksgubbar
    Tomtarnas julnatt / Anders Ekborg, Nacka musikskola
    Räven raskar över isen / Rolf Lassgård, Freddie Wadling, Malin Hülphers, Nacka musikklasser
    Nu ha vi ljus / Irma Schultz
    Vi äro musikanter / Nacka musikskola
    När juldagsmorgon glimmar / Anders Ekborg
    Uppå källarbacken
    Karusellen / Askebyskolan
    Höga berg och djupa dalar
    Tre pepparkaksgummor / Basia Frydman
    Så går vi runt om ett enerissnår / Nacka musikskola
    Sju vackra flickor i en ring / Malin Hülphers
    Nu är det jul igen / Nacka musikklasser
    Nu tändas tusen juleljus / Anders Ekborg

    ”Julskiva inte bara för barn, utan för hela familjen – roliga arrangemang av Leif Jordansson och Janne Radesjö, klonk och klunk som ger stark känsla av julkök och -stök med superba musiker. Här finns Basia Frydman som pepparkaksgumma, Freddie Wadling och Rolf Lassgård raskar över isen, Anders Ekborg tipptappar med tomtarna – och en Staffansvisa alldeles a cappella med rejäla mansröster och en rörande gossopran. Mycket bjällerklang, Swedish style. Från 2000 …” (Sofia Nyblom, digfi.com)

    Ärkamine. Awakening

    This CD release showcases a cross section of choral and orchestral works by Erkki-Sven Tüür, who with Arvo Pärt counts among the most popular Estonian composers internationally.

    The central piece on this disc is the world première recording of Awakening (Ärkamine), written in 2011. It features the acclaimed Estonian Philharmonic Chamber Choir and Sinfonietta Riga under the direction of Daniel Reuss. According to Tüür, Awakening contemplates the springtime mystery of natures rebirth, embracing both the Christian conception of the world and the rather more pantheistic comprehension of creation peculiar to ancient Estonians.

    Also included is The Wanderers Evening Song, a choral setting of poems by Ernst Enno and written for the EPCCs 20th anniversary in 2001. Insula deserta, for string orchestra, became Tüürs first great success outside of Estonia, when first performed in Finland in 1989.

    Contents:
    Awakening (Ärkamine) (2011)
    The Wanderer’s Evening Song (Rändaja õhtulaul) (2001)
    Insula deserta (1989)

    Marjatta the Lowly Maiden

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

     

    Works for childrens choir

    This CD features works for childrens choir by Einojuhani Rautavaara, mostly written for and here performed by the world-renowned Tapiola Choir under their music director Pasi Hyökki.

    These pieces cover a wide range of topics and moods, extending from humorous nursery rhymes to more serious philosophical issues and religious solemnity. The album title piece is the one-act choral opera Marjatta matala neiti (”Marjatta the Lowly Maiden”) for soloists, childrens choir, and instrumental chamber ensemble, based on a poem from the Kalevala epos. The half-hour ”mystery play” tells the story of Marjatta who becomes impregnated after eating a lingonberry and gives birth to a son – thus the Finnish mythological adaptation of the Christian story of Jesus conception and birth from a virgin.

    Finnish cult composer Rautavaara is one of the rare composers to have written extensive and substantial repertoire for childrens choir. More generally, his major output for mixed and for male choir has cemented his position as one of todays most popular composers of choral music.

    Contents:
    Marjatta matala neiti (Marjatta the Lowly Maiden) – A Finnish Mystery Play in One Act (1977)
    Puusepän poika (The Carpenters Son) (1975)
    Suite de Lorca (1973)
    Lorulei (1973)
    Viatonten valssi (Waltz of the Innocents) (1973/1982)
    Wenn sich die Welt auftut (1996)10:30
    Rakkaus ei koskaan häviä (Charity Never Faileth) (1983)
    Childrens Mass (Lapsimessu) for childrens choir and string orchestra (1973)

    En del av det hela

    Antal ex i lager: 23
    Copies in stock: 23

    En meditativ cd där William Byrds Mass for four voices binder samman ett program av nutida musik. Som ansvarig för produktionen står Gunno Palmquist.

    Arvo Pärt: Cantate Domino
    William Byrd: Kyrie
    William Byrd: Gloria
    Gunnar de Frumerie: Herren är min herde
    Thomas Tomkins: I heard a voice from heaven
    Arvo Pärt: I am the true vine
    Aulis Sallinen: En del av det hela
    Eskil Hemberg: Du som är över oss
    William Byrd: Sanctus
    William Byrd: Benedictus
    Maurice Duruflé: Notre Père
    Kent Olofsson: Ad cor
    William Byrd: Agnus Dei
    Urmas Sisask: Benedicamus
    Urmas Sisask: Alleluia

    ”Vox sjunger med stort självförtroende, vilket givetvis återverkar på tolkningarna, på klang och attack. För VOX förnämliga konstnärliga utveckling sen starten finns också Gunno Palmquist med ansvar för instuderingarna, och nog har väl den konstnärliga coachen Barbara Bonney haft sin betydelse liksom samarbetet med framstående barockmusiker i Europa, och inte minst med kördirigenten Fredrik Malmberg.” P-G Bergfors, GP

    ”Gunno kan vara mycket nöjd med resultatet; synnerligen välklingande och rogivande toner böljar ur högtalarna och manar själen till vila och kontemplation.” Charlotta Holmgren, Kyrkomusikerna Tidning

    Ack, Libertas!

    Lars Wivallius (1605–69) var en av det svenska 1600-talets flitigaste och mest begåvade poeter. Dock är han med rätta känd i lika mån som skald och skojare. Åtskilliga är de lögner och bedrägerier som Wivallius stod för – och som han straffades för med frihetsberövanden under många år.
    Just detta att Wivallius fängslades och sattes i förvar har också gett upphov till många av hans allra främsta dikter, präglade av en obändig längtan till friheten – ”Ack, Libertas!”
    Till hans mer kända dikter hör Klagevisa över denna torra och kalla vår. Den sjöngs troligen till den melodi som brukar kallas Dagvisan (Den signade dag). Men man vet annars inte mycket om vilka melodier dikterna är tänkta till. Nu har musikforskaren Jan Olof Rudén funnit och samlat melodier från Wivallius egen tid och fört samman dessa med hans dikter. Till sin hjälp har Rudén haft musikerna Martin Bagge och Mikael Paulsson, som tidigare gjort ett likartat arbete med Lasse Lucidors dikter, publicerade i boken Wärldslige & Andelige Wisor.

    Som ett komplement till den tryckta boken hörs sångerna klinga på denna CD med sångaren Martin Bagge, lutenisten Mikael Paulsson och Ensemble Mare Balticum.

    CD:n är producerad med ekonomiskt bidrag från Längmanska kulturfonden.

    Klagovisa över denna torra och kalla vår

    Som en sjöman uti stor far

    ”På Wivallius-plata er det blitt en herlig sammenblanding av frodighet og skjønnhet. På den ene siden det sobre, vakre spillet av Mare Balticum under ledelse av Mikael Paulsson – og Ute Goedeckes klare, rene sang. På den andre siden Martin Bagges nesten overspilte tolkninger. Vel, overspillt var førsteintrykket, ett hvert skjønte jeg poenget; det danner en flott kontrast til musikken og er sannsynligvis ganske tidsriktig. Faktisk er denne plata så full av kontraster at den aldri blir kjedelig.” Øyvind Rauset, Viser

    ”Martin Bagge sjunger till en lysande barockensemble och upp ur graven kliver Lars Wivallius, lika levande som någonsin. Ett underbart möte.” Kaj Engelhart, Kyrkans Tidning

    ”Wivallius lever upp genom Bagge” – så lyder rubriken till Svenska Dagbladets recension.

    ”Wivallius känns verkligen levandegjord, mycket på grund av Rudéns sakliga men lågmält humoristiska texthäfte. Ensemble Mare Balticum med lutspelaren Mikael Paulsson tyngs varken av konstmusikaliska idéer om tidstrohet eller folkmusikalisk frejdighet, utan spelar enkelt på ett mycket fint sätt. Mixen är också bra med sången tydlig ovanpå de smakfulla arrangemangen.” Sofia Lilly Jönsson. Betyg 4 av 6

    Innehåll:
    Ack libertas, du ädla ting!
    Klagevisa över denna torra och kalla vår
    Ballet from ”Erster Fleiss”
    Min hjärtans tröst och lilja
    Amor han kan som en tyrann
    Aria from ”Erster Fleiss”
    Mot mig har fienden övat
    Gustavus ein Schwed geboren
    Jag hörde fågel näktergal
    Alemanda from ”Studenten-Music”
    Som en sjöman uti stor far
    Lärkans sång är alls intet lång
    Jeg skylder ingen for min død
    Ack libertas, du ädla ting

    What Took You So Long

    Patrick Rydman debuterade som jazzsångare med plattan I Will Do It (FRCD 043). Den fick ett mycket positvit mottagande. Här är uppföljaren! Samma fina medmusikanter är med den här gången, och text och musik är även här skriven av Patrick själv.

    Bonusmaterial: Gingerbread Man – video.

    Bandet:
    Henrik Cederblom gitarrer
    Fabian Kallerdahl piano, wurlitzer, orgel
    Josef Kallderdahl bas
    Johannes Lundberg bas
    Per Svenner trummor

    Dessutom:
    Johan Borgström sax, flöjt
    Klas Nilsson trumpet, flygelhorn
    Markus Ahlberg trombon
    Finn Björnulfsson pandeiro
    Raúl & Rolando Lara percussion
    Gothenburg Studio Strings, Martin Schaub

     

    ”The music on this 12-track album spans the diverse range of jazz-influenced soul that you may have heard from others in the last 35 years, but it sounds incredible in this setting.” (This Is Book’s Music)

    The coolest singer in Sweden is back with his second solo album. What Took You So Long is full of groovy, old school jazzy pop and was released in October 2011.

    Watch a video of a single from the album!

    Contents:
    She’s back again
    Gingerbread man
    The bad guys always lose
    The feeling (that we label love)
    What took you so long
    I see you crying
    Don’t break down
    The wake of your smile
    Heart of midnight
    Soldier song
    Shipwreck in the sand
    It’s not over yet

    Stories

    Paul Hillier leads Theatre of Voices in a fascinating programme centred on Luciano Berio: ”Although not all these composers actually knew each other, I think of them as a group of mutual friends with shared interests and predilections. If there is a link between them it is perhaps the influence of John Cage, though it could almost equally have been the personality of Cathy Berberian.”

    Contents:
    Luciano Berio: A-Ronne
    John Cage: Story
    Jackson Mac Low: Young Turtle Asymmetries
    Roger Marsh: Not A Soul But Ourselves
    Sheldon Frank: As I Was Saying
    Cathy Bergerian: Stripsody

    The Magic Paint Brush

    Den danske körledaren och kompositören John Høybye porträtteras av Lone Larsen och hennes ensemble Voces Nordicae. Høybyes körproduktion är stor; på denna CD återfinns några flotta sakrala verk och några profana, bland annat den stora komposition som var ett beställningsverk för World Symposium on Choral Music i Köpenhamn 2008, The Magic Paint Brush. De sakrala verken kännetecknas av en närmast nyklassicistisk stil, medan de profana sångerna är inspirerade av jazzens rytmik och harmonik. De avslutande två danska sångerna klingar nordiskt körlyriskt, och noterna till just dessa två hittar du här och här.

    ”Voces Nordicaes framföranden kan säkert inspirera en och annan kör att ta sig an utmaningen … också för den som aldrig upplevt en konsert med dem är skivan en upplevelse. Och så är det lite festligt att höra dem sjunga ’jubilalalalate’ förstås!” Anna Braw, Kyrkomusikernas Tidning

    The Danish conductor and composer John Høybye has a huge repertory of choral music of his own. He has now collected some of his larger works for a recording with the much praised choir Voces Nordicae under Lone Larsen. The music on the CD is a mixture of sacred songs and secular; among the latter is the piece that was commissioned by the 8th World Symposium on Choral Music in Copenhagen 2008, The Magic Paint Brush. The sacred songs are characterized by a neoclassical style, while the secular ones are inspired by the rhythms and harmonies of jazz. The two Danish songs that finish the CD are in an extension of Nordic folk tradition.

    Innehåll / Contents:
    The Magic Paint Brush
    Magnificat
    Nunc dimittis
    Three Bright Motets in Stereo (Cantate Domino, Haec dies, Jubilate Deo)
    Three Songs from The Little Mermaid (Deep Down in the Ocean, Sea Witch, Stand Up My Dear)
    Two Danish Songs (Skoven er så underfuld, Marts-Sol)

    Grandmother’s Dance

    Trio Samara är sopransaxofonisten Sten Källman, oudspelaren Ahmad al-Khatib och basisten Stefan Bergman. Tillsammans spelar de musik med rötterna i Mellanöstern och Norden.

    Three musicians – the Palestinian oud-player Ahmad al-Khatib and the Swedes Sten Källman soprano sax and Stefan Bergman bass – playing music from the Middle East and Scandinavia, mixing the meditative and rhythmical elements of folk music.

    Flotilla

    Little Waltz from Ore

    ”… trion får steget mellan Norden och Mellanöstern att verka litet, inte minst när de växlar fram och tillbaka mellan en norsk och en irakisk vals.” Rasmus Klockljung, Lira

    ”… it works extraordinarily well and it’s surprising just how beautifully music from two very different parts of the world can be blended together … On paper, a Scandi-Arabian fusion doesn’t sound hugely promising but Grandmother’s Dance is a quirky gem.” Songlines

    Contents:
    Hestleitaren
    Two Waltzes
    Mandira Hijaz
    The Road Home
    Flotilla
    Sama
    Den blå slåtten/My Grandmother’s Dance
    Maria
    The Little Waltz from Ore
    Mina

    A Spotless Rose. Nordic Christmas

    Sofia Vokalensemble följer upp sin – inte minst i England – kritikerrosade CD The Darkness is no Darkness med denna julskiva. Repertoaren är en blandning av klassiska och nya julsånger av skandinaviskt ursprung.
    I ett par sånger medverkar sopranen Jeanette Köhn.

     

    Kyrkans Tidning har lyssnat på ett dussintal nya julskivor. Bäst i test blev Sofia Vokalensembles A Spotless Rose, med betyget 4,7 av 5 möjliga. Testpanelen, ledd av Kaj Engelhardt, skriver:

    ”Som titeln – klanderfri. Kristallklart, rent och stämningsfullt. Ger den rätta sakrala känslan när man tofflar runt med julmorgonbestyren. Man känner sig behagligt omhändertagen, som en len nybakad lussebulle.”

    Svenska Dagbladets Lars Hedblad ger A Spotless Rose högsta betyg, 6 av 6 möjliga! ”Med levande, varm klang sjunger prisade Sofia Vokalensemble under Bengt Ollén nordiska advents- och julsånger. Här finns känsla som griper …”

    Finländska Hufvudstadsbladets musikredaktör Wilhelm Kvist utser A Spotless Rose till en av årets tre bästa skivor: ”Till och med julskivor kan göras högklassigt. Stockholmska Sofia Vokalensemble sjunger nyskriven julmusik klockrent med härlig tonbildning och starka tenorer. För julbordet och fina fisken.”

    The follow up to the much praised CD The Darkness is no Darkness is a Christmas CD. The music is a mixture of classical and modern Scandinavian songs.
    The soprano Jeanette Köhn is soloist in two of the songs.
    ”Best in test.” (Kyrkans Tidning)
    6/6 (Svenska Dagbladet)

    Innehåll/Contents:
    Hugo Alfvén: Julsång
    Anders Bond: Bereden väg för Herran
    Ola Gjeilo: O magnum mysterium, Det hev ei rose sprunge
    Gunnar Hahn: Nu väntar hela jorden
    Trond Kverno: Corpus Christi Carol
    Ingvar Lidholm: Madonnans vaggvisa
    Gustaf Nordqvist: Jul, jul, strålande jul
    Otto Olsson: Guds son är född, Davids 121 psalm, Advent
    Jan Sandström: O magnum mysterium
    Fredrik Sixten: Marias vaggvisa, There Is No Rose of Such Vertu
    Ivar Widéen: Gläns över sjö och strand

    Wop n’ Wow

    CD nr 2 med göteborgsbaserade gruppen Pow Wow innehåller musik av blandat slag, folkliga låtar, Ornette Coleman och Jim Pepper. En dragning åt indianhållet är förstås märkbar redan i gruppens namn.

    Musikerna är Björn Almgren och Jonny Wartel tenorsax, Kjell Thorbjörnson kontrabas och Ingemar Landén, slagverk.

     

    ”… vackert och känslofullt uttryckt rakt igenom hela skivan … En kvardröjande effekt i minnet efter avslutat lyssnande gäller saxofonisternas utpräglat vackra spel: hisnande melodiskt, eftersinnande och reflekterande med fint utmejslade toner och passager. Inte olikt ett lågmält berättande av en folkloristisk sägen.” Betyg 4 av 5. Leif Wigh, OJ

    ”Det låter förträffligt om dem allihopa. Spelet är distinkt och lekfullt på samma gång, och inte minst imponerar det fruktsamma samspelet mellan de bägge saxofonisterna.” Peter Bornemar, som ger plattan betyget 4 1/2 av 5 DIG i nättidningen DIG Jazz, dvs mellan Utsökt och Mästerlig!

    Innehåll:
    Melodi från Atombomb (Håkan Hellström)
    Little Moon Crow (Lennart Kullgren)
    Diger Jankes vals (Gullik Alfred Falk)
    Gånglåt efter Pekkos Per
    Round Trip – Comme il faut – Ramblin’ (Ornette Coleman
    Comin’ and Goin’ – Lakota Song – Malinyea – Witchi Tai To (Jim Pepper)
    Till sist (Lennart Kullgren)

    Stories of Now

    Anders Hagberg är en flöjtist och saxofonist som hörts i grupper som Mynta, Yggdrasil, New Jungle Orchestra, Winduo och Earthsongs. Tillsammans med organisten Johannes Landgren har han också givit ut cd:n Of Air på Footprint Records (FRCD 017).

    Nu är det premiärdags för Anders Hagberg Quartet, med de förnämliga musikerna Joona Toivanen piano (Joona Toivanen Trio, Jazz & Fly Fishing m.m.), Johannes Lundberg kontrabas (Billy Cobham, Orca, Trine-Lise Væring m.m.) och Göran Kroon trummor (Bohuslän Big Band, Mats Eriksson Trio, Änglaspel m.m.).

     

    Musiken på kvartettens debut-cd Stories of Now är komponerad av Anders. Det rör sig om en musik med nordiskt ljus melodik, levande rytmik och klangrik harmonik. En del av musiken har sina rötter i andra delar av världen, men den har fått en omisskännlig hagbergsk touch.

    Anders Hagberg är känd för sitt innovativa flöjtspel. På Stories of Now spelar han inte bara på den vanliga tvärflöjten och sopransaxofonen – här förekommer också bl.a. bas- och kontrabasflöjt, matusi- och sälgflöjt.

    Anders berättar själv om sin nya kvartett:
    ”Jag har ofta spelat musik i gränslandet mellan jazz och världsmusik – den oprövade mark där nyfikenhet och
    ett öppet förhållningssätt är en förutsättning. Till denna platta har jag valt den klassiska akustiska jazzkvartetten med piano, kontrabas, trummor och blås – en markering av min identitet som improviserande jazzmusiker.”

    Cd:n innehåller bonusmaterial för datorbruk: tre extra musikspår och noter till två av låtarna.

    Anders Hagberg sopransax och flöjter
    Joona Toivanen piano
    Johannes Lundberg bas
    Göran Kroon trummor

    ”Nya kvartettplattan är fylld av intrikata detaljer både i arrangemang och instrumentering. Hagberg blandar friskt sina influenser och fogar samman dem på ett både överraskande och självklart sätt … En skiva där detaljarbetet efter varje spelning gradvis växer fram, precis som i ett genomtänkt finsnickeri. Världen blir paradoxalt både större och mindre när man lyssnar på Stories of now.” Ulf Thelander, OJ

    ”När gruppen far ut i febriga improvisationer och lockar fram musikens känsligaste nerver är det rysligt bra.” Mats Palmquist, Lira Musikmagasin, som ger plattan utmärkelsen LIRA GILLAR.

    ”Man blir alltid lika glad när man hör något nytt. När man hör något som gör nya spår i pudersnön.” Bo Levander, Jönköpingsposten. Betyg 4 av 5

    Anders Hagberg is a flautist and saxophonist who has played in groups like Mynta, Yggdrasil, New Jungle Orchestra, Winduo and Earthsongs. Together with the organist Johannes Landgren he has released the CD Of Air on Footprint Records (FRCD 017).
    Now it’s time for the Anders Hagberg Quartet, with pianist Joona Toivanen (Joona Toivanen Trio, Jazz & Fly Fishing), bassist Johannes Lundberg (Billy Cobham, Orca, Trine-Lise Væring) and drummer Göran Kroon (Bohuslän Big Band, Änglaspel). The music – all tunes composed or arranged by Anders Hagberg – is characterized by Nordic blond melodies, a lively rhythm and sonorous harmonies.
    Anders Hagberg is famous for his innovative flute playing; on this CD he plays – besides C flute and soprano saxophone – bass and contrabass flutes as well as matusi and harmonic flutes.

    “I have often played music in the borderland between jazz and world music – where curiosity and an open mind are required. For this CD I have chosen the classic acoustic jazz quartet format, with piano, doublebass, drums and wind-instruments, stressing my identity as an improvising jazz musician.” Anders Hagberg

    The CD contains bonus material: two additional music tracks, sheet music and info.

    Strid

    Soloists: Sondre Bratland, Kirsten Bråten Berg, Liv Ulvik, Helga Gunnes and Bjørn Sigurd Glorvigen

    For 25 years the Oslo Chamber Choir has delved into the soloist tradition of Norwegian folk song, thus creating a very specific expression as a choir. When classical music by Rachmaninov, Tchaikovsky and Bruckner are combined with religious folk tunes the result is a novel contemporary expression, where two very different melodies, singing techniques and texts are juxtaposed. The STRUGGLE that arises reveal new dimensions of music.

    Contents:
    Gud unde os her at leve saa
    Jesus, din søte forening å smake / Blagoslovi (Rachmaninov)
    Den ville sauen
    Herr Ole / Blegnet, Segnet (Grieg)
    Myllargutens bruremarsj
    Dei spyrje barr� / Den lisle jenta
    Å, for djup i Jesu kjærleik / Locus iste (Bruckner)
    Når mitt øie, trett av møie
    Kom mæ håndi / No hev han gjeve
    Halleluja, vår strid er endt
    Mitt hjerte alltid vanker / Kjerubhymnen (Tjajkovskij)
    Se, solens skjønne lys og prakt

    Along Uncharted Routes

    Trombonisten Daniel Stighäll har samlat en skara väl meriterade musiker i gruppen Serikon. Tillsammans spelar de musik från 1500-talet.
    Det är känt att den tidiga musiken till stora delar var improviserad. Den traditionen har mer eller mindre dött ut, men ensemblen Serikon gör här ett försök att väcka den till liv igen.
    Några av musikerna, liksom sopranen Anna Jobrant, hör hemma i bland annat Göteborg Baroque: Per Buhre, Anders Ericson, Magnus Kjellson och Daniel Stighäll. Bland de övriga solisterna märks den internationellt verksamma sinkaspelaren William Dongois, en sann virtuos på sitt instrument.
    Musiken är komponerad av såväl kända tonsättare som Orlando di Lasso, Cipriano de Rore och Palestrina som mindre bekanta och anonyma mästare. Daniel Stighäll och hans ensemble har också beställt ny musik av några svenska tonsättare; ett första prov på det avslutar denna CD: Aron Hidmans Preludium.

     

    ”Runt välkända melodier av bland annat De Rore, Lassus och Palestrina bygger musikerna en rad sensuellt dansanta improvisationer och det mjuka blåsarsoundet är exemplariskt … en övertygande debut.” (Sara Norling, Tidig Musik)

    ”Serikon … visar än en gång att det tidiga musiklivet på västkusten i högsta grad är att räkna med.” Betyg: 4 av 5. (Sara Norling, Dagens Nyheter)

    ”… ett rikt album med ypperliga musiker”. (Lena K Andersson, Lira Musikmagasin)

    ”Liksom i all annan improvisationskonst handlar det om fingertoppskänsla, inte för lite, inte för mycket, men framför allt inte ointressant. Den konsten behärskar Serikon.” Betyg 4 av 5. (Mikael Bengtsson, Norran)

    ”What is most apparent is the soft, lyrical playing of the trombonists and how well they blend in with William Dongois’s wooden cornetto … Of particular interest is Stighäll’s exceptional playing in the Pulchra es amica mea by Palestrina … Those who think period-instrument recordings are inherently flawed should listen to this CD; the playing is first-rate throughout. The linder notes are the best the writer has ever seen, with twelve pages of detailed information on the music and the instruments … This is a fascinating album, unique in approach, and gives us insight into a trombone style lost for years.” (David Mathie, International Trombone Association Journal)

    ”… the superb Swedish ensemble Serikon … is an engaging one that understands the synergy of collaboration. Yet individually there is also much to savor. The beautiful cornett playing by William Dongois is wonderfully vowel-rich, with gracefully contoured phrasing and an exceedingly gratifying low register. Daniel Stighäll’s trombone playing is both as sensitive as it is agile … If Serikons musical routes are ’uncharted’, we might in the future all hope they become more frequently traveled paths, and for that particular journey the members of Serikon will continue to prove wonderfully congenial traveling companions. Buon viaggio!” (Steven Plank, Historic Brass Society)

    ”The turn-taking is elegant, and the full ensemble smooth and lush, The playing is very fluent and musical. There are some dance standards, a very full instrumental group of string and wind swinging into action for passamezzo antico. Whichever hypothetical character commanded such extravagant resources would have been very pleased.” (Stephen Cassidy, Early Music Review)

    The trombone-player Daniel Stighäll has collected a group of highly qualified musicians in his ensemble Serikon. Together they play music from the 16th century.
    It is well known that much of the early music was improvised. This tradition has more or less died out, but the ensemble Serikon is now trying to revive it.
    Some of the musicians, as does the soprano Anna Jobrant, also belong to the much praised Göteborg Baroque: Per Buhre, Anders Ericson, Magnus Kjellson and Daniel Stighäll. Among the other soloists of Serikon is the internationally active cornetto-player William Dongois, a true virtuoso on his instrument.
    The music on this CD is composed by famous composers like Orlando di Lasso, Cipriano de Rore and Giovanni Pierluigi da Palestrina, as well as by some less well known or anonymous masters.
    One of the ambitions of the ensemble Serikon and Daniel Stighäll is to commission new music by composers of today. The last piece on the CD is a first example of this ambition: Preludium by Aron Hidman.

    Contents
    Orlando di Lasso: Susane un jour
    Alessandro Striggio: Nasce la pena mia
    Cipriano de Rore: Ben qui si mostra il ciel
    Anon.: Passamezzo antico / Saltarello
    Cipriano de Rore: Anchor che col partire
    Trad.: Tarantella in Tono Hypodorico
    Trad.: Antidotum tarantulæ
    Giovanni Pierluigi da Palestrina: Pulchra es amica mea
    Filippo Azzaiolo: Chi passa per’sta strada
    Giovanni Pierluigi da Palestrina: Io son ferito ahi lass
    Trad.: Une jeune fillette
    Anon.: Från Gudh wil jag eij skiljas
    Aron Hidman: Preludium

    Musicians
    Daniel Stighäll tenor trombone
    Anna Jobrant sopran
    William Dongois cornetto, cornetto muto, recorder
    Anders Engström dulcian
    Anders Ericson teorbo, guitar, renaissance lut
    Magnus Kjellson organ, tenor
    Miguel Campins percussion
    Per Buhre violin, alto
    Marja Inkinen-Engström violin
    Keal Couper alto trombone
    Jonathan Wettermark tenor trombone
    Jens-Kristian Søgaard tenor trombone

    Vespers (CD)

    Vesper av den ukrainsk-kanadensiske tonsättaren Roman Hurko.

    The fifteen-movement work is a setting, for double SATB chorus and soloist, of the complete Eastern-rite (Orthodox/Byzantine Catholic) Vespers, in the original Church Slavonic. The music is very accessible – simple yet profound – and complements the aesthetic of Eastern Orthodox Christianity. It can be performed either as a concert piece or in the course of an actual Vespers service.

    This CD contains newly composed liturgical music of extraordinary beauty, skilfully and sensitively performed by a fine professional choir from Ukraine. This CD is a must for all who are interested in following new developments in Orthodox liturgical music worldwide, as well as for anyone who simply loves beautiful choral music. An especially interesting feature is a Hymn to the Mother of God for the Exaltation of the Cross, in which the composer demonstrates his newly developed interest in chant: taking the original melody from the L’viv Irmologion, translating it into English and arranging it for 4-part choir.

    Roman Hurko is a Canadian of Ukrainian descent, born in Toronto, Canada (1962). A graduate of the University of Toronto (Music History and pricesIgnoreStock.), as well as the Yale Institute of Sacred Music (Masters of Arts in Religion), he has also studied privately with composer Ivan Moody in Portugal, and is currently enrolled in a Masters Program at the Yale Institute of Sacred Music since the fall of 2006.

    What Is Life?

    Voces Nordicaes tredje cd har fått sitt namn efter Ann-Sofi Söderqvists komposition What is life. Detta stycke är ett av de verk som framfördes på Nybrokajen 11 i Stockholm i september 2007 vid körens konsert/föreställning ”Tabula rasa – Ett oskrivet blad”. Denna kväll framfördes enbart musik som skrivits direkt för Voces Nordicae. Och på den nya cd:n finns ytterligare några av dessa stycken med: Ola Gjeilos Deus in adiutorium, Sara Niklassons Frame and content, Olle Lindbergs två mässatser och Gunnar Erikssons Till sist.
    Till dessa nyheter har fogats några kompositioner som funnits med på Voces Nordicaes program en tid: Whitacres fantastiska ”madrigalopera” Leonardo dreams of his flying machine, Holtens tonsättning av HC Andersens märkliga dikt Regn og rusk og rosenbusk samt Rautavaaras stort anlagda Die erste Elegie, den första av Rainer Maria Rilkes Duinoelegier.

    The bulk of the material on the third Voces Nordicae CD is choral music specifically dedicated to the ensemble. In the last years Voces Nordicae has cooperated with choreographers to create something in between a concert and a theater/dance performance. All of the pieces on this CD have been performed in some of these performances, Tabula rasa and Catching Eyes.

    The vocal ensemble Voces Nordicae comes from the scenery of Swedish choral tradition. In 1999 the ensemble was founded by the Danish conductor Lone Larsen and it consists of 16 professional singers. The repertoire of Voces Nordicae is varied, including works from essentially all periods of music history, with special attention to Nordic, contemporary and improvisatory music.
    Open minded towards new timbres, Voces Nordicae combines a pleasant light blend with surprising and ventured sounds. Repertoire and programs are selected with great care, and encompass a wide span of musical and human expression. This interesting variation together with the desire to transmit the music through a scenic presence brings attention and curiosity to the audience.
    In 2008 Voces Nordicae was selected Choir of the Year in Sweden by Concerts Sweden.

    Contents:
    Eric Whitacre: Leonardo dreams of his flying machine
    Bo Holten: Regn og rusk og rosenbusk
    Ola Gjeilo: Ubi caritas, Deus in adiutorium
    Ann-Sofi Söderqvist: What is life?
    Sara Niklasson: Frame and content
    Olle Lindberg: Sanctus, Agnus Dei (ur Missa Nordica)
    Gunnar Eriksson: Till sist
    Einojuhani Rautavaara: Die erste Elegie

    Brusand hav. CD

    Sånggruppen Krajas tredje cd innehåller gruppens egna låtar arrangerade för gruppens fyra röster, tillhörande Eva Lestander, Linnea Nilsson, Frida Johansson och Lisa Lestander. På ett par spår gästar saxofonisten Jonas Knutsson; dessutom slagverkaren Petter Berndalen och gitarristen Nano Stern på var sitt spår.

    Jag kommer av ett brusand hav*
    Jag såg dig*
    Nu är det synd om de döda*
    Så ler bara den
    Bäckens första bubblor
    Teoripolskan*
    Så vandra vi
    Tystnaden*
    Allt, allt jag ägde
    Svantes visa
    Lydias
    Fyllepolskan
    Alla
    Himmelske fader
    Vägen till lyckan

    *Dessa sånger är utgivna på noter av Bo Ejeby Förlag, i ett häfte med samma namn. Det hittar du här.

    The Swedish vocal quartet Kraja from Umeå consists of Linnea Nilsson, Frida Johansson and the sisters Eva and Lisa Lestander. – Swedish corals, dance tunes and love songs. Impressive harmony singing.
    Since they started in 2001 they have developed their music to an impressing level. The highly celebrated debut album “Vackert väder” was the starting point for Kraja touring around Sweden as well as Europe with a repertoire of Swedish corals, dance tunes and love songs. With the following album “Under himmelens fäste” the music reached a new level with well-known Swedish folksongs.
    “Brusand hav” is the bands third album, this time with self-composed music to traditional lyrics and Swedish poems. The arrangements still have the same character with the close harmonies. Special guest on this album are: Jonas Knutsson on soprano saxophone, Petter Berndalen on percussion and the guitarist Nano Stern from Chile.
    The word ”Kraja” is in the Sami language and means ”the place you long for”.