Sång / Vocal

Visar 1–20 av 23 resultat

    Gjafir andans. Gifts of the Spirit

    Isländsk kyrkomusik framförd av en sopranröst och orgel.

    Innehåll / Contents:

    Lilja
    Einn Guð í hæðinni
    Bænin má aldrei bresta þig
    Vertu Guð faðir, faðir minn
    Allt eins og blómstrið eina
    Upp, upp mín sál
    Faðir vor
    Toccata
    Guð sem skapar líf og ljós 
    Lærdómstími ævin er 
    Maríuvers
    Friður á jörðu
    Máríuvers
    Himna rós, leið og ljós
    Jesú, mín morgunstjarna
    Ef
    Lofsöngur Maríu
    Ostinato et Fughetta

    Painted from Memory

    Innehåll / Contents:

    In the darkest place
    Toledo
    I still have that other girl
    This house is empty now
    Tears at the birthday party
    Such unlikely lovers
    My thief
    The long division
    Painted from memory
    The sweetest punch
    What’s her name today?
    God give me strength

    Lhasa

    Innehåll / Contents:

    Is Anything Wrong
    Rising
    Love Came Here
    What Kind Of Heart
    Bells
    Fool’s Gold
    A Fish On Land
    Where Do You Go
    The Lonely Spider
    1001 Nights
    I’m Going In
    Anyone And Everyone

    Maia Sharp

    Innehåll / Contents:

    Crimes of the witness
    Willing to burn
    Long way home
    Sinners
    Crooked crown
    Lightning
    One good reason
    Happiness
    Understudies
    Your own justice
    You can’t lose them all
    Ghosts

    Fantastico

    Sångaren och gitarristen Björn Vickhoff spelar här tillsammans med Gaia, som är Matz Nilsson (bas), Rickard Åström (klaviatur), Vanja Holm (trummor) och Anders Hagberg (flöjt & sopransaxofon).

    Innehåll / Contents:

    Fantastico
    Sorg
    Västerhav
    Ett litet barn
    Österlen
    Allting sprids
    Utsikt
    I politik
    Musik i ett mindre
    Äpple
    Shit man!
    Ömhet

    Björnbärssnåret

    Tio ögonblick tonsatta för solosång och piano av Charina Widmark, med inspiration från hennes somrar på västkustön Vrångö. Här framför hon sina sånger tillsammans med vännen och pianisten Sonja Saras.

    Vägen ut

    Poeten Harry Martinson växte upp i Blekinge men tog sig som mycket ung ut i världen, bland annat som sjöman. På denna nya skiva har sångaren och tonsättaren Martin Bagge valt ut några dikter av Martinson som speglar uppbrottet från hembygden och vägen ut i världen.
    Visorna har fått en rik musikalisk dräkt med hjälp av Trio Isagel (fiolspelmannen Mats Edén, jazzbasisten Josef Kallerdahl och slagverkaren Tina Quartey), Jonas Franke-Blom och två fantastiska norska gästsolister: den mästerlige munspelaren Sigmund Groven och den nyskapande trumpetaren Arve Henriksen. På två spår medverkar även sångerskan Anna Maria Friman från Trio Mediaeval och sångaren Dan Berglund.
    Inspelningen har gjorts bland annat i Nebbeboda skola där Harry Martinson tillbringade sina första skolår.
    Skivan är placerad i en slipcase tillsammans med ett vackert formgivet 48-sidigt häfte, där fotografen Urban Jöréns fotografier och texter om och av Harry Martinson bildar en stark konstnärlig helhet.

    Till Isagel

    Mitt i den brinnande solen

    Martin Nyström ger skivan full pott – 5/5 – i Dagens Nyheter: ”Så mångstämmigt färgrikt och drabbande poetiskt att vartenda spår förtjänar att bli kallat en klassiker.”

    Även GP:s Ulf Johansson är lyrisk: ”Mycket sällan stöter man på så klokt och väl genomförda projekt som det här … en helt förtjusande väg in i Martinsons landskap och diktvärld. Och ett stordåd av Bagge.” Betyg: 5 fyrar

    ”Martin Bagge kunde – ja, borde – undervisa i tonsättning av dikter. De flesta poeter diktar ju rytmiskt men sällan melodiskt. Bagge är däremot en mästare på att tonsätta sådana svårtonsatta dikter. Han pressar aldrig in raderna i en melodi utan skapar melodier inifrån poesin. Att han skulle betona ett ord fel bara för att ordet ska passa i melodin är otänkbart.” Bengt Eriksson, Hifi & Musik

    ”Allt är välgjort och snyggt förpackat. Det är genomarbetat, genomtänkt … Det är bara att rekommendera skivan att avnjutas i stillhet och i lagom stora bitar.” Lennart Götesson, Dala-Demokraten

    ”Här är det Harry Martinsons fantastiska poesi som får strålande musikalisk dräkt genom Bagge och inte minst medmusikanter som Mats Edén, Tina Quartey och basisten Josef Kallerdahl. Och så den brinnande lidelse Martin Bagge förmedlar via sin röst. Så fängslande, så vackert och så oemotståndligt.” Peter Ahlbom, Spelmannen

    The poet and Nobel laureate Harry Martinson grew up in a poor small village in the south of Sweden. But early on he left his native district and went to sea as a sailor. The singer and composer Martin Bagge has chosen some of Martinsons poems that reflect the breaking up from the home and the road out in the world.
    The compositions are a kind of ballads that have received a rich musical attire with the assistance of Trio Isagel (the fiddler Mats Edén, the jazz bassplayer Josef Kallerdahl and the percussionist Tina Quartey), Jonas Franke-Blom and two excellent Norwegian guest soloists: the master harmonica player Sigmund Groven and the innovative trumpet player Arve Henriksen. On two tracks the singers Anna Maria Friman from Trio Mediaeval and Dan Berglund are joining the group.
    The recording was made partly in the school where Harry Martinson spent his first years.
    The cd comes in a slipcase together with a beautifully designed 48 pages booklet, where photos by Urban Jörén and drawings and texts (in Swedish) by Harry Martinson make up an artistic unity.

    Solarna dansar

    Stefan Forsséns sånger befinner sig någonstans mellan alla kategorier. Är de visor, jazzlåtar, romanser? Ja.

    På denna cd sjunger Susanne Ence och Olle Persson gamla och nya sånger av Stefan Forssén tillsammans med Stefan själv på piano. Violinisten Livet Nord och en stråkkvartett medverkar på några spår och jazzmusikerna Mikael Godée, Peter Janson och Göran Kroon i ett par låtar. Två sånger sjungs av Britt Ling.

    Om kärlek ej

    En midsommarnattsdröm

    Innehåll:

    Kuckeliku
    Nu är den ljuva tid
    Du har tappat ditt ord*
    Flicka i regn
    Crocusen
    Näcken*
    Solen är densamma
    Hilkkas sång*
    Oroas ej
    Någon gång ska vi dö / Nu föds ett barn*
    I drömmen då*
    En midsommarnattsdröm*
    N. N.*
    Om kärlek ej*
    Nyårsnatt
    Gröngölingen*
    Skymningen*
    Månen
    Det är vackrast när det skymmer
    Natten är mörk
    Och kanske är det natt
    Sov gott*
    Gonatt*
    Provisorisk vals*

    *Utgivna på noter av Bo Ejeby Förlag / Scores available and published by Bo Ejeby Förlag

    The jazz pianist and composer Stefan Forssén has an almost unique ability to create singable melodies. On his new cd he has collected no less than 24 such melodies, all of them with lyrics. These are compositions to poems by Swedish poets like Nils Ferlin, Lars Forssell, Lennart Hellsing, Pär Lagerkvist and Barbro Lindgren. Many of the poems are written by the composer himself, often humorous or about the nature.

    Stefan Forssén’s songs are sounding somewhere in the borderland between jazz, ballad (what we in Sweden call “visa”) and “Lied”. They are here performed by soprano Susanne Ence, one of the members of Gothenburg’s Chamber Choir, and the barytone Olle Persson, one of Sweden’s most versatile soloists. The singer Britt Ling is heard on two tracks. Besides Stefan Forssén on piano you will hear a string quartet, the violinist Livet Nord, members of Forssén’s group Änglaspel and on one track Gothenburg’s Chamber Choir.

    Ack, Libertas!

    Lars Wivallius (1605–69) var en av det svenska 1600-talets flitigaste och mest begåvade poeter. Dock är han med rätta känd i lika mån som skald och skojare. Åtskilliga är de lögner och bedrägerier som Wivallius stod för – och som han straffades för med frihetsberövanden under många år.
    Just detta att Wivallius fängslades och sattes i förvar har också gett upphov till många av hans allra främsta dikter, präglade av en obändig längtan till friheten – ”Ack, Libertas!”
    Till hans mer kända dikter hör Klagevisa över denna torra och kalla vår. Den sjöngs troligen till den melodi som brukar kallas Dagvisan (Den signade dag). Men man vet annars inte mycket om vilka melodier dikterna är tänkta till. Nu har musikforskaren Jan Olof Rudén funnit och samlat melodier från Wivallius egen tid och fört samman dessa med hans dikter. Till sin hjälp har Rudén haft musikerna Martin Bagge och Mikael Paulsson, som tidigare gjort ett likartat arbete med Lasse Lucidors dikter, publicerade i boken Wärldslige & Andelige Wisor.

    Som ett komplement till den tryckta boken hörs sångerna klinga på denna CD med sångaren Martin Bagge, lutenisten Mikael Paulsson och Ensemble Mare Balticum.

    CD:n är producerad med ekonomiskt bidrag från Längmanska kulturfonden.

    Klagovisa över denna torra och kalla vår

    Som en sjöman uti stor far

    ”På Wivallius-plata er det blitt en herlig sammenblanding av frodighet og skjønnhet. På den ene siden det sobre, vakre spillet av Mare Balticum under ledelse av Mikael Paulsson – og Ute Goedeckes klare, rene sang. På den andre siden Martin Bagges nesten overspilte tolkninger. Vel, overspillt var førsteintrykket, ett hvert skjønte jeg poenget; det danner en flott kontrast til musikken og er sannsynligvis ganske tidsriktig. Faktisk er denne plata så full av kontraster at den aldri blir kjedelig.” Øyvind Rauset, Viser

    ”Martin Bagge sjunger till en lysande barockensemble och upp ur graven kliver Lars Wivallius, lika levande som någonsin. Ett underbart möte.” Kaj Engelhart, Kyrkans Tidning

    ”Wivallius lever upp genom Bagge” – så lyder rubriken till Svenska Dagbladets recension.

    ”Wivallius känns verkligen levandegjord, mycket på grund av Rudéns sakliga men lågmält humoristiska texthäfte. Ensemble Mare Balticum med lutspelaren Mikael Paulsson tyngs varken av konstmusikaliska idéer om tidstrohet eller folkmusikalisk frejdighet, utan spelar enkelt på ett mycket fint sätt. Mixen är också bra med sången tydlig ovanpå de smakfulla arrangemangen.” Sofia Lilly Jönsson. Betyg 4 av 6

    Innehåll:
    Ack libertas, du ädla ting!
    Klagevisa över denna torra och kalla vår
    Ballet from ”Erster Fleiss”
    Min hjärtans tröst och lilja
    Amor han kan som en tyrann
    Aria from ”Erster Fleiss”
    Mot mig har fienden övat
    Gustavus ein Schwed geboren
    Jag hörde fågel näktergal
    Alemanda from ”Studenten-Music”
    Som en sjöman uti stor far
    Lärkans sång är alls intet lång
    Jeg skylder ingen for min død
    Ack libertas, du ädla ting

    What Took You So Long

    Patrick Rydman debuterade som jazzsångare med plattan I Will Do It (FRCD 043). Den fick ett mycket positvit mottagande. Här är uppföljaren! Samma fina medmusikanter är med den här gången, och text och musik är även här skriven av Patrick själv.

    Bonusmaterial: Gingerbread Man – video.

    Bandet:
    Henrik Cederblom gitarrer
    Fabian Kallerdahl piano, wurlitzer, orgel
    Josef Kallderdahl bas
    Johannes Lundberg bas
    Per Svenner trummor

    Dessutom:
    Johan Borgström sax, flöjt
    Klas Nilsson trumpet, flygelhorn
    Markus Ahlberg trombon
    Finn Björnulfsson pandeiro
    Raúl & Rolando Lara percussion
    Gothenburg Studio Strings, Martin Schaub

     

    ”The music on this 12-track album spans the diverse range of jazz-influenced soul that you may have heard from others in the last 35 years, but it sounds incredible in this setting.” (This Is Book’s Music)

    The coolest singer in Sweden is back with his second solo album. What Took You So Long is full of groovy, old school jazzy pop and was released in October 2011.

    Watch a video of a single from the album!

    Contents:
    She’s back again
    Gingerbread man
    The bad guys always lose
    The feeling (that we label love)
    What took you so long
    I see you crying
    Don’t break down
    The wake of your smile
    Heart of midnight
    Soldier song
    Shipwreck in the sand
    It’s not over yet

    We sprout in thy soil

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

     

    David Åhlén är son till en baptistpastor och är bokstavligen uppväxt i kyrkan. De enkla sångerna och psalmerna präglade honom tidigt. Vid fyra års ålder började han studera klassisk violin vilket han gjorde fram till studenten. I ett vägskäl mellan klassiska orkestrar eller att vara låtskrivare i ett popband valde han dock det senare. Sedan mitten av nittiotalet har David kunnat höras i en mängd olika indieband. David var under ett antal år låtskrivare och frontfigur i bandet Namur där hans röst hördes bland monotona gitarrer, dansanta trummor och brusande elektronik. Musiken beskrevs som mörk, apokalyptisk dansrock. Under de tre senaste åren har hans musikaliska språk utvecklats mot ett allt enklare uttryck.
    I samarbete med producenten Andreas Runeson har arrangemangen skalats av och destillerats, kvar finns Davids röst men nu har musiken blivit ännu mer personlig, mer hel. I avklädandet till endast röst, akustisk gitarr och subtila arrangemang så har hela hans musikaliska resa kommit upp till ytan. Nerven är den samma som funnits vid hans liveframträdanden på Sveriges, Europas och USA:s indieklubbar men ekon från alla år av klassiska fiollektioner och tonen från de enkla andliga sångerna han aldrig slutat sjunga klingar nu ut.

    ”Sällan har jag hört svensk andlig musik på det här sättet, timid, men ändå intensivt övertygande som Antony Hegartys musik. Innan jag hinner värja mig med mina tvivlande reaktioner på uppsträckta händer och vittnesmål om Jesus, har musiken från Åhléns fingrar och mun översköljt mig. Det är skört; avskalat ner till enstaka fraser och instrument, men mäktigt. Berthlings kontrabas snuddar knappt mikrofonens membran och Uppsala domkyrkas gosskör anas bara vagt. – Ett lyckokast för psalmen.” Viveca Bladh, GP (Betyg: 4 av 5 möjliga)

    ”Indiemusiken strävar ofta efter ett högstämt, ibland sakralt, uttryck. Det gäller inte minst debuterande David Åhlén. Men där många andra inte kan ta sig under det ytliga och manierade har Åhlén, med en uppväxt i kyrklig miljö, en trovärdig grund för sina innerliga och avskalade sånger.” Svenska Dagbladet

    ”Det är samma typ av känslighet och sparsmakade arrangemang som en gång Nike Drake gjorde till sitt signum, som präglar skivan. David Sylvian med sina supersofistikerade arrangemang känns också som en given referens. Dock präglas skivan av en mer sakral stämning än nämnda artisters alster. Det är en skiva som vågar ta ut svängarna i en sällan hörd riktning.” Lira

    Betyg: 4 av 5 möjliga i Uppsla Nya Tidning
    Betyg: 8 av 10 möjliga i Sonic
    Betyg: 5 av 5 möjliga i Dagen

    ”We Sprout in Thy Soil” är David Åhléns debutskiva i eget namn.
    David Åhlén: Sång och gitarr.
    Gästmusiker: Johan Berthling (Tape), Christopher Burman, Andreas Eklöf, Andreaz Hedén, Emil Svanängen (Loney, dear), Gossopranerna i Uppsala Domkyrkas Gosskör, Stockholm Strings, Mariam Wallentin (Wildbirds and Peacedrums), Miriam Åhlén och Stefan Östersjö.

    Spirit fall
    Fountain of light
    Arise
    Protective leavs
    Rose of Sharon
    Altar
    Stir our hearts
    Whisper his name
    We sprout in thy soil

    Duende

    Duende

    Antal ex i lager: 2
    Copies in stock: 2

    Sångerskan Annika Skoglund är med sitt dramatiska röstuttryck väl lämpad att sjunga de blodfulla spanska sångerna på denna cd.

    Innehåll:
    Xavier Montsalvatge: Cinco conciones negras
    Jesus Guridi: Seis canciones castellanas
    Enrique Granados: Canciones amatorias
    Manuel de Falla: Siete canciones populares Españoles

    5 av 6 möjliga i betyg i Svenska Dagbladet: ”Annika Skoglund sjunger med en disciplinerad hetta och utlevelse som återger känsloladdningen under Anadlusiens obarmhärtigt brännande sol.” Ingrid Strömdahl

    4 av 5 möjliga i betyg i Nerikes Allehanda: ”Men vad kan en svenska göra av denna mycket spanska repertoar? Åtskilligt! Klassiskt skolad med jazzig bakgrund ger hon tillsammans med pianisten Love Derwinger den folkligt förankrade konstmusiken ett lödigt uttryck.” Sten Vistrand

    4 av 5 möjliga i betyg i Sydsvenskan: ”Vid sin sida har hon Love Derwinger, som spelar kristallklart och nyansrikt. Annika Skoglund utnyttjar sin mörktimbrerade röst och sin sensuella känsla med full effekt. Melodiöst, charmigt, elegant. En kombination av inlevelse och utlevelse.” Carlhåkan Larsén, Sydsvenskan

    4 av 5 möjliga i betyg i Allehanda.se: ”Ingen annan svensk operasångare har som mezzosopranen Annika Skoglund en sådan förmåga att förena det skolade sångsättet med den improviserade jazzens sångsätt … Begreppet Duende myntades av poeten Garcia Lorca för att beskriva hur sången stiger upp inombords, från fotsulorna, hur den blir uttryck för blod och uråldrig kultur. Annika Skoglund har ”Duende”. Allra bäst låter hon i Xavier Montsalvatges lite bluesdoftande afro-kubanska sånger.”

    Movitz

    Hurra, här kommer MOVITZ! Ge rum vid roddartrappan! Unnan, birfilare, skoputsare, tullsnokar och matroser! Släpp fram Movitz med basfiolen …

    Mikael Samuelson har länge ägnat sig åt Bellmans visor. När han väljer att presentera de visor som handlar om mångsysslaren, spelmannen och konstnärssjälen Movitz blir det i folkmusikaliska tongångar. Och till sin hjälp har han inga mindre än den legendariske storspelmannen Björn Ståbi och den suveräne dragspelsmästaren Bengan Janson.

    Bellmans skildringar av den alkoholiserade och dödssjuke men levnadsglade f.d. korpralen Movitz är både idylliska och dramatiska. Som ett rondotema i Mikael Samuelsons Movitz-svit framförs de många verserna som behandlar morgonseglatsen på Mälaren i den välkända ”Solen glimmar”. Mörkare och sorgligare är det i sången om branden i Kolmätargränden och i elegin om hur lungsoten river i Movitz bröst.

    Innehåll:
    Epistel nr 48, ”Solen glimmar”
    Epistel nr 44, Över Bredströmskans och Movitz´ melankoli
    Epistel nr 31, Över Movitz då han blev uppiskad på gatan
    Epistel nr 34, När elden var lös i Kolmätargränden
    Epistel nr 66, Till Movitz målare
    Epistel nr 29, Till de förnäma
    Epistel nr 30, Till fader Movitz, under dess sjukdom, lungsoten
    Epistel nr 33, Om fader Movitz överfart till Djurgården, ”Stolta stad”

     

    ”När Samuelson drar igång epistel 33 och ska skicka iväg Movitz i båt till Djurgården (Stolta stad!) så är det stor konst … Det är verkligen inte lätt att hävda sig bland mångfalden svenska Bellmantolkare. Men Mikael Samuelson gör det, gutår!” Mats Dahlberg, Nya Wermlandstidningen

    ”… ei svært frisk og velframført levandegjering av desse Bellman-epistlane. Samuelson har bakgrunn som skodespelar, og syng både opera og viser, og dette ber framføringane sterkt preg av. Dei er dramatiske, med stor dynamikk i stemmebruken, frå kviskring og klynking til jubel og fyllerør. Dette kan en lika eller mislika, men uansett kler det tekstane.” Sigbjørn Apeland, Folkemusikk, Norge

    Hemligheter på vägen

    ”Texten och språket är min viktigaste inspirationskälla”, säger Georg Riedel. ”För mig är texten lika viktig som musiken och helst vill jag att framförandet av mina sånger skall gränsa mot teater.”

    GRAMMISNOMINERAD i kategorin Årets Jazz 2008!

    På sin nya CD – Hemligheter på vägen – har basisten och kompositören Georg Riedel samlat tonsatta dikter av sex författare, från tidigt nittonhundratal till början av det innevarande seklet. I gruppens centrum står sångerskan Sarah Riedel omgiven av några av landets allra mest meriterade musiker ur olika generationer.

    Texter av Claes Andersson, Pär Lagerkvist, Kristina Lugn, Harriet Löwenhjelm, Tomas Tranströmer, Cornelis Vreeswijk.

    Medverkande:
    Sarah Riedel sång
    Jacob Karlzon piano
    Jan Allan trumpet
    Joakim Milder tenorsaxofon
    Fredrik Ljungkvist klarinett, basklarinett, tenorsaxofon
    Georg Riedel kontrabas

     

    “The text and the language are my most important sources of inspiration. To me the lyrics are just as important as the music, and I like the performance of my songs to border on theater.” Georg Riedel

    Nominated for a Swedish GRAMMY award in the category Jazz 2008!

    On his new CD – “Secrets on the road” – the legendary jazz bassist and composer Georg Riedel has collected poems by Swedish authors, set to music for his new ensemble. The young singer Sarah Riedel is at the centre of the group, surrounded by some of Sweden’s most qualified jazz musicians of different generations.

    Poems by Claes Andersson, Pär Lagerkvist, Kristina Lugn, Harriet Löwenhjelm, Tomas Tranströmer, Cornelis Vreeswijk:
    Det vi saknar
    Hemligheter på vägen
    Etude för sommarvind
    I grannkommunens källarvåning
    Tag mig, håll mig
    Han som vaknade av sång över taken
    Tidens framfart
    Telegram för fullmånen
    Det är vackrast när det skymmer
    Dit jag längtar

    ”It is a very good choice of musicians in the band, whose musicality fits the infallible musical sense of Georg Riedel like a glove.” (DN)

    Musicians:
    Sarah Riedel vocals
    Jacob Karlzon piano
    Jan Allan trumpet
    Joakim Milder tenor saxophone
    Fredrik Ljungkvist clarinet, bass clarinet, tenor saxophone
    Georg Riedel double bass

    I Will Do It

    Patrick Rydman är något så sällsynt som en svensk manlig jazzsångare av den yngre generationen, som dessutom skriver sitt eget material. Musiken låter som ”poetisk singer/songwriter-jazz med starka popinfluenser och en smula cirkus”, enligt honom själv. Influerad av låtskrivare som Bacharach och Jobim, Paddy McAloon och Bill Withers, uppfödd på pop och låtar från The Great American Songbook, blir blandningen Patricks egen.

    Han backas upp av några av Sveriges hetaste musiker: Fabian Kallerdahl (Music Music Music, Galore m fl) på klaviatur, Josef Kallerdahl (Music Music Music, Josef och Erika, New Tango Orquesta m fl) på bas, Henrik Cederblom (Sofia Karlsson, Freddie Wadling, Dan Berglund m fl) på gitarr och Miko Rezler (Stefan Andersson, Magnum Coltrane Price, Valdemar m fl) och Johan Håkansson (Ebbot Lundberg, Timo Räisänen, Daniel Lemma, Freddie Wadling m fl) på trummor. Gäster på plattan är bl a Lisen Rylander (Midaircondo, The Splendor) på sax och sång samt Malin Dahlström (ex Midaircondo, Disdishdance) på sång.

    Patrick Rydman har synts och hörts på Göteborgs konsert- och teaterscener i drygt 15 år. Är tongivande, arrangerande och komponerande medlem i Sångensemblen Amanda och musikteatergruppen Slabang. Han har producerat andra artister, verkat som teatermusiker och kompositör för scen och radio, sjungit Burt Bacharach-hits i kultföreställningen The Missing Fortnight och varit sångsolist med Bohuslän Big Band vid ett flertal produktioner.

     

    Innehåll / Contents:

    A Heartache on the Side
    Walking in Our Sleep
    Flying Angel
    When You’re Not Around
    Don’t Try to Find Her
    Foghorn Conversation
    The Game
    Only the Devil
    Overnight Sensation
    Tomorrow
    I Will Do It

    Patrick Rydman is a rare occurence on the Swedish music scene: A male jazz singer of the younger generation who furthermore writes his own material. His music sounds like “poetic singer/songwriter jazz with strong pop sentiments and a little bit of circus”, according to Patrick himself. Influenced by songwriters like Bacharach, Jobim, Paddy McAloon, Bill Withers and Joni Mitchell, raised on pop songs and tunes from the Great American Songbook, the resulting mix is Patrick’s own: melodic, personal, groovy, intimate and full of variation.

    He is backed by some of Sweden’s hottest musicians: Fabian Kallerdahl (MusicMusicMusic, Galore) on keyboards, Josef Kallerdahl (MusicMusicMusic, Josef & Erika, New Tango Orquesta) on bass, Henrik Cederblom (Sofia Karlsson, Freddie Wadling, Den Fule) on guitar and Miko Rezler (Stefan Andersson, Magnum Coltrane Price, Valdemar) on drums. Other guests include Lisen Rylander (Midaircondo, The Splendor) on sax and vocals, Malin Dahlström (ex Midaircondo, Disdishdance) on vocals, and Johan Håkansson (Ebbot Lundberg, Timo Räisänen, Daniel Lemma) on drums.

    Patrick Rydman has been seen and heard on the Gothenburg music and theater scene for the past 15 years. He is a singing, composing and arranging member of the vocal ensemble Amanda. He has produced and written songs for other artists, worked as a theater musician and composer for stage and radio, sung Burt Bacharach-hits in the cult show The Missing Fortnight
    and been a featured vocal soloist with Bohuslän Big Band in several productions. I Will Do It is his debut as a solo artist.

    10 visor

    En klassisk pianist, en jazzsaxofonist och en vissångerska. Tillsammans sätter de det tonsatta ordet i fokus.
    En CD full av levande poesi och visor, gammalt och nytt, sorgset och glatt, mytiskt berättande i en lyrisk stämning.

    Med nordiska förtecken berättar och musicerar Hanne Juul, Mats Bjarki Gustavii och Joakim Rolandson om nordiska människor och händelser på nordiska språk.

    Hanne Juul är en Sveriges mest erfarna vissångerskor, som förtjänar en långt större uppmärksamhet än vad hon hittills rönt. Sedan många år leder hon den Nordiska Visskolan i Kungälv.

    Innan allt försvann

    Breytir borg um svip

    I december 2007 blev Hanne Juul den allra första mottagaren av Svenska Vispriset. Hon fick det för sina instaser som ledare för vislinjen vid Nordiska folkhögskolan i Kungälv. Samma år firade utbildningen 20 år och mer än 400 vissångare har utbildats av Hanne Juul och hennes kollegor. Svenska Vispriset på 10 000 kronor delas ut av Riksförbundet för visan i Sverige. Priset ska gå till artister som inte bara är duktiga sångare med gitarr på magen, utan också gör instatser för visans framtid i Sverige.

    CD:ns innehåll:
    Rolf Börjlind & Göran Fristorp: Innan allt försvann
    Alf Hambe: Vad viskar den vandrande vinden
    Grimur Thomsen & Sigvaldi Kaldalóns: Ridom, ridom
    Alf Hambe: Odyssevs
    Tove Ditlevsen & Mats Bjarki Gustavii: En mands kærlighed
    Kristín Lilliendahl: Breytir borg um svip
    Erik Bye & Egil Monn-Iversen: Vise i vinterlys
    Staffan Hellstrand: Jag vill bara sova
    Alf Hambe: Natten som en spegel
    Christina Kjellsson: Tänkte mig en cirkus

    Visor

    Visor

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    Visor av och med Olle Adolphson.

    Innehåll:
    En ballad om franske kungens spelmän
    I Lissabon
    Amerikabrevet
    Råd till dej – och mej
    Vals på Sunnanö
    Balen på bakgårn
    Skattlösa bergen
    Fest hos Gustavsson
    Majvisa till Elizabeth
    Sängen
    Om våren
    Fågelsång
    En äventyrare
    Livet i Hornskroken
    Gustav Lindströms visa
    Marsch på Skeppsbron
    Sista dan tillsammans
    Helga – jag älskar dej!
    Grön kväll i Margretelund
    Livets fest

    Abdominous

    Sverige har begåvats med en ny stark röst, som tillhör sångerskan My Engström-Renman. Här begår hon sin debut med ett 11-mannaband, bestående av idel begåvade unga jazzmusiker från Stockholm och Göteborg: Salem al Fakir, Mats Eriksson, Joona Toivanen, Magnus Bergström, Mårten Magnefors, Jon Fält, Fredrik Håkansson, Henrik Jonsson, Kalle Ekström och Fredrik Lindborg.
    My har skrivit och arrangerat för sitt band med inspiration från Beatles, Henry Mancini, John Barry, Dr. John, New Orleans-gung och 70-talets Joe Cocker. Hon strävar efter ett massivt sväng med finess och humor. Och det finns på denna platta, inspelad under festliga former på Studio Bunkern i Göteborg. Och det hörs! Detta är en platta det svänger om!

    Rubberboot forcingdance

    Iko Iko

    Innehåll:
    Lighter than life
    The tree
    Once upon a night train
    Rubberboot forcingdance
    Now
    Iko Iko (arr Engström-Renman)
    Chelsea bridge
    Enough
    Where the roof meets the sky
    Ce qui se cache
    Love for sale

    Barrio de Tango

    Barrio de Tango

    Antal ex i lager: 2
    Copies in stock: 2

    Rolando Pomo är svensk-argentinsk sångare, musiklärare och körledare, verksam i Stockholm. I svensk tv är han känd för sina barnprogram Pomos piano. Sina tangoskivor spelar han dock in i hemlandets Buenos Aires. På denna tredje solo-cd sjunger han ett dussin dramatiska och känslosamma sånger tillsammans med några av Argentinas förnämligaste tangomusiker, Fernando Marzan Quinteto.

    Innehåll:
    Quiero verle una vez más
    Sin lágrimas
    Barrio de tango
    Como dos extraños
    La última curda

    El abrojito
    Romance de barrio
    Niebla del riachuelo
    Así se baila el tango
    El motivo
    Una canción

    Yesterdays

    Jazzsångerskan Paula Sannerholm sjunger evergreens i samspel med Samuel Olsson – trumpet, Anders Bäck – altsaxofon, William Olsson – klarinett och tenorsaxofon, Matti Ollikainen – piano, Tobias Sondén – bas och Edward Olsson – trummor. Yesterdays är en kärleksfull hyllning till Billie Holiday och hennes repertoar, framförd av en ung generation.

    Love me or leave me

    What a little moonlight can do

    Innehåll:
    Do nothin´til you hear from me
    The man I love
    Love me or leave me
    You don´t know what love is
    What a little moonlight can do
    Yesterdays
    My foolish heart
    On the sunny side of the street
    Fine and mellow
    I´ve seen (Jag såg)