Tidig musik / Early music

Visar alla 9 resultat

    Acqua Alta

    Serikon is in many ways an unique ensemble, with the concept to play renaissance music on period instruments and contemporary music, written for these instruments. Or, as Daniel Stighäll, artistic leader of the group expresses himself; to paint motives from our time using renaissance colors. Acqua Alta means “high water” and with this production, Daniel Stighäll raises his view to get a larger perspective over the condition of our planet. Our focus is at Venice, a city flooded more and more frequently and with higher water levels from the rising sea. Serikon brings us to a point in time when Venice was the cultural center of the world. We meet the grandiose music by Andrea & Giovanni Gabrieli, Claudio Merulo and Adrian Willaert, but also the subtle early baroque by Giovanni Rovetta, Barbara Strozzi and Dario Castello. The new motives are presented by the Swedish composer Jan Sandström and the Brittish composer Alexander Campkin. Sandström’s piece is based on a personal description of Venice by the American poet Meena Alexander and Campkin’s piece on his own translation of an excerpt from Tao Te Ching, which becomes a comment on overindulgence and greed. On this production, Daniel has gathered some of the best renaissance musicians in the world, conducted by Erik Westberg and guiding us through the most beautiful alleys of the renaissance and playing music to us that we have never heard before.

    Sanctus

    Sonata Duodecima, Libro II

    Classical Music Magazine review: ”Monotony is deftly avoided by the inclusion of new works for the same forces by Alexander Campkin and Jan Sandström, both of whom respond with flair. Recommended.” 5/5

    Early Music Review: ”I don’t know the players, but they are impressive, sensitive and not quite as overdone as one sometimes hears. I found it entirely enjoyable. Well worth buying.” CB

    BBC CD review: ”From the ensemble Serikon, meaning silk, weaving together cloth arriving in venice from the silk road and the complex colours of the city’s cloth dyes and painters. And a new thread in Serikon’s fabric: a newly commissioned copy of the Venitian tenor trombone. You’ll taste its flavour in the new music commissioned by Alexander Campkin and Jan Sandstrom to sit alongside some of the splendours of Venice’s musical past.”
    Norrländska Socialdemokraten review: ”Campkin’s Colour blinds the eye is really fascinating… a delightful and thrilling experience.”

    Musicians:

    Anna Jobrant, Virve Karén • soprano
    Anna Zander Sand, Katarina Karlsson • alto
    Martin Vanberg, Philip Sherman • tenor
    Joakim Schuster, Anders Edström • bass
    Ann Wallström, Marie-Louise Marming • violin, viola
    Susanne Brunström Stighäll • viola
    Nora Roll • viola da gamba, lirone
    William Dongois • cornetto, tenor cornetto, recorder
    Judith Pacquier • cornetto, recorder
    Daniel Stighäll, Jonathan Wettermark • trombone
    Katharina Bäuml • dulcian, tenor dulcian
    Lars Sjöstedt • organ, harpsichord
    Magnus Kjellson • chamber organ
    Anders Ericson, Dohyo Sol • theorbo
    Erik Westberg • conductor

    Contents:
    Giovanni Gabrieli • Canzon X á 8 • 5.01
    Claudio Merulo • Sanctus á 16 • 3.00
    Alexander Campkin • Colour Blinds the Eye • 9.25
    Adrian Willaert • De profundis • 6.16
    Barbara Strozzi • Salve Regina • 9.46
    Dario Castello • Sonata duodecima, Libro II • 7.49
    Giovanni Rovetta • Domine Deus Noster • 4.44
    Jan Sandström • Acqua Alta • 19.44
    Andrea Gabrieli • Domine ne in furore (Psalm 6) • 7.16
    Giovanni Gabrieli • Canzon II á 4 • 3.00
    Omnes gentes plaudite manibus á 16 • 3.23

    Characters

    Karlsson Barock har sin hemvist i Göteborg och består av ett femtontal stråkmusiker med hjärtat i den tidiga musiken. Gemensamt har de passionen för barockmusik och på tidstypiska instrument spelar Karlsson Barock orkestermusik ur den europeiska musikskatten från 1600- och 1700-talen. Allt under ledning av cembalisten Göran Karlsson.
    Orkestern har sedan sin första konsert år 2009 byggt upp en omfattande konsertverksamhet i Göteborg med en egen konsertserie och med gästspel på andra platser. Karlsson Barock driver flera spännande projekt där man bland annat fokuserar på mötet mellan barockmusik och andra konstarter, vilket har fört orkestern och dess publik till nya konsertlokaler, allt från kyrkor och konsthallar till ateljéer och smedjor.
    Karlsson Barock har med sina inspirerade och lekfulla tolkningar av kända och okända verk samlat en hängiven och engagerad publik som återkommer konsert efter konsert för att uppleva när musiken får liv.

    Göran Karlsson är en av Skandinaviens ledande cembalister och dirigenter inom den tidiga musiken. Han har gjort sig känd för sin ofelbara känsla för stil och form och för sina osedvanligt färgsprakande och kontrastrika tolkningar – publiken får aldrig lämnas likgiltig, den ska inspireras och beröras.
    Göran har konserterat och dirigerat operaföreställningar i Sverige, Danmark, Norge, Polen, Tyskland och Frankrike och är en efterfrågad dirigent inom opera-Sverige. Hans arbete med barockorkestrarna Ensemble 1700 och Karlsson Barock har renderat honom stor uppmärksamhet såväl inom landet som internationellt och hans cd-inspelning av Romans Drottningholmsmusiken har lovprisats i internationell press.
    Utöver verksamheten som cembalist och dirigent har Göran undervisat vid bland annat Musikhögskolorna i Göteborg och Piteå samt vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

    Les caractères de la danse

    Concerto con due violini e violoncello

    ”Characters är en bländande vacker skiva i perfekt balans mellan ljus och mörker – engagerad, intensiv och samtidigt så full av glädje och liv. Helt enkelt en perfekt introduktion till Karlsson Barock. Även ljudet på skivan är väldigt bra.” Carl Magnus Juliusson, Opus. Betyg 5 av 6

    ”Albumet Characters från stråkmusikerna i Karlsson Barock cementerar Göteborg som Sveriges lite otippade barock-hotspot 2014 … Alltihop lika spänstigt, roligt och vevlire-folkigt spelat.” Hanna Höglund, Göteborgs-Posten. Betyg: 4 av 5

    ”En omruskande portal till ett nöjesfält av svindlande berg- och dalbanor, snurrande karuseller, nybonade dansgolv och still promenader … De tretton medlemmarna i Karlsson Barock, under ledning av cembalisten Göran Karlsson, kan mycket väl ha gjort årets barockplatta.” Martin Nyström, Dagens Nyheter. Betyg: 5 av 5

    ”Det är en fin karta som Karlsson Barock presenterar över barockens instrumentalmusik. Och det smarta urval som deras ledare Göran Karlsson har gjort kommer att kunna bära dem långt utanför Sveriges gränser.” Berit Nygren, Kulturnytt, Sveriges Radio P1

    ”Det handlar om en mycket kompetent samling musiker som spelar på tidstrogna instrument och gör det fantastiskt bra. Och det krävs ändå mycket för att man ska höja på ögonbrynen när det handlar om vältröskade kompositörer som Antonio Vivaldi, T F Telemann och Arcangelo Corelli. Men här känns de som nya igen.” Björn G Stenberg, Upsala Nya Tidning. Betyg 4 av 5

    ”Far from a ‘usual suspects’ baroque programme, this recently formed Swedish ensemble presents a fascinating journey: two of Corelli’s op6 concerti grossi rub shoulders with Telemann and Vivaldi, dance music by Rebel, and Charles Avison’s take on Scarlatti. Playing is energetic and exciting throughout on this generous and well-recorded disc.” Classical Music. 5/5

    Contents:

    Arcangelo Corelli: Concerto grosso, op. 6:8
    Jean-Féry Rebel: Les caractères de la danse
    Antonio Vivaldi: Concerto con Violino solo, RV 230
    Charles Avison: Concerto 5
    Antonio Vivaldi: Concerto con due violini e violoncello, RV 565
    Georg Philipp Telemann: Sinfonia spirituosa, TWV 44:1
    Arcangelo Corelli: Concerto grosso, op 6:10

    Based in Gothenburg, Sweden, Karlsson Barock, consists of about fifteen string musicians with heartfelt ties to early music. They share a passion for the Baroque era and play period instruments from the treasure trove of European Baroque composed in the 17th and 18th centuries. All under the direction of the charismatic harpsichordist Göran Karlsson.
    Ever since their first concert in 2009, the ensemble has forged an impressive concert circuit in Gothenburg in addition to appearances throughout Sweden. Karlsson Barock is involved in numerous exciting projects that focus on encounters between Baroque music and other artistic expressions, thereby introducing the orchestra and their audiences to new venues such as exhibition halls and former industrial buildings.
    With their playful and inspirational interpretations of famous and lesser-known works, Karlsson Barock has a devoted fan base that goes to hear the music come alive.

    One of Scandinavia’s foremost harpsichordists and early music conductors, Göran Karlsson is acclaimed for his inimitable sense of style and form, as well as for his uncommonly colourful interpretations rich in contrast – audiences are never left unmoved, they are there to be amazed.
    Göran conducts and performs widely at opera events in Sweden, Denmark, Norway, Poland, Germany and France. The orchestras Ensemble 1700 and Karlsson Barock have garnered much acclaim at home and abroad, and his recording of Helmich Roman’s famed Drottningholmsmusiken received glowing reviews in international press.
    In addition to all this, Göran has taught at the Piteå School of Music, the Academy of Music and Drama at Gothenburg University, and the Royal Danish Academy of Music.

    A bewildering portal to an amusement park of vertiginous roller coasters, swirling merry-go-rounds, newly polished dance floors and tranquil strolls … The thirteen members of Karlsson Barock, conducted by cembalist Göran Karlsson, may very well have made the baroque CD of the year” (Martin Nyström, Dagens Nyheter, Score: 5 of 5)

    ”It is a beautiful map over the instrumental baroque music, presented by Karlsson Barock. The clever selection made by their conductor, Göran Karlsson, has the potential to carry them far outside the borders of Sweden.” (Berit Nygren, Kulturnytt, Sveriges Radio P1)

    Along Uncharted Routes

    Trombonisten Daniel Stighäll har samlat en skara väl meriterade musiker i gruppen Serikon. Tillsammans spelar de musik från 1500-talet.
    Det är känt att den tidiga musiken till stora delar var improviserad. Den traditionen har mer eller mindre dött ut, men ensemblen Serikon gör här ett försök att väcka den till liv igen.
    Några av musikerna, liksom sopranen Anna Jobrant, hör hemma i bland annat Göteborg Baroque: Per Buhre, Anders Ericson, Magnus Kjellson och Daniel Stighäll. Bland de övriga solisterna märks den internationellt verksamma sinkaspelaren William Dongois, en sann virtuos på sitt instrument.
    Musiken är komponerad av såväl kända tonsättare som Orlando di Lasso, Cipriano de Rore och Palestrina som mindre bekanta och anonyma mästare. Daniel Stighäll och hans ensemble har också beställt ny musik av några svenska tonsättare; ett första prov på det avslutar denna CD: Aron Hidmans Preludium.

     

    ”Runt välkända melodier av bland annat De Rore, Lassus och Palestrina bygger musikerna en rad sensuellt dansanta improvisationer och det mjuka blåsarsoundet är exemplariskt … en övertygande debut.” (Sara Norling, Tidig Musik)

    ”Serikon … visar än en gång att det tidiga musiklivet på västkusten i högsta grad är att räkna med.” Betyg: 4 av 5. (Sara Norling, Dagens Nyheter)

    ”… ett rikt album med ypperliga musiker”. (Lena K Andersson, Lira Musikmagasin)

    ”Liksom i all annan improvisationskonst handlar det om fingertoppskänsla, inte för lite, inte för mycket, men framför allt inte ointressant. Den konsten behärskar Serikon.” Betyg 4 av 5. (Mikael Bengtsson, Norran)

    ”What is most apparent is the soft, lyrical playing of the trombonists and how well they blend in with William Dongois’s wooden cornetto … Of particular interest is Stighäll’s exceptional playing in the Pulchra es amica mea by Palestrina … Those who think period-instrument recordings are inherently flawed should listen to this CD; the playing is first-rate throughout. The linder notes are the best the writer has ever seen, with twelve pages of detailed information on the music and the instruments … This is a fascinating album, unique in approach, and gives us insight into a trombone style lost for years.” (David Mathie, International Trombone Association Journal)

    ”… the superb Swedish ensemble Serikon … is an engaging one that understands the synergy of collaboration. Yet individually there is also much to savor. The beautiful cornett playing by William Dongois is wonderfully vowel-rich, with gracefully contoured phrasing and an exceedingly gratifying low register. Daniel Stighäll’s trombone playing is both as sensitive as it is agile … If Serikons musical routes are ’uncharted’, we might in the future all hope they become more frequently traveled paths, and for that particular journey the members of Serikon will continue to prove wonderfully congenial traveling companions. Buon viaggio!” (Steven Plank, Historic Brass Society)

    ”The turn-taking is elegant, and the full ensemble smooth and lush, The playing is very fluent and musical. There are some dance standards, a very full instrumental group of string and wind swinging into action for passamezzo antico. Whichever hypothetical character commanded such extravagant resources would have been very pleased.” (Stephen Cassidy, Early Music Review)

    The trombone-player Daniel Stighäll has collected a group of highly qualified musicians in his ensemble Serikon. Together they play music from the 16th century.
    It is well known that much of the early music was improvised. This tradition has more or less died out, but the ensemble Serikon is now trying to revive it.
    Some of the musicians, as does the soprano Anna Jobrant, also belong to the much praised Göteborg Baroque: Per Buhre, Anders Ericson, Magnus Kjellson and Daniel Stighäll. Among the other soloists of Serikon is the internationally active cornetto-player William Dongois, a true virtuoso on his instrument.
    The music on this CD is composed by famous composers like Orlando di Lasso, Cipriano de Rore and Giovanni Pierluigi da Palestrina, as well as by some less well known or anonymous masters.
    One of the ambitions of the ensemble Serikon and Daniel Stighäll is to commission new music by composers of today. The last piece on the CD is a first example of this ambition: Preludium by Aron Hidman.

    Contents
    Orlando di Lasso: Susane un jour
    Alessandro Striggio: Nasce la pena mia
    Cipriano de Rore: Ben qui si mostra il ciel
    Anon.: Passamezzo antico / Saltarello
    Cipriano de Rore: Anchor che col partire
    Trad.: Tarantella in Tono Hypodorico
    Trad.: Antidotum tarantulæ
    Giovanni Pierluigi da Palestrina: Pulchra es amica mea
    Filippo Azzaiolo: Chi passa per’sta strada
    Giovanni Pierluigi da Palestrina: Io son ferito ahi lass
    Trad.: Une jeune fillette
    Anon.: Från Gudh wil jag eij skiljas
    Aron Hidman: Preludium

    Musicians
    Daniel Stighäll tenor trombone
    Anna Jobrant sopran
    William Dongois cornetto, cornetto muto, recorder
    Anders Engström dulcian
    Anders Ericson teorbo, guitar, renaissance lut
    Magnus Kjellson organ, tenor
    Miguel Campins percussion
    Per Buhre violin, alto
    Marja Inkinen-Engström violin
    Keal Couper alto trombone
    Jonathan Wettermark tenor trombone
    Jens-Kristian Søgaard tenor trombone

    Ach Swea Trohn. Festival Music from the Düben Collection

    FESTIVAL MUSIC FROM THE DÜBEN COLLECTION

    Efter de stora framgångarna med Göteborg Baroques Buxtehude-cd presenterar ensemblen musik ur en av Sveriges musikaliska skattkistor, den stora Dübensamlingen. Bland kompositörerna märks Franz Tunder och – återigen – Dieterich Buxtehude. Fängslande musik som sovit sin törnrosasömn i närmare 400 år väcks härmed till liv.

    Göteborg Baroques ledare är Magnus Kjellson.

     

    ”Göteborgarnas 22 instrumentalister är i sitt esse och inte minst bleckblåsarnas maffiga klang, skönt blandad med renstämd, fyllig barockorgelprakt når världsklass i Örgrytekyrkans goda akustik.” Betyg 5 av 6 för både musik och ljud. (Jerker Sjöqvist, Opus)

    Göteborgs-Postens recension hade rubriken ”Svängande, gungande barock”. Här ströddes beröm över både Göteborg Baroques nya cd och Anna Jobrants solo-debut ”Düben Delights”: ”Det här är två sammanhörande ensembler som nu seglar upp i Sveriges absoluta barocktopp. Missa inte dem, varken live i Tyska Christinae kyrka eller på skiva.” Hanna Höglund gav cd:n full popp, 5 fyrar i GP!

    ”Dirigenten Magnus Kjellson har fört Göteborg Baroque ännu närmare ett internationellt genombrott.” (Stefan Pehrson, Dagen)

    ”Göteborg Baroque under ledning av Magnus Kjellson spelar och sjunger med känsla och precision, det är omöjligt att inte smittas av atmosfären.” Betyg: 4 av 5. (Mikael Bengtsson, Norran)

    ”… a charming programme of quality baroque music … There is a vibrancy and engagement in Göteborg Baroque’s credible and creditable performances … It is recorded superbly with a lovely bloom, depth and breadth and perspective. Particular praise must go to the brass ensemble and the brilliant colours of the north German baroque organ of Örgryte New Church, Gothenburg.” (Choir & Organ)

    International Record Review har gett ”Ach Swea Trohn” utmärkelsen IRR OUTSTANDING! ”Instrumentalists and singers are consummate performers in the High Baroque style. Soprano Anna Jobrant … has a strikingly clear and beautiful voice and I suspect we will be hearing much more of her … Magnus Kjellson … controls the music-making magnificently, opting for sensible tempos and consistent clarity both in sung texts and instrumetal voices. This release is a model for how choral music of the High Baroque should be performed. Göteborg Baroque puts to shame the efforts of some better-known ensembles, and, partly for this reason, I consider this an IRR Outstanding recording.” (Andrew O’Connor, International Record Review)

    ”I raved about Göteborg Baroque´s Buxtehude disc last year, and this marvellous recording can only enhance their reputation among the leading performers of 17th century music … it is the vocal works that deserve most praise – the singing is radiant, the instrumental playing second to none, and overall this is a disc that everyone interested in this repertoire will love … I recommend both these wonderful CDs very highly [the other CD is Anna Jobrant´s Düben Delights].” (Brian Clark, Early Music Review)

    ”Recording of the month” på musicweb-international.com, där Johan van Veen skriver:
    ”It is not only the choice of music which makes this disc worthwhile, but also the spirited performances of Göteborg Baroque … They produce a brilliant sound, and the text is treated with understanding and sensitivity. Anna Jobrant gives a fine performance of Ach Swea Trohn, and Han J. Börjesson is impressive in Jubilate Deo. The instrumental parts are executed equally well. Moreover, the basso continuo is played at a large organ, and the combination of this instrument with two trumpets and dulcian in the first item is quite spectacular … The acoustic of the Örgryte New Church is perfect for this repertoire, and has the amount of reverberation this repertoire needs.”

    Read more: https://www.musicweb-international.com/classrev/2011/Jan11/duben_frcd053.htm#ixzz1BhcvcPYN

    Innehåll / Contents
    Dieterich Buxtehude: Klinget für Freuden ihr lärmen Klarinen
    Dieterich Buxtehude: Befiehl dem Engel, dass er komm
    Christian Geist: Quis hostis in coelis
    Anonymous: Ach Swea Trohn
    Anonymous: Sonata à 5
    Anonymous: Freue dich des Weibes deiner Jugend
    Anonymous: Domine ne in furore tuo arguas me
    Anonymous: Passacaglia
    Johann Valentin Meder: Jubilate Deo omnis terra
    Franz Tunder: Dominus illuminatio mea

    Sweet Torment

    Questi vaghi concenti
    T´amo, mia vita´ la mia cara vita
    Ohime il bel viso, ohime il soave sguardo
    Zefiro torna e ´l bel tempo rimena
    Zefiro torna e di soavi accenti
    Ohime, dov´e il mio ben, dov´e il mio core?
    Si dolce e´l tormento
    Or che´l cielo e la terra e´l vento tace
    Gira il nemico insidioso Amore
    Mascherata dell´Ingrate, ”Ballo delle ingrate”

    ”Whether in impassioned monologues or ecstatic ensemble pieces, I Fagiolini´s superbly responsive singing gives this collection of some of Monteverdi´s most vividly expressive madrigals a wonderful air of emotional spontaneity.” (Telegraph ´CDs of the year´ on Vol.1.) – ”This is a disc to be relished as much for its sudden contrasts as for the ensemble´s unfailingly spirited, idiomatic performances… In terms of expressive range, I Fagiolini is without equal” (Independent on Sunday on vol.2); just two of the rapturous comments offered to the previous two volumes. In this third survey of their Monteverdi madrigals, I Fagiolini once again demonstrate the astonishing range of the composer´s secular art, leading us from the works of his early Mantuan maturity to the Baroque glories of his Venetian years, before returning us to the seconda pratica in Il Ballo dell´ Ingrate. By the time of Monteverdi´s Fifth and Sixth books, the madrigal, had acquired a new energy through the refreshed desire to move its listeners all the more strongly. In listening to a collection such as this, what most impresses and delights us is the sheer variety of Monteverdi´s expressive art. The two Petrarch settings from Book Six, for example, though relatively old-fashioned in their use of unaccompanied five-voice texture, show the most refined ear for the fluid emotional tenor of their texts. The two works from Book V make a pleasing parallel with these two Petrarch settings: T´amo, mia vita also makes play of the quasi-dramatic alternation between solo soprano and lower voices, and Questi vaghi concenti likewise pits the carefree joy of the natural world against the plaints of the lovesick poet. In the Eighth Book, the process of distinguishing and separating each successive affetto reaches a climax. Il Ballo delle Ingrate, published in the Eighth Book but written some thirty years previously, brings us full circle back to the Mantuan years and the birth of opera. Like Orfeo, Il Ballo delle Ingrate breathes an air of triumphant discovery, of fresh powers, of new worlds of expression opening up for the composer – worlds whose exploration would be his unique and ever-fascinating achievement. This series has offered I Fagiolini the opportunity to offer the listener contemporary passion and scholarship, and has achieved their ambition to challenge the accepted pre-eminence of the Italian groups. This is Monteverdi for both the 16th and 21st century.

    Lamentationes Jeremiæ Prophetæ

    Musik av Orlando di Lasso framförd av Collegium Regale under ledning av Stephen Cleobury.

    Innehåll:
    Lamentationes Jeremiæ Prophetæ
    In monte Oliveti
    Tract: Absolve, Domine
    Requiem – Missa pro defunctis
    Vide homo

    Dieterich Buxtehude

    Göteborg Baroque består av professionella sångare och instrumentalister med en förkärlek för svensk, italiensk och tysk musik från 1600- och 1700-talet. Ensemblen har på mycket kort tid etablerat sig som en av Sveriges ledande vokal- och instrumentalgrupper inom genren tidig musik och leds av diplomorganisten Magnus Kjellson.
    Ensemblens första CD ägnas Dieterich Buxtehude och är inspelad i Örgryte nya kyrka med dess nordtyska barockorgel som continuoinstrument. Samtliga verk på denna skiva är hämtade ur Düben-samlingen i Uppsala.
    P2:s CD-revyn gav plattan 4 radioapparater: ”väldigt vackert ljud” och ”angenäm upplevelse”, sa Eva-Britt Selén. Och Magnus Lindman var förtjust i ljudupptagningen: ”cognac för öronen”, sa han.

    Benedicam Dominum BuxWV 113

    Alles, was ihr tut BuxWV 4

    Innehåll:

    Benedicam Dominum BuxWV 113
    Nimm von uns, Herr, du treuer Gott BuxWV 78
    Ich bin die auferstehung BuxWV 44
    Herr, wenn ich nur dich hab BuxWV 38
    An filius non est Dei BuxWV 6
    Alles, was ihr tut BuxWV 4

    ”Med en fullträff etablerar sig nu ensemblen på skivmarknaden” (Jerker Sjöqvist, OPUS)

    ”…en ung och vital ensemble. Dess höga nivå och livaktiga verksamhet har befäst den tidiga musikens plats i regionens musikliv…” (Föreningen Tidig Musiks motivering till utmärkelsen Årets mungiga 2007)

    ”Göteborg Baroque har alla förutsättningar att täppa till den musikaliska lucka som finns beträffande tidig musik, en uppgift som, i takt med att all annan musikalisk verksamhet når högre och högre i kvalitet, känns mer angelägen än någonsin” (Håkan Dahl, GP)
    ”Göteborg Baroque levandegör en historisk musiktradition på ett konstnärligt högtstående sätt. Man har på kort tid succesivt ökat det publika intresset och skapat en plattform för sin unika inriktning.” (Kulturnämnden, Göteborgs stad)

    Vespro della Beata Vergine

    Vespro della Beata Vergine

    Monteverdis Mariavesper framförd av Nederländska kammarkören och Concerto Vocale under ledning av René Jacobs. Solister är Maria Christina Kiehr och Barbara Borden – sopran, Andreas Scholl – alt, John Bowen och Andrew Murgatroyd – tenor, Victor Torres – baryton, Antonio Abete och Jelle Draijer – bas. Utgåvan omfattar 2 CD och en 100-sidig bilaga.

    Wärldslige & Andelige Wisor av Lars Johansson Lucidor

    Lucidor skrev visor och sjöng dem, till glädje och förtrytelse för 1600-talets stockholmare. Men hur lät de? På fyrahundra år har ingen hört visorna sjungas. Nu är det äntligen dags!
    Trubaduren och Bellmankännaren Martin Bagge har letat upp melodier från tiden och förenat dem med Lucidors texter. På så sätt har han återskapat några av den svenska vistraditionens äldsta verk. Troligen har inte alla visorna fått ”rätt” melodi, men det är inte omöjligt att några faktiskt lät precis såhär-tanken svindlar!
    Wärldslige & Andelige Wisor är också namnet på den bok med noter och kommentarer som utkom våren 2004 på Bo Ejeby Förlag.
    På skivan medverkar även barockensemblen Corona Artis, lutenisten Mikael Paulsson, sångerskorna Helena Ek och Mia Edvardsson, samt skådespelaren och recitatören Martin Berggren.

    Skulle Jag sörja då vore Jag tokot

    Innehåll:
    Skulle Jag sörja då vore Jag tokot
    Nys när Frigga satt i bade
    Så måste Jagh digh kiärste Wänn förlåta
    Dhen Nys blomstrade Wårens Liufligheet
    O, Chloris alla Herdars wän
    Hwad begär du Hierta lilla?
    Mit Hierta wil uti mit Bröst mig brista
    Mälare Nymphers Chor
    O, syndig Man som säker äst og trygger
    I Männ af höga Sinnen
    It samtaal emellan Döden och en säker Menniskia
    Lät hwem som will gå
    Ängslan/Sorg/Gråt/Harm/Förtreet
    Berg-Råårs Chor
    Ounwijklige Dödens Öde
    Herre Gud för tig jag klagar
    Hwarföre skal Jag mig med Sorger qwälia?
    Gilliare Kwaal

    ”Svensk visa har fått ett tillskott i klass med Bellman och Taube, på ett språk som lyser i varje fras, med smidiga melodier av unik tidsfärg…Martin Bagge, Helena Ek och Mia Edvardsson sjunger med föredömlig textning och varm intensitet. Corona Artis spelar tätt och inspirerat på tidsenliga instrument-inte minst Maria Banias flöjtspel har en slags likartad temperatur som texterna-och Mikael Paulssons fina arrangemang ger helt autentiskt uttryck liksom Martin Berggrens uppläsning av ett par av texterna. De 18 Wärldslige och Andelige Wisorna av Lars Johansson Lucidor den olycklige, är en stor kulturgärning…” (Rolf Haglund, Borås Tidning)