Sakral / Sacred

Visar 1–20 av 383 resultat

    Hymn

    The composer Henrik Dahlgren writes:

    ”Edgar Allan Poe’s poem appealed to me since it is so versatile. At the same time as it is expressing a hope for a brighter future it has a darkness and seriousness over it.
    The text originates from a song that is sung by the character Morella in Poe’s short story with the same name, but it has since then been published as a stand alone poem with the title ‘A Catholic Hymn’. In a letter, Poe crosses out the word ‘catholic’ and thus leaves us with ‘A Hymn’.
    The text, which had been in one of my drawers for many years was perfect when my former mentor and now good friend Anita Andersson asked for a piece for one of her youth choirs. Anita and I both new that we wanted a somewhat ‘semi-sacred’ text and it was important for us that the piece worked both during sacred occasions and as concert music. Poe’s poem was perfect!For me personally, the text evokes an inner picture. A picture of a dramatic coast line where a storm slowly builds up in the horizon and where a woman sings the hymn to mother Mary. At first very clear but later more clouded by the sound of the storm. At last the storm passes and all that is left is the sound of the waves against the shore.
    Poe’s poem is timeless and will unfortunately always be urgent in its hope for a brighter future.” – Henrik Dahlgren

    Henrik Dahlgren is a Swedish composer, born 1991. He has been studying at the Academy Of Music in Malmö with Prof. Rolf Martinsson and the Royal College Of Music in London with Dr. Haris Kittos. Henrik started his musical career as a drummer and has ever since worked in a very wide range of different genres and styles, both as a performer and as a composer. – ”To evolve from a hard rock loving drummer to a contemporary composer has not been an easy path to travel but when I first discovered the beauty and pureness of the human voice and the choir, I found MY instrument. That’s where I belong!” – Henrik Dahlgren

    Prisa Herren

    Psaltarens 150:e psalm, med sina klingande cymbaler, strängaspel och flöjter, är naturligtvis en högst lämplig text för en jublande lovsång. Så här skriver tonsättaren Emil Råberg själv:

    ”Försök gärna att plocka fram de onomatopoetiska uttrycken för respektive instrument i texten. Jag ser varje modulering och mediantisk förflyttning som en tonartshöjning, så att musiken ständigt stegras som ett enda långt crescendo.”

    Ur vinterns mörker

    En mjuk och stillsam sång om ljuset som stiger ur vinterns mörker. Textens innerlighet har tolkats på ett självklart sätt i musiken.

    ”Efter att ha varit pianist vid julkonserter i stor mängd fanns en längtan hos mig att skriva en julsång för kör. Men jag kände inte att jag hade orden för det och hittade heller inte någon text jag särskilt fastnade för. Jag skickade frågan till Joseph Halldorf som jag tidigare samarbetat med, och när jag så småningom fick hans text i min hand var det som om musiken redan fanns där i orden. Jag hoppas att du som jag i julens så välbekanta berättelse ska få se en glimt av något helt nytt.” – Ingunn Ligaarden

    Maria durch ein Dornwald ging

    ”Maria durch ein Dornwald ging är en gammal traditionell ‘makaronisk’ vers, alltså diktning som blandar olika språk, vanlig bland studenter som skämt under renässans och barock. Just den här texten på tyska och grekiska trycktes för första gången 1850, och då med sju verser.
    Det var tonsättningar av andra traditionella makaroniska carols, In dulci jubilo och framför allt There is no rose of such virtue, som gav mig inspiration till detta stycke, den kompositoriska utmaningen att få klangen och känslan i de olika språken att smälta samman till en enhet.

    Maria durch ein Dornwald ging uruppfördes av vokalensemblen ARS LONGA i Enskede kyrka den 17 december 2017.” – David Åberg

    I denna ljuva sommartid

    En quodlibet-sats med en traditionell koralmelodi från Malung som genomgående stämma. Kring denna vävs fragment av ”Uti vår hage” in och till sist också första versen av Gershwins ”Summertime”. Ett läckert och välklingande arrangemang av Sara Kollberg Clarke, ledare för Chalmers Kammarkör i Göteborg.

    Veri floris

    Veri floris sub figura
    quem produxit radix pura
    cleri nostri pia cura
    florem fecit mysticum.

    Beneath the figure of a true flower,
    which was produced by a pure root,
    the holy care of our clergy
    has fashioned a mystic flower.

    ”The notes on the origin of the Latin lyrics are as follows: ‘Anonymous conductus: Notre Dame, France 13th century. From manuscript: Florence, Biblioteca Medicea Laurenziana, pluteo 29.1.’ – The title refers to ‘the flower of truth’, and the lyrics compare faith to a vibrant red flower.” – Anders Jormin

    Veri floris is recorded by the Polish choir Camerata Silesia and Anders Jormin: Ama, Footprint Records FRCD 094.

    Radius solaris

    Radius solaris, descendit ut pluvia …

    Sunbeams fall – as if they were rain.
    You, who received the blessing that abides within,
    make the world beautiful for all God’s children.

    ”The Latin lyrics used in Radius solaris stem from an old, less-used version of Ave maris stella, an essential prayer in the Catholic church. The composition honours medieval vocal music as well as the later passacaglia form.

    The solo part, notated here for the violin, can also be played by a clarinet, an alto flute, a cello or an English horn. The piece can also be performed without an instrumental solo.” – Anders Jormin

    Radius solaris is recorded by the Polish choir Camerata Silesia and Anders Jormin: Ama, Footprint Records FRCD 094.

    Sicut cervus

    ”The church in the Stockholm borough of Hjorthagen, a name that translates literally into “deer enclosure”, has a statue of a deer by the altar. This statue represents the thirsty animal of Psalm 42, and a setting of this psalm is performed on Sundays as a communion anthem. This piece was commissioned by the current organist and choir director of the church, Karin Oldgren.
    The setting aims to capture the sweet longing for the Lord depicted by the lyrics.” Pär Olofsson, musician in Oscarskyrkan, Stockholm

    Ubi caritas

    No. 3 from Three Latin motets. A six parts a cappella setting of the old Ubi caritas text from the 7th century.

    ”The Three latin motets were composed for the communion service at Oscarskyrkan in Stockholm. They have also been performed at concerts and at various choral competitions throughout Europe.
    The pieces make up a small suite, where the hymns by Thomas Aquinas frame the ancient Ubi caritas as a centerpiece. Beginning with the epic multi-verse setting of Tantum ergo and ending with the dance-like ritornello structure of O sacrum convivium, the suite makes up a nice ternary form with the warm stillness of Ubi caritas in the middle.
    While composing, I aimed to evoke the antiquity of the texts by assigning them to mock-plainchant melodies and then treating them in a cantus firmus setting. All three pieces are written in a neo-romantic style.

    The Ubi caritas is an ancient hymn associated with Maundy Thursday and the service of the washing of the feet. It is believed to have its roots in the earliest Christian church, before the mass was formalized. The service of Maundy Thursday revolves around the Last Supper and the washing of the disciples’ feet by Jesus Christ.” Pär Olofsson, musician in Oscarskyrkan, Stockholm.

    See also Tantum ergo and O sacrum convivium by Pär Olofsson.

    O sacrum convivium

    No. 2 from Three Latin motets. A four parts a cappella setting of the old O sacrum convivium text by Thomas Aquinas.

    ”The Three latin motets were composed for the communion service at Oscarskyrkan in Stockholm. They have also been performed at concerts and at various choral competitions throughout Europe.
    The pieces make up a small suite, where the hymns by Thomas Aquinas frame the ancient Ubi caritas as a centerpiece. Beginning with the epic multi-verse setting of Tantum ergo and ending with the dance-like ritornello structure of O sacrum convivium, the suite makes up a nice ternary form with the warm stillness of Ubi caritas in the middle.
    While composing, I aimed to evoke the antiquity of the texts by assigning them to mock-plainchant melodies and then treating them in a cantus firmus setting. All three pieces are written in a neo-romantic style.

    The prose text of O sacrum convivium is a celebration of the holy sacrament, describing it as a banquet. The piece depicts a fairly joyous meal with dance-like rhythms and mock-antiphonal features that evoke the murmur of conversation.” Pär Olofsson, musician in Oscarskyrkan, Stockholm.

    See also Tantum ergo and Ubi caritas by Pär Olofsson.

    Tantum ergo

    No. 1 from Three Latin motets. A four parts a cappella setting of the old Tantum ergo text by Thomas Aquinas.

    ”The Three latin motets were composed for the communion service at Oscarskyrkan in Stockholm. They have also been performed at concerts and at various choral competitions throughout Europe.
    The pieces make up a small suite, where the hymns by Thomas Aquinas frame the ancient Ubi caritas as a centerpiece. Beginning with the epic multi-verse setting of Tantum ergo and ending with the dance-like ritornello structure of O sacrum convivium, the suite makes up a nice ternary form with the warm stillness of Ubi caritas in the middle.
    While composing, I aimed to evoke the antiquity of the texts by assigning them to mock-plainchant melodies and then treating them in a cantus firmus setting. All three pieces are written in a neo-romantic style.

    The Tantum ergo is used in veneration of the holy sacrament and consists of the final three stanzas of a longer text, known as the Pange lingua. The words express the doctrine of bread and wine and its transformation into the blood and body of Christ in the eucharist ceremony.” Pär Olofsson, musician in Oscarskyrkan, Stockholm.

    See also O sacrum convivium and Ubi caritas by Pär Olofsson.

    Sjung till Herrens ära

    Text från Jesaja 42:10.

    En glädjefylld sång beställd av Luleå stifts norra kyrkosångsförbund till förbundets 70-årsjubileum.

    ”I Sjung till Herrens ära visas prov på effektivt komponerande.” Per Rönnblom, KMT

    Ljuset lyser i mörkret

    Text från Johannes evangelium.

    ”För några år sedan genomförde Svenska kyrkan en stor reklamkampanj i Stockholms tunnelbana. På väg hem från jobbet fick jag syn på en av skyltarna ovanför fönstret i tunnelbanevagnen. Bland reklamskyltar för faktureringstjänster, mediaföretag, julbord och annat fastnade mina ögon på just Svenska kyrkans skylt. På bilden fanns endast ett brinnande stearinljus och bredvid det texten ur Johannesevangeliet 1:5.
    Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
    Där och då föddes idén till detta verk. Där i tunnelbanevagnen slog det mig hur kraftfullt detta enkla budskap om ljus och hopp blir i en ofta kall och grå värld.
    Stycket är tänkt som ett slags mantra eller som en ”taizésång”. För varje gång du sjunger eller hör orden blir det kanske mer verkligt och sant.
    I utförandet av musiken finns några olika alternativ. Med SATB menas vanlig blandad fyrstämmig kör. SSA-delen kan antingen utföras av solister eller av en mindre grupp. Hur som helst bör man stå på ett sådant sätt att det både visuellt och akustiskt framgår att det är två grupper som sjunger.” Martin Åsander

    ”… ett effektfullt stycke.” Per Rönnblom, KMT

    Nedan kan du lyssna på en bit av stycket, inspelat live med en ensemble från Immanuelskyrkan i Stockholm.

    Två ordlösa dalakoraler

    ”Arrangemanget av ”Bereden väg för Herran” kom till då en av mina ensembler på Sjöviks folkhögskola önskade sig en ny bearbetning av Dala-varianten. Jag opponerade mig till en början, eftersom jag tyckte att det redan fanns ett så vackert arrangemang av Anders Bond. Ett nytt verkade helt enkelt överflödigt. Jag fick mothugg och gjorde då ett ordlöst arr där jag sprängde in det mer traditionella Bond-arrangemanget (Gehrmans nr N03318). Där kan man förstås i stället göra en unison presentation av koralen eller låta publiken eller församlingen sjunga med.
    Det andra arrangemanget kan flätas in i psalm 633 (till Bo Setterlinds text “Med himlen det blir som för tio jungfrur”) eller användas som förspel och/eller efterspel till denna psalm.
    Ackordanalysen till de två koralerna har tillkommit i ett senare skede. Jag tänker mig att den kan användas som grund för improvisation i olika sammanhang.”
    Anna Cederberg-Orreteg

    Two Dalecarlian hymns without words.
    ”O
    ne of my ensembles requested a new adaptation of the traditional regional Dalecarlian version of ”Bereden väg för Herran” (”Prepare the Way”). Since I personally find the arrangement by Anders Bond very beautiful indeed, it seemed pointless. But my resistance was worn down in time and I composed this arrangement without lyrics and inserted the more traditional Bond variant. It is possible of course to replace this with a unison presentation of the chorale or to have the audience/congregation join in. If you prefer to sing the arrangement as it is, you should go directly from bar 25 to bar 31.
    The chords to these two hymns have been added later, in the event that they might be a foundation for improvisation.”
    Anna Cederberg-Orreteg

    Tre motetter

    David Åbergs Tre motetter har texter av den brasilianska biskopen Dom Helder Camara i svensk tolkning av Catharina Broomé. De tre sångerna är:

    Ofattbara mysterium
    Guds ansikte
    Den inre tystnaden

    Motetterna kan sjungas vid olika tillfällen under kyrkoåret, den första exempelvis på midfastosöndagen, den andra på skärtorsdagen och den tredje vid en stilla gudstjänst, till exempel i en kvällsandakt eller på en söndag med nådetema.

    ”Den inre tystnaden” belönades med andra pris i kategorin Fristående verk för trestämmig kör i Stockholms stifts kyrkosångsförbunds kompositionstävling 2016.

    Se vem du är

    Se vem du är kom på tredje plats i Stockholms Stifts Kyrkosångsförbunds kompositiontävling 2017 i kategorin för ungdomskör. Ett tema för tävlingen var ‘Befriad av Guds nåd’, något som Ylva Eggehorns dikt sätter ord på. Musiken vill genom vackra men dissonanta klanger spegla den paradox som består i insikten om att vara älskad och vacker trots att det inte alltid känns så.” – Emil Råberg

    ”Den fina dikten Se vem du är av Ylva Eggehorn har tonsatts av Råberg i en lugn homofont präglad sats.” Per Rönnblom, KMT

    Be not forgetful of prayer

    Tonsättaren Martin Åsander har funnit en kort text av den store ryske författaren Fjodor Dostojevskij som blivit en komposition för fyrstämmig blandad kör.

    The composer Martin Åsander has found a short text by the great Russian author Feodor Dostoevsky, which has become a piece for four part mixed choir.

    Be not forgetful of prayer, every time you pray, if your prayer is sincere, there will be new feeling, new meaning in it.
    Be not forgetful of prayer, if your prayer is sincere, there will be new meaning which will give you fresh courage.

    ”… ett tänkvärt stycke som inte är så komplicerat.” Per Rönnblom, KMT

    Listen to a recording of the song with St Jacobs Kammarkör under Gary Graden:

    https://soundcloud.com/stjacobskammarkor/be-not-forgetful-of-prayer