Damkör / Women's voices

Visar 1–20 av 128 resultat

    Tusen röster

    Tusen röster kan framföras i diskantkör eller blandad kör. I diskantkör utesluts helt enkelt tenor- och basstämman.

    Sången skrevs 2017 i samband med Adolf Fredriks musikklassers arbete med jämställdhet.

    Godafton, godafton

    Kryckedanslåt så som den sjungits av Lisa Grönlund i Österbotten, Finland, i arrangemang för tre damröster av Anna Cederberg-Orreteg. Melodin har alltså förekommit vid så kallad kryckeståt, en tidig variant av kombinerad möhippa och svensexa.

     

    Herren är min herde

    Motett för trestämmig damkör av kyrkomusikern och tonsättaren Maria Löfberg, verksam i Falkenberg. Text från Psaltaren 23.

    ”Kompositionen visar på ett gott hantverkskunnande och rekommenderas.” Per Rönnblom, KMT

    Fridsfursten

    ”Gör dina portar vida för Herrens härlighet …” Motett för trestämmig damkör av kyrkomusikern och tonsättaren Maria Löfberg, verksam i Falkenberg.

    ”Fridsfursten är ett fint bidrag till adventsrepertoaren för en flickkör som kommit igång med trestämmigheten.” Per Rönnblom, KMT

     

    Två menuetter av J. S. Bach

    Arrangemang för damröster och instrument.

    ”Dessa arrangemang av två Bach-menuetter är inspirerade av Gunnar Erikssons bearbetning av Purcells Music for a while, som är ett så fantastiskt stycke musik att få sjunga och vara en del i.
    Den försa menuetten är hämtad ur Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach och är alltså skriven för ett klaverinstrument. Den kan med fördel presenteras i original som förspel till denna bearbetning för kör.
    Vid en konsert tillsammans med en cellist framfördes Cellosvit nr 1 i G-dur, varvid cellisten ensam spelade Menuett I och kören tillkom med detta arrangemang i Menuett II.
    Att framföra dessa stycken med de föreslagna instrumenten är möjligtvis att föredra, men tillsammans med instrument som t.ex. ackordeon eller gitarr kan nya klangbilder erövras. Orgeln eller ett digitalpiano kan absolut ersätta cellostämman, liksom exempelvis en klarinett kan bli en alldeles utmärkt motspelare till kören i stället för klaveret.”
    Anna Cederberg-Orreteg

    Two arrangements for women’s voices and instrument.

    ”Gunnar Eriksson’s adaptation of Purcell’s Music for a While, a fabulous piece of music to sing and to be a part of, inspired these arrangements of two Bach minuets.
    The first minuet, from Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, was thus composed for a keyboard instrument and the original presentation is well-suited as a prelude to this adaptation for choir.
    In a concert with a cellist, the Cello Suite No. 1 in G major was performed, where the cellist alone played Minuet I and the choir was added with this arrangement for Minuet II.
    Naturally, the proposed instruments are the preferable choice for these pieces, but new timbres can be explored if, say, a guitar or an accordion is used. A piano or a keyboard could certainly be used instead of a cello, and a clarinet would be an excellent counterpart to the choir instead of the piano.”
    Anna Cederberg-Orreteg

     Nedan kan du lyssna på fragment ur de båda styckena, inspelade med damkören Salvia som leds av Cederberg-Orreteg.

    Isen sjunger

    Sånggruppen Kraja har gjort succé med sin samling av nya och gamla jul- och vintersånger på cd:n Isen sjunger. Nu finns åtta av sångerna i ett häfte för alla som önskar sjunga dessa arrangemang för fyra dam- eller diskantröster.

    Isen sjunger is Kraja’s collection of old and new Christmas and winter songs, all arranged in the unique Kraja style. This is the fifth collection of Kraja songs, after Vackert väder, Under himmelens fäste, Brusand hav and Hur långt som helst.

    Innehåll/Contents:

    Den signade dag
    Dagen är kommen
    Herdar som på fälten vaktat
    O helga natt
    När isen ligger på
    Tomten
    Vi ska ställa till en roliger dans
    Tackvisa från Bergsjö

    Hör Kraja sjunga ”O helga natt”:

    The Silent Landscape

    The Silent Landscape is a suite for women’s choir and harp (or possibly piano) inspired by the exploration expedition onboard the British H.M.S. Challenger 1872–1876. The scientist’s main task was to measure the depth of the ocean and collect information about life on the bottom of the sea. The texts of the suite are parts of letters and reports, written by the members of the expedition.

    The composition was premiered by the choir Korallerna and the harpist Miriam Klein Strandberg in October 2014. Listen to a fragment of the piece from their premiere performance below.

    Linda Alexandersson (b. 1984) is a Malmö-based composer, arranger, conductor and singer. She has a Master of Education degree from Malmö Academy of Music, where she specialized in composition.

    Hur långt som helst

    Five songs from the fourth Kraja CD Hur långt som helst, all songs composed by the members of the group.

    Sånggruppen Kraja – Lisa Lestander, Linnea Nilsson, Eva Lestander och Frida Johansson – fortsätter att fascinera med sina täta klangrika arrangemang. På sin fjärde cd, Hur långt som helst, står de inte bara för arren utan för all musik.

    Från denna cd har fem sånger hämtats till detta häfte:

    Arvids visa
    Hur långt som helst
    När jag dör
    Regnet kom
    Träden därute

    Hör Kraja sjunga ”Hur långt som helst”:

     

    Ensam är du ingen (instrument)

    Svit för barnkör, diskantkör, klarinett, violin, viola, violoncell och slagverk.

    Musiken till Ensam är du ingen är en beställning från GöteborgsOperans Barn- och Diskantkörer till deras föreställning Play On, byggd på texter av William Shakespeare, med urpremiär ledd av Ida Rosén Hamrå den 17 maj 2016.
    Texterna består av Shakespeares Sonett nr 128 och Sonett nr 8 i svensk tolkning av Eva Ström. Dessa rika texter har inspirerat till ett energifyllt möte med en musik som når över både tids- och åldersgränser. Tonspråket bär som ofta i Susanna Lindmarks musik folkmusikaliska spår i klanger och rytmer, både med svenskt ursprung och med influenser från helt andra delar av världen.

    ”Shakespeares tidlösa texter kan även i vår tid klinga, dansa och berika såväl unga som äldre med sin klokskap och skönhet. De belyser att vi människor, trots olikheter vad gäller bakgrund och kulturer, har många beröringspunkter – varav en är att vi behöver varandra.” (Susanna Lindmark)

    Märk hur en sträng, i annan maka kär,
    vibrerar i gemensam harmoni;
    en lyckosam familj fullbordas här
    binds samman till gemensam melodi:
    En ordlös sång förenar sångarringen
    och sjunger samfällt: ensam är du ingen.

    Partitur och körpartitur säljs separat.

    Ensam är du ingen (körpartitur)

    Svit för barnkör, diskantkör, klarinett, violin, viola, violoncell och slagverk.

    Musiken till Ensam är du ingen är en beställning från GöteborgsOperans Barn- och Diskantkörer till deras föreställning Play On, byggd på texter av William Shakespeare, med urpremiär ledd av Ida Rosén Hamrå den 17 maj 2016.
    Texterna består av Shakespeares Sonett nr 128 och Sonett nr 8 i svensk tolkning av Eva Ström. Dessa rika texter har inspirerat till ett energifyllt möte med en musik som når över både tids- och åldersgränser. Tonspråket bär som ofta i Susanna Lindmarks musik folkmusikaliska spår i klanger och rytmer, både med svenskt ursprung och med influenser från helt andra delar av världen.

    ”Shakespeares tidlösa texter kan även i vår tid klinga, dansa och berika såväl unga som äldre med sin klokskap och skönhet. De belyser att vi människor, trots olikheter vad gäller bakgrund och kulturer, har många beröringspunkter – varav en är att vi behöver varandra.” (Susanna Lindmark)

    Märk hur en sträng, i annan maka kär,
    vibrerar i gemensam harmoni;
    en lyckosam familj fullbordas här
    binds samman till gemensam melodi:
    En ordlös sång förenar sångarringen
    och sjunger samfällt: ensam är du ingen.

    Partitur och instrumentalstämmor säljs separat.

    Ensam är du ingen (partitur)

    Svit för barnkör, diskantkör, klarinett, violin, viola, violoncell och slagverk.

    Musiken till Ensam är du ingen är en beställning från GöteborgsOperans Barn- och Diskantkörer till deras föreställning Play On, byggd på texter av William Shakespeare, med urpremiär ledd av Ida Rosén Hamrå den 17 maj 2016.
    Texterna består av Shakespeares Sonett nr 128 och Sonett nr 8 i svensk tolkning av Eva Ström. Dessa rika texter har inspirerat till ett energifyllt möte med en musik som når över både tids- och åldersgränser. Tonspråket bär som ofta i Susanna Lindmarks musik folkmusikaliska spår i klanger och rytmer, både med svenskt ursprung och med influenser från helt andra delar av världen.

    ”Shakespeares tidlösa texter kan även i vår tid klinga, dansa och berika såväl unga som äldre med sin klokskap och skönhet. De belyser att vi människor, trots olikheter vad gäller bakgrund och kulturer, har många beröringspunkter – varav en är att vi behöver varandra.” (Susanna Lindmark)

    Märk hur en sträng, i annan maka kär,
    vibrerar i gemensam harmoni;
    en lyckosam familj fullbordas här
    binds samman till gemensam melodi:
    En ordlös sång förenar sångarringen
    och sjunger samfällt: ensam är du ingen.

    Körpartitur och instrumentalstämmor säljs separat.

    Två sånger till Linnea

    Tove Ditlevsen: Bara för dig
    Björn Ranelid: Förgätmigej

    Hans Lundgrens Två sånger till Linnea är födelsedagspresenter till den akademiska damkören Linnea i Linköping, en kör som Hans Lundgren var med och startade 1997 och ledde under en rad år.

    ”Tove Ditlevsens förunderligt vackra kärleksdikt ‘Alene for dig’ drabbade mig en dag, som god poesi ofta gör, och då jag fann en svensk översättning (av Birger Hedén och Anita Johanson) kom musiken till.
    Under sommaren 2015 samlade Svenska Dagbladet med hjälp av läsarna in tusentals förslag på ‘svenskans vackraste ord’. En jury valde ut 40 finalister och under september röstade läsarna fram en vinnare som presenterades på bokmässan i Göteborg. Det blev ordet ‘förgätmigej’. Ordet nominerades bland annat av författaren Björn Ranelid och han skrev en längre motivering i Svenska Dagbladet i samband med tävlingen. Ur det inlägget är sångtexten till den här kompositionen hämtad.” – Hans Lundgren

    Fem allvarsamma dikter

    Edith Södergran: Höstens sista blomma
    Urban Andersson: Jag hugger in min kärlek
    Erik Lindorm: Lyckans minut
    Hanna Håkansson: Du är långt borta
    Barbro Lindgren: Någon gång ska vi dö

    Fem allvarsamma dikter skrevs i mars 2002, utom den första, ”Höstens sista blomma” som tillkom i oktober 2000.
    Tonsättningarna är tillägnade Bo Johansson (1943–2016), Adolf Fredriks Flickkör och min dotter Elisabeth, som sjöng 1:a sopran i kören åren 2000–2004. Två av styckena är uruppförda, ”Lyckans minut” av Bo Johansson och AFF vid en konsert tillsammans med Danska Radions Pigekor på Musikaliska, Nybrokajen 11, den 16 maj 2004, och ”Du är långt borta” av Mikael Wedar och en kör från Kungsholms Gymnasium vid en konsert på Berwaldhallen den 18 oktober 2005.
    Edith Södergrans dikt ”Höstens sista blomma”, vars musik skrevs först, berörde mig starkt,
    och senare ville jag fortsätta att göra en svit om fem stycken. En av impulserna för diktvalet var satsningen från SL i Stockholms tunnelbana, ”Poesi på väg”, och där hittade jag Urban Anderssons dikt ”Jag hugger in min kärlek” ur diktsamlingen Fågelns öga, samt ”Du är långt borta” av Hanna Håkansson. Så kompletterade jag med ytterligare två älskade klassiker: ”Lyckans minut” av Erik Lindorm och ”Någon gång ska vi dö” av Barbro Lindgren.
    Jag har försökt utforma ett enhetligt tonspråk för sviten, gemensamt material dyker upp i alla satserna. Stor betydelse fick ett 4-tonsmotiv (e-f-g-giss), modalt präglat, som uppträder i det första stycket för att sedan återkomma i de övriga satserna, kanske mest tydligt i den sista, ”Någon gång ska vi dö”.
    En stor inspirationskälla var AFF:s oförlikneligt klara och renstämda körklang, och Bo Johanssons hängivna musicerande. – Nils Larsson

    Bereden väg för Herran (SSAA)

    Dalamelodin till Frans Michael Franzéns adventspsalm i ett friskt och klangskönt arrangemang av Ulrika Emanuelsson, tonsättare och ledare för Carolinae Damkör i Lund.

    Tre Staffansvisor från västra Sverige

    Johanna Thür har funnit tre traditionella Staffansvisor i Knut Brodins samling Julens visor, som hon arrangerat för fyrstämmig dam- eller diskantkör. Visorna är alla från västra Sverige – från Norra Vånga, Västergötland och Karlstad.

    Johanna Thür (f. 1969) är körledare och organist i Haga församling, Göteborg. Hennes damkör Ymna har främst ägnat sig åt arrangemang av folkmusik, ofta i nära samarbete med etablerade folksångare och -musiker. Nedan kan du lyssna på delar ur Ymnas inspelning av låtarna, från albumet Allt för vår ljusa stjärna. Här tillsammans med folkgruppen NID.

    Norra Vånga

    Västergötland

    Karlstad

    Kom ned, Sackaios!

    Kantat för soli, kör SSA (SA) eller unison med piano och kontrabas ad lib.

    Text: Lukas 19:1-10

    Sigue

    Tonsättning av en kubansk dikt, med typiska kubanska rytmer. Text på spanska.

    Come to me

    En varm, lyriskt välklingande sång för mångstämmig damkör (upp till 8 stämmor). Texten, av Susanna Lindmark själv, är en bearbetning av Matteusevangeliets ord ”Kom till mig, ni alla som arbetar och är betungade”.

    A warm, lyrical and sonorous song for up to 8 women’s voices. The lyrics, by Susanna Lindmark, are an adaptation of the words in Matthew 11:28, ”Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.