Manskör / Male voices

Visar 1–20 av 54 resultat

    Son to Mother

    The composer Henrik Dahlgren writes:

    ”In 2017, I was commissioned by the Svanholm Singers to write a work for inclusion in a concert marking 70 years since the proclamation of the Universal Declaration of Human Rights. Choosing a text was difficult. I came across upon a poem by American poet Maya Angelou, but it struck me as being too powerful and emotional for the music I was writing to carry it; everything I composed sounded banal next to Angelou’s words.
    I soon realized that I could use silence to enhance the text, rather than heaping layers and layers of music upon it. Silence is both terrifying and serious – in a sense, it is the only adequate counterpoint to the poetry.
    So, I decided to build the piece on silence.
    Though the beginning of the piece is the opposite of silence – a scream of desperation – I followed that outburst by cutting the poem’s stanzas into single words, repeated in a different order each time, almost in the manner of a mantra.
    Finally, they end up in the right order and suddenly the words take on their rightful meaning. I hope, in this way, the music is equally powerful as the words.
    Son to Mother has been well-received and has gone on to become one of the most widely performed pieces I have written. It has been performed at various festivals and in various countries, including Taiwan, France and China – where it only just made it past the government censors.”

    Henrik Dahlgren is a Swedish composer, born 1991. He has been studying at the Academy Of Music in Malmö with Prof. Rolf Martinsson and the Royal College Of Music in London with Dr. Haris Kittos. Henrik started his musical career as a drummer and has ever since worked in a very wide range of different genres and styles, both as a performer and as a composer. – ”To evolve from a hard rock loving drummer to a contemporary composer has not been an easy path to travel but when I first discovered the beauty and pureness of the human voice and the choir, I found MY instrument. That’s where I belong!” – Henrik Dahlgren

    Här en del av stycket, från albumet Exclusive (FRCD105) med Svanholm Singers under ledning av Sofia Söderberg.

    Staffansvisa från Nås

    Staffansvisa med mycket humor och bus. Låt det märkas i framförandet!
    Visan förekommer i olika varianter. Den här versionen är hämtad från Knut Brodins samling Julens visor samt inspirerad av Folk och Rackares skiva Stjärnhästen. – Tore Sunesson

    Här är ann’dag jul i år

    En Staffansvisa som har ett visst vemod i sig. Men ta fasta på variation och låt busigheten märkas i framförandet.
    Visan förekommer i olika varianter. Den här versionen är hämtad från Knut Brodins samling Julens visor samt inspirerad av Folk och Rackares skiva Stjärnhästen. Tore Sunesson

    Tota pulchra es, Maria

    En klassisk, uråldrig Mariahyllning, i en suggestiv komposition för fyra mansstämmor av Mikael Carlsson, flitigt verksam både som körsångare och tonsättare i Göteborg.

    A classic Maria prayer in a suggestive composition for four male voices by Mikael Carlsson, choral singer and composer in Gothenburg, Sweden.

    The Way We Go

    Tonsättaren Laura Stevens är född i Kapstaden, Sydafrika, men lever och verkar numera i London. Även poeten Katharine Towers är hemmahörande i den brittiska huvudstaden.
    Laura Stevens The Way We Go erhöll 3:e priset i Linköpings Studentsångares kompositionstävling 2016.

    Laura Stevens is a native English South African, educated in Cape Town and London, but living and working in London. The poet Katharine Towers is also a londoner.
    Laura Stevens’ The Way We Go is the winner of the 3rd prize in Linköpings Studentsångare Composition Award 2016.

    Limu limu lima. TTBB

    Limu limu lima upptecknades av Richard Dybeck i Älvdalen i mitten av 1800-talet. Möjligen är det en medeltida Mariabön. Arrangemanget skrevs för manskören Svanholm Singers, som leds av Sofia Söderberg. (Det finns också en version för blandad kör med beställningsnumret 1280.)
    Sofia Söderberg (f.d. Eberhard) (f. 1972) har varit kormästare vid Malmö Opera och leder förutom den väletablerade och internationellt uppmärksammade Svanholm Singers även den nystartade Malmö Live Vokalensemble.

    Limu limu lima is one of the most wellknown traditional Swedish folk songs, originally possibly a medieval Maria hymn. The arrangement was written for the male choir Svanholm Singers, which is conducted by Sofia Söderberg. (A mixed voices version has order no. 1280.)
    Sofia Söderberg (former Eberhard) (b. 1972) has been the choral master at Malmö Opera and leads the new Malmö Live Vocal Ensemble besides the well established and internationally renowned Svanholm Singers.

    Klicka här för att via YouTube se och höra Svanholm Singers framföra arrangemanget. Nedan kan du lyssna på delar av låten, från albumet Exclusive (FRCD105) med Svanholm Singers under ledning av Sofia Söderberg.

    At Teasdale’s

    Cecilia Damström (f. 1988) är en finlandssvensk tonsättare och pianist med en rik produktion av musik för kör och kammarensembler. Hennes stycke för manskör, At Teasdale’s, ger i tre korta, koncentrerade satser liv åt den amerikanska poeten Sara Teasdales vackra dikter om havet, natten och kärleken: At Sea, At Night och At Midnight.

    Cecilia Damströms At Teasdale’s vann första pris i Linköpings Studentsångares kompositionstävling 2016. Juryns motivering lyder: ”För en konstnärlig och genomkomponerad svit i tre satser som kongenialt tolkar och förmedlar Sara Teasdales sparsmakade och uttrycksfulla texter. Tonsättaren tillvaratar manskörsinstrumentets stora klangrikedom och variationsmöjligheter med påtaglig känsla för mansröstens förutsättningar. Med sitt personliga tonspråk har At Teasdale’s stora möjligheter att bli uppskattat av såväl sångare som publik.”

    Cecilia Damström (b. 1988) is a Finland-Swedish composer and pianist with a rich production of music for choir and for chamber ensembles. Her piece for male voices, At Teasdale’s, gives in three short, concentrated movements life to the American poet Sara Teasdale’s beautiful poems about the sea, the night and the love: At Sea, At Night and At Midnight.

    Cecilia Damström’s At Teasdele’s is the winner of the 1st prize in Linköpings Studentsångare Composition Award 2016: ”For an artistic and through-composed suite in three movements that congenially interprets and conveys Sara Teasdale’s exquisite and expressive lyrics. The composer utilises the male choir’s richness and variety of possibilities, with a substantial feeling for the male voice conditions. With its personal musical language At Teasdale’s has a great opportunity to appeal to both singers, and the audience.”

    Sing!

    Ett madrigalartat stycke för manskör, som lämpar sig – bland annat – som konsertuvertyr. Texten (av tonsättaren) är en uppmaning att sjunga och att sjunga tillsammans; då kan en kör överrösta en storm.

    Maria Löfbergs Sing! erhöll 2:a priset i Linköpings Studentsångares kompositionstävling 2016. Samtliga bidrag finns inspelade på skivan Composition Award 2016, vilken finns att lyssna på på bland annat Spotify.

    A modern madrigal for male voices, very well suited for a concert opener. The lyrics (by the composer) are a call for singing, and for singing together; a choir of voices could drown a storm.

    Maria Löfbergs’s Sing! is the winner of the 2nd prize in Linköpings Studentsångare Composition Award 2016.

    Ingen säger någonting

    Fyra korta, humoristiska och tänkvärda texter har fått var sin melodi och satts samman till denna quodlibet som kan framföras med eller utan ackompanjerande ackordinstrument och slagverk. Stämmorna kan sjungas i valfria kombinationer.

    Gryning vid havet

    ”Stormen som skrattar, stormen som slår, manligt härlig, härlig och stark!”

    Beati mortui

    Text på latin och franska (”Heureux, trois fois heureux”). Ur ”Deux chœurs religieux”.

    Drei Männerchöre op. 123

    Three choruses for unaccompanied male voice choir, based on texts by Friedrich Ruckert. Reissued due to increasing demand these will be welcomed by those interested in Strauss’ less well-known works, currently enjoying a revival.

    Contents:
    Vor den Türen
    Traumlicht
    Fröhlich im Maien

    Joy to the world

    Robert Sund har bearbetat Lowell Masons Joy to the World, som är en originalmelodi av Händel. Svensk text, Gläd dig, du jord, av Sven Sixten.