NOTER / SHEET MUSIC

Visar 41–60 av 1239 resultat

    Sjung till Herrens ära

    Text från Jesaja 42:10.

    En glädjefylld sång beställd av Luleå stifts norra kyrkosångsförbund till förbundets 70-årsjubileum.

    ”I Sjung till Herrens ära visas prov på effektivt komponerande.” Per Rönnblom, KMT

    Ljuset lyser i mörkret

    Text från Johannes evangelium.

    ”För några år sedan genomförde Svenska kyrkan en stor reklamkampanj i Stockholms tunnelbana. På väg hem från jobbet fick jag syn på en av skyltarna ovanför fönstret i tunnelbanevagnen. Bland reklamskyltar för faktureringstjänster, mediaföretag, julbord och annat fastnade mina ögon på just Svenska kyrkans skylt. På bilden fanns endast ett brinnande stearinljus och bredvid det texten ur Johannesevangeliet 1:5.
    Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
    Där och då föddes idén till detta verk. Där i tunnelbanevagnen slog det mig hur kraftfullt detta enkla budskap om ljus och hopp blir i en ofta kall och grå värld.
    Stycket är tänkt som ett slags mantra eller som en ”taizésång”. För varje gång du sjunger eller hör orden blir det kanske mer verkligt och sant.
    I utförandet av musiken finns några olika alternativ. Med SATB menas vanlig blandad fyrstämmig kör. SSA-delen kan antingen utföras av solister eller av en mindre grupp. Hur som helst bör man stå på ett sådant sätt att det både visuellt och akustiskt framgår att det är två grupper som sjunger.” Martin Åsander

    ”… ett effektfullt stycke.” Per Rönnblom, KMT

    Nedan kan du lyssna på en bit av stycket, inspelat live med en ensemble från Immanuelskyrkan i Stockholm.

    Två ordlösa dalakoraler

    ”Arrangemanget av ”Bereden väg för Herran” kom till då en av mina ensembler på Sjöviks folkhögskola önskade sig en ny bearbetning av Dala-varianten. Jag opponerade mig till en början, eftersom jag tyckte att det redan fanns ett så vackert arrangemang av Anders Bond. Ett nytt verkade helt enkelt överflödigt. Jag fick mothugg och gjorde då ett ordlöst arr där jag sprängde in det mer traditionella Bond-arrangemanget (Gehrmans nr N03318). Där kan man förstås i stället göra en unison presentation av koralen eller låta publiken eller församlingen sjunga med.
    Det andra arrangemanget kan flätas in i psalm 633 (till Bo Setterlinds text “Med himlen det blir som för tio jungfrur”) eller användas som förspel och/eller efterspel till denna psalm.
    Ackordanalysen till de två koralerna har tillkommit i ett senare skede. Jag tänker mig att den kan användas som grund för improvisation i olika sammanhang.”
    Anna Cederberg-Orreteg

    Two Dalecarlian hymns without words.
    ”O
    ne of my ensembles requested a new adaptation of the traditional regional Dalecarlian version of ”Bereden väg för Herran” (”Prepare the Way”). Since I personally find the arrangement by Anders Bond very beautiful indeed, it seemed pointless. But my resistance was worn down in time and I composed this arrangement without lyrics and inserted the more traditional Bond variant. It is possible of course to replace this with a unison presentation of the chorale or to have the audience/congregation join in. If you prefer to sing the arrangement as it is, you should go directly from bar 25 to bar 31.
    The chords to these two hymns have been added later, in the event that they might be a foundation for improvisation.”
    Anna Cederberg-Orreteg

    Två menuetter av J. S. Bach

    Arrangemang för damröster och instrument.

    ”Dessa arrangemang av två Bach-menuetter är inspirerade av Gunnar Erikssons bearbetning av Purcells Music for a while, som är ett så fantastiskt stycke musik att få sjunga och vara en del i.
    Den försa menuetten är hämtad ur Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach och är alltså skriven för ett klaverinstrument. Den kan med fördel presenteras i original som förspel till denna bearbetning för kör.
    Vid en konsert tillsammans med en cellist framfördes Cellosvit nr 1 i G-dur, varvid cellisten ensam spelade Menuett I och kören tillkom med detta arrangemang i Menuett II.
    Att framföra dessa stycken med de föreslagna instrumenten är möjligtvis att föredra, men tillsammans med instrument som t.ex. ackordeon eller gitarr kan nya klangbilder erövras. Orgeln eller ett digitalpiano kan absolut ersätta cellostämman, liksom exempelvis en klarinett kan bli en alldeles utmärkt motspelare till kören i stället för klaveret.”
    Anna Cederberg-Orreteg

    Two arrangements for women’s voices and instrument.

    ”Gunnar Eriksson’s adaptation of Purcell’s Music for a While, a fabulous piece of music to sing and to be a part of, inspired these arrangements of two Bach minuets.
    The first minuet, from Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, was thus composed for a keyboard instrument and the original presentation is well-suited as a prelude to this adaptation for choir.
    In a concert with a cellist, the Cello Suite No. 1 in G major was performed, where the cellist alone played Minuet I and the choir was added with this arrangement for Minuet II.
    Naturally, the proposed instruments are the preferable choice for these pieces, but new timbres can be explored if, say, a guitar or an accordion is used. A piano or a keyboard could certainly be used instead of a cello, and a clarinet would be an excellent counterpart to the choir instead of the piano.”
    Anna Cederberg-Orreteg

     Nedan kan du lyssna på fragment ur de båda styckena, inspelade med damkören Salvia som leds av Cederberg-Orreteg.

    Isen sjunger

    Sånggruppen Kraja har gjort succé med sin samling av nya och gamla jul- och vintersånger på cd:n Isen sjunger. Nu finns åtta av sångerna i ett häfte för alla som önskar sjunga dessa arrangemang för fyra dam- eller diskantröster.

    Isen sjunger is Kraja’s collection of old and new Christmas and winter songs, all arranged in the unique Kraja style. This is the fifth collection of Kraja songs, after Vackert väder, Under himmelens fäste, Brusand hav and Hur långt som helst.

    Innehåll/Contents:

    Den signade dag
    Dagen är kommen
    Herdar som på fälten vaktat
    O helga natt
    När isen ligger på
    Tomten
    Vi ska ställa till en roliger dans
    Tackvisa från Bergsjö

    Hör Kraja sjunga ”O helga natt”:

    Var inte rädd för mörkret

    Erik Blombergs berömda dikt i tonsättning av Anders Paulsson kan med fördel sjungas i meditativ Taizé-tradition, där körsång, instrumentalverser, solosång, och kör con bocca chiusa varvas i valfri ordning.

    Tänk att få sjunga! Höst

    Den andra samlingen av fyra med inspirerande arrangemang av Simon Ljungman under samlingsrubriken Tänk att få sjunga! Alla häftena har en lätt anknytning till våra fyra årstider. De har försetts med pianoackompanjemang av Tommy Jonsson. Dessutom ackordanalys.

    Arrangemangen är tänkta för körsångare som inte har så stor erfarenhet av notläsning. Simon själv har i flera år lett Almakörerna i Göteborg, körer i Jerker Leijons alla-kan-sjunga-anda.

    I hösthäftet ingår:
    Flickan i Havanna – Sjung av hjärtat, sjung! (Evert Taube)
    Havet (Tomek Liberda, Ewa J Kristeberg)
    Novemberkväll (Tullia Olaya Ng’ang’a, Simon Ljungman)
    Jag vet en dejlig rosa / Håll mitt hjärta (Peter Hallström, Lars-Göran Andersson, Björn skifs)
    Höstvisa (Tove Jansson, Erna Tauro)
    Jag vill ha en egen måne (Kenneth Gärdestad, Ted Gärdestad)
    Kom till mig (Dick Karlsson)
    Nu kommer kvällen (Olle Adolphson)
    Dom som aldrig sover (Simon Ljungman, Sebastian Ring)

    Tänk att få sjunga! Sommar

    Den första samlingen av fyra med inspirerande arrangemang av Simon Ljungman under samlingsrubriken Tänk att få sjunga! Alla häftena har en lätt anknytning till våra fyra årstider. De har försetts med pianoackompanjemang av Tommy Jonsson. Dessutom ackordanalys.

    Arrangemangen är tänkta för körsångare som inte har så stor erfarenhet av notläsning. Simon själv har i flera år lett Almakörerna i Göteborg, körer i Jerker Leijons alla-kan-sjunga-anda.

    I sommarhäftet ingår:

    Tänk att få sjunga (Simon Ljungman)
    Jag och min kompis (Erik Staats, Ewa Kristeberg)
    Kosterflickornas visa (Evert Taube)
    Ännu en gång (Bernt Törnblom)
    Mitt hjärtas fågel (Mikael Wiehe)
    Dagen är nära (GF Händel, Rickard Söderberg)
    Himlen är oskyldigt blå (Ted & Kenneth Gärdestad)
    Sol, vind och vatten (Ted & Kenneth Gärdestad)

    Woy

    A song in the West African language of wolof about “the trees, the rivers, the mountains – all singing the Song of the Forest”. Choir arrangement by Ale Möller and Sten KällmanLyrics by Ale Möller and the Senegalese-Swedish musician Mamadou Sene.

    Aim for a “folk music” approach while singing, straight and rich in overtones. Emphasize the rhythmic potential of consonants. Percussion is not necessary, but if possible a maracas could be used played simply on the beats.

    Listen to this recording of Woy with the Ale Möller Band. The parts are somewhat different, but the ideal expression is clearly evident.

    A Triumph to Exist!

    The Finland-Swedish modernist poet Edith Södergran’s poem Triumf att finnas till, published already in 1918, reflects a strong and sensual mind. “What do I fear? I am a part of infinity. A triumph to live, a triumph to breathe, a triumph to exist!” The expressive music of Jan Yngwe very well suites the lyrics. English translation by Martin Allwood.

    Jan Yngwe (b. 1953) is a choral conductor (Vocal Art Ensemble of Sweden, former Pro Musica), composer and professor in choir and orchestra conducting at the Academy of Music and Drama, Göteborg University.

    The Silent Landscape

    The Silent Landscape is a suite for women’s choir and harp (or possibly piano) inspired by the exploration expedition onboard the British H.M.S. Challenger 1872–1876. The scientist’s main task was to measure the depth of the ocean and collect information about life on the bottom of the sea. The texts of the suite are parts of letters and reports, written by the members of the expedition.

    The composition was premiered by the choir Korallerna and the harpist Miriam Klein Strandberg in October 2014. Listen to a fragment of the piece from their premiere performance below.

    Linda Alexandersson (b. 1984) is a Malmö-based composer, arranger, conductor and singer. She has a Master of Education degree from Malmö Academy of Music, where she specialized in composition.

    Frame and content

    Sara Niklasson (born 1983) grew up surrounded by classical music. In time, she discovered other genres, such as pop and folk music. Sara mainly writes music and lyrics she performs herself, but Frame and Content was composed for the Swedish choir Voces Nordicae and is included on their cd What is Life? It’s a song about the relief you may find when you realize that it is easier to change yourself instead of all the world around you.

    8-part choir SSAATTBB and tenor and soprano soloists (from the choir) accompanied by a guitar in modern pop style.

    Listen to the recording of this song by Voces Nordicae (What is life?, Footprint Records).

    Tre motetter

    David Åbergs Tre motetter har texter av den brasilianska biskopen Dom Helder Camara i svensk tolkning av Catharina Broomé. De tre sångerna är:

    Ofattbara mysterium
    Guds ansikte
    Den inre tystnaden

    Motetterna kan sjungas vid olika tillfällen under kyrkoåret, den första exempelvis på midfastosöndagen, den andra på skärtorsdagen och den tredje vid en stilla gudstjänst, till exempel i en kvällsandakt eller på en söndag med nådetema.

    ”Den inre tystnaden” belönades med andra pris i kategorin Fristående verk för trestämmig kör i Stockholms stifts kyrkosångsförbunds kompositionstävling 2016.

    Se vem du är

    Se vem du är kom på tredje plats i Stockholms Stifts Kyrkosångsförbunds kompositiontävling 2017 i kategorin för ungdomskör. Ett tema för tävlingen var ‘Befriad av Guds nåd’, något som Ylva Eggehorns dikt sätter ord på. Musiken vill genom vackra men dissonanta klanger spegla den paradox som består i insikten om att vara älskad och vacker trots att det inte alltid känns så.” – Emil Råberg

    ”Den fina dikten Se vem du är av Ylva Eggehorn har tonsatts av Råberg i en lugn homofont präglad sats.” Per Rönnblom, KMT

    Be not forgetful of prayer

    Tonsättaren Martin Åsander har funnit en kort text av den store ryske författaren Fjodor Dostojevskij som blivit en komposition för fyrstämmig blandad kör.

    The composer Martin Åsander has found a short text by the great Russian author Feodor Dostoevsky, which has become a piece for four part mixed choir.

    Be not forgetful of prayer, every time you pray, if your prayer is sincere, there will be new feeling, new meaning in it.
    Be not forgetful of prayer, if your prayer is sincere, there will be new meaning which will give you fresh courage.

    ”… ett tänkvärt stycke som inte är så komplicerat.” Per Rönnblom, KMT

    Listen to a recording of the song with St Jacobs Kammarkör under Gary Graden:

    https://soundcloud.com/stjacobskammarkor/be-not-forgetful-of-prayer

    Hur långt som helst

    Five songs from the fourth Kraja CD Hur långt som helst, all songs composed by the members of the group.

    Sånggruppen Kraja – Lisa Lestander, Linnea Nilsson, Eva Lestander och Frida Johansson – fortsätter att fascinera med sina täta klangrika arrangemang. På sin fjärde cd, Hur långt som helst, står de inte bara för arren utan för all musik.

    Från denna cd har fem sånger hämtats till detta häfte:

    Arvids visa
    Hur långt som helst
    När jag dör
    Regnet kom
    Träden därute

    Hör Kraja sjunga ”Hur långt som helst”:

     

    Sensommar

    En sång i nordisk, körlyrisk anda om den försvinnande sommaren, ”en svindlande sommarsekund”. Både text och musik av musikforskaren Claes af Geijerstam, Uppsala.

     

    Folkliga koraler från Dalarna

    Jörgen Dicanders samling Folkliga koraler från Dalarna har sedan utgivningen i två delar på 1970-talet varit en inspirerande källa för sångare, tonsättare, arrangörer och musikforskare. Nu har de två delarna slagits samman till en, försetts med nya förord av Gunnar Ternhag och Ingrid Åkesson och tillgängliggörs därmed för en ny generation intresserade.

    Ur Gunnar Ternhags förord till nyutgåvan av Folkliga koraler från Dalarna:

    Folkliga koraler från Dalarna 1–2 utgavs 1975 respektive 1979. Det skedde under ett 1970-tal som såg en stark ökning av intresset för folkmusik – i ett klimat där folkmusiken uppfattades på ett nytt sätt och dessutom framfördes i tidigare aldrig hörda former (…)
    Med ett växande intresse för folkliga koraler och med några som aktivt letade efter sådana melodier publicerades samlingarna Folkliga koraler från Dalarna 1–2. Tanken var att i samlad form servera ett intressant och direkt användbart melodimaterial för sångare, tonsättare och forskare. Formellt stod Dalarnas fornminnes och hembygdsförbund som utgivare, i praktiken låg Dalarnas museum i Falun, min dåvarande arbetsplats, bakom utgåvorna. Det hela började för min del med en frank förfrågan från Jörgen Dicander, då komminister i Stora Tuna församling. Med sitt stora musikintresse och utgående från sin verksamhet i kyrkan hade han på egen hand inventerat tryck och arkiv efter uppteckningar av folkliga koraler från Dalarna. (…)
    Den samling som kom ut 1975 skulle enligt sammanställaren vara heltäckande, det vill säga innehålla alla kända folkliga koraler från landskapet. Det var bland annat den omständigheten som gjorde intryck på den blivande musikforskaren. Men det visade sig finnas fler melodier. Jörgen Dicander fortsatte sitt letande, utgåvan skapade dessutom en uppmärksamhet som fick andra att visa upp sina ägandes uppteckningar. Fyra år senare kunde vi tillsammans föra del två till trycket. Därmed fanns 197 folkliga koraler från Dalarna enkelt tillgängliga. Det är dessa båda utgåvor som här återutges i en sammanslagen volym.”