Tidig musik / Early music

Visar alla 12 resultat

    It Was a Lover and His Lasse

    Thomas Morley’s famous song from The First Booke of Ayres (1600) is well suited for choral singing in this arrangement by Mikael Paulsson, editor of our Michaeli Early Music Series. The lyrics come from William Shakespeare’s play As You Like It.

    Je l’ayme bien

    Vår serie med tidig musik, Michaeli Early Music Series, får ett par nya titlar igen. Serien är benämnd efter förlagets notskrivare Mikael Paulsson som är expert på denna typ av musik.

    Nu finns två vackra sånger av Orlando di Lasso, eller som den internationellt verksamma tonsättaren numera brukar heta, Orlande de Lassus, särskilt då det gäller tonsättningar av franska texter.

    Je l’ayme bien är en av den tidiga musikens allra vackraste kärlekssånger.

    La nuict froide et sombre

    Vår serie med tidig musik, Michaeli Early Music Series, får ett par nya titlar igen. Serien är benämnd efter förlagets notskrivare Mikael Paulsson som är expert på denna typ av musik.

    Nu finns två vackra sånger av Orlando di Lasso, eller som den internationellt verksamma tonsättaren numera brukar heta, Orlande de Lassus, särskilt då det gäller tonsättningar av franska texter.

    La nuict froide et sombre är en skildring av den kalla och mörka natten innan den övergår i dagen som är fylld av arbete.

    Trois chansons

    Tre sånger av 1500-talsmästaren Janequin har försetts med svenska texter av Eva Sommestad Holten för att öka förståelsen och därmed möjligheten att framföra musiken på ett rättvisande sätt.
    Den danske tonsättaren och dirigenten Bo Holten har bearbetat musiken lätt.
    Den svenska texten återges tillsammans med det gammalfranska originalet.

    Innehåll:
    Le chant du rossignol (Min näktergal)
    Mais que ce fust secretement (Om blott det sker i hemlighet)
    De ta bouche tant vermeille (Åh! Från dina röda läppar)

    Ingår i serien Michaeli Early Music Series.

    Four arms, two necks, one wreathing

    Thomas Weelkes (ca. 1576–1623) published, during his lifetime, five collections of madrigals, but also composed a considerable amount of sacred music in his position as organist and choirmaster at Chichester Cathedral. This madrigal is notated for treble voices, but was probably performed by males an octave lower. Here, the piece is transposed to suit a mixed choral ensemble.

    Michaeli Early Music Series is edited by Mikael Paulsson, luteplayer and choral conductor, specialized in early music.

    Il bianco e dolce cigno

    Jacques (Jacob) Arcadelt (ca. 1507–1568), though of Flemish heritage, worked in Venice, Rome and, later, in Paris. The song of the dying swan, a theme dating back to Ovid, opens his first, tremendously popular, collection of madrigals which was reprinted some fifty times over the course of a century.

    Michaeli Early Music Series is edited by Mikael Paulsson, luteplayer and choral conductor, specialized in early music.

    Tanzen und springen

    Hans Leo Hassler (1564–1612) was a German composer and organist who, following studies with Andrea Gabrieli in Venice, infused German traditions with new Italian directions. This dance tune belongs to one of his most well-known collections, Lustgarten neuer teutscher Gesäng, which also includes “Mein G’müt ist mir verwirret”, a melody used by J S Bach a century later in the chorale “O Haupt voll Blut und Wunden”.

    Michaeli Early Music Series is edited by Mikael Paulsson, luteplayer and choral conductor, specialized in early music.

    Vier Madrigale

    Vier Madrigale

    Feinslieb, du hast mich gfangen. SATB
    Im kühlen Maien. SATB+SATB
    Nun fanget an ein guts Liedlein. SATB
    Tanzen und Springen. SSATB

    Lasciate mi morire!

    En av Monteverdis vackraste, mest uttrycksfulla och även mest kända madrigaler. För den som hellre sjunger på svenska (vilket inte rekommenderas) finns texten ”Ack, vor´ jag bland de döde”.

    Margot, labourez les vignes

    Jacques (Jacob) Arcadelt (ca. 1507–1568), though of Flemish heritage, worked in Venice, Rome and, later, in Paris. Many different versions of this French folk tune / nursery rhyme exist, most recently an interpretation by Georges Brassens. The lyrics have been supplemented with material from contemporary sources.

    Michaeli Early Music Series is edited by Mikael Paulsson, luteplayer and choral conductor, specialized in early music.

    La tricotea

    La tricotea is a three-part song included in Cancionero de Palacio (1490–1520) which is attributed to a certain Franco Alonso. Portions of the lyrics are nonsensical: They are a melange of Latin languages, but also include playfully expressive made-up “words”. It is a drinking tune that most probably was sung at taverns and among soldiers. The lyrics and the melody lend themselves well to powerful voices. The parts can also be coloured by way of various instruments, including percussion.

    Michaeli Early Music Series is edited by Mikael Paulsson, luteplayer and choral conductor, specialized in early music.