CD

Visar 61–80 av 268 resultat

    Provenance

    Ända sedan barndomen i Jönköping har bröderna då och då musicerat tillsammans, men Provenance (ursprung) är deras första gemensamma projekt. Musiken på skivan består av egna kompositioner och ett par bearbetningar av traditionella melodier.
    Basisten Anders Jormin har medverkat i en mängd sammanhang med internationella musiker som Lee Konitz, Elvin Jones, Don Cherry, Charles Lloyd, Kenny Wheeler, Albert Mangelsdorff, Tomasz Stanko, Paul Motian och Marilyn Crispell (se www.xgac.se/jormin/). Numera är han främst verksam i Bobo Stenson Trio – vid sidan av sin professur i improvisation vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.
    Christian Jormin är både pianist och slagverkare. Han har en egen trio och spelar i så skilda sammanhang som med folkrockgruppen Den Fule och med freeform-basisten Nina De Heney.

    The brothers Anders and Christian Jormin are well known, since many years established musicians both in Sweden and internationally.
    Ever since their childhood in Jönköping, Sweden, the brothers have on and off made music together, but Provenance is their first joint project. The music on the CD contains their own compositions and arrangements of a couple of traditional Swedish melodies.
    Bassist Anders Jormin has played and recorded with a lot of world famous musicians, like Lee Konitz, Elvin Jones, Don Cherry, Charles Lloyd, Kenny Wheeler, Albert Mangelsdorff, Tomasz Stanko, Paul Motian and Marilyn Crispell (see www.xgac.se/jormin/). Now he is mostly playing in Bobo Stenson Trio, when not teaching as professor in improvised music at the Academy of Music and Drama, Göteborg University.
    Christian Jormin is both pianist and percussionist. He has his own trio but is also heard in such varying connections as in the folk rock group Den Fule and together with free form bassist Nina De Heney.

    M

    Bismillah

    Innehåll:
    And yet, I wish you well
    Cirrus
    Agadio Faroese
    Song from the Lake of Jorm
    M
    Sol
    Herding song
    Ave Maria
    Bismillah
    Villages and rivers
    Adagio Solitudo
    Laid on straw

    LYSANDE RECENSIONER:

    ”Trots att materialet framförs med mjuk harmonik blir resultatet aldrig enahanda eller tråkigt, bröderna Jormin avsäger sig alla former av oäkta sentimentalitet. Med osviklig precision och naturlig lyhördhet upphäver duon gränsen mellan lågmäld, melodisk eftertanke och ögonblickets expressiva intensitet. Tilltalet är djupt personligt och ett kärleksfullt förhållningssätt till kompromisslös improvisation präglar albumet … Kort och gott vidöppet, naket och oerhört vackert – balsam för tanke och själ.” Betyg 4 av 5. Patrik Sandberg, OJ

    Smålandspostens Magnus Nilsson rankar ”Provenance” som nr 1 bland 2013 års bästa skivor:
    ”När Anders Jormin jammar med brorsan Christian blir det musik som är en lisa för stressade själar. Inspelningarna är huvudsakligen rena improvisationer i en lugn och eftertänksamt lyrisk sinnesstämning, där samspelet sker direkt på nervtrådar.”

    ”Strålande. Innovativt, synnerligen välspelat och roligt med något som inte låter som det mesta annat.” Björn Stenberg, Uppsala nya tidning

    ”Den som väntat på något gott har fått vänta onödigt länge. Det här är nämligen riktigt bra. Resultatet är i högsta grad njutbart rakt igenom.” Sten Wistrand, Kulturdelen.com

    ”Anslaget är drömskt och fritt svävande, en skiva att vila i.” Måns Uggla, Nerikes Allehanda

    ”Det handlar om synnerligen vacker musik där en avgjort nordisk klangfärg finns med på paletten, och som på ett tacknämligt sätt lyckas avsvära sig alla former av sentimentalitet och vemod utan att bli utstuderat introspektiv.” Peter Bornemar, DIG

    ”Klassisk fjäderlätt kontrapunkt möter meditativa och ombonade klanger, som bara några höstdagar med en värmländsk skog utanför inspelningsstudion i Enggården kan åstadkomma.” Mikael Strömberg, Aftonbladet

    ”Her er tale om et indfølt og varmt sammenspil, hvor instrumenterne træder tydeligt frem. Anders Jormin mestrer som få at give bassen en dybde og resonans som en forstørret cello. Christians Jormins spil er på sin side afmalt og varieret og hans tillføjelse af klokkeklange og perkussion er et ekstra krydderi. Kemien mellem de to musikere er ikke overraskende perfekt.” Jakob Bækgaard, Jazz Special

    ”… musik som skimrar, glimmar, glöder, värmer och förtjusar. Hösten blir banska uthärdlig när man kan höra sådan här musik.” Betyg 4 av 5. Bo Levander, Jönköpings-Posten

    ”Mest slående är vilken rasande fin pianist Christian Jormin är … Det mesta händer i något slags gränsland mellan jazz och folkton i vid mening … Luften är hög och syrerik över de starka och varsamt frammejslade melodierna. Två starka röster, en av årets bästa plattor i sin genre.” Betyg 4 av 5. Ulf Johansson, Göteborgs-Posten

    Lira Musikmagasin ger kvalitetsstämpeln ”Lira gillar” åt ”Provenance”:
    ”Referenserna sträcker sig från allt mellan folkmusik, visor och jazz till klassisk musik. De har funnit ett rum där element från alla dessa genrer kan mötas på nytt, vilket har gett upphov till en klang som känns modern men samtidigt så full av historia. Eller ja: ursprung.
    Detta är en jättefin skiva, full av värme, kärlek och kreativitet.” Carl Magnus Juliusson, Lira

    Solarna dansar

    Stefan Forsséns sånger befinner sig någonstans mellan alla kategorier. Är de visor, jazzlåtar, romanser? Ja.

    På denna cd sjunger Susanne Ence och Olle Persson gamla och nya sånger av Stefan Forssén tillsammans med Stefan själv på piano. Violinisten Livet Nord och en stråkkvartett medverkar på några spår och jazzmusikerna Mikael Godée, Peter Janson och Göran Kroon i ett par låtar. Två sånger sjungs av Britt Ling.

    Om kärlek ej

    En midsommarnattsdröm

    Innehåll:

    Kuckeliku
    Nu är den ljuva tid
    Du har tappat ditt ord*
    Flicka i regn
    Crocusen
    Näcken*
    Solen är densamma
    Hilkkas sång*
    Oroas ej
    Någon gång ska vi dö / Nu föds ett barn*
    I drömmen då*
    En midsommarnattsdröm*
    N. N.*
    Om kärlek ej*
    Nyårsnatt
    Gröngölingen*
    Skymningen*
    Månen
    Det är vackrast när det skymmer
    Natten är mörk
    Och kanske är det natt
    Sov gott*
    Gonatt*
    Provisorisk vals*

    *Utgivna på noter av Bo Ejeby Förlag / Scores available and published by Bo Ejeby Förlag

    The jazz pianist and composer Stefan Forssén has an almost unique ability to create singable melodies. On his new cd he has collected no less than 24 such melodies, all of them with lyrics. These are compositions to poems by Swedish poets like Nils Ferlin, Lars Forssell, Lennart Hellsing, Pär Lagerkvist and Barbro Lindgren. Many of the poems are written by the composer himself, often humorous or about the nature.

    Stefan Forssén’s songs are sounding somewhere in the borderland between jazz, ballad (what we in Sweden call “visa”) and “Lied”. They are here performed by soprano Susanne Ence, one of the members of Gothenburg’s Chamber Choir, and the barytone Olle Persson, one of Sweden’s most versatile soloists. The singer Britt Ling is heard on two tracks. Besides Stefan Forssén on piano you will hear a string quartet, the violinist Livet Nord, members of Forssén’s group Änglaspel and on one track Gothenburg’s Chamber Choir.

    Viv tolerans

    Tetra är sångerskorna Ingrid Brännström, Sanna Källman, Anna Ottertun och Maria Stellas. På sin nya cd sjunger de trösterika sånger och vaggvisor från olika kulturer – Norden, Grekland, Libanon, Irak, Libyen, Sudan, Senegal och Haiti. En lång rad vänner medverkar: Jorge Alcaide, Ahmad Al-Khatib, Anders Waernelius, Jonas Simonson, Sten Källman, Livet Nord, Daniel Wejdin, Camilla Åström, Stefan Bergman, Adama Cissokho och Oskar Reuter.

    ”… vacker och mångskiftande musik … Spräckligt javisst, men spännande, omväxlande, stimulerande och väldigt musikaliskt.” Peter Ahlbom, Spelmannen

    ”Viv Tolerans är ett färgglatt album där vi får tröst och vaggvisor från den värld vi för en kort tid fått att förvalta. Tetra med vänner förvaltar sin tid väldigt väl.” Lennart Olausson, Musikmagasinet Lira

    ”Stämsången är snyggt arrangerad och livekänslan med innerlighet och värme går fram.” Magnus Börjesson, Nerikes Allehanda

    Amana

    Viv tolerans

    Nog är världen trötter

    Gertrudenmusik Hamburg 1607

    The Göteborg Baroque Arts Ensemble is an assembly of professional singers and musicians all with a special interest in performing older music. The core of the group is the vocal ensemble ³Göteborg Baroque Soloists² and Musik i Västs instrumental ensemble Corona Artis. The majority of the ensembles members received their musical education at the School of Music in Göteborg, and many have continued further study within the early music field.

    Ulrike Heider born in Erlangen, Germany, studied church music and organ in Arnhem with B. Matter and H. van Nieuwkoop, choral and orchestral conducting in Zwolle with J. Leussink and T. Lehmann, and singing in Tilburg with R. Stewart. She is now organist of the Haga Church, Göteborg, and teacher of liturgical singing at the School of Music, Göteborg University. She is also founder and artistic leader of the medieval vocal quartet Schola Gothia.

    From the booklet, an introduction by Frederik K. Gable:
    On Thursday morning, April 16, 1607, many professional musicians of Hamburg participated in a festival service dedicating for the third time the newly re-furnished St. Gertrude¹s Chapel. The music was so splendid that Lucas van Cöllen, the Chief Pastor of the nearby St. James¹s Church (Jacobikirche), described its performance in the published version of his sermon (reproduced following this commentary). This detailed account, supplemented by information from musical, pictorial, liturgical, and theological sources, makes possible a reconstruction of the full liturgical context. The service includes impressive double-choir works by Bonhomme and Lassus, a triple-choir motet by Jacob Handl, and the magnificent German Te Deum setting for four choirs of instruments and voices by Hieronymus Praetorius.

    Soloists:
    Maria Keohane
    Anna Jobrant
    Anna Einarsson
    Thomas Ericsson
    Jan H Börjesson

    Organ: Magnus Kjellson

    Psalms

    Complete recording.

    Today Charles Ives is remembered as the wildly experimental composer, who was by day a successful insurance executive, composing his visionary scores in near total neglect. The truth of the matter was that Ives was active as a practical musician and that he tried out many of his most audacious sonic experiments while he was employed as a church organist and choir director – first in his hometown of Danbury, Connecticut and later at the fashionable First Presbyterian Church in Bloomfield, New Jersey. The works on this program, composed mostly between 1894 and 1902 already explore poly-tonality (Psalm 67), complex poly-rhythms (Psalm 54), and even serialism (Psalm 24), culminating in the luminous and transcendent Psalm 90, the last piece that Ives was to complete.
    This is a sonically thrilling and valuable recording for all fans of the choral and vocal arts and of 20th century music.

    Psalm 90
    Psalm 24
    Psalm 67
    Psalm 135
    Psalm 14
    Psalm 25
    Psalm 100
    Psalm 54
    Psalm 150
    Psalm 42

    Alpha Waves

    Musik för soloflöjt och elektronik. Flera av styckena är komponerade för Anna Svensdotter.

    ”The extended flute
    As wrong as it is to state that humankind by nature has one temperament, one attitude, or acts in one specific manner in all situations, it is just as difficult to answer the question: how does a flute sound? Anna Svensdotter is something as exclusive as a Swedish flutist who has specialised in newly written music. Always inquisitive about the way the flute and electronics give and take from one another in a musical collaboration, she has a place all of her own among performers of the new flute repertoire.
    In the ensembles L’Orchestre Disparu, (flute, voice, live electronics, live video), Trio Ek/Janson/Svensdotter (voice, double bass, flute), and the duo SkarvFX, (flute/electronics and double bass/electronics), Anna delves into new modes of expression with her fellow musicians. On this CD, where most of the works were written directly for her, she plays in an ensemble all by herself. All the registers of the flute conjure the weight of destiny and the twitter of play all at once. Sometimes the extraneous sounds are the main point and one’s perspective is turned inside out, sometimes the material changes slowly, like when a music box successively trips out of phase.
    A sort of musical democracy is created, where all the sound impulses, no matter their origin, form a whole, and the breathing becomes the listener’s own.
    So – how does a flute sound?”
    Paula af Malmborg Ward, composer (translation: George Kentros)

    Contents:
    Mirjam Tally: LAST YEAR’S SUN STILL GLITTERS IN THE DROP OF WATER
    Malin Bång: ALPHA WAVES
    Daniel M Karlsson: THREE ARRAYS OF WEIGHTED DISTRIBUTIONS
    Paul Bothén: GRAVITY
    Benjamin Staern: YELLOW SKIES
    Ida Lundén: HLP
    Fredrik Österling: NESCIO
    Paul Bothén: MIRAGE
    Tony Blomdahl: RTS

    ”Svensdotter rör sig lätt och ledigt i samspelet med elektroniken. Trots att inget stycke på skivan direkt får mig att göra kullerbyttor bildar de tillsammans en konstnärligt övertygande helhet som är större än delarna var och en för sig.

    Refractions

    Det Norske Solistkor (The Norwegian Soloists Choir) / Grete Pedersen
    Berit Norbakken Solset, soprano
    Norwegian Radio Orchestra [Valen: Der 121. Psalm, Ave Maria] Members of the Oslo Sinfonietta [Webern: Zwei Lieder; Valen: Kom regn]

    The cause of mirages as well as rainbows, refraction is an optical phenomenon which under certain circumstances allows us to see objects that are actually hidden behind the horizon – distant islands across a wide sea, or the sun before it has actually risen. The reason is that rays of light change direction as they pass from one layer of the atmosphere into another, or from one medium, such as air, into another, such as water. The same principle applies to sound waves, and in a sense one might say that music in the early 20th century did pass from one medium to another, from late Romanticism into an unknown future.
    Refractions allows us to sample that transition in the field of choral music, through the prisms of four different temperaments – those of Alban Berg, Anton Webern and the Norwegian composer Fartein Valen, all born in the mid-1880s, and of the somewhat younger Olivier Messiaen. A number of the works are on sacred themes – including those by Valen – while others are at least nominally secular, although a spiritual dimension is often present. One instance of this is the celebrated Cinq rechants for twelve mixed voices, Messiaen’s fascinating musical expression of the Tristan myth in which love crosses the border between life and death – a mystical power that cannot be expressed in words.
    Refractions is the fourth disc to appear on BIS with the Norwegian Soloists’ Choir and their conductor Grete Pedersen, and follow on Grieg interpretations ”of breathtaking beauty” (Le Monde de la Musique), a programme inspired by Norwegian folk music containing ”some of the most striking and moving singing put down on disc for years” (Gramophone), and most recently a disc of works by Brahms and Schubert, on which the choir, according to the reviewer for All Music Guide ”!sings with pristine intonation and purity, yet its tone is full, warm, and colourful.”

    Contents:
    Fartein Valen: Ave Maria for soprano and orchestra, Op.4
    Fartein Valen: Hvad est du dog skiøn, Op.12
    Fartein Valen: Kom regn fra det høie, Op.25
    Fartein Valen: Der 121. Psalm for choir and orchestra
    Olivier Messiaen: Cinq rechants for 12 mixed voices a cappella
    Olivier Messiaen: O sacrum convivium
    Anton Webern: Entflieht auf leichten Kähnen, Op.2
    Anton Webern: Zwei Lieder for mixed choir and instrumental ensemble
    Alban Berg: Die Nachtigall

    3 Psalms

    Uppsala Akademiska Kammarkör bildades 1957 och leddes till en början av Eric Ericson. Namnkunniga dirigenter har fortsatt att leda kören: Dan-Olof Stenlund, Anders Eby och numera, sedan 1983, Stefan Parkman.
    UAK, som kören dagligdags kallas, har en bred repertoar med inriktning främst på den klassiska och nutida konstmusiken. Ofta anlitas kören av orkestrar i större verk, men a-cappella-musiken är ändå dess huvudsakliga repertoar, vilket bland annat visats genom en rad skivinspelningar, bland annat för engelska Chandos.
    När Bach-Akademin i Stuttgart ville fira Felix Mendelssohn-Bartholdys 200-årsdag, beställde man musik av den finländske tonsättaren Jaakko Mäntyjärvi. Uppdraget gällde att ge de tre psalmerna i Mendelssohns opus 78, Drei Psalmen, en ny musikalisk dräkt. Texterna, liksom den dubbelköriga besättningen, är således desamma i de nyskrivna psalmerna, som fått titeln Stuttgarter Psalmen. 2009 uruppfördes de nyskrivna psalmerna av Uppsala Akademiska Kammarkör och Stefan Parkman vid en minneskonsert i Stuttgart.
    På skivan har dirigenten Stefan Parkman valt att låta de två tonsättarnas musik varvas, så att vi först hör Mendelssohns tonsättning av psalm 2 och därefter Mäntyjärvis, osv.
    Stuttgarter Psalmen får med denna inspelning sin världspremiär på skiva.

    Warum toben die Heiden

    ”Skivans upplägg är att man får höra psalmerna parvis … det är fint. Kontrasterna är så stora att uppmärksamheten hålls på topp, men ändå inte så stilistiskt skilda att det stör … Som förväntat klingar kören närmast fläckfritt och Parkmans interpretation är övertygande.” Jens Claesson, Kyrkomusikernas Tidning

    ”The six psalm settings make a splendid and varied cycle and are beautifully sung by the Uppsala Academy Chamber Choir, as one would expect from a choir trained by Stefan Parkman – even though taxed by some of Mäntyjärvi’s stratospherically high writing. Footprint’s sound is very fine, the production values good but not fussy.” (Guy Richards, Gramophone)

    ”This very fine and enterprising new choral disc features a refreshing juxtaposition (…) The new settings represent the inventions of a highly inventive and colourful choral composer, and the Mendelssohn performances reach an impressively high standard.” (Patric Standford, Choir and Organ)

    The Academy Chamber Choir of Uppsala was founded in 1957, and its first artistic director was the world famous conductor Eric Ericson. He was succeeded by the professors Dan-Olof Stenlund and Anders Eby. Since 1983, the choir is conducted by professor Stefan Parkman.
    The chamber choir has a broad repertoire, chiefly concentrated to classical and contemporary music. The choir is often engaged by orchestras to perform the major works, but mostly the a cappella music is on the concert programme, which is also reflected in a series of recordings, for among others the British Chandos label.
    When the International Bach Academy in Stuttgart wished to celebrate the 200th anniversary of the birth of Felix Mendelssohn-Bartholdy, they had the Finnish composer Jaakko Mäntyjärvi create new music for the psalms Mendelssohn used in opus 78, Drei Psalmen. Mäntyjärvi named his composition Stuttgarter Psalmen. In September 2009, Mäntyjärvi’s tribute premiered in Stuttgart, performed by Stefan Parkman and the Academy Chamber Choir of Uppsala at a concert in Mendelssohn’s honour.
    In this recording the conductor Stefan Parkman has chosen to mix the two composers’ interpretation of the psalms.
    The Stuttgarter Psalmen are recorded here for the first time.

    Contents:
    Felix Mendelssohn-Bartholdy:
    Der 2. Psalm. Warum toben die Heiden?
    Der 22. Psalm. Mein Gott, warum hast du mich verlassen?
    Der 43. Psalm. Richte mich, Gott
    Jaakko Mäntyjärvi:
    Warum toben die Heiden?
    Mein Gott, warum hast du mich verlassen?
    Richte mich, Gott

    All-Night Vigil

    Rachmaninov’s Liturgy of St John Chrysostom and the All-Night Vigil are two supreme examples of choral writing in the Russian Orthodox tradition, featuring music of uplifting spiritual strength.

    The All-Night Vigil is composed for unaccompanied voices but Rachmaninov created a work of such richness that it can be described as ”choral orchestration”, demanding a wide vocal range from the singers.

    The Latvian Radio Choir is regarded as one of the top professional chamber choirs in Europe. Their repertoire extends from the Renaissance to the present day, but always focussing on exploring the capabilities of the voice and seeking to push its limits.

    Sigvards Klava, Chief Conductor and Artistic Director of the Latvian Radio Choir since 1992, is one of Latvia’s most prolific choral conductors. He has conducted many premières of new choral works by Latvian composers.

    Ett svenskt juloratorium

    Sopranen Helena Ek, Sofia Vokalensemble, en diskantkör från Stockholms Musikgymnasium, Capella Nordica och Fredrik Sixten framför det första svenska juloratoriet under ledning av Bengt Ollén.
    Fredrik Sixtens tonsättning av julevangeliet har inspirerats av svensk folkton. Evangelistens roll, som sjungs av sopransolisten Helena Ek, har en tydligt folkmusikalisk karaktär och några kända folkliga koraler har flätats in i verket.
    Koraltexterna är skrivna av Ylva Eggehorn; om dessa nya texter säger Fredrik Sixten: ”Vi ville visa att det råder mörker, fattigdom, främlingskap och död runt det oskyldiga barnet, Guds son, som ligger i krubban och som kommer att korsfästas. Trots detta är oratoriet fyllt av glädje och lovsång!”
    ”Ett svenskt juloratorium” uruppfördes i december 2009 i Göteborgs Domkyrka.
    Fredrik Sixten, domkyrkoorganist i Härnösands domkyrka, är en av Sveriges för närvarande mest sjungna körtonsättare, som även funnit vägar utanför landets gränser. Bland hans tidigare cd-utgåvor märks En svensk Markuspassion (Caprice) och Jubilate (Ictus).

    I Betlehem i Judéen

    ”Även om Ylva Eggehorns texter till koralerna inte väjer för mörkret strålar det ett vackert ljus från Fredrik Sixtens juloratorium. Verket uruppfördes 2009 och är här känsligt framfört av sopranen Helena Ek, två körer, en blåskvintett, stråkar och orgel. Infallsrikt, men ändå sammanhållet, och starkt präglat av svensk folkmusik.” Dan Backman, Svenska Dagbladet

    P2:s CD-revyns jury hade många berömmande ord om framförandet; inte minst berömdes den ”strålande” sopranen Helena Ek. Betyget 3 radioapparater innehöll både en 4:a och en 3 1/2:a.

    ”Charmfullt oratorium i folkton”, lyder rubriken i Kyrkans Tidning. ”Lättsamt och samtidigt med allvar” och ”en helgjuten inspelning att glädja sig åt”, avslutar Kaj Engelhart sin recension och ger skivan betyget 4 av 5.

    The soprano Helena Ek, Sofia Vokalensemble, a treble choir from Stockholms Musikgymnasium, Capella Nordica and Fredrik Sixten perform the first Swedish Christmas oratorio ever. Conductor is Bengt Ollén.
    Fredrik Sixtens music to the Christmas story is inspired by Swedish folk tunes. The Evangelist part, sung by the soprano soloist, has a clearly folk music touch; some old Swedish folk hymns are also interwoven.
    The hymns, sung by the two choirs, are written by the famous Swedish poet Ylva Eggehorn. Fredrik Sixten says about these lyrics: “Our intent was to show that there is darkness, poverty, alienation and death in store for the innocent child, the Son of God, lying there in a manger, who will later be crucified. Yet the oratorio is also full of joy and praise.”
    “A Swedish Christmas oratorio” premiered in December, 2009, at the Gothenburg Cathedral.
    Fredrik Sixten is a Swedish composer, cathedral organist and conductor. Born in 1962, he earned his BA at the Royal College of Music in Stockholm and studied composition with Sven-David Sandström. Today, he is a prominent composer of church music. One of the most performed and published composers of his generation; his music is now being embraced beyond Sweden’s borders. Among his earlier recordings are En svensk Markuspassion (A Swedish St. Mark Passion) and Jubilate.

    Satyricon

    EN AV ÅRETS BÄSTA SKIVOR 2009 ENLIGT SVENSKA DAGBLADET.

    Att använda sig av traditionen för att hitta vägen framåt: så kan B Tommy Anderssons musik sammanfattas. Förutom att musiken klingar naturligt finns där ett längtansfullt drag. B Tommy Anderssons verklista är mycket diger och omfattar ett stort antal orkesterstycken, solokonserter, kammarmusikverk och körstycken. I det här tonsättarporträttet representeras samtliga kategorier av orkesterverket Satyricon, solokonserterna Reflections för sopransoaxofon och orkester, Konsert för horn och orkester, körverken Sonnet XVIII och Kyssar vill jag dricka och Pieces for Pontus för solopiano.

    Satyricon (Swedish Radio Symphony Orchestra, Manfred Honeck)
    Sonnet XVIII (Swedish Radio Choir, Peter Dijkstra)
    Reflections (Anders Paulsson, Helsingborg Symphony Orchestra, B. Tommy Andersson)
    Pieces for Pontus (Magnus Svensson)
    Kyssar vill jag dricka (Notus Ensemble, Olof Boman)
    Concerto for Horn and Orchestra (Sören Hermansson, Helsingborg Symphony Orchestra, B. Tommy Andersson)

    Requiem

    Vasari Singers
    Jeremy Backhouse, conductor

    While the unifying thread which links these works is that of loss, the underlying focus is an uplifting celebration of life and love. Gabriel Jackson’s Requiem combines traditional solemnity with poems which embrace wide-ranging spirituality, resulting in images of light and radiant optimism. Contrasting poignancy of expression is heard in personal tributes from John Tavener and Francis Pott, while Bob Chilcott uses Pachelbel’s famous Canon to set Oscar Wildes Requiescat. Vasari Singers’ Great British Anthems (8.572504) was described as ’essential listening’ by Gramophone.

    Gabriel Jackson: Requiem
    Gabriel Jackson: In all his works
    Gabriel Jackson: I am the voice of the wind
    Bob Chilcott: Canon (Rosa mystica)
    John Tavener: Song for Athene
    Francis Pott: When David Heard that Absalom was Slain

    Solitude

    En av Stockholms många fina körer hör hemma i S:t Johannes församling. Kören – S:t Johannes Kammarkör – bildades av sin nuvarande dirigent Karin Oldgren 2002 och firade således sitt 10-årsjubileum 2012. Under detta decennium har kören skaffat sig en synnerligen omväxlande meritlista, med allt från klassiska oratorier och traditionell a-cappella-musik till uruppföranden av specialskriven
    musik och sceniska uppsättningar.

    På sin första skiva har kören valt att presentera musik av några av de tonsättare de samarbetat flitigt med: Sven Hagvil, Anders Paulsson och Gabriel Wilczkowski. Till detta har de fogat några favoritstycken av kompositörer från olika länder: svenskarna Martin Bagge och Oskar Lindberg, amerikanen David Lang, rumänen Valentin Gruescu och filippiniern Ryan Cayabyab.
    Skivan, som fått titeln Solitude efter den sista satsen i Sven Hagvils stora verk Symphony of Solitarities för kör och sopransaxofon, gick under arbetsnamnet ”Efterlängtan”.
    Musiken och texterna har en omväxlande lyrisk och dramatisk karaktär, men genomgående är det välklingande nordiska körsoundet.

    Dirigenten Karin Oldgren är kyrkomusiker med utbildning i kördirigering för professor Anders Eby och hon har själv undervisat vid Musikhögskolan i Örebro. Numera ägnar hon också en stor del av sin tid åt musikförlagsverksamhet.
    Som solist på sopransaxofon medverkar den internationellt mycket uppmärksammade Anders Paulsson.

    ”Oändligt skönt. Oändligt skandinaviskt. Oändliga vackra klanger av renhet, skörhet, ensamhet, svårmod, tvivel, hopp … Det är lika imponerande för en kör att ge sig på inspelningar och repertoar av detta slag som det är glädjande att Svenska kyrkan och dess församligar i sina stall har körer som håller hög, ja faktiskt internationell, klass.” Joakim Olsson Kruse, Kyrkomusikernas Tidning

    Nu sover jag

    Solitude

    This Oceanic Feeling!

    One of the many excellent choirs of Stockholm is situated in the church of St. John. Founded by Karin Oldgren in 2002, the St. Johannes Chamber Choir thus celebrates its first decade this year. During these ten years the choir has performed classical oratories and traditional a cappella pieces as well as original compositions and stage productions.
    On their debut CD the choir has chosen to present music by some of the composers with whom they have cooperated frequently: Sven Hagvil, Anders Paulsson and Gabriel Wilczkowski. Added to this music are some favourite pieces by composers of various nationalities: the Swedes Martin Bagge and Oskar Lindberg, the American David Lang, the Romanian Valentin Gruescu and the Filipino Ryan Cayabyab.
    The CD has its title Solitude after the last movement of Sven Hagvil’s great Symphony of Solitarities for mixed choir and soprano saxophone. The music and the lyrics of this CD are both lyrical and dramatic, but the Nordic choral sound is sonorous throughout.
    The conductor Karin Oldgren is a graduate of the Royal College of Music in Stockholm, where she studied choir conducting for Professor Anders Eby. She has taught at the School of Music, Theatre and Art, Örebro University, and shares her time between the congregation of St. John and a music publishing house in Stockholm.
    The internationally wellknown soprano saxophonist Anders Paulsson is the soloist in Symphony of Solitarities.

    Contents:
    Gabriel Wilczkowski: Kärlekens visa
    Oskar Lindberg: Stjärntändningen
    Gabriel Wilczkowski: Ja visst gör det ont
    Martin Bagge: Havet är nära
    Gabriel Wilczkowski: Nu sover jag*
    Anders Paulsson: Stjärnorna växer om våren
    David Lang: again
    Valentin Gruescu: Tatal nostru (Our Father)
    Ryan Cayabyab: Aba po (Salve Regina)
    Sven Hagvil: Symphony of Solitarities* – This Oceanic Feeling! – Loneliness – Solitude*

    *Utgivna på noter av Bo Ejeby Förlag / Scores available on Bo Ejeby Förlag
    Nu sover jag
    hittar du här, och sviten Symphony of Solitarities härSolitude finns även som enskilt stycke för damkör och manskör.

    We shall see Him as He is

    Works for voices and orchestra.

    Patricia Rozario, soprano
    John Mark Ainsley, tenor
    BBC National Chorus of Wales
    Britten Singers
    Chester Festival Chorus
    BBC National Orchestra of Wales
    City of London Sinfonia
    Bournemouth Symphony Orchestra
    Richard Hickox

    Contents:
    We Shall See Him as He Is
    Eis Thanaton
    Theophany

    Wo der Wind den Steg umwehet

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    Swedish composer Lars Hallnäs has a strikingly personal voice. His music is on the one hand distinguished by great beauty: it is sensuous, often longing an retrospective in charachter. On the other hand, it is calculated, matter-of-fact, severe. His composed meditations on melodic and harmonic fragments thrive on this tension between the abstract and the melodic. The simple melody, the lone voice, the very character of the music, seems to hold a typically Nordic legacy in trust. On this portrait-CD violinist Anna Lindal, soprano Susanne Rydén and pianist Kristine Scholz present a number of works written especially for them.

    Sommardagar
    Augustidagar 96
    Die Sternseherin Lise
    När han vaknar en gång
    Wo der Wind den Steg umwehet

    Susanne Rydén
    Anna Lindal
    Kristine Scholz

    Terra firma

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    As the first volume in dB Productions series ”Total Tonality” with new, tonal contemporary music, we present a composer portrait of Ylva Skog. Some of Swedens finest musicians perform Ylva Skogs original music on this disc, such as the guitarists Mats Bergström & Mårten Falk, the chamber ensemble The Peärls Before Swïne Expericence, Malmö Chamber Choir conducted by Dan-Olof Stenlund, and the percussion duo Mika Takehara & Ludvig Nilsson. ”A Swedish Stravinsky. It is easy to like her music since it is immediate and free from most of the ballast of modernism. She simply writes music that she would like to hear. It is a strength and gives solid ground under her feet.” (Mikael Strömberg/Aftonbladet 2009-09-20).

    Michael Nyman & Motion Trio

    Antal ex i lager: 1
    Copies in stock: 1

    Nine of Michael Nymans greatest hits arranged/performed by The Motion Trio

    Bonus Track – Silence written and performed by The Motion Trio

    With Michael Nyman, Piano and Nigel Barr, Trombone and Euphonium

    The Motion Trio are an accordion trio. They were honored with the Gus Viseur award at the Musical Discovery of the Year awards in 2005 in France – a top honour in the accordion world. They are the grand prix laureates of the 4th Edition of the Krzysztof Penderecki International Contemporary Chamber Music Competition. The Motion Trio have participated in a great number of prestigous festivals events inlcuding the Montreal Jazz Festival, the Alternativa Festival, Moscow, Migration Music Festival Taipei, Fest Der Kontinente Berlin, Gaudeamus Festival, Amsterdam, Reykjavik Arts Festival, Festival dIle de France, Paris and many others.

    Liebeslieder

    Antal ex i lager: 2
    Copies in stock: 2

    Secular choir music by Johannes Brahms:

    LIEBESLIEDER, opus 52
    1. Rede Mädchen, allzu liebes
    2. Am Gesteine rauscht die Flut
    3. O die Frauen
    4. Wie des Abends schöne Röte
    5. Die grüne Hopfenranke
    6. Ein kleiner, hübscher Vogel
    7. Wohl schön bewandt
    8. Wenn so lind dein Auge mir
    9. Am Donaustrande
    10. O wie sanft die Quelle
    11. Nein, es ist nicht auszukommen
    12. Schlosser auf! und mache Schlösser
    13. Vögelein durschrauscht die luft
    14. Sieh, wie ist die Welle klar
    15. Nachtigall, sie singt so schön
    16. Ein dunkeler Schacht ist Liebe
    17. Nicht wandle, mein Licht
    18. Es bebet das Gesträuche

    SIEBEN LIEDER, opus 62
    19. Rosmarin
    20. Von alten Liebeslieder
    21. Waldesnacht
    22. Dein Herzlein mild
    23. All meine Herzgedanken
    24. Es geht ein Wehen
    25. Vergangen ist mir Glück und heil

    FÜNF GESÄNGE, opus 104
    26. Nachtwache I
    27. Nachtwache II
    28. Letztes Glück
    29. Verlorene Jugend
    30. Im Herbst

    Vi kom från Jorden

    Göteborgs Kammarkör bildades 1963 av Gunnar Eriksson. När kören 2013 firar sitt 50-årsjubileum är det fortfarande under ledning av Gunnar Eriksson.
    Under alla dessa år har Göteborgs Kammarkör kännetecknats av en stor bredd i repertoaren och en orädd inställning till det nya. På denna CD, ”Vi kom från Jorden”, med en titel lånad från Harry Martinsons rymdepos Aniara, har kören samlat sånger med just vår jord som tema. Det är sånger som skildrar både vår plats i universum, människans litenhet i det oändliga och det hotade jordklotet och därmed mänsklighetens existens. Det låter kanske pretentiöst och högtidligt, men här ryms både skönhet och humor, vrede och sorg.
    Musikaliskt sträcker sig repertoaren från visor i arrangemang av Gunnar Eriksson till klassiska nutida körkompositioner.

    Lennart Lundén: Jorden och Jonsson
    Sven-Eric Johanson: Triss
    Elisabet Hermodsson Naturens sorg; Vad gör vi med sommaren, kamrater; Den röda drömmen; Visa i vinden
    Alfred Schnittke: Voices of Nature
    Hilding Rosenberg: Vi jordens kvinnor
    Karl-Birger Blomdahl: Vi kom från Jorden, Doris land
    Arne Mellnäs: Kosmos
    Vladimir Vysotskij: Sången om jorden*

    *Utgiven på noter av Bo Ejeby Förlag / Scores available and published by Bo Ekeby Förlag

    Visa i vinden

    Vad gör vi med sommaren, kamrater

    ”Göteborgs kammarkör är att gratulera till denna jubileumsskiva. Gunnar Eriksson har varit körens ledare ända sedan starten 1963 och han har tillsammans med sina sångare skapat en alldeles speciell körklang som är unik i svenskt musikliv.” (Åke Widfeldt, Harry Martinson-sällskapet, harrymartinson.se)

    Om de två jubileumsskivorna ”Röster” och ”Vi kom från jorden”:
    ”Skrämmande mycket i texterna är aktuellt och får en att glömma bekymmer med bolån, börskris, bonusar och bidragsfrågor. Världen och problemen är större, var det då och är så än. Här ringer något av en väckarklocka av gott märke. Man vaknar ur dvalan och lyssnar med eftertanke och nytt engagemang. en kör att lägga märke till och två skivor att inspireras av.” (Kaj Engelhart, Kyrkans Tidning)

    The Gothenburg Chamber Choir was founded in 1963 by Gunnar Eriksson. When the choir now, in 2013, celebrates its 50th anniversary, it is still led by the conductor Gunnar Eriksson, today an internationally well-known music personality.
    Throughout the years, the Gothenburg Chamber Choir has been distinguished by a broad repertory and a willingness to embrace new ideas. On this CD, “We came from Earth”, inspired by the science fiction poem “Aniara” by Harry Martinson, the material has space and Earth in particular as a theme. The lyrics depict man’s place in the universe, how tiny we are in the infinity that is space, along with the threats that face our planet and thereby the very existence of mankind. This may sound pretentious and solemn, but there is room for beauty, humour, anger and sorrow as well.
    Musically, the repertory spans from songs arranged by Gunnar Eriksson to modern classical compositions by Karl-Birger Blomdahl, Arne Mellnäs, Hilding Rosenberg and Alfred Schnittke.