Profan / Secular

Visar 1–20 av 44 resultat

    Nocturnal Singing

    GRAMMISNOMINERAD 2018

    Composer portrait of Thomas Jennefelt.

    Nocturnal Singing (Jessica Bäcklund, Swedish Radio Choir, Swedish Radio Symphony Orchestra, Andrew Manze)

    Fyra operakörer / Four opera choruses (Eric Ericson Chamber Choir, Royal Swedish Navy Band, Fredrik Malmberg):
    De bortkördas kör / Chorus of the Deported
    Midsommarnatten / Midsummer Night
    På festen / Am Party
    Slutkör / Final Chorus

    ”När jag hörde uruppförandet av Thomas Jennefelts ’Nocturnal singing’ på radion sent i november 2010 blev jag så suggererad att jag för en sekund såg ut genom fönstret för att försäkra mig om att inte också hela staden låg i mörker. Nu finns detta körmästerverk på ett album som också bjuder på hisnande vokala fantasier till fyra tänkta operor: ’De bortkördas kör’, ’Midsommarnatten’, ’På festen’ och ’Slutkör’.
    Här ställer Jennefelt ordens semantiska hårdhet mot en mjukhet i det meningsbefriade språk som bara musiken själv kan alstra. Som i den underskönt magiska ’Midsommarnatten’ där en ursvensk ritual rekonstrueras utifrån en avlägsen framtid med hjälp av ihopklippta folkvisetexter som ingen längre vet vad de betyder.”
    Martin Nyström, Dagens Nyheter

    Down through the years, THOMAS JENNEFELT has composed music for a wide variety of settings, but attention to vocal music is salient in his works, which extend from choral music to opera. Warning to the rich is an early and successful example of the former, and has been performed the world over since its inception in 1977. Other acclaimed choral pieces include O Domine and Dichterliebe (I–X), composed to the same poems by Heinrich Heine that Robert Schumann once used, and the original a cappella suite Villarosa Sequences sung to a self-created, Latinesque language.
    A piece such as Villarosa Sequences certainly adds dimensions to Jennefelt’s creative repertoire. Besides being a singer himself, a former member of the prestigious Eric Ericson Chamber Choir, his vocal music demonstrate a deep interest in language. He often writes his own librettos and shows great sensitivity for the value of words.
    His musical narratives are often populated by clear-cut characters and strong contrasts – displaying a rare talent for simple details that yield a great impact. Melodic lines and organic rhythms provide what is almost a visceral experience. The sweeping brush strokes of drama are parsed by detailed and intimate passages, such as in the melancholy NocturnalSinging (2010) and the demanding, yet dreamy and sensuous Fyra operakörer/Four Opera Choruses (2016), taken from as-yet unwritten operas.
    Many of his delicate works for choir have earned international popularity, with their abundant use of a full potential profusion of choral sonority, often underpinned by a distinct rhythm. These features, along with a decidedly free-tonal character imbued with a melodic lyricism, are also detectable in his instrumental works. Worthy of mention are the exquisite trumpet concerto Stockholm i maj /Stockholm in May (2000) and the elements of light in the orchestral piece In rilievo (2005).
    Jennefelt’s multifaceted and vocally sensitive composition is particularly suited to musical drama. Notable amongst his operas are the full-length Gycklarnas Hamlet /The Jesters’ Hamlet (1989), the chamber opera Farkosten/ The Vessel (1994), to which he set his own libretto, and several other musical drama scenes for different sizes of orchestra. He also wrote Sport och fritid/Sports & Leisure for the Stockholm Royal Opera to a libretto by Niklas Rådström. The chamber opera Hos oss/At Our Place (2012), with a libretto by Magnus Florin, is very cutting-edge with its focus on authenticity, being performed in private apartments in Stockholm, and later, Berlin. – Tony Lundman

    UrVerk – Swedish Contemporary

    Uppsala Vokalensemble, under ledning av Sofia Ågren, har här spelat in tre verk som uruppförts av kören. På albumet medverkar även saxofonisten Jesper Eriksson.

    Innehåll / Contents:

    Emil Råberg: Approximately Four Improvisations*:
    – Summer Melody
    – Winter Sounds
    – Spring Tune
    Maria Lithell Flyg: Andas den ut ur mitt bröst

    Martin Q. Larsson: Hundra tusen miljarder

    UrVerk får högsta betyg av tidningen Hifi & Musik – fem stjärnor för musiken och plus för ljudet!

     

    *Utgiven på Bo Ejeby Förlag. Du hittar noten här.

    Voices in the Darkness

    Eric Ericson Chamber Choir, under ledning av Fredrik Malmberg, möter här nyskriven musik av Daniel Börtz.

    ”… fabulösa prestationer i fråga om intonation, insikt och uttryck. Ett exklusivt lyckokast för Footprint Records … Det poetiska budskapets tematiska repertoar tangerar själens antipoder. Därför är ’Voices of Darkness’ så övertygande: så världsåskådningsmässigt komplext, så personligt laddat. Så lysande gestaltat.” Calhåkan Larsén, Opus 

    The human voice is occupying an increasingly central role in the work of Swedish composer Daniel Börtz. This new album presents a multi-movement choral work and a song cycle; both speak of the composer’s intense reaction to texts and his stringent belief in the power of the human voice in a world of violence and clamor.
    Börtz’s musical style constantly evolves but has embodied a new focus, humanity and harmonic richness following his work in the opera house. In the Darkness of Voices for choir followed the opera Medea (2016), responding to Göran Sonnevi’s evocative text across seven movements that confront pain, sensuality, love, brotherhood and annihilation with richness, delicacy and atmosphere and a wide dynamic range.
    Sound Songs for baritone and piano followed the opera Marie Antoinette (1998) and sets poetic texts by Sonnevi that are full of pictorial evocation and dramatic vision. Börtz’s concise, concentrated but varied songs represented a major addition to the Nordic song repertory when they were published in 1998.
    For words and music that hinge on the respect and dependency of fellow human beings, Footprint is pleased to have collaborated with some of the foremost artists in Europe for this new release. The justly famous Eric Ericsson Chamber Choir performs In the Darkness of Voices under its chief conductor Fredrik Malmberg while baritone Fredrik Zetterström and pianist Thomas Schuback unite for Sound Songs. Into the Darkness documents significant work by Börtz and Sonneri, two of the most important figures in Sweden’s contemporary creative life.

    Contents:

    Drömde om dig
    Är det enda folket
    Gud, som är de levande Gud
    Ser in i klangernas öga
    O rör vid mig
    Också ångesten
    Du som finns för mig
    Snabbt rör sig vinden
    Det finns det oerhörda
    Snart ska jag förlora min mor
    Djupen ropar till djupen
    I tornets djupa frid
    Horisontklang
    Gul eranthis

    Skuggorna och ljusen. Shadows and light

    Jonas Forssell music
    Magnus Florin lyrics
    Vokalharmonin – Sofia Niklasson soprano, Anna Zander mezzo soprano, Sara Niklasson alto, Love Enström tenor, Ove Pettersson bass
    Axelsson & Nilsson Duo – Jonny Axelsson percussion, Ivo Nilsson trombone
    Fredrik Malmberg conductor

    Jonas Forssell:
    ”The text has its own, rather dramatic story. We – Magnus Florin and I – discussed possible subject matters, modernisation, singability and sales potential, but when we were rapidly approaching ”the moment of no return” events took place that radically changed our course. Magnus wrote the following in an email on July 24, 2011:

    … now everything is overshadowed by Utøya. The number of dead that keeps on rising, the survivors sharing their stories. After these days, the thought has been growing inside me that it is a viable perspective for writing. And adapt it to the Tenebrae format of threes, of trinity – days, hours, prayers. I’m sure there are many potential tricky spots, but the subject matter is grand in scale and easy to relate to. If we proceed, I would like to find support in John Donne’s “No man is an island”, which has the light we want to include as well. What do you think?

    I felt the same way and that’s what we did. The trinity pattern is repeated in countless ways. The tragedy on Utøya island in Norway where 69 young lives were snuffed out took place on the 22nd of July, which was a Friday – a Friday of suffering. Magnus’ soaring yet spare poetry is presented as three days where each day begins with sunrise and concludes at sundown, and where each day is divided into three portions that correspond to the three nocturnes of the Tenebrae, and where every part is in three lines, like the three responsories in each nocturne. Musically, I treat each part more like a response, while Good Friday is twice as long as the other days.

    Interfolied between days, and in the middle of the Good Friday portion, are “original responsories”, three in number here too, from each of the solemn week days. Between days one and two, Eram quasi agnus innocens (“I was like an innocent lamb”) from Orlando di Lasso’s four-part cycle. In the middle of the long second day, Don Carlo Gesualdo di Venosa’s six-part Animam meam dilectam tradidi in manus iniquorum (“I delivered the soul I loved into the hands of the wicked”); and before the final day, Tomás Luis de Victoria’s Aestimatus sum cum descentibus in lacum (“I am counted among those that go down to the depths”. The responsories are all about the anguish a vulnerable person facing death experiences, without being tied to any specific time, place or person.”

    Sven-Eric Johanson

    Ett klingande porträtt av tonsättaren Sven-Eric Johanson.

    Fancies
    Skaraborgs Vokalkvartett, Lars Hägglund, piano

    Tvinnat silke
    Skaraborgs Vokalkvartett

    Tio epigram
    Henrik Löwenmark, piano

    Pianosonat nr 2
    Henrik Löwenmark

    Variationer över en korsfararsång från 1100-talet
    Blåsarkvintetten Arion

    Sonat för soloflöjt
    Bo Nyberg

    Symfoni nr 12, ”Sinfonia da camera”
    Musik i Västs Kammarensemble, Petter Sundkvist

    Urgency of Now

    Urgency of Now – fresh, exciting, challenging!

    Vocal Art Ensemble of Sweden treats us to choral music that takes on the burning questions of our day and age, such as the environment, democracy, xenophobia and equal rights regardless of colour, creed or ethnicity. A celebration of life!

    A musical manifestation of our dedication to our times, the will to be an advocate of humanitarian values in a fast-paced society.

    Two brand-new commissioned pieces for choir and percussion now enrich the Swedish choral repertoire thanks to support from Statens Kulturråd: Ulrika Emanuelsson’s ”Där livet klingar ut”, about the courage to stand up for a more humane society and my own composition “Urgency of Now”, about the unfulfilled promises of democracy.

    Fresh arrangements for V.A.E. from two colourful singer-songwriters that move effortlessly between genres: Vienna Teng pokes fun at our information society in “Hymn of Acxion” and Imogen Heap speaks out against xenophobia in “Hide and Seek”.

    Listeners are also treated to a burst of Filipino energy by John August Pamintuan and a plaintiff prayer for a better world by the Cuban composer Calixto Alvarez. Deservedly showcased with several tracks, Ēriks Ešenvalds of Lithuania displays his personal touch and his magic “singing” glasses.

    Works by Maurice Ravel, Sven-David Sandström and Cesar Alejandro Carillo celebrate life and convey the message that we can make a difference. Samuel Barber’s “Agnus Dei” sums up the importance of personal growth and refinement.

    Daniel Berg & Fredrik Duvling, Rhythm Art Duo, supports as percussionists on some of the tracks.

    Recording of the month:
    ”This is, quite simply, 61 minutes of outstanding singing. This is an expert choir who blend together wonderfully and who create a sound that consistently delights the ear … They’ve been most sensitively recorded by Per Sjösten in what sounds like a lovely acoustic.” John Quinn, MusicWeb International

    ”Den här skivan är enormt imponerande … elitensemble på internationell nivå … sagolikt säker teknik … Sällan har jag varit lika tagen av en ny körskiva.” Stig Jacobsson, Hifi och musik, som utnämnde skivan till Årets bästa klassiska!

    ”Denna skiva är angelägen, den berör, den konfronterar och den öppnar en mängd fönster … Den är på allvar.” Per Rönnblom, Kyrkomusikernas Tidning

    Innehåll / Contents:

    The new moon – Ēriks Ešenvalds
    O salutaris hostia – Ēriks Ešenvalds
    To See a World – Sven-David Sandström
    Le jardin féérique – Maurice Ravel (Transcription Thierry Machuel)
    Hymn of Acxiom – Vienna Teng (Arr. Henrik Dahlgren)
    Urgency of Now – Jan Yngwe
    Där livet klingar ut – Ulrika Emanuelsson
    Magnificat – César Alejandro Carillo
    Hide and Seek – Imogen Heap (Arr. Jan Yngwe)
    Lacrimosa – Calixto Alvarez
    De profundis – John August Pamintuan
    Agnus Dei – Samuel Barber
    Stars – Ēriks Ešenvalds

    To See a World

    Erik Westberg dirigerar Kammarkören vid Musikhögskolan i Piteå. Gabriel Kopparmark på piano.

    Innehåll:

    Snabbt jagar stormen (S-E Johansson)
    Ack, ack om det vore dag (Trad. Arr Per Ekedahl)
    Stars (E. Esenvalds)
    Ur Fancies (S-E Johansson):
    Sylvia
    Under the Greenwood Tree
    Fancy
    O Mistress Mine
    Lovers Love the Spring
    Hark! Hark! The Lark
    To See a World (S-D Sandström)
    Trilo (Trad. Arr Ale Möller)
    O Domine (T Jennefelt)
    Vuojnha Biegga (J. Sandström)
    Jordens oro viker (Ludwig Norman)
    Laudi (I. Lidholm):
    I. Homo natus de muliere
    II. Haec dictit Dominus
    III. Laudate Dominum omnes gentes
    Ave Virgo sanctissima (D. Azurza)
    Versa est in luctum (T. Luis de Victoria)
    The Tyger (E. Råberg)
    Vårnatt (W. Stenhammar)

    L’amour et la foi

    Under ledning av Marcus Creed sjunger och spelar här några av Danmarks främsta musiker musik av fransmannen Olivier Messiaen (1908-1992).

    Innehåll:

    Toi petites liturgies de la Présence divine
    – Antienne de la conversation intérieure
    – Séquence du Verbe, cantique divin
    – Psalmodie de l’Ubiquité par Amour
    O sacrum convivium!
    Cinq Rechants
    – Hayo kapri tama
    – Ma première fois
    – Ma robe d’amour
    – Niokhamâ palalane soukî
    – Mayoma kalimolimo

    To the Field of Stars

    S:t Jacobs kammarkör under ledning av Gary Graden presenterar med denna CD nyskriven musik på temat resande och pilgrimsvandring: Resande i tid och rum. Resande i kosmos för att finna sig själv och livets mening. En central gestalt i texterna är de resandes skyddshelgon, Sankt Jacob – Santiago.
    Gabriel Jacksons dryga 30 minuter långa kantat ”To the Field of Stars” kretsar kring pilgrimsstaden Santiago di Compostela (”stjärnfältet”) med texter hämtade från olika tidsepoker och olika delar av världen, av bland andra Emily Dickinson, Walt Whitman och William Cowper. Stycket är ett beställningsverk för kör, cello och slagverk och ges här ut för första gången på skiva.
    I plattans övriga två verk står nobelpristagaren i litteratur från 1913, Rabindranath Tagore för texterna. Komponisten Hans Schanderl använder en tysk översättning av Gitanjali nr 12 i sitt ostinatoliknande stycke ”Pilgrimage”. Texten är en andlig resa som avslutas med konstaterandet ”jag är” – ich bin.
    CD:n avslutas med Enrico Miaromas vackra ”Farewell”, med text från Gitanjali nr 93. ”Jag är redo för min avfärd. Jag lämnar dig nycklarna till mitt hus och tackar dig för dina sista värmande ord. Vi var grannar så länge, men jag fick ta emot mer än jag kunde ge.”

    Noterna till Farewell har givits ut i häftet Two Tagore Songs, och finns att köpa här.

    ”To the Field of Stars, ypperliga S:t Jacobs Kammarkörs nya skiva, är rena julafton för alla vänner av nyskriven körmusik av det mer lättlyssnade, omedelbart kommunicerande slaget … Gary Graden lockar ett lika exakt som känslofullt musicerande ur leden. Stämbalansen är i det närmaste perfekt, klangen fräsch och renheten föredömlig. Akustiken och efterklangen i S:t Jacobs kyrka hör till de läckraste jag hört på bra länge.” Mats Liljeroos, Hufvudstadbladet

    ”Som helhet är det (…) en tveklöst njutbar skiva. S:t Jacobs kammarkör är slipade, ljudet är kristallklart och sammansättningen av de olika verken känns kärleksfullt genomtänkt.” Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, Opus

    ”Throughout the disc, which contains very demanding music, the performances of the S:t Jacobs Chamber Choir are exceptionally fine in every respect …
    [To the field of stars] is an important, richly imagined work and it receives a stunning performance. Not only is the singing tremendous but also the three instrumentalists make expert contributions.
    … I’m seriously impressed by the performances of the S:t Jakobs Chamber Choir. All three composers make significant and varying demands but these fine singers are equal to all the challenges. Moreover, the sheer quality of the sound they make gives consistent pleasure. This is an expert ensemble and it’s clear that Gary Graden has prepared them with exceptional thoroughness. What distinguishes these performances, I think, is not just the very high level of technical accomplishment but also the choir’s understanding of the words and the music.
    The recording is very good indeed, putting a becoming bloom on the sound of the choir while allowing plenty of detail. The booklet is very well produced. It contains very useful notes by the three composers on their respective pieces and the texts are clearly laid out.
    This is a very rewarding disc which all collectors interested in the choral music of our time should investigate.” John Quinn, MusicWeb International

    The S:t Jacobs Chamber Choir under the direction of Gary Graden presents this CD of newly composed music on the themes of travel and pilgrimage: journeys in time and space. Cosmic journeys to find one’s self and the meaning of life. A central figure in the lyrics is the patron saint of travelers, Saint James, Sankt Jacob, Santiago.
    Gabriel Jackson’s 30-minute-long cantata “To the Field of Stars” revolves around the pilgrim city of Santiago di Compostela (”field of stars”). The lyrics stem from a variety of eras and locations, penned by poets such as Emily Dickinson, Walt Whitman as William Cowper. This piece was commissioned for choir, cello and percussion, and this is the first recording released.
    The other two pieces on this CD feature lyrics by the 1913 Nobel Prize laureate in literature, Rabindranath Tagore.  The composer Hans Schanderl was inspired by the German version of Gitanjali No. 12 in the ostinato-like “Pilgrimage”, taking us on a spiritual voyage that ends with the declaration “I am” – “Ich bin”.
    The final track is Enrico Miaroma’s “Farewell”, with lyrics from Gitanjali No. 93. “ I am ready for my departure. I leave you the keys to my house and thank you for your last kind words. We were neighbors for so long, but I received more than I could give.”

    The scores for Farewell are published in a booklet called Two Tagore Songs, and can be bought here.

    Innehåll / Contents:
    Gabriel Jackson: To the Field of Stars
    Hans Schanderl: Pilgrimage – Lang ist die Zeit und weit der Weg
    Enrico Miaroma: Farewell

    Medverkande solister är Erik Uusijärvi på cello, samt Anders Åstrand och Rolf Landberg på percussion.

    Jackson: Miracles

    Jackson: Our journey had advanced

    Miaroma: Farewell

    Förvårskväll. One Early Spring Evening

    ”Sofia Vokalensemble vill ta med dig på en resa genom en del av den bästa nordiska körmusiken. Det är musik som vi sjungit på många konserter och turnéer genom åren. Musik som vi alltid har älskat att framföra. Musik där vi alltid vill beröra vår publik lite extra. Här varvas utsökt vacker nationalromantik med folklig koral och visa, nutida svenska kompositioner och körmusik från vårt östra grannland.”

    ”The members of Sofia Vokalensemble under our director Bengt Ollén, invite you to join us on a musical journey through some of our favourite Nordic a cappella choral music. It is music that we have always loved to share with our audience, pieces that through the years we have performed at many concerts in Sweden and touring overseas. In this album, we have chosen a selection of songs that reach from exquisite Swedish National Romanticism to folk chorale and contemporary pieces.”

    The choir’s performances are characterized by a warm, lyrical Swedish choral sound and a stage presence that has taken the ensemble far in international competitions.

    In 2012 Sofia Vokalensemble won the European Grand Prix for Choral Singing. The competition, this year held in Maribor, Slovenia, is one of the most prestigious in the world and the participating choirs are the winners of six reputed choral competitions in Europe. Sofia Vokalensemble qualified for the competition after winning the Grand Prix at the International Choral Competition, Maribor, Slovenia, in 2011.

    In the autumn of 2009, Sofia Vokalensemble won the Grand Prix at the Grieg International Choir Festival in Bergen, Norway. In the summer of 2008 the choir took two first places in the Grand Prix in Italian Gorizia and in 2006 the ensemble tied for first place in the prestigious Harald Andersén Chamber Choir Competition in Helsinki, Finland. Sofia Vokalensemble has also toured in Czech Republic, South Africa, Germany, Slovenia, Italy, Hong Kong, Ireland, Greece, Venezuela and Russia. At home in Stockholm, the choir gives regular concerts in the Sofia church.

    Music by Bach, Poulenc, Pärt and Schnittke recurs frequently in the repertoire. The choir has also premiered pieces by, among others Jaakko Mäntyjärvi, Fredrik Sixten and Karin Rehnqvist. Sofia Vokalensemble is a choir with great love for music and the work is characterized not only by high musical ambition and close interaction with the conductor: the heart is always there;  on Wednesday rehearsals and weekend training camps as well as at airports, parties, and behind the scenes before a competition.

    Contents:
    Sven-David Sandström: Four songs of love
    Oskar Lindberg: Stjärntändningen
    Fredrik Sixten: Unforgotten
    Bengt Ollén (arr): Trilo
    Sven-David Sandström: The Half finished heaven
    Hugo Alfvén: Aftonen
    Bengt Ollén (arr): I denna ljuva sommartid
    Ludvig Norman: Jordens oro viker
    David Wikander: Kung Liljekonvalje
    Jaakko Mäntyjärvi: Die Stimme des Kindes
    David Wikander: Förvårskväll
    Jaakko Mäntyjärvi: Canticum calamitatis maritimae
    Wilhelm Stenhammar: Sverige

     

    Satyricon

    EN AV ÅRETS BÄSTA SKIVOR 2009 ENLIGT SVENSKA DAGBLADET.

    Att använda sig av traditionen för att hitta vägen framåt: så kan B Tommy Anderssons musik sammanfattas. Förutom att musiken klingar naturligt finns där ett längtansfullt drag. B Tommy Anderssons verklista är mycket diger och omfattar ett stort antal orkesterstycken, solokonserter, kammarmusikverk och körstycken. I det här tonsättarporträttet representeras samtliga kategorier av orkesterverket Satyricon, solokonserterna Reflections för sopransoaxofon och orkester, Konsert för horn och orkester, körverken Sonnet XVIII och Kyssar vill jag dricka och Pieces for Pontus för solopiano.

    Satyricon (Swedish Radio Symphony Orchestra, Manfred Honeck)
    Sonnet XVIII (Swedish Radio Choir, Peter Dijkstra)
    Reflections (Anders Paulsson, Helsingborg Symphony Orchestra, B. Tommy Andersson)
    Pieces for Pontus (Magnus Svensson)
    Kyssar vill jag dricka (Notus Ensemble, Olof Boman)
    Concerto for Horn and Orchestra (Sören Hermansson, Helsingborg Symphony Orchestra, B. Tommy Andersson)

    Solitude

    En av Stockholms många fina körer hör hemma i S:t Johannes församling. Kören – S:t Johannes Kammarkör – bildades av sin nuvarande dirigent Karin Oldgren 2002 och firade således sitt 10-årsjubileum 2012. Under detta decennium har kören skaffat sig en synnerligen omväxlande meritlista, med allt från klassiska oratorier och traditionell a-cappella-musik till uruppföranden av specialskriven
    musik och sceniska uppsättningar.

    På sin första skiva har kören valt att presentera musik av några av de tonsättare de samarbetat flitigt med: Sven Hagvil, Anders Paulsson och Gabriel Wilczkowski. Till detta har de fogat några favoritstycken av kompositörer från olika länder: svenskarna Martin Bagge och Oskar Lindberg, amerikanen David Lang, rumänen Valentin Gruescu och filippiniern Ryan Cayabyab.
    Skivan, som fått titeln Solitude efter den sista satsen i Sven Hagvils stora verk Symphony of Solitarities för kör och sopransaxofon, gick under arbetsnamnet ”Efterlängtan”.
    Musiken och texterna har en omväxlande lyrisk och dramatisk karaktär, men genomgående är det välklingande nordiska körsoundet.

    Dirigenten Karin Oldgren är kyrkomusiker med utbildning i kördirigering för professor Anders Eby och hon har själv undervisat vid Musikhögskolan i Örebro. Numera ägnar hon också en stor del av sin tid åt musikförlagsverksamhet.
    Som solist på sopransaxofon medverkar den internationellt mycket uppmärksammade Anders Paulsson.

    ”Oändligt skönt. Oändligt skandinaviskt. Oändliga vackra klanger av renhet, skörhet, ensamhet, svårmod, tvivel, hopp … Det är lika imponerande för en kör att ge sig på inspelningar och repertoar av detta slag som det är glädjande att Svenska kyrkan och dess församligar i sina stall har körer som håller hög, ja faktiskt internationell, klass.” Joakim Olsson Kruse, Kyrkomusikernas Tidning

    Nu sover jag

    Solitude

    This Oceanic Feeling!

    One of the many excellent choirs of Stockholm is situated in the church of St. John. Founded by Karin Oldgren in 2002, the St. Johannes Chamber Choir thus celebrates its first decade this year. During these ten years the choir has performed classical oratories and traditional a cappella pieces as well as original compositions and stage productions.
    On their debut CD the choir has chosen to present music by some of the composers with whom they have cooperated frequently: Sven Hagvil, Anders Paulsson and Gabriel Wilczkowski. Added to this music are some favourite pieces by composers of various nationalities: the Swedes Martin Bagge and Oskar Lindberg, the American David Lang, the Romanian Valentin Gruescu and the Filipino Ryan Cayabyab.
    The CD has its title Solitude after the last movement of Sven Hagvil’s great Symphony of Solitarities for mixed choir and soprano saxophone. The music and the lyrics of this CD are both lyrical and dramatic, but the Nordic choral sound is sonorous throughout.
    The conductor Karin Oldgren is a graduate of the Royal College of Music in Stockholm, where she studied choir conducting for Professor Anders Eby. She has taught at the School of Music, Theatre and Art, Örebro University, and shares her time between the congregation of St. John and a music publishing house in Stockholm.
    The internationally wellknown soprano saxophonist Anders Paulsson is the soloist in Symphony of Solitarities.

    Contents:
    Gabriel Wilczkowski: Kärlekens visa
    Oskar Lindberg: Stjärntändningen
    Gabriel Wilczkowski: Ja visst gör det ont
    Martin Bagge: Havet är nära
    Gabriel Wilczkowski: Nu sover jag*
    Anders Paulsson: Stjärnorna växer om våren
    David Lang: again
    Valentin Gruescu: Tatal nostru (Our Father)
    Ryan Cayabyab: Aba po (Salve Regina)
    Sven Hagvil: Symphony of Solitarities* – This Oceanic Feeling! – Loneliness – Solitude*

    *Utgivna på noter av Bo Ejeby Förlag / Scores available on Bo Ejeby Förlag
    Nu sover jag
    hittar du här, och sviten Symphony of Solitarities härSolitude finns även som enskilt stycke för damkör och manskör.

    Liebeslieder

    Antal ex i lager: 2
    Copies in stock: 2

    Secular choir music by Johannes Brahms:

    LIEBESLIEDER, opus 52
    1. Rede Mädchen, allzu liebes
    2. Am Gesteine rauscht die Flut
    3. O die Frauen
    4. Wie des Abends schöne Röte
    5. Die grüne Hopfenranke
    6. Ein kleiner, hübscher Vogel
    7. Wohl schön bewandt
    8. Wenn so lind dein Auge mir
    9. Am Donaustrande
    10. O wie sanft die Quelle
    11. Nein, es ist nicht auszukommen
    12. Schlosser auf! und mache Schlösser
    13. Vögelein durschrauscht die luft
    14. Sieh, wie ist die Welle klar
    15. Nachtigall, sie singt so schön
    16. Ein dunkeler Schacht ist Liebe
    17. Nicht wandle, mein Licht
    18. Es bebet das Gesträuche

    SIEBEN LIEDER, opus 62
    19. Rosmarin
    20. Von alten Liebeslieder
    21. Waldesnacht
    22. Dein Herzlein mild
    23. All meine Herzgedanken
    24. Es geht ein Wehen
    25. Vergangen ist mir Glück und heil

    FÜNF GESÄNGE, opus 104
    26. Nachtwache I
    27. Nachtwache II
    28. Letztes Glück
    29. Verlorene Jugend
    30. Im Herbst

    Vi kom från Jorden

    Göteborgs Kammarkör bildades 1963 av Gunnar Eriksson. När kören 2013 firar sitt 50-årsjubileum är det fortfarande under ledning av Gunnar Eriksson.
    Under alla dessa år har Göteborgs Kammarkör kännetecknats av en stor bredd i repertoaren och en orädd inställning till det nya. På denna CD, ”Vi kom från Jorden”, med en titel lånad från Harry Martinsons rymdepos Aniara, har kören samlat sånger med just vår jord som tema. Det är sånger som skildrar både vår plats i universum, människans litenhet i det oändliga och det hotade jordklotet och därmed mänsklighetens existens. Det låter kanske pretentiöst och högtidligt, men här ryms både skönhet och humor, vrede och sorg.
    Musikaliskt sträcker sig repertoaren från visor i arrangemang av Gunnar Eriksson till klassiska nutida körkompositioner.

    Lennart Lundén: Jorden och Jonsson
    Sven-Eric Johanson: Triss
    Elisabet Hermodsson Naturens sorg; Vad gör vi med sommaren, kamrater; Den röda drömmen; Visa i vinden
    Alfred Schnittke: Voices of Nature
    Hilding Rosenberg: Vi jordens kvinnor
    Karl-Birger Blomdahl: Vi kom från Jorden, Doris land
    Arne Mellnäs: Kosmos
    Vladimir Vysotskij: Sången om jorden*

    *Utgiven på noter av Bo Ejeby Förlag / Scores available and published by Bo Ekeby Förlag

    Visa i vinden

    Vad gör vi med sommaren, kamrater

    ”Göteborgs kammarkör är att gratulera till denna jubileumsskiva. Gunnar Eriksson har varit körens ledare ända sedan starten 1963 och han har tillsammans med sina sångare skapat en alldeles speciell körklang som är unik i svenskt musikliv.” (Åke Widfeldt, Harry Martinson-sällskapet, harrymartinson.se)

    Om de två jubileumsskivorna ”Röster” och ”Vi kom från jorden”:
    ”Skrämmande mycket i texterna är aktuellt och får en att glömma bekymmer med bolån, börskris, bonusar och bidragsfrågor. Världen och problemen är större, var det då och är så än. Här ringer något av en väckarklocka av gott märke. Man vaknar ur dvalan och lyssnar med eftertanke och nytt engagemang. en kör att lägga märke till och två skivor att inspireras av.” (Kaj Engelhart, Kyrkans Tidning)

    The Gothenburg Chamber Choir was founded in 1963 by Gunnar Eriksson. When the choir now, in 2013, celebrates its 50th anniversary, it is still led by the conductor Gunnar Eriksson, today an internationally well-known music personality.
    Throughout the years, the Gothenburg Chamber Choir has been distinguished by a broad repertory and a willingness to embrace new ideas. On this CD, “We came from Earth”, inspired by the science fiction poem “Aniara” by Harry Martinson, the material has space and Earth in particular as a theme. The lyrics depict man’s place in the universe, how tiny we are in the infinity that is space, along with the threats that face our planet and thereby the very existence of mankind. This may sound pretentious and solemn, but there is room for beauty, humour, anger and sorrow as well.
    Musically, the repertory spans from songs arranged by Gunnar Eriksson to modern classical compositions by Karl-Birger Blomdahl, Arne Mellnäs, Hilding Rosenberg and Alfred Schnittke.

    Strauss Wagner Mahler

    Ein ungewöhnliches Programm, denn Mahler hat sich zu Lebzeiten nie, Richard Wagner nur selten an reine a cappella Kompositionen gewagt. Doch großartige Tongemälde wie die ”Lieder eines fahrenden Gesellen” oder ”Isoldes Liebestod” brauchen auf dieser CD kein Orchester!
    Zu verdanken sind die Bearbeitungen für 16-stimmigen Chor dem Chorleiter, Arrangeur und Ligeti-Schüler Clytus Gottwald. Seit den 1980er Jahren arrangiert der Gründer der Stuttgarter Schola Cantorum Werke der Spätromantik und des Impressionismus, um dem Rückgang der autonomen Chormusik zum Ende des 19. Jahrhunderts entgegenzutreten.
    Anders als Wagner und Mahler komponierte Richard Strauss immer wieder reine Chorwerke: Die ”Zwei Gesänge für 16-stimmigen gemischten Chor” – ”Abend” und ”Hymne” – bilden den Rahmen des Programms, zu hören sind außerdem die ”Drei Männerchöre nach Friedrich Rückert”. Der Chor des Bayerischen Rundfunks kann mit dieser Produktion eindrucksvoll demonstrieren, warum er zu den vielseitigsten Chören Deutschlands gehört. 1946 gegründet, steht der Chor seit 2005 unter der künstlerischen Leitung Peter Dijkstras, der vorgestellt hat. Das Ensemble gastiert jedoch auch weltweit bei namhaften Festivals und profiliert sich regelmäßig mit Uraufführungen.

    Richard Strauss: Der Abend, Hymne & Drei Männerchöre nach Friedrich Rückert
    Gustav Mahler: Die zwei blauen Augen, Ich bin der Welt abhanden gekommen (Arr. Clytus Gottwald)
    Richard Wagner: Drei Gesänge zu Tristan und Isolde (Arr. Clytus Gottwald)

    Stories

    Paul Hillier leads Theatre of Voices in a fascinating programme centred on Luciano Berio: ”Although not all these composers actually knew each other, I think of them as a group of mutual friends with shared interests and predilections. If there is a link between them it is perhaps the influence of John Cage, though it could almost equally have been the personality of Cathy Berberian.”

    Contents:
    Luciano Berio: A-Ronne
    John Cage: Story
    Jackson Mac Low: Young Turtle Asymmetries
    Roger Marsh: Not A Soul But Ourselves
    Sheldon Frank: As I Was Saying
    Cathy Bergerian: Stripsody

    Så vill jag sjunga

    En av 2010 års 10 bästa skivor, enligt Dagens Nyheter.

    Så vill jag sjunga är nummer 4 i Sveriges Körförbunds och Naxos serie Swedish Choral Society, där ett 50-tal olika svenska körer ska komma att presenteras.

    På denna CD presenterar Göteborgs Kammarkör 22 arrangemang av Gunnar Eriksson, av vilka de flesta finns tryckta i hans samling Kör ad lib. Grön. Det rör sig alltså huvudsakligen om bearbetade svenska och franska folkmelodier, många i lekfulla quodlibetsatser.

    Som solist i många av sångerna har man anlitat Eva Rune, en av Sveriges absolut främsta tolkare av folkmusikaliskt material. I häftets kommentar skriver Jan Ling om Eva Rune: ”Beundransvärd är hennes förmåga till inlevelse i texten och hennes lyhördhet inför den enskilda tonen.”

    De flesta av sångerna sjungs a cappella; här och där förstärks musiken av en flöjt, en klarinett, en keltisk harpa, några koskällor och klockor. Det har blivit en mycket stämningsfull och spännande skiva. Genom att inspelningen har gjorts under ett antal konserter inför publik finns här en nerv och närvaro som man inte alltid lyckas uppnå i en studio.

    ”Det är med största finkänsla Gunnar Eriksson förnyar den folkliga traditionen. I detalj utmejslar han ett nytt musikaliskt landskap som, trots det så tydligt arrangerade, framstår som självklart … Möten mellan olika musikaliska sammanhang kan verka krystade, men gör så inte här. Här belyser istället kontrasterna varandra. Musiken dekonstrueras, återskapas på nytt, och görs på så sätt angelägen … Huvudsolisten Eva Rune sjunger klart som en vårbäck … Den här musiken får mig att tänka på hur mångfacetterad den mänskliga rösten kan vara, och vilken potential som finns i kören som instrument. Det är bara att applådera.” Hanna Flyckt, Folkmusik & Dans

    Dagens Nyheters Martin Nyström gav ”Så vill jag sjunga” betyget 5, full poäng, och skrev:
    ”Det börjar med ett bländande ljus: en majsol och en vårluft som är så rusig att man tappar andan. Men snart skymmer det, extasen byts till en längtan och känslan byter fokus från det man har till det man mist. ´Så vill jag sjunga min sång för dig, som om du min egen vore´ sjunger Eva Rune med en elegisk ton som både tröstar och river upp.
    Det här albumet är körledaren Gunnar Erikssons största stund på skiva. Där han med sina unika körarrangemang skapar hisnande överfarter mellan folkvisa, koraler, medeltid, renässans, barock och modernism. Här kan en latinsk djäknesång alstra en svensk psalm, ett mustigt skillingtryck blandas med en himmelsk medeltida polyfoni och ett senmodernistiskt flöjtsolo leda känslan i ett urnordiskt vemod. Här förenas också till slut Byssan lull med den sene Bach som vore den en vaggvisa som sjöng hela kosmos till ro.”

    ”Det är när Eriksson kombinerar just det franska, en 1900-tals-atonalitet och nordisk folkklang som genuin körmagi uppstår – de där ögonblicken när körklangen omsluter en helt och man sugs in i ett tidlöst nu-då och det susar av frusen, uråldrig granskog i öronen.” Hanna Höglund, Göteborgs-Posten. 4 av 5 möjliga fyrar.

    ”Eva Rune sjunger folkliga visor med suveräna Göteborgs Kammarkör under ledning av lika skicklige Gunnar Eriksson. En rutinerad folksångerska möter den moderna kören, ett traditionellt sångsätt möter ett annat i djärva arrangemang …” Peter Ahlbom, Spelmannen.

    This is No. 4 in the series Swedish Choral Society, in which Naxos and Sveriges Körförbund will present 50 Swedish choirs.

    On this CD the Gothenburg Chamber Choir sings 22 arrangements by its conductor Gunnar Eriksson. Most of these arrangements have been published in Kör ad lib. Grön (Choir ad lib. Green / Chœur ad lib. Vert), a collection of Swedish and French folk songs in playful quodlibet settings. Eva Rune, one of Swedens most brilliant folksinger, is heard as a soloist on several songs. Some instruments, like a flute, a clarinet, a celtic harp, cowbells, are sometimes being used to colour the music.

    The Gothenburg Chamber Choir was formed in 1963 by Gunnar Eriksson. For almost fifty years the choir has been a meeting place for diverse musical traditions, genres and other forms of artistic expression that interact to shed new light on music. With the choir as his instrument, Gunnar Eriksson has been constantly renewing and developing Swedish choral performance. Over the years the choir has made a succession of records as well as performing on radio and TV and has undertaken innumerable concert tours in Sweden and abroad. Thanks to its foreign tours the choir has helped to discover and to spread choral music from such diverse countries as Cuba, Israel/Palestine, Macedonia, Iceland, the Faeroe Isles and France. In recent years the Gothenburg Chamber Choir has given concerts together with Scandinavian, Romanian, Iranian, Egyptian, Palestinian, Latin American and Georgian musicians, composers and singers.

    INNEHÅLL / CONTENTS
    Voici lhiver passé / Nu vintern tar adjö*
    Majvisa / Voici le mois de mai*
    Tempus adest floridum*
    Till Ö med Kling
    Så vill jag sjunga min sång för dig
    Den fagraste visan
    Glädjens blomster*
    Y´a pas d´amour sans peine*
    Ack Värmeland du sköna*
    Om dagen vid mitt arbete
    Allt under himmelens fäste
    Jag vet en dejlig rosa*
    En gång i bredd med mig*
    Vinden drar*
    Du har låtit din kärlek få försvinna
    Lå lå Anton
    Världens frälsare, kom här
    Liksom vandraren
    Jesus styr du mine tankar
    Säg mig den vägen*
    Gjendines bådnlåt*
    Byssan lull*

    *Utgivna på noter av Bo Ejeby Förlag / Scores available and published by Bo Ejeby Förlag

    North Room. Secular Choir Music from Scandinavia

    Antal ex i lager: 2
    Copies in stock: 2

    Mogens Dahls nordiska kammarkör har spelat in tre cd med nordisk repertoar. Både musiken och kören håller högsta kvalitet. Med dessa tre plattor får lyssnaren en perfekt introduktion till den klassiska skandinaviska körmusiken, med betoning på körlyriska stycken.

    A perfect introduction to Scandinavian choral music is presented by Mogens Dahl Chamber Choir on 3 CD:s. On this, the third one, the repertoire is secular.

    Förvårskväll (David Wikander)
    Som stjärnan uppå himmelen (Hugo Alfvén)
    Stjärntändningen (Oskar Lindberg)
    Yndigt dufter Danmark (Svend S Schultz)
    Vårsång (Wilhelm Peterson Berger)
    April och tystnad (Sven-David Sandström)
    Music to hear (Sonet 8) (Anna Cederberg Orreteg)
    Orpheus (Lars Johan Werle)
    Den lyse nat (Bjørn Hjelmborg)
    De lyse nætter (Jørgen Jersild)
    Kom du ljuva hjärtevän (trad)
    Clarinet solo (Sigurd Berge) (clarinet: Klaus Tönshoff)
    Pavane-Fantasia (Bo Holten)
    Tyst är det rum, Det är vackrast när det skymmer (Gabriella Gullin)