Musikhistoria / Music history

Visar alla 6 resultat

    Tillfälligheternas spel

    Den amerikanske tonsättaren John Cage (1912–1992) är kanske mest känd som upphovsman till det ”ljudlösa” stycket 4 minuter, 33 sekunder. Detta verk – och många andra i hans rika produktion – har orsakat irritation, skratt, vrede, men också varit en öppning till en ny musik. Cage ville få oss att lyssna, han önskade oss ”Happy new ears!”

    I Tillfälligheternas spel ger Karl Aage Rasmussen ett insiktsfullt porträtt av John Cage – hans liv, hans tänkande och hans musikaliska universum: ”Sannolikt är det för litet att kalla honom en av sin tids mest inflytelserika konstnärer. Kanske var han helt enkelt den mest inflytelserika, därför att hans tankar och idéer strålade ut i alla riktningar, till bildkonst, poesi, performing arts, dans, film, estetik och filosofi; det finns knappast ett enda konstområde som inte har blivit berört av hans tankar och aktiviteter.”

    Översättning från danska: Bo Ejeby.

    ”En medryckande men också kritiskt reflekterande introduktion till John Cage … en inlevelsefull klarhet”. Martin Nyström, Dagens Nyheter

    ”Fint porträtt av en av 1900-talets mest intressanta tonsättare.” Johan Norberg, Tidningen Vi

    ”… en fin och begriplig introduktion till 1900-talets intressantaste ljudkonstnär”. Carita Forslund, enkeltuttryckt.nu

    ”… Rasmussens filosofiskt tänkvärda biografi …” Johanna Paulsson, Nutida musik

    Hör Eric Schüldts timslånga program Text och musik om John Cage och boken Tillfälligheternas spel:
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/965010?programid=4914

    Upptakter i den svenska vokalmusikens historia

    Det gemensamma temat för detta urval av personliga och vetenskapliga uppsatser är sångliga ”begynnelser”. Folke Bohlin skriver om några svenska körers ursprung och framväxt: OD, Lunds Studentsångare och Uppsala Akademiska Kammarkör, om hur man börjar sjunga på svenska i den medeltida gudstjänsten, om den äldste inhemske diktaren av latinsk liturgisk sång, om den lutherska psalmsångens stegvisa införande, om begynnelseorden i Studentsången (”Sjungom studentens …” eller ”Sjung om studentens …”), om den första svenska operan med mera.

    Folke Bohlin har rika erfarenheter av svenskt körliv – som körsångare, köradminstratör, kördirigent och körforskare – och är professor emeritus i musikvetenskap vid Lunds universitet.

    Innehåll:
    ATT SÄTTA SÅNG I GÅNG – SJÄLVUPPLEVT
    Musiken i biskopsgården
    En kör blir till (om Uppsala Akademiska Kammarkör)
    OD:s första Caprice. En programförklaring
    Lundasymposium om nutida musik

    HUR BÖRJADE DET? OM VISSA SÅNGER OCH SÅNGTRADITIONER
    Brynolffrågan. En granskning av Ingmar Milvedens Neue Funde
    Till frågan om församlingssång före reformationen
    Den reformatoriska sångrörelsen i Östersjöområdet
    Tidig mässång på svenska i Västerås stift
    Luthers Credo-psalm och Den svenska mässan 1531
    Sveriges äldsta koralsamling. Ett fynd i Gamla Uppsalas kyrkoarkiv
    Den första svenska operan – ett kungadrama med efterspel
    Fyrstämmig studentsång. Ett 200-årsminne
    J.C.F. Hæffners Svenska sånger (1818)
    När grundades Lunds Studentsångförening?
    Bron och studentsångarna
    Hur börjar Studentsångens text? En musikforskares svar på den gamla stridsfrågan
    När blev OD OD?
    Den melodiska vokabulären i några Bäck-motetter

    UPPTAKTER TILL VOKALMUSIKFORSKNING
    Projektförslag om en svensk koralregistrant
    Förslag till nordiskt körforskningsprojekt
    Körforskning. En lägesrapport och ett organisationsförslag

    ”Sveriges bästa bidrag till de senaste 100 årens internationella kultur är dess sångares. Med sina Upptakter i den svenska vokalmusikens historia har Folke Bohlin gett ett lärt och läsvärt bidrag till mitt personliga påstående.” Folke Freund, Opus

    Levande musik i hela landet. Rikskonserter från början till slut

    Den 1 januari 2011 upphörde Rikskonserter, efter drygt 40 års verksamhet. Från starten var syftet att erbjuda levande musik i hela landet. Det skedde genom offentliga konserter och genom att sända ut grupper och solister till skolor, institutioner och arbetsplatser.
    Rikskonserter förankrades i två statliga utredningar, som en del av efterkrigstidens socialdemokratiska välfärdspolitik. Tanken var demokratisk – alla medborgare i Sverige hade rätt att ta del av god musik – men också fostrande – arbetarklassens smak skulle förfinas med hjälp av västerländsk tonkonst. När den riksomfattande verksamheten startade upprorsåret 1968 krockade utredarnas föresatser med tidsandan. Inget blev som de tänkt sig.
    ”Levande musik i hela landet – Rikskonserter från början till slut” beskriver ett stycke modern svensk musikhistoria. Här berättar de som var med; turnerande musiker såväl som kulturbyråkrater. Författare är den erfarne musikjournalisten Klas Gustafson. Boken är rikt illustrerad med tidstypiska foton, affischer och skivkonvolut. En medföljande cd med 22 spår från Rikskonserters skivbolag Caprice speglar verksamhetens musikaliska bredd.

    Vägen till den nya musiken

    REA-priset är giltigt under tiden 27 februari – 30 mars. Men förhandsbeställningar kan göras.

    Tonsättaren Anton Webern (1883–1945) är en av den s.k. seriella musikens, ja överhuvudtaget den moderna konstmusikens, absoluta förgrundsgestalter. Tillsammans med Arnold Schönberg och Alban Berg utgör han Den andra
    Wienskolan.

    I denna klassiska lilla bok, som ursprungligen var en föreläsningsserie hållen i Wien 1932–33, presenterar Webern sin syn på den modernistiska musikens framväxt.

    Vägen till den nya musiken är nummer 2 i förlagets serie ”Cantus firmus” – texter om musik, musikestetik och musikanalys. Nummer 1 är Paul Hindemiths Johann Sebastian Bach – ett förpliktande arv.

    Översättning från tyskan av Paul-Christian Sjöberg och Kjell-Ove Widman.

    ”Den som vill ha en grundkurs i tolvtonskomponerandets element kan nu kasta sig över Weberns överväganden. Det är inte någon direkt enkel läsning. Men man känner sig onekligen klokare efteråt. Möjligen en illusion.” Carlhåkan Larsén, Opus, som också karaktäriserar boken som ”den prydliga lilla volymen”, utgiven i ”den exklusiva serien Cantus firmus”.

    ”Äntligen kommer en av 1900-talets viktigaste musikestetiska böcker på svenska … Den som drömmer om att få läsa om Bachs insatser för att göra tomrummet rikare och om att allt i naturen är ett och samma: rot, stjälk och blomma, den har nu fått en behändig bok på 108 sidor att förgylla sina ensamma stunder med.” Rolf Haglund, Borås Tidning

    ”Ur sidorna på den vackert formgivna lilla boken stiger tonsättaren Anton Weberns röst så som han talade: kunnigt, skärpt och med brinnande konstnärlig låga.” Camilla Dal, Gefle Dagblad

    Johann Sebastian Bachs orgelverk. En handbok. Upplaga 2

    Organisten och orgelprofessorn Hans Fagius bok om Johann Sebastian Bachs samtliga orgelverk utkom första gången 2010. Det är en handbok som vänder sig till både interpreter och lyssnare. Boken, som fick ett entusiastiskt mottagande och erhöll strålande recensioner, har varit slutsåld en tid men ges nu ut igen.

    Inför nyutgivningen har Hans Fagius gått igenom hela boken på nytt. I det nya förordet skriver han: ”Sedan denna bok utkom i slutet av 2010 har det hänt en hel del inom Bachforskningen. I boken fanns tidigare en del sakfel som nu har rättats. Vissa språkliga detaljer har putsats till. Och det har tillkommit åtskilliga hänvisningar till nya viktiga böcker. Två nya notutgåvor av Bachs samtliga orgelverk har också initierats under senare år. Olika detaljer från dessa nya böcker och utgåvor har fått utgöra grunden för denna revidering.”

    I bokens första del ges en kortfattad biografi över Bachs liv; någon modernare sådan finns inte på svenska. Här berättar Fagius också om Bachs verksamhet som organist, om orgelmusikens funktion och om de orglar som Bach spelade på. Läsaren får också insikter i Bachs intresse för musikalisk retorik och talsymbolik.

    Bokens huvuddel utgörs av verkbeskrivningar av samtliga orgelverk. Varje genre och varje samling inleds med en kort berättelse om bakgrund och innehåll. Verken beskrivs ofta i detalj och med värderande synpunkter. I varje verkbeskrivning ger Hans Fagius också förslag till hur styckena kan registreras och dessutom vissa idéer om interpretation. Ett stort antal illustrerande notexempel förtydligar resonemangen.

    ”Med fyra ord skulle jag kunna sammanfatta min och tror jag många svenska organisters första och spontana intryck av denna bok: Äntligen allt på svenska! Hans Fagius … delar generöst med sig av sitt stora kunnande, och det på ett sätt som även gör det intressant för alla läsare, inte bara inbitna ’orgelfreaks’ … Rätt använd kommer Hans Fagius bok om Bachs orgelverk att bli till stor nytta och nöje för många i vårt land, både professionella musiker och kunskapstörstande amatörer, såväl i som utanför den kyrkliga miljön.” Martin Riessen, Orgelforum

    ”Redan förordet är värt pengarna.” Så börjar Mats Åberg sin recension i Kyrkomusikernas Tidning. Här är några fler omdömen från samma långa och positiva recension: ”Det Hans Fagius gjort är ett enastående arbete … Det finns … en aldrig sinande ström av mer eller mindre akademiska artiklar om Bachs musik. Här har vi istället en livs levande människa som är både musikforskare och musikant. Det finns alltför få av den sorten … Intressantast i Del II [verkanalyserna] är enligt min mening hur Hans Fagius tecknar varje enskilt verks bakgrund. Vi får veta när och var de komponerades, Bachs inspirationskällor, paralleller till andra verk och jämförelser i sidled och djupled. Författaren lägger i dagen en oerhörd kunskap … Det är en härligt tjock och vacker bok att hålla i sin hand. Och de många notexemplen, orgelfasaderna och rubrikerna gör texten genombruten och layouten tilltalande.” Mats Åberg, KMT

    ”Fagius bok, som sammanfattar mer än fyrtio års umgänge med Bachs orgelmusik, är kanske i första hand en handbok för organister. Men den har i sin ambition att komma åt orgelns betydelse för Bach blivit något mycket mer än så. Inte minst för dess första del som faktiskt är den första biografin över Bach på svenska i modern tid. Ett avsnitt som belyser Bachs oerhörda nyfikenhet och samlarflit.” Martin Nyström, DN, under rubriken ”Bachs orgelverk med kunnig drive”.

    ”… förutom att ha en rigorös, rejält detaljerad genomgång av orgelverken, alla!, inkluderande personliga tankar om hur de ska framföras, finns här den första biografin på länge om Bach, där Fagius också kopplar senare tidens forskningsrön med intresseväckande skrivningar om hur Bach resonerade till det rent biografiska materialet. Bli icke skrämd, Fagius lägger fram sin sak på ett både inträngande och engagerande sätt som en god pedagog.” Betyg 5/5. Jan-Erik Zandersson, Nya Upplagan

    ”Denna grundliga bok är till glädje för både organister och vanliga lyssnare, om än på olika plan. På ett initierat sätt visar den hur också instrumental musik kan vittna om den kristna tron.” Stefan Pehrson, Världen idag

    Författaren Hans Fagius är välkänd för alla orgelvänner. Hans är född 1951 i Norrköping och är sedan många år en av Sveriges allra främsta och mest aktiva konsertorganister. Efter studier för Bengt Berg, Alf Linder och Maurice Duruflé har han flitigt turnerat som organist i de flesta världsdelar med en repertoar som spänner över alla epoker, men främst med barockmusik och romantisk musik. Som grammofonartist har Hans Fagius, i första hand på det svenska märket BIS, spelat in musik av Liszt, Saint-Saëns, Widor, Karg-Elert, Duruflé och Mendelssohn, samt inte minst en komplett version av Bachs orgelverk.

    Efter att i flera år ha varit lärare vid musikhögskolorna i Göteborg och Stockholm är Hans sedan 1989 professor vid Det kgl. danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Han är en eftertraktad lärare vid olika mästarkurser, och är regelbundet jurymedlem vid internationella orgeltävlingar över hela världen. Sedan 1998 är han ledamot av Kungliga Musikaliska Akademin, 2005 mottog han Lunds kommuns kulturpris och 2008 Gotthard Arnérs stipendium för orgelkonstens främjande.

    Del I: Bakgrund till musiken
    Förord
    Kort biografi
    Bachs musikaliska språk
    Orgelmusikens funktion
    Bachs orglar

    Del II: Verkbeskrivningar
    De fria orgelverken
    Koralbundna verk
    Orgelbüchlein
    Schüblerkoralerna
    Leipziger Choräle eller Achtzehn Choräle
    Clavier-Übung Dritter Theil
    ”Kirnbergersamlingen” och ”Einzeln überlieferten Choräle”
    Neumeisterkoralerna
    Koralpartitor

    Som bilaga till boken medföljer en CD-skiva, inspelad av Hans Fagius på orgeln i Eslövs kyrka i juni 2010. Förutom några representativa verk från olika perioder och i olika stilar finns här också två stycken som inte tidigare presenterats på den kompletta inspelning som Fagius gett ut på Bis Records: Fantasi c-moll BWV 1121 och koralfantasin över Wo Gott der Herr nicht bei uns hält BWV 1128.

    Innehåll CD
    Preludium och fuga C-dur BWV 531
    Wo Gott der Herr nicht bei uns hält, koralfantasi BWV 1128
    Fantasi c-moll BWV 1121
    Koraler ur Orgelbüchlein:
    Helft mir Gottes Güte preisen BWV 613
    Das alte Jahr vergangen ist, à 2 Clav. & Ped. BWV 614
    In dir ist Freude BWV 615
    Mit Fried und Freud ich fahr dahin BWV 616
    Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf BWV 617
    Preludium och fuga G-dur BWV 541
    Concerto a-moll (efter A. Vivaldis Concert a-moll för två violiner, stråkar och continuo op. 3 nr 8) BWV 593
    Triosonat G-dur BWV 530
    Ur Leipziger Choräle:
    Schmücke dich, o liebe Seele, à 2. Clav. et Pedal BWV 654
    Preludium och fuga h-moll BWV 544

    Orgeln i Eslövs kyrka är byggd 1952 av Flentrop Orgelbouw, Zandaam, Holland. Den genomgick en omfattande renovering 2004, såväl tekniskt som klangligt. Trots att instrumentet måste ses som en neobarock orgel och är kraftigt inspirerat av orgelrörelsens ideal, framstår den som idealisk för Bachs musik, och ett av de främsta instrumenten i sin stil i Sverige.

    Literally Speaking. Sound Poetry and Text-sound Composition

    Essäer om ljud-poesi och text-ljud-kompositioner med betoning på de svenska pionjärinsatserna. Denna gränsöverskridande intermedia-konstform har sina rötter i dadaismen och futurismen och fick sina första mer utvecklade uttryck under 60- och 70-talen. Genren går också över gränsen till bildkonsten, vilket boken ger många fina prov på.
    Om och av Lars-Gunnar Bodin, Henri Chopin, Torsten Ekbom, Öyvind Fahlström, Sten Hanson, Bernhard Heidsieck, Åke Hodell, Bengt Emil Johnson, Ilmar Laaban, Jerome Rothenberg m. fl. Ett femtiotal illustrationer. Text på engelska (och franska).
    ”En synnerligen konstfull läs- och blädderbok över den sonora poesin i Europa.” (Mikael Strömberg, Aftonbladet.)