CD

Visar 21–40 av 268 resultat

    UrVerk – Swedish Contemporary

    Uppsala Vokalensemble, under ledning av Sofia Ågren, har här spelat in tre verk som uruppförts av kören. På albumet medverkar även saxofonisten Jesper Eriksson.

    Innehåll / Contents:

    Emil Råberg: Approximately Four Improvisations*:
    – Summer Melody
    – Winter Sounds
    – Spring Tune
    Maria Lithell Flyg: Andas den ut ur mitt bröst

    Martin Q. Larsson: Hundra tusen miljarder

    UrVerk får högsta betyg av tidningen Hifi & Musik – fem stjärnor för musiken och plus för ljudet!

     

    *Utgiven på Bo Ejeby Förlag. Du hittar noten här.

    ..48..49

    27 sånger för barn med tillhörande sångbok, i olika stilar och arrangemang. Medverkande på skivan är en hel drös med professionella musiker.

    Innehåll:

    Chocolat
    Jag är så glad det är sommar
    Potifar och Potimor
    Alla har en sång i huvet
    Önskan
    Ylvas vykort
    Hundar
    Pengar
    I många, många år
    Pricken
    Gunga min kamel
    Jag fann en sång på vägen
    Jag har munnen full av tänder
    Natursången
    Saxen
    Blåvalen
    Maskarna
    Solen glittrar
    Hans de Tchloquenoque
    ..48..49
    Lillebrors potta
    Min mage
    Molnet Moj
    Om solen ville komma
    1000 blommor blues
    Måsen
    Jag är en orm

    Under samma himmel

    Sånger av Karin Håkansson och Andreas Andersson. Samtliga låtar finns i två versioner på skivan, original och som sing-along. I CD:ns booklet finns sångtexter och ackordanalys.

    Innehåll:

    Häng med
    Stygga myggan
    Skallerormen Sigge
    Indien
    Åke Åsna
    Wei är hej
    Radi-dadi-daj
    En liten kyckling från Rio
    Kemal Kamel
    Under samma himmel

    Awake O North Wind

    Josefine Mindus: Ingångstrall
    Einojuhani Rautavaara: Credo
    Sven-David Sandström: Let Him Kiss Me
    Wilhelm Stenhammar: I Seraillets Have
    Oskar Lindberg: Stjärntändningen
    Jan Magne Førde: Bruremarsj
    Sven-David Sandström: Until the Daybreak
    Fredrik Sixten: Jubilate Deo
    Knut Nystedt: O Crux
    Trond Kverno: Ave Maris Stella
    Sven-David Sandström: Awake, O North Wind
    Åke Malmfors: Pilarna
    Ola Gjeilo: Northern Lights
    Sven-David Sandström: His Left Hand
    Karin Rehnqvist: När natten skänker frid
    Wilhelm Stenhammar: September
    Sven-Eric Johanson: Snabbt jagar stormen våra år
    Grete Pedersen  & Henning Sommerro: Bruremarsj fra Valsøyfjord

    ”The repertoire does more than just round up the usual suspects, and the choir is extremely good. What’s more, the singers are high school kids … Phrasing, diction, pitch, and the emotional entry into the music are all exemplary … the kids are good at all this, and more. They are caught in handsome sound, and the booklet is everything you’d want it to be. Here’s a novelty; a program of Nordic fare I’m actually going to hang onto.” Philip Greenfield, American Record Guide

    All Night Vigil

    Uppsala akademiska kammarkör sjunger Rachmaninoff. Solister är Annika Hudak (mezzo-sopran) och Patrik Wallin (tenor), allt under ledning av Stefan Parkman.

    Innehåll:

    Priiditye, poklonimsya (Come, let us worship)
    Blagoslovi, dushe moya, Gospoda (Bless thou the Lord, O my soul)
    Blazhen muzh (Blessed is the man)
    Svete tikhiy (O Gladsome Light)
    Nyne otpushchayeshy (Lord, now lettest thou)
    Bogoroditse Devo (Virgin mother of God)
    Slava v vyshnikh Bogu (Glory be to God)
    Khvalite imya, Godpodne (Laud ye the name of the Lord)
    Blagosloven yesi, Gospodi (Blessed art thou, O Lord)
    Voskreseniye Khristovo videvshe (We have seen thy resurrection, O Christ)
    Velichit dusha (My soul doth magnify the Lord)
    Slava v vyshnikh Bogu (Glory be to God on high)
    Dnes spaseniye (Today hath salvation come to earth)
    Voskres iz groba (When thou hadst arisen from the tomb)
    Vzbrannoy voyevode (Heaven-elected chieftain)

    Vita nuova

    Titeln är hämtad från Pär Lagerkvists dikt, han har
i sin tur lånat den av Dante. En samling som tar avstamp i femtiotalet med Gunnar de Frumerie, vars stycke cd:n lånat titeln av, och landar i ensemblens beställningsverk av Paula af Malmborg Ward, Vidder (slagverk Daniel Saur) från 2015.

    Klassiska körverk av Sven-Erik Bäck – Jesus, tänk på mig, Lars Edlund –Vinternätter (piano Helge Kjekshus), Bengt Hambraeus – Michaelimotetten(orgel Mattias Wager), Arne Mellnäs – Laude och Lars Johan Werle – Canzona di 126 de Petrarca är representerade på denna CD.

    ”Genomgående sjunger Erik Westbergs ensemble med ett makalöst uttryck och en känslighet och klang som är beundransvärd … Missa inte den här skivan!” Axel Lindhe, Opus

    A bright star shineth

    ”We talked about recording a CD. Instead, we toured most of Europe, singing at festivals and in competitions. But finally, the timing was right and A Bright Star Shineth is our Christmas album featuring beloved classics and new music.
    Nu tändas tusen juleljus, composed by Emmy Köhler in 1898, is a Swedish classic. Veni Emmanuel was originally a medieval French processional hymn. Both are in arrangements by Jan Åke Hillerud.
    The British composer and conductor Paul Hillier is known for having one foot in early music and the other in contemporary art music, as is evident by his work with Theatre of Voices and The Hilliard Ensemble. The starkly beautiful There Is No Rose is a tribute to the Virgin Mary.
    Guds son är född/The Son of God Is Born is an old melody from the Swedish province of Halland, in a delicious arrangement by the composer Otto Olsson. His late-Romantic composition style was influenced by medieval Gregorian and French music. Here, the well-known hymn Vom Himmel hoch, da komm ich her from the 1500s is woven into the folk tune.
    Francis Poulenc’s O magnum mysterium is one of four songs that make up Quatre motets pour le temps de Noël from 1952 and its mystic dimension invites contemplation.
    In Karl Jenkins’ Gaudete, verses from the medieval Czech tune Ezechielis porta are blended into a melody from what is possibly the oldest book of songs in Scandinavia, Piæ Cantiones.
    It has become somewhat of a tradition to sing the Icelandic song Heyr himna smiður at Christmastime even though it is not actually a Christmas song. The lyrics by Kolbeinn Tumason, a mighty medieval chieftain who was also a poet, were set to music by Þorkell Sigurbjörnsson more than 700 years later.
    In dulci jubilo, here in a version by Robert Lucas Pearsall, is a macaronic, or multi-lingual, carol. Back in the 1300s, it was sung in Latin and medieval German, In dulci jubilo nun singet und seid froh, and in 1582, a Swedish and Latin version appeared in Piæ Cantiones. It is easy to see why this timeless classic has appealed to generation upon generation.
    Thomas Tallis’ O nata lux de lumine, “O Light Born Of Light”, ties in with the title of our album. The words are taken from a medieval matins about the Transfiguration, which is evident in the chillingly beautiful composition with its elements of dissonance.
    Wexford Carol, arranged by John Rutter, is a very old carol from the Irish county of Wexford, probably dating back to the Middle Ages. William Grattan Flood, a musicologist and composer, heard the tune performed by a local singer and included it in the Oxford Book of Carols, allowing it to reach a wider audience and gain popularity.
    A Bright Star Shineth also includes three previously unrecorded songs. Our conductor David Molin has arranged one of Sweden’s most beloved Christmas songs, Nu tändas tusen juleljus. Several versions of Julvisa/Christmas Song by Jean Sibelius exist, but we chose Anna Cederberg-Orreteg’s lovely interpretation. And the third previously unrecorded piece is a Swedish language version of Ola Gjeilo’s Det hev ei rose sprunge.
    2017 marks the tenth anniversary of the Härlanda Kammarkör/Chamber Choir. This CD is our birthday gift to ourselves and it is also a brilliant Christmas present for the world.”

    ”…unga, fräscha röster (som) tveklöst klockrent levererar mångfasetterad julmusik på elitnivå med ypperlig klang och dynamik … fullkomnad julstämning!” Jerker Sjöqvist, Kyrkomusikernas Tidning

    Innehåll / Contents:
    Nu tändas tusen juleljus / Emmy Köhler / arr: David Molin och Jan-Åke Hillerud
    Veni, Emmanuel / Trad. France / arr: Jan Åke Hillerud
    Ave Maria / Franz Biebl
    Julvisa / Jean Sibelius / Zacharias Topelius / arr: Anna Cederberg-Orreteg
    There is no rose / Paul Hillier
    Gammal julvisa. Guds son är född / Trad. Sweden / arr: Otto Olsson
    O magnum mysterium / Francis Poulenc
    Det hev ei rose sprunge / Ola Gjeilo / Thekla Knös
    Gaudete / Trad. Piæ Cantiones, arr: Karl Jenkins / Ezechielis Porta
    O magnum mysterium / Morten Lauridsen
    Tre kungar / Peter Cornelius / Karl-Fredrik Palmstierna
    Heyr, himna smi∂ur / Thorkell Sigurbjörnsson / Kolbeinn Tumason
    In dulci jubilo | Robert Lucas Pearsall
    O nata lux / Thomas Tallis
    Wexford Carol / Trad. Ireland / arr: John Rutter
    Julsång. O helga natt / Adolphe Adam / Placide Cappeau / Augustin Kock
    Stilla natt / Franz Gruber / arr: David Wikander / Joseph Mohr / Carl Oscar Mannström

    So Fair and Bright

    The Swedish Chamber Choir (former Simon Phipps Vokalensemble) is one of the jewels in the crown of Sweden’s unmatched choral tradition. Here the choir follows specialist recordings of music by Benjamin Britten, Francis Poulenc and Johannes Brahms with an exquisite celebration of the northern European Christmas.

    The choir describes its album So Fair and Bright as ‘a Christmas smörgåsbord where everyone can find at least some of their favourite dishes, while being tempted to try some intriguing novelties as well.’ Britten and Poulenc reference the ensemble’s past projects; Grieg and Nielsen glance over borders and waters to Norway and Denmark. But while there are evocative Yuletide masterpieces included by the likes of Rutter, Pärt, Gabrieli and Sweelinck, the album’s heart lies in Sweden – where traditional folk songs meet seasonal gems by Hugo Alfvén, Gustav Nordqvist and other.

    The Gothenburg Symphony Orchestra’s brass quintet join the Choir under its founder and director Simon Phipps for the recording, which is as much a demonstration of choral technique and prowess as it is a seasonal celebration. Phipps reveals his experience as an opera conductor in his attention to text and detail, while the choir’s full-bodied but delicate singing – and notably bright, smooth soprano tone – combines atmosphere with excellence.

    A must-have Christmas album, wherever you’re celebrating!

    Contents:
    O vad glädje ifrån Gud, from Piae Cantiones / arr: Mats Åberg
    Hodie Christus natus est / Jan Pieterszoon Sweelinck / arr: Simon Phipps
    Ave Maris stella / Edvard Grieg
    A Hymn to the Virgin / Benjamin Britten
    Stilla i mitt sinne / Bengt Lundin / Birgitta Wennerberg-Berggren
    Bogoróditse Djévo / Arvo Pärt
    Förunderligt och märkligt / Carl Nielsen / Hans Adolf Brorson, Oscar Mannström
    Nativity Carol / John Rutter
    Stjärnan / Susanne Rosenberg
    O Morgenstern / Arvo Pärt
    La lune est levée / Trad / arr: George Aubanel
    O Jesu Guds son / J.S. Bach / Valentin Thilo
    Jubilate Deo / Giovanni Gabrieli / arr: Simon Phipps
    Julsång / Hugo Alfvén / Edvard Evers
    O magnum mysterium / Francis Poulenc
    In the Bleak Midwinter / Benjamin Britten / Christina Rossetti
    Jul, jul, strålande jul / Gustaf Nordqvist / Edvard Evers
    Riu, riu / Mateo Flecha / arr: Noah Greenburg
    Gammel julesang / P.E. Lange-Müller / Ernst von der Recke
    Yeoman’s carol / Simon Phipps / arr: Henrik Torolphi

     

    Voices in the Darkness

    Eric Ericson Chamber Choir, under ledning av Fredrik Malmberg, möter här nyskriven musik av Daniel Börtz.

    ”… fabulösa prestationer i fråga om intonation, insikt och uttryck. Ett exklusivt lyckokast för Footprint Records … Det poetiska budskapets tematiska repertoar tangerar själens antipoder. Därför är ‘Voices of Darkness’ så övertygande: så världsåskådningsmässigt komplext, så personligt laddat. Så lysande gestaltat.” Calhåkan Larsén, Opus 

    The human voice is occupying an increasingly central role in the work of Swedish composer Daniel Börtz. This new album presents a multi-movement choral work and a song cycle; both speak of the composer’s intense reaction to texts and his stringent belief in the power of the human voice in a world of violence and clamor.
    Börtz’s musical style constantly evolves but has embodied a new focus, humanity and harmonic richness following his work in the opera house. In the Darkness of Voices for choir followed the opera Medea (2016), responding to Göran Sonnevi’s evocative text across seven movements that confront pain, sensuality, love, brotherhood and annihilation with richness, delicacy and atmosphere and a wide dynamic range.
    Sound Songs for baritone and piano followed the opera Marie Antoinette (1998) and sets poetic texts by Sonnevi that are full of pictorial evocation and dramatic vision. Börtz’s concise, concentrated but varied songs represented a major addition to the Nordic song repertory when they were published in 1998.
    For words and music that hinge on the respect and dependency of fellow human beings, Footprint is pleased to have collaborated with some of the foremost artists in Europe for this new release. The justly famous Eric Ericsson Chamber Choir performs In the Darkness of Voices under its chief conductor Fredrik Malmberg while baritone Fredrik Zetterström and pianist Thomas Schuback unite for Sound Songs. Into the Darkness documents significant work by Börtz and Sonneri, two of the most important figures in Sweden’s contemporary creative life.

    Contents:

    Drömde om dig
    Är det enda folket
    Gud, som är de levande Gud
    Ser in i klangernas öga
    O rör vid mig
    Också ångesten
    Du som finns för mig
    Snabbt rör sig vinden
    Det finns det oerhörda
    Snart ska jag förlora min mor
    Djupen ropar till djupen
    I tornets djupa frid
    Horisontklang
    Gul eranthis

    Skuggorna och ljusen. Shadows and light

    Jonas Forssell music
    Magnus Florin lyrics
    Vokalharmonin – Sofia Niklasson soprano, Anna Zander mezzo soprano, Sara Niklasson alto, Love Enström tenor, Ove Pettersson bass
    Axelsson & Nilsson Duo – Jonny Axelsson percussion, Ivo Nilsson trombone
    Fredrik Malmberg conductor

    Jonas Forssell:
    ”The text has its own, rather dramatic story. We – Magnus Florin and I – discussed possible subject matters, modernisation, singability and sales potential, but when we were rapidly approaching ”the moment of no return” events took place that radically changed our course. Magnus wrote the following in an email on July 24, 2011:

    … now everything is overshadowed by Utøya. The number of dead that keeps on rising, the survivors sharing their stories. After these days, the thought has been growing inside me that it is a viable perspective for writing. And adapt it to the Tenebrae format of threes, of trinity – days, hours, prayers. I’m sure there are many potential tricky spots, but the subject matter is grand in scale and easy to relate to. If we proceed, I would like to find support in John Donne’s “No man is an island”, which has the light we want to include as well. What do you think?

    I felt the same way and that’s what we did. The trinity pattern is repeated in countless ways. The tragedy on Utøya island in Norway where 69 young lives were snuffed out took place on the 22nd of July, which was a Friday – a Friday of suffering. Magnus’ soaring yet spare poetry is presented as three days where each day begins with sunrise and concludes at sundown, and where each day is divided into three portions that correspond to the three nocturnes of the Tenebrae, and where every part is in three lines, like the three responsories in each nocturne. Musically, I treat each part more like a response, while Good Friday is twice as long as the other days.

    Interfolied between days, and in the middle of the Good Friday portion, are “original responsories”, three in number here too, from each of the solemn week days. Between days one and two, Eram quasi agnus innocens (“I was like an innocent lamb”) from Orlando di Lasso’s four-part cycle. In the middle of the long second day, Don Carlo Gesualdo di Venosa’s six-part Animam meam dilectam tradidi in manus iniquorum (“I delivered the soul I loved into the hands of the wicked”); and before the final day, Tomás Luis de Victoria’s Aestimatus sum cum descentibus in lacum (“I am counted among those that go down to the depths”. The responsories are all about the anguish a vulnerable person facing death experiences, without being tied to any specific time, place or person.”

    Sven-Eric Johanson

    Ett klingande porträtt av tonsättaren Sven-Eric Johanson.

    Fancies
    Skaraborgs Vokalkvartett, Lars Hägglund, piano

    Tvinnat silke
    Skaraborgs Vokalkvartett

    Tio epigram
    Henrik Löwenmark, piano

    Pianosonat nr 2
    Henrik Löwenmark

    Variationer över en korsfararsång från 1100-talet
    Blåsarkvintetten Arion

    Sonat för soloflöjt
    Bo Nyberg

    Symfoni nr 12, ”Sinfonia da camera”
    Musik i Västs Kammarensemble, Petter Sundkvist

    So Yèyè

    Simbi är ett kreolsjungande 9-mannaband som spelar ”vodou-beat”. Under ledning av Sten Källman skapar Simbi en själfull dansmusik, inspirerad av den haitiska rootsmusik som bandet lärt sig på plats i Port-au-Prince och på den haitiska landsbygden.
    Simbis musik är en kärleksförklaring till denna kultur och låter influenserna gå kors och tvärs mellan västafrikansk pop, afrofunk, jazz och karibisk dansmusik.
    Efter några uppmärksammade konserter med den haitiske vodoumusikern Sanba Zao under 2012 har Simbi ett pågående samarbete med honom som manifesteras i den nya cd:n So Yèyè.

    Dreaming tree

    Naoko Sakata piano
    Alfred Lorinius kontrabas
    Johan Birgenius trummor

    NST är definitivt en av Sveriges mest intressanta impro-grupper just nu. Trion har tidigare släppt två album (då med basisten Anton Blomgren) och båda dessa har lyfts till skyarna av recensenter i Sverige och utomlands. Dreaming tree är gruppens tredje platta och den första på en svensk label, vilket vi naturligtvis är mycket stolta över.

    Liksom tidigare spelar NST på den nya plattan Dreaming tree en lyrisk improvisationsmusik med stor attityd och mognad. CD:n innehåller enbart egna kompositioner med bidrag från alla tre medlemmarna. Det är vackert, vilt och kontemplativt om vartannat. En välljudande produktion med inspelning av Johannes Lundberg, EST:s guldörade Åke Linton vid mixerbordet och mastering av Per Sjösten.

    Några ord sagda om NST:s tidigare plattor:

    ”… a divine pianist …” Jan Granlie, Jazznytt

    ”I fell in love with this album immidiately. It is a perfect album.” Masato Maedomari

    ”… the music was lyrical, spacious, and delivered with beautifully nuanced trio dynamic.” 12 points. All about Jazz

    Winter Sounds

    Uppsala Akademiska Kammarkör under ledning av Stefan Parkman framför musik som på olika sätt är inspirerad av vintern. Repertoaren reflekterar vinterns alla olika aspekter såsom jul, nyår, snö och våra känslor kring den mörka årstiden och vinterljuset. Innehållet är en blandning av sakral musik i traditionella hymner, nyskrivna arrangemang av kända melodier och profana sånger om vintern.

    Kören är en av våra mest hyllade akademiska körer och startades 1957 med körnestorn Eric Ericson som dirigent. Den leds nu av Stefan Parkman, professor vid Uppsala Universitets Körcentrum och dirigent för Radiokören i Köln, Westdeutscher Rundfunkchor. Den så vackert sjungande Karin Dahlberg (tidigare Roman) medverkar på flera spår och är en alltmer uppmärksammad sopransolist vi alldeles säkert kommer att få höra mer av i framtiden. På skivan hör vi även den framstående organisten Andrew Canning, verksam i Uppsala domkyrka.

    On Winter Sounds, the Academy Chamber Choir of Uppsala, conducted by Stefan Parkman, performs music that in various ways is inspired by the winter period. The repertoire reflects all the different aspects of the winter, such as Christmas, New Year, the snow and our emotions for the dark period and the Nordic winter light. The recording contains a mix of sacred music in traditional hymns, newly written arrangements of well-known melodies as well as profane songs about winter.

    The choir is one of Sweden’s most celebrated academic choirs and was founded in 1957 with the Swedish choral nestor Eric Ericson as it’s first conductor. The present conductor, Stefan Parkman, is a professor at the
    University of Uppsala as well as the headmaster of the Westdeutscher Rundfunkchor in Cologne, Germany. Karin Dahlberg, a soloist gaining more and more attention in Sweden and whose clear voice we will definitely hear more of in the near future, carries the beautiful soprano solo part that is heard on several tracks. This CD also features the renowned organ player Andrew Canning, affiliated at the Uppsala Cathedral.

    Contents:
    Den signade dag (melody from Äppelbo). Arr: Nils Lindberg
    Maria durch ein Dornwald ging (first recording). Arr: Guido Kaiser
    From
    Trois chansons: Yver. Charles d’Orleans; Claude Debussy
    To shorten winter’s sadness. Thomas Weelkes
    Deck the Hall. Thomas Oliphant; trad. arr: John Rutter
    The Shepherd’s carol. Bob Chilcott
    Mariae Wiegenlied. Martin Boelitz; Max Reger
    Lux aurumque. Edward Esch, Charles Anthony Silvestri; Eric Whitacre
    In dulci jubilo (first recording). Heinrich Seuse, Robert Lucas de Pearsall; trad. arr: Alexander Jan Öberg
    Silent Night. Josef Mohr; Franz Xaver Gruber, arr: Gene Puerling
    From
    Second Sacred Concert: T.G.T.T. & Heaven. Duke Ellington
    Snabbt jagar stormen våra år (Psaltare och lyra). Erik Axel Karlfeldt; Sven-Eric Johanson
    Denn Er hat seinen Engeln befohlen über dir. Psalm 91; Felix Mendelssohn
    Betlehems stjärna. Viktor Rydberg; Alice Tegnér
    From
    Un soir de neige: De grandes cuillers de neige, La bonne neige. Paul Éluard; Francis Poulenc
    Vinterpastoral. Erland von Koch
    En skrift i snön. Kristina Lugn; Benny Andersson

    Sound of Splendor

    Lisen Rylander of Midaircondo, Fabian and Josef Kallerdahl of MUSICMUSICMUSIC and Lars ”Lade” Källfelt of Andreas Gidlund Quartet are on this debut-album of the Splendor exploring the jazz-field borrowing influences from the Great Jazz Heroes as well as the Electronica and Contemporary Music-scenes.

    Innehåll:

    Canary Islands
    Mystical Friend
    Metro
    The Hooked One
    Lover’s Dance Hall
    Secret Talkshow
    Looking For Dumbo
    Sen gick de bort tillsammans
    Yesterday’s Fad on Sale Today

    Rosa Mystica

    Maria Magdalena Kammarkör sings under conductor Mats Nilsson ”choral music for the soul”.

    ”The sound they make is consistently pleasing. The blend and balance are excellent, the tuning is flawless and the sound is fresh and bright … This very fine choir has been most sympathetically recorded … From first to last the singing is extremely fine and the music itself is lovely. I enjoyed this CD very much.” John Quinn, MusicWeb International

    Contents:
    Vaclovas Augustinas: Hymne à Saint Martin
    Sven-David Sandström: Kom till mig
    Gösta Nystroeum: Huru skön och huru ljuv
    Lars-Erik Larsson: Agnus Dei (from Missa brevis)
    Ola Gjeilo: Ubi caritas
    Josef Gabriel Rheinberger: Kyrie (from Cantus missae)
    Thomas Jennefelt: Bön
    Charles V Stanford: Beati quorum
    Benjamin Britten: Rosa Mystica (from A.M.D.G.)
    Eric Whitacre: Lux aurumque
    Henry Purcell: Remember not, Lord, our offences
    John Tavener: Hymn for the Dormition of the Mother of God
    Jaakko Mäntyjärvi: Come Away, Death
    Hugo Alfvén: Aftonen
    Karin Rehnqvist: Natt över jorden
    Mats Nilsson (arr): Kvällen stundar
    Mats Nilsson (arr): Värmlandsvisan
    Lars Edlund: Vaggvisa

    Urgency of Now

    Urgency of Now – fresh, exciting, challenging!

    Vocal Art Ensemble of Sweden treats us to choral music that takes on the burning questions of our day and age, such as the environment, democracy, xenophobia and equal rights regardless of colour, creed or ethnicity. A celebration of life!

    A musical manifestation of our dedication to our times, the will to be an advocate of humanitarian values in a fast-paced society.

    Two brand-new commissioned pieces for choir and percussion now enrich the Swedish choral repertoire thanks to support from Statens Kulturråd: Ulrika Emanuelsson’s ”Där livet klingar ut”, about the courage to stand up for a more humane society and my own composition “Urgency of Now”, about the unfulfilled promises of democracy.

    Fresh arrangements for V.A.E. from two colourful singer-songwriters that move effortlessly between genres: Vienna Teng pokes fun at our information society in “Hymn of Acxion” and Imogen Heap speaks out against xenophobia in “Hide and Seek”.

    Listeners are also treated to a burst of Filipino energy by John August Pamintuan and a plaintiff prayer for a better world by the Cuban composer Calixto Alvarez. Deservedly showcased with several tracks, Ēriks Ešenvalds of Lithuania displays his personal touch and his magic “singing” glasses.

    Works by Maurice Ravel, Sven-David Sandström and Cesar Alejandro Carillo celebrate life and convey the message that we can make a difference. Samuel Barber’s “Agnus Dei” sums up the importance of personal growth and refinement.

    Daniel Berg & Fredrik Duvling, Rhythm Art Duo, supports as percussionists on some of the tracks.

    Recording of the month:
    ”This is, quite simply, 61 minutes of outstanding singing. This is an expert choir who blend together wonderfully and who create a sound that consistently delights the ear … They’ve been most sensitively recorded by Per Sjösten in what sounds like a lovely acoustic.” John Quinn, MusicWeb International

    ”Den här skivan är enormt imponerande … elitensemble på internationell nivå … sagolikt säker teknik … Sällan har jag varit lika tagen av en ny körskiva.” Stig Jacobsson, Hifi och musik, som utnämnde skivan till Årets bästa klassiska!

    ”Denna skiva är angelägen, den berör, den konfronterar och den öppnar en mängd fönster … Den är på allvar.” Per Rönnblom, Kyrkomusikernas Tidning

    Innehåll / Contents:

    The new moon – Ēriks Ešenvalds
    O salutaris hostia – Ēriks Ešenvalds
    To See a World – Sven-David Sandström
    Le jardin féérique – Maurice Ravel (Transcription Thierry Machuel)
    Hymn of Acxiom – Vienna Teng (Arr. Henrik Dahlgren)
    Urgency of Now – Jan Yngwe
    Där livet klingar ut – Ulrika Emanuelsson
    Magnificat – César Alejandro Carillo
    Hide and Seek – Imogen Heap (Arr. Jan Yngwe)
    Lacrimosa – Calixto Alvarez
    De profundis – John August Pamintuan
    Agnus Dei – Samuel Barber
    Stars – Ēriks Ešenvalds

    Hur länge ska hon vara död?

    GRAMMISNOMINERAD!

    En musikföreställning som handlar om att tala med barn, om att kunna lyssna och tala klarspråk om svåra saker.

    Delar av Mozarts kända och ä­lskade Requiem har här omarbetats av två klezmer­musiker, Filip Runesson och Johan Olsson, södra Sveriges främsta musiker på området. När de stämmer träff med Mozart blir det ett spännande möte som lyfter fram oanat lekfulla sidor i musiken. Mozarts musik öppnar sinnet för att på ett terapeutiskt vis ge plats åt de stora och motstridiga känslor som kan rymmas i ett barn.

    Tillsammans med de tolv professionella sångarna i Ensemble Syd under ledning av Daniel Hansson med nyskrivna sångtexter och libretto av Åsa Mälhammar vill Hur länge ska hon vara död? inleda ett vackert, poetiskt och intimt samtal om stora frågor.

    Utifrån en fallbeskrivning av barn­psykologen Elisabeth Cleve gestaltar föreställningen den helande processen hos en flicka, vars mor dog när hon var mycket liten. Den använder flera autentiska inslag från hennes möten med flickan. Som flickan Ronja hörs Sanna Källman, och Tomas von Brömssen som berättare.

    Med skivan följer ett häfte för dig som vuxen och ett annat för barnen, med illustrationer av Charlotta Lindqvist.

    Sofia Lilly Jönsson valde ut Hur länge ska hon vara död? som en av veckans skivor i Svenska Dagbladet: ”I en musikföreställning om att tala klarspråk med barn om svåra saker möter Mozarts rekviem modern klezmer. Som så ofta i barnkulturen är projektet ambitiöst, med handledningar för både vuxna och barn.”

    Hur långt som helst. CD

    Fjärde plattan av sånggruppen Kraja, som trollbundit publik såväl som kritiker sedan starten 2002. Den folkliga grunden samt deras säregna harmonier och klanger har fångat lyssnare både i Sverige och internationellt. Här blandas sakrala och folkliga dikter från när och fjärran, tonsatta av Kraja själva.

    Innehåll:

    Allting börjar med ett slut
    Hur långt som helst
    När jag dör
    Polska till  Rut
    Vinden drar
    Sälgarna vid älven
    Amband
    Regnet kom
    Arvids visa
    Tonerna bär än
    Skydda Gud min barnasjäl
    Träden därute

     

    To See a World

    Erik Westberg dirigerar Kammarkören vid Musikhögskolan i Piteå. Gabriel Kopparmark på piano.

    Innehåll:

    Snabbt jagar stormen (S-E Johansson)
    Ack, ack om det vore dag (Trad. Arr Per Ekedahl)
    Stars (E. Esenvalds)
    Ur Fancies (S-E Johansson):
    Sylvia
    Under the Greenwood Tree
    Fancy
    O Mistress Mine
    Lovers Love the Spring
    Hark! Hark! The Lark
    To See a World (S-D Sandström)
    Trilo (Trad. Arr Ale Möller)
    O Domine (T Jennefelt)
    Vuojnha Biegga (J. Sandström)
    Jordens oro viker (Ludwig Norman)
    Laudi (I. Lidholm):
    I. Homo natus de muliere
    II. Haec dictit Dominus
    III. Laudate Dominum omnes gentes
    Ave Virgo sanctissima (D. Azurza)
    Versa est in luctum (T. Luis de Victoria)
    The Tyger (E. Råberg)
    Vårnatt (W. Stenhammar)