NOTER / SHEET MUSIC

Visar 81–100 av 1239 resultat

    Bereden väg för Herran (SSAA)

    Dalamelodin till Frans Michael Franzéns adventspsalm i ett friskt och klangskönt arrangemang av Ulrika Emanuelsson, tonsättare och ledare för Carolinae Damkör i Lund.

    Aftonport till evigheten

    Tre dikter av Pär Lagerkvist:
    Min längtan är inte min (ur Aftonland, 1953)
    Det blir vackert där du går (ur (Hjärtats sånger, 1926)
    Aftonport till evigheten (ur Genius 1937)

    Martin Åsander skriver i förordet: ”Tonsättningarna i detta häfte kan betraktas som en triptyk. Sångerna, som är ett urval ur olika diktsamlingar, kan framföras tillsammans i föreslagen ordning eller var för sig. Jag har försökt att finna en musikalisk ton och linje där musiken både binder ihop och kontrasterar.”

    Sviten är tillägnad St Jacobs Kammarkör och dirigenten Gary Graden, som uruppfört musiken våren 2016 i Stockholm. En bit av Aftonport till evigheten går att lyssna på nedan, från en liveinspelning vid uruppförandet.

    Nonsense

    Humoristisk och effektfull musik till limerickar av Edward Lear. Text på italienska och engelska.

    En (dyrare) version med klaversats finns också.

    Nordisk vår. Nordic Spring (instrumental score)

    Nordisk vår är en utflykt i olika sinnesstämningar och klanger inspirerade av Edith Södergrans text, lysande klar och vemodigt vacker. De två slagverksstämmorna ömsom ackompanjerar kören, ömsom kontrasterar med egna melodilinjer och ett längre instrumentalt parti. En koppling till våren finns även här: marimba, vibrafon och crotales bildar en klangvärld med utgångspunkt i den kinesiska filosofin om de fem elementen – vår (trä), sommar (eld), sensommar (jord), höst (metall), vinter (vatten) – och hur de i rätt ordning ”föder” varandra – och i omvänd ordning ”förgör” varandra.
    Nordisk vår har komponerats på beställning av Vocal Art Ensemble of Sweden, dirigent Jan Yngwe, och Rhythm Art Duo – Daniel Berg och Fredrik Duvling, med stöd av Körcentrum Syd, Lunds Universitet. Verket är tillägnat de två ensemblerna, som också uruppförde det den 19 maj 2015 på Artisten, Göteborg.” – Daniel Fjellström
    Separat finns även: partitur (1282P) och klaverutdrag (1282K).

    ”Nordic Spring takes you on a ramble through moods and tones inspired by the brilliant, astringent and melancholic poetry of Edith Södergran. The two percussion parts take turns accompanying the choir and painting contrasts with their own melodies and an extended instrumental interlude. Spring is represented by the marimba, the vibraphone and the crotales, that create a tonal world based on the Chinese philosophy of the Five Elements: Spring (wood), Summer (fire), Late Summer (earth), Autumn (metal), and Winter (water). These phases generate or give birth to one another in one order, while they control or undo each other in the reverse order.
    Nordisk vår was commissioned by the Vocal Art Ensemble of Sweden, conducted by Jan Yngwe, and the Rhythm Art Duo – Daniel Berg and Fredrik Duvling, with financial support from Körcentrum Syd (Southern Choral Centre), Lund University. The piece is dedicated to these two ensembles that also performed it at its world premiere on May 19, 2015 at the venue Artisten in Gothenburg.” – Daniel Fjellström

    Separately available: full score (1282P) and vocal score (1282K).

    Nordisk vår. Nordic Spring (full score)

    Nordisk vår är en utflykt i olika sinnesstämningar och klanger inspirerade av Edith Södergrans text, lysande klar och vemodigt vacker. De två slagverksstämmorna ömsom ackompanjerar kören, ömsom kontrasterar med egna melodilinjer och ett längre instrumentalt parti. En koppling till våren finns även här: marimba, vibrafon och crotales bildar en klangvärld med utgångspunkt i den kinesiska filosofin om de fem elementen – vår (trä), sommar (eld), sensommar (jord), höst (metall), vinter (vatten) – och hur de i rätt ordning ”föder” varandra – och i omvänd ordning ”förgör” varandra.
    Nordisk vår har komponerats på beställning av Vocal Art Ensemble of Sweden, dirigent Jan Yngwe, och Rhythm Art Duo – Daniel Berg och Fredrik Duvling, med stöd av Körcentrum Syd, Lunds Universitet. Verket är tillägnat de två ensemblerna, som också uruppförde det den 19 maj 2015 på Artisten, Göteborg.” – Daniel Fjellström
    Separat finns även: klaverutdrag (1282K) och instrumentalpartitur (1282I).

    ”Nordic Spring takes you on a ramble through moods and tones inspired by the brilliant, astringent and melancholic poetry of Edith Södergran. The two percussion parts take turns accompanying the choir and painting contrasts with their own melodies and an extended instrumental interlude. Spring is represented by the marimba, the vibraphone and the crotales, that create a tonal world based on the Chinese philosophy of the Five Elements: Spring (wood), Summer (fire), Late Summer (earth), Autumn (metal), and Winter (water). These phases generate or give birth to one another in one order, while they control or undo each other in the reverse order.
    Nordisk vår was commissioned by the Vocal Art Ensemble of Sweden, conducted by Jan Yngwe, and the Rhythm Art Duo – Daniel Berg and Fredrik Duvling, with financial support from Körcentrum Syd (Southern Choral Centre), Lund University. The piece is dedicated to these two ensembles that also performed it at its world premiere on May 19, 2015 at the venue Artisten in Gothenburg.” – Daniel Fjellström

    Separately available: vocal score (1282K) and instrumental parts (1282I).

    Nordisk vår. Nordic Spring (vocal score)

    Nordisk vår är en utflykt i olika sinnesstämningar och klanger inspirerade av Edith Södergrans text, lysande klar och vemodigt vacker. De två slagverksstämmorna ömsom ackompanjerar kören, ömsom kontrasterar med egna melodilinjer och ett längre instrumentalt parti. En koppling till våren finns även här: marimba, vibrafon och crotales bildar en klangvärld med utgångspunkt i den kinesiska filosofin om de fem elementen – vår (trä), sommar (eld), sensommar (jord), höst (metall), vinter (vatten) – och hur de i rätt ordning ”föder” varandra – och i omvänd ordning ”förgör” varandra.
    Nordisk vår har komponerats på beställning av Vocal Art Ensemble of Sweden, dirigent Jan Yngwe, och Rhythm Art Duo – Daniel Berg och Fredrik Duvling, med stöd av Körcentrum Syd, Lunds Universitet. Verket är tillägnat de två ensemblerna, som också uruppförde det den 19 maj 2015 på Artisten, Göteborg.” – Daniel Fjellström
    Separat finns även: partitur (1282P) och instrumentalpartitur (1282I).

    ”Nordic Spring takes you on a ramble through moods and tones inspired by the brilliant, astringent and melancholic poetry of Edith Södergran. The two percussion parts take turns accompanying the choir and painting contrasts with their own melodies and an extended instrumental interlude. Spring is represented by the marimba, the vibraphone and the crotales, that create a tonal world based on the Chinese philosophy of the Five Elements: Spring (wood), Summer (fire), Late Summer (earth), Autumn (metal), and Winter (water). These phases generate or give birth to one another in one order, while they control or undo each other in the reverse order.
    Nordisk vår was commissioned by the Vocal Art Ensemble of Sweden, conducted by Jan Yngwe, and the Rhythm Art Duo – Daniel Berg and Fredrik Duvling, with financial support from Körcentrum Syd (Southern Choral Centre), Lund University. The piece is dedicated to these two ensembles that also performed it at its world premiere on May 19, 2015 at the venue Artisten in Gothenburg.” – Daniel Fjellström

    Separately available: full score (1282P) and instrumental parts (1282I).

    Limu limu lima. SATB

    Limu limu lima upptecknades av Richard Dybeck i Älvdalen i mitten av 1800-talet. Möjligen är det en medeltida Mariabön. Arrangemanget skrevs ursprungligen för manskören Svanholm Singers, som leds av Sofia Söderberg. (Det arret har beställningsnumret 1279.)
    Sofia Söderberg (f.d. Eberhard) (f. 1972) har varit kormästare vid Malmö Opera och leder förutom den väletablerade och internationellt uppmärksammade Svanholm Singers även den nystartade Malmö Live Vokalensemble.

    Limu limu lima is one the most wellknown traditional Swedish folk songs, originally possibly a medieval Maria hymn. The arrangement was originally written for the male choir Svanholm Singers, which is conducted by Sofia Söderberg. (The male voice version has order no. 1279.)
    Sofia Söderberg (former Eberhard) (b. 1972) has been the choral master at Malmö Opera and leads the new Malmö Live Vocal Ensemble besides the well established and internationally renowned Svanholm Singers.

    Svanholm Singers har på albumet Exclusive (FRCD105) spelat in arret för manskör, det kan du lyssna på här / Listen to Svanholm singers perform the male choir version of the same score here.

    Limu limu lima. TTBB

    Limu limu lima upptecknades av Richard Dybeck i Älvdalen i mitten av 1800-talet. Möjligen är det en medeltida Mariabön. Arrangemanget skrevs för manskören Svanholm Singers, som leds av Sofia Söderberg. (Det finns också en version för blandad kör med beställningsnumret 1280.)
    Sofia Söderberg (f.d. Eberhard) (f. 1972) har varit kormästare vid Malmö Opera och leder förutom den väletablerade och internationellt uppmärksammade Svanholm Singers även den nystartade Malmö Live Vokalensemble.

    Limu limu lima is one of the most wellknown traditional Swedish folk songs, originally possibly a medieval Maria hymn. The arrangement was written for the male choir Svanholm Singers, which is conducted by Sofia Söderberg. (A mixed voices version has order no. 1280.)
    Sofia Söderberg (former Eberhard) (b. 1972) has been the choral master at Malmö Opera and leads the new Malmö Live Vocal Ensemble besides the well established and internationally renowned Svanholm Singers.

    Klicka här för att via YouTube se och höra Svanholm Singers framföra arrangemanget. Nedan kan du lyssna på delar av låten, från albumet Exclusive (FRCD105) med Svanholm Singers under ledning av Sofia Söderberg.

    Tre Staffansvisor från västra Sverige

    Johanna Thür har funnit tre traditionella Staffansvisor i Knut Brodins samling Julens visor, som hon arrangerat för fyrstämmig dam- eller diskantkör. Visorna är alla från västra Sverige – från Norra Vånga, Västergötland och Karlstad.

    Johanna Thür (f. 1969) är körledare och organist i Haga församling, Göteborg. Hennes damkör Ymna har främst ägnat sig åt arrangemang av folkmusik, ofta i nära samarbete med etablerade folksångare och -musiker. Nedan kan du lyssna på delar ur Ymnas inspelning av låtarna, från albumet Allt för vår ljusa stjärna. Här tillsammans med folkgruppen NID.

    Norra Vånga

    Västergötland

    Karlstad

    Tussa lulla

    Vaggvisor från världen

    ”Vackra, melodiska, sorgliga, svängiga. Vaggvisorna från hela världen går faktiskt att lyssna på dygnet runt – och alla värmer de på något sätt själen.” Betyg: 5 nappar. (Anna Matzinger, Vi föräldrar)

    Grekiska och orientaliska ornament, karibisk puls, nordiskt gung, kurbits och färgkaskader smyckar denna skatt av vaggvisor.

    Tetras vackra vaggvisesamling, Tussa lulla, är ett spännande samarbete med sångmålaren Malin Skinnar. En bok med färgstarka, fantastiska bilder, sprungna direkt ur musiken. Musiken målas och är spännande att titta på både för föräldrar och barn.
    Välkomna in i Tetras magiska musikvärld, där vackra instrument och sånger på språk från olika väderstreck möts. En utmärkt gåva till dej själv, eller till de nyblivna föräldrarna i din närhet. Dessutom kan du sjunga med! Boken innehåller noter och texter på originalspråk och på svenska.

    Och på en CD som medföljer boken framför Tetra sångerna till ackompanjemang av allehanda rytminstrument.

    Tetra är sångerskorna Maria Stellas, Ingrid Brännström, Sanna Källman och Anna Ottertun. Om du är nyfiken på Tetras musik, lyssna och titta på www.tetramusik.se!

    Nyfiken på Malins konst? Sök upp den på www.malinstoryteller.com!

    Three Shakespeare Songs

    Hark! hark! the lark (från Cymbeline)

    The man that hath no music in himself (från Köpmannen i Venedig)

    From you have I been absent (sonett nr 98)

    Kom ned, Sackaios!

    Kantat för soli, kör SSA (SA) eller unison med piano och kontrabas ad lib.

    Text: Lukas 19:1-10

    Hora est

    Antiphona et Responsorium per 4 cori SATB, Organo e Continuo ad libitum.

    Partitur/Full score.

    Choose something like a star. SATB

    Commissioned in 1958 for the 200th anniversary of the incorporation of the town of Amherst, Massachusetts and composed in 1959 in Gstaad, Switzerland.

    I Am

    Tonsättning av M. E. Fryes dikt Do not stand at my grave and weep från 1932.

    Sigue

    Tonsättning av en kubansk dikt, med typiska kubanska rytmer. Text på spanska.